Після цього уроку учні зможуть: встановлювати хронологічну послідовність правління найвидатніших галицько-волинських володарів; показувати на карті територію держави за Данила Романовича та його наступників; стисло характеризувати внутрішню та зовнішню політику Данила Романовича та його наступників, порівнювати їхню діяльність; висловлювати ставлення до діяльності Данила Романовича, Юрія І Львовича; пояснювати причини та визначати наслідки занепаду Галицько-Волинської держави.
Тема: Галицько-Волинська держава за Данила Романовича та його нащадків.
Мета: характеризувати процес зміцнення Галицько-Волинської держави за Данила Романовича; з’ясувати, яким було правління останніх галицько-волинських князів; визначити зміни у суспільному житті Галичини і Волині; пояснювати причини та наслідки занепаду Галицько-Волинської держави; розвивати в учнів уміння аналізувати історичні факти, працювати з картою та документами визначати місце особистості в історичному процесі; виховувати в учнів національно-патріотичні почуття.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники, атласи, карта, дидактичний та ілюстративний матеріал.
Основні поняття: вотчинне землеволодіння, бояри, оружники, стрільці.
Основні дати та події: 1238–1264 рр. – правління короля Данила Романовича. 1245 р. – битва біля м. Ярослава на р. Сян між військами Данила Романовича та об’єднаною угорсько-польською армією. 1301–1308 рр. – правління Юрiя I Львовича. 1325–1340 рр. – правління Юрія ІІ Болеслава. 1340 р. – похід польського короля Казимира ІІІ на Львів. Початок боротьби за землі Галицько-Волинської держави.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть: встановлювати хронологічну послідовність правління найвидатніших галицько-волинських володарів; показувати на карті територію держави за Данила Романовича та його наступників; стисло характеризувати внутрішню та зовнішню політику Данила Романовича та його наступників, порівнювати їхню діяльність; висловлювати ставлення до діяльності Данила Романовича, Юрія І Львовича; пояснювати причини та визначати наслідки занепаду Галицько-Волинської держави.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Взаємне привітання. Перевірка готовності учнів до уроку. Організація уваги учнів: побажання гарного настрою, цікавої роботи, нових знань та відкриттів.
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Активізація пізнавальної діяльності учнів
Гра «Швидкі запитання - влучні відповіді» (за правилами на с. 136).
«Графічний диктант». Учні дають відповіді на запитання, виставляючи в лінії відповідей «+», якщо твердження правильне, або «-», якщо твердження помилкове.
ІІІ. Оголошення теми, мети, визначення очікуваних результатів уроку; мотивація пізнавальної діяльності учнів.
Прийом «Знаємо – хочемо дізнатися – дізналися».
Відповіді учнів фіксуються на дошці.
Робота з ілюстрацією «Пам'ятники Данилу Романовичу в Галичі та Львові» на с. 136
ІV.Опрацювання нового навчального матеріалу.
Робота з підручником (ст. 137-138)
Завдання: скласти розповідь за планом на тему «Король Данило Романович - видатна постать історії Руси-України».
ПЛАН
Робота в групах. Учні опрацьовують текст, заповнюють таблицю «Внутрішня та зовнішня політика наступників Данила Романовича». Кожна з 4 груп заповнює окрему частину таблиці, що стосується діяльності нащадків Данила Романовича.
Орієнтовна таблиця
Внутрішня та зовнішня політика наступників Данила Романовича
Наступники Данила Романовича |
Внутрішня політика |
Зовнішня політика |
Лев І (1264-1301) |
Королівство розпалося. Землі поділено між синами й братом Васильком та його наступниками. Бажання об'єднати землі батька. Переніс столицю до Львова. |
Розширив свої володіння - приєднав Люблінську землю, частину Закарпаття.Допомога золотоординсь-ким військам у походах на Литву й Польщу. Дипломатичні зв'язки з Тевтонським орденом, Чехією. |
Юрій І (1301-1308) |
Час розквіту держави, її спокою та економічного добробуту. Столиця - м. Володимир. Мав королівський титул (король Русі). 1303 р. створено окрему Галицьку митрополію. |
Втрата Люблінської землі, частини Закарпаття. Розширив кордони держави до нижньої течії Дністра, й Південного Бугу. |
Лев II Андрій (1308-1323) |
Спільне правління «князів всієї Русі». Останні князі з династії. |
Встановлення союзу з Тевтонським орденом і Польщею. Намагалися послабити свою залежність від Золотої Орди. |
Юрій II Болеслав 1(1325-1340) |
Іноземець, якого обрали бояри. «Божою милістю князь і спадкоємець королівства Русі». Боротьба з боярами, які його отруїли. Збільшення чисельності католиків у державі. |
Тісні контакти з Тевтонським орденом, з Литвою. Намагався повернути Люблін. |
Узагальнюємо опрацьоване низкою завдань:
Роль (від кого йде певна інформація?) |
Отримувач (хто отримує?) |
Формат (у якій формі?) |
Тема (про що йдеться?) |
Папа римський Бенедикт XII |
Краківський римо-католицький єпископ |
Листування |
Про звільнення короля Казимира III від присяги щодо збереження за народом русинів його обрядів, прав та звичаїв. |
Прийом читання з маркуванням. «+» - відома інформація; «-» - суперечить попередній інформації; «!» - важлива інформація;«?» - незрозуміла інформація.
Під час узагальнювальної бесіди, учні визначають зміни, що відбулися в суспільстві Галичини й Волині в зазначений період:
V. Систематизація, узагальнення вивченого на уроці.
Прийом «Журналіст». Уявіть себе журналістом, який мандрує в часі й має можливість поставити запитання галицько-волинським князям. Підготуйте по 2-3 запитання, поставте їх сусіду за партою, вислухайте відповіді.
Завдання № 1-4 рубрики «Перевірте себе» с. 142.
VІ. Підведення підсумків уроку. Оцінювання.
Прийомом «Шість капелюшків мислення». Учні обирають капелюшки синього, червоного, білого, жовтого, зеленого й чорного кольорів. Власники синього капелюшка висловлюють міркування з приводу того, що дізналися корисного на уроці; власники червоного - розкривають свої емоції, говорять, що зумовило напруження чи дискомфорт; вдягнуті у білі капелюшки констатують факти й цифри; жовті - визначають позитивні моменти уроку; зелені зазначають, де використано творчий підхід; чорні кажуть, що не сподобалося на уроці.
VІI. Домашнє завдання. Опрацювати параграф 20 підручника і виконати завдання в кінці параграфа. Есе «У чому історичне значення Галицько-Волинської держави?». Кросворд «Політичний розвиток Галицько-Волинської держави».