Урок формування компетентностей ТЕМА : Озера, їх різноманітність за площею, походженням озерних улоговин

Про матеріал
Урок формування компетентностей ТЕМА : Озера, їх різноманітність за площею, походженням озерних улоговин
Перегляд файлу

Урок формування компетентностей

 ТЕМА : Озера, їх різноманітність за площею, походженням озерних улоговин                                                                   

 

І. ОРІЄНТАЦІЯ, МОТИВАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ

Урок зорієнтовано на сприяння розвитку самоосвітньої, навчально-пізнавальної, інформаційної і комунікативної компетентності

(Створення сприятливої атмосфери. Прийоми: епіграфи, інтелектуальна розминка тощо)  

Визначення емоційного стану школярів, створення позитивної емоційної налаштованості до навчально-пізнавальної діяльності.

Посміхніться вчителю  та однокласникам.

Будьте уважні та доброзичливі.

Гарний настрій та володіння собою допоможуть вам бути активними на уроці.

Не бійтеся помилятися, продемонструйте увагу, пам'ять, досвід.

Я зичу вам успіху!

 

                                                                              Я живу на Україні,

Де річки, озера сині, –

Чиста в них вода, прозора,

В дно глибинне світять зорі.

 (Г. Камісарова)

 

Мотивація: Ми продовжуємо вивчати води суходолу. Сьогодні поговоримо про озера. На

земній поверхні озера займають не таку вже й велику територію – всього 1,5% площі

суходолу. Але у прісних озерах знаходиться майже у 200 разів більше прісної води,

ніж у всіх річках світу! Озера часто називають перлинами. Сьогодні ми

познайомимося з цілим намистом перлів!

 

ІІ. ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ

1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

Тема уроку: Озера, їх різноманітність за площею. Походженням озерних улоговин.

Мета уроку (освітня, розвиваюча): Освітня: формувати в учнів поняття «озеро», «озерна улоговина», «водний режим озера»; вчити знаходити взаємозв’язок між водним режимом озера та

солоністю в ньому води; вчити розпізнавати різні типи озер за утворенням їх улоговин.

Розвиваюча: розвивати культуру мовлення, логічне мислення, просторову уяву, увагу, пам'ять, розумову активність, пізнавальний інтерес, уміння аналізувати, класифікувати, порівнювати.

Завдання уроку:

2. Визначення очікуваних результатів

Результат уроку:

 Цілі для учня:

Я знатиму: що таке озеро та типи озер за походженням улоговин, солоністю, водним режимом;

Я зможу: оцінювати значення озер;

Я вмітиму: показувати та позначати на карті найбільші та найглибші озера світу і України

3. Мотивація навчальної діяльності (необхідність знання матеріалу)

Мотивація:  «Дивуй!»

Головним або одним із головних творців є вода, «родинні стосунки».

Крім річок, найважливішими накопичувачами води на суші є озера, водосховища. Озера іноді порівнюють з мініатюрними морями. Їх форма, розміри, склад і походження надзвичайно різноманітні. Так, у пустелях Центральної Азії є дивовижні «блукаючі» озера, які змінюють своє місце розташування. Існують на Землі озера, заповнені не водою, а кислотою або гарячим асфальтом, а є озера з «мертвою» та «живою» водою — як у казці! Про деякі з них ми сьогодні почуємо Але все-таки головна цінність озер — це прісна вода.

Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь про особливості озер, з’ясуєте їх роль у житті та господарській діяльності людини.

 

ІІІ. ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЯ

1. Актуалізація й корекція опорних знань

 «Бліц-опитування»

І. 1. Що таке гирло річки? (кінець річки)

   2. Що таке річковий басейн? (площа з якої вода стікає в одну річку)

   3. Які типи живлення річок існують? (дощове, снігове, льодовикове, підземними водами)

   4. Що таке паводок? (короткочасне раптове підняття води в річках)

 

ІІ. 1. Що таке вододіл? (межа, що відокремлює сусідні річкові басейни)

     2. Що таке меандри? (звивини річки)

     3. Що таке стариця? (частина колишнього русла річки)

     4. В яку пору року настає повінь? (весна)

  

 Як визначити притоки річки: праві, ліві? (стати спиною до витоку річки)

 

Корекція знань: Складаємо визначення терміну «Озеро», шукаємо ключові слова  (западини суходолу, що заповнені водою і безпосередньо не пов՚язані з морем)

Учні записують визначення в зошит.

 

2. Сприйняття й первинне усвідомлення навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення

Пояснення нового матеріалу:

 Озера трапляються на рівнинах і в горах. Вони дуже відрізняються одне від одного за площею і глибиною, походженням улоговини, властивостями води, а також за біологічними особливостями.

Первинне усвідомлення та осмислення вивченого (практичне застосування):

На відміну від моря озеро не є частиною океану. Від річки відрізняється тим, що вода в ньому не тече, як потік.

Заглиблення, у якому знаходиться озеро, називається озерною улоговиною. За характером походження озерних улоговин можна виділити такі основні типи озер:

 

(Зміст навчальної діяльності: теоретичний (теоретичні знання), емпіричний (аналіз навчального матеріалу), практичний (знання способів діяльності, знання в дії або вміння тощо)

Учні в робочих зошитах складають таблицю «Походження озер».  Перевірка складеної схеми.

Типи озерних

улоговин

Спосіб утворення

Приклади

 

Тектонічні

Утворились під час гороутворюючих процесів

Байкал, Танґаньїка

 

Залишкові

Раніше були частиною океанів

Каспійське, Аральське

Карстові

У розчинених водою гірських породах

Шацькі

 

Вулканічні

У кратерах згаслих вулканів

На Камчатці, Яві, Курильських островах

Загатні

Загачування річок

Сарезьке (Памір), Синевир (Карпати)

Льодовикові

Випахані давнім льодовиком

Північ Євразії, Північної Америки

Стариці

Ділянки колишнього русла річок

У долинах рівнинних річок

Лиманні

На узбережжях океанів, морів

Дніпровський лиман

Дельтові

У дельтах річок

Ялпуг, Китай, Кагул

 

3. Узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях, наближених до життєвих

Узагальнення та закріплення вивченого матеріалу:

                                                Гра «Так» чи «Ні»

1.Всі озера солоні (ні)
2.З озера може брати  початок річка.  (так)
3.Озера тектонічного походження не глибокі  (ні)
4.Льодовикові озера розміщені в кратерах вулкана (ні)
5.Заплавні озера ще називають озера – стариці. (так)
6.Мертве море найсолоніше в світі. (так)
7.Озеро Синевир знаходиться в Україні (так)
8.Озера використовують тільки для відпочинку людей. (ні)
9.За водним режимом озера поділяють на стічні та безстічні. (так)
10.Найглибше озеро світу Байкал (так).

11.Найглибше озеро України Бребенескул ( ні).

 

«Діаграма Вена»

Скласти діаграму Венна між поняттями «річка» і « озеро».

порівняти річку та озеро, за допомогою діаграми визначити спільні та відмінні риси.

 

4. Повідомлення домашнього завдання

Домашнє завдання: опрацювати тему: Озера,  описати одне з озер світу за планом:

Інструктаж щодо виконання: Мотивування необхідності виконання:

План опису:

1 Назва озера.

2 На якому материку, і в якій його частині знаходиться.

3 Між якими меридіанами знаходиться.

4 Між якими паралелями знаходиться.

5 Довжина і ширина (в км), або площа (в км2).

6 Найбільша глибина.

7 Стічний або безстічне.

8 Солоне або прісне.

9 Тип озерної улоговини.

 

IV. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮЮЧИЙ ЕТАП

1. Підведення підсумків уроку

(Прийоми: бесіда, відповіді на запитання щодо змістовного аспекту уроку (наскільки корисним є вивчений матеріал? Де можна застосувати у мовній практиці? тощо)

Бесіда

- Яке значення мають озера?

- Вони є природними резервуарами прісної води.

- Великі озера використовуються для судноплавства.

- Активно споживаються рибні запаси озер.

- З окремих мінералізованих озер видобувають корисні копалини (кухонну та інші солі).

- Їх солону воду, насичену цілющими речовинами, використовують для лікування людей.

- Мальовничі поліські й карпатські озера є привабливими об’єктами для численних туристів і відпочиваючих.

 

2. Рефлексія

(Власне рефлексія усна й письмова, інтелектуальна й емоційна. Прийоми: сінквейн, висновки, «Шкала ефективності», «Лист побажань» тощо)

Учитель. Завершити урок мені б хотілося роздумами про щастя, бо щаслива та людина, яка любить мандрувати рідним краєм, яка може подолати сотні кілометрів, щоб відчути живий пульс Землі, неповторну заповідну красу української природи.

Неможливо зберегти красу природи, не вивчивши її самої. А тому не шкодуйте часу. Зберіться в ліс, сядьте, прислухайтесь — і ви почуєте справжні лісові хорали. Он, наче флейта, проспівала іволга. Як сопілка заливається соловейко. Сорока тріщить, як тріскачка. Ясен, мов контрабас, тужно скрипить могутніми гілками в підмогу тремтливому шелестінню осики. Жодна музика не може бути такою проникливою, як живе звучання природи.

Не можна любити щось або когось, не знаючи. Любити — це насамперед знати. Отож і природу любити — значить, вивчати її, спостерігати, аналізувати, берегти, і вона, розкриваючи дивовижні таємниці, озветься у вашій душі радістю життя!

Живе в природі істина проста.

Я стверджую усе це не з нагоди:

В правічній мові матері-природи

Родилось перше слово — Доброта.

В ній все твоє: земля і неба вись,

Сміх колоска й трави, і регіт грому.

Збагни лише її в собі самому,

Обожнювать красу землі навчись.

Душа краси в природі не згора,

Єство її не знає половини.

Найкрасивіша ціль в житті людини —

Це визернити серце для добра.

 

3. Цінування, оцінювання.

(Оцінювання не лише кінцевого результату, а й роботи в процесі уроку).


 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
1 серпня 2021
Переглядів
676
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку