Тема. Формування емоційно-оцінного ставлення до прочитаного.Н. Шейко-Медведєва “Лисиця, що впала з неба”.
Мета: продовжити ознайомлення учнів із жанром п’єси; вчити інсценізувати п’єсу, передавати інтонацією почуття дійових осіб; вчити знаходити за допомогою вибіркового читання уривки, слова, що характеризують дійових осіб; розвивати творчі здібності учнів; виховувати правдивість, відповідальність за свої вчинки.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: маски для інсценізації п’єси, ілюстрації, роздатковий матеріал.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Сьогодні у нас незвичайний урок.
У світ фантазії зробимо ще один крок.
А з творчістю ми вже стрічались не раз,
І знову вона завітала до нас.
ІІІ. Мовленнєва розминка.
Діти читають хором.
Накрапає дощ (тихо).
Дощ пускається сильніше (голосніше).
Злива (голосно).
Дощ слабшає (тихіше).
Дощ припинився (читання припиняється).
Лис малий і більший лис
По гриби ходили в ліс.
Заздрить білка в лісі лису
Лис лисички ніс із лісу.
ІV. Перевірка домашнього завдання.
V. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
— Прочитайте деформований текст і пригадайте, що таке п’єса.
саП’є — ец трів, який знапринийче дял аральтетної тависви. У тексіт с’єп є осипи міцьс, де бувавідтьсяє ідя, свола дувегочо. (П’єса — це твір, який призначений для театральної вистави. У тексті п’єс є описи місць, де відбувається дія, слова ведучого.)
— Із чого починається п’єса? (Із переліку дійових осіб)
— Із чого починається кожна репліка діалогу? (З назви дійової особи, яка промовляє ці слова)
— Що зазначається у дужках? (Дається вказівка автора щодо інтонації, темпу мовлення чи дій героя.)
— Про що йдеться у словах автора? (У них вміщено опис місця подій, вказівки щодо руху дійових осіб на сцені.)
Фізкультхвилинка
Шумить вітер, шумить ліс.
Тихо лісом ходить лис.
Заховався зайчик в кущ.
Із куща піднявся хрущ.
Не хитайте ви куща,
Не лякайте-но хруща.
Хай росте угору ліс,
Не чіпа хай зайця лис.
Тільки вітер: «Шу-шу-шу!».
Сядьте тихо, вас прошу.
VІ. Опрацювання другої дії п’єси Н. Шейко-Медведєвої «Лисиця, що впала з неба»
дрижить ополонка наставляє
шановні паморозь натомість
укинути злодійка замислила
фортеця сельчани позбутися
— Прочитайте кожну колонку слів на одному диханні. Які слова вам незрозумілі? (Кілька учнів шукають і зачитують пояснення цих слів у тлумачному словнику.)
— Доберіть синоніми до слів замислила (задумала), натомість (замість), злодійка (крадійка).
Гра «Віднімай та додавай, нове слово укладай».
ЗЛЮ + О + ДІ – Ю + ЙКА= ... (Злодійка).
Д__ + К__ + Ч = __ У __ А__ ... (Дукач).
КР + ЛУ – Р + НОК = ... (Клунок).
СІК – ІК + ЕЛЬ + ЧАС – С + НИ = ... (Сельчани).
Ф + ТОР – Т + Т + ЖНЕЦЬ – ЖН – Ь + Я = ... (Фортеця).
— Прочитайте тлумачення слів у вашому словничку на парті.
2. Первинне ознайомлення з текстом (мовчки). Перевірка сприймання.
— Де відбуваються події другої дії?
— Скільки у ній дійових осіб? Хто вони?
— Чи з’явилися нові дійові особи?
3. Аналіз змісту другої дії п’єси. Вибіркове читання.
— В яку пору року відбувається друга дія казки? Чому ви вважаєте саме так? Доведіть свою думку словами тексту.
— Що виробляла Лисиця? Як вона ставилася до Вовка?
— Хто допомагав Лисиці в її злочинах?
— Чому вона вирішила позбутися Вовка? Як вона хотіла це здійснити?
— Чому Ворона допомагала Вовкові? Поясніть вислів «чорна справа».
— Як усі разом перехитрили Лисицю?
— Від чого автор застерігає читачів? Що засуджує?
4. Вправи для розвитку швидкості читання.
1) Гра «Чиї це слова?»
— Пригадайте, кому з дійових осіб належать слова, дочитайте їх до кінця.
• «Нащо мені той візок…» (Лисиця);
• «А мені оте…»(Овечка);
• «Втікай, Вовче!..» (Ворона);
• «Чого ж ти мовчав?» (Сірко);
• «Не впіймати вам її…» (Вовк);
• «Мій кожух!» (Дівчина);
• «Шановні сільчани!..» (Заєць);
• «Ну, що ж!..» (Чумак).
2) Прочитайте слова з інтонацією вказаного знака:
!
Втікай Он він
Лисиця Вставай
?
А хто ж Чого ж ти мовчав
Кого А ви дуже мудрі
.
Я казав Не впіймати вам її
Не дивися Вийди до нас
5. Спостереження за мовою дійових осіб.
— Хто з дійових осіб не має слів? Хто має дуже мало реплік? Розкажіть, які дії повинен виконати кожен із них.
— Які зміни настрою слід передати словами Вовка?
— З якою інтонацією потрібно читати слова Сірка, Ворони, Лисиці, Зайця?
6. Характеристика дійових осіб.
Мовно-логічне завдання.
довірлив
хитр
злодійкуват
Лисиця брехлив Вовк
правдив
простодушн
облеслив
підступли
б) Складання характеристики дійових осіб.
7. Інсценізація п’єси.
Діти у групі обирають уривок казки для інсценізації (той, що найбільше сподобався). Читають, передаючи характер, настрій дійових осіб за допомогою голосу, міміки, жестів.
VІІ. Підсумок уроку
Гра «Мозковий штурм»
— Хто автор прочитаної п’єси-казки? Хто головний герой твору? Яке ваше ставлення до нього?
— Чия поведінка видалася вам несподіваною? Чому?
— Вчинки кого із персонажів ви засуджуєте, а кого — схвалюєте? Чому саме?
— Яку роль хотіли б зіграти у п’єсі? Чому?
VІІІ. Домашнє завдання. Читати в особах с. 94-98.