ТЕМА УРОКУ : Води суходолу. Поверхневі води України. Річки.
Мета: поглибити та систематизувати здобуті знання учнів про воду суходолу, здобуті ними; формувати знання про загальні гідрографічні особливості території України та загальні ознаки гідрологічного режиму й роботи річок; показати взаємозалежність гідрографічних, геоморфологічних і кліматичних особливостей території; продовжувати формувати вміння роботи з картографічними джерелами географічної інформації; навчити характеризувати річку шляхом накладання карт та застосування нових термінів; сприяти вихованню екологічної культури та грамотності, переконання в необхідності природоохоронної діяльності.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Обладнання: фізична карта України, карта поверхневих вод України, кліматична карта, атлас, підручник; типовий план характеристики річок, додаткова література, ілюстрації річок.
«Вода! Ти не просто необхідна для життя , ти і є саме життя!»
Антуан де Сент – Екзюпері
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
За вікном зима. Холодно. Нас найкраще зігріють посмішки. Посміхніться один одному, передайте тепло своїх сердець та побажайте успіху.
Діти, в народі говорять: «Добрий гість – дому радість». Привітайтеся з нашими гостями! Подаруйте їм свої ніжні посмішки. Усім бажаю доброго настрою, творчої праці, взаєморозуміння, хорошого спілкування.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Методичний прийом «Асоціація»
Створення позитивного, дружнього мікроклімату через декламацію спогадів Бориса Харчука: «Є люди, які закохані в героїчну суворість гір, у таємничу тишу лісів або в безмежжя вільних степів. А я люблю життєдайність води в будь-яких її проявах: і у величній повільності рівнинних річок, і в бурхливій нестямі гірських струмків, і в чистій пісні дзвінких джерел, і в загрозливому ревінні водоспадів...»
З цього уривку можна зрозуміти, що письменник обожнює рух води, що тече на поверхні. Скажіть, які у вас виникають асоціації, коли ви чуєте слова річка, струмок, водоспад.
Методичний прийом «Бліцопитування»
Прийом «Географічна мозаїка»
1.Видовжене заглиблення річкової долини, що постійно заповнене текучою водою. (Русло)
2.Місце, де річка впадає в море, озеро чи іншу річку. (гирло)
3.Територія, з якої до цієї річки стікають поверхневі і підземні води (річковий басейн)
4.Місце, де річка бере свій початок (витік)
5.Найвищий рівень води в річці, період якого настає один раз на рік в один і той самий час.( Повінь)
Робота зі схемою «Склад вод суходолу»
Річки
Озера
Болота
Канали
Водосховища , ставки
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Прийом «Слово вчителя»
Здавна люди поселялися біля річок, тому що річка була годувальницею, а також широким шляхом у навколишній світ. Сьогодні ми дізнаємося, як природа наділила нас цим безцінним скарбом — водними багатствами. Де густа річкова система, а де води катастрофічно бракує. Отже, вода — найцінніший мінерал на землі... Вона відіграє велику роль у житті людей і в господарській діяльності.
З її наявністю або відсутністю пов’язані не тільки певні види господарської діяльності людини, але й саме існування людства. Недарма всі води, які є в тій чи іншій державі, обліковують, охороняють і називають водними ресурсами. Сьогодні ми розширимо та конкретизуємо знання про поверхневі води України. Детальніше зупинимось на характеристиці основних річкових басейнів, зокрема на особливостях гідрографії водного режиму річок.
VІ Вивчення нового матеріалу
Записуємо у зошит тему сьогоднішнього уроку «Води суходолу. Поверхневі води України. Річки»
План
Внутрішні води (поверхневі - річки, озера, болота, штучні водойми та підземні) поширені по території України залежно від клімату, рельєфу, геологічної будови та діяльності людини.
Запаси вод ,які можуть бути використані в господарстві і для потреб населення називають водними ресурсами.
Водні ресурси використовують для водозабезпечення населених пунктів, зрошення полів, як джерела електроенергії, у промислових цілях, для відпочинку. Великі річки використовуються в судноплавстві, на них побудовані великі водосховища, у яких зосереджені значні біологічні ресурси. У посушливих районах побудовані системи зрошувальних каналів.
Вчитель.
Подорожувати річками України надзвичайно цікаво й захопливо. А зараз здійснимо віртуальну подорож найбільшими річками держави.
(Вчительська презентація або відеоролик)
Робота з картою.
Діти, уважно розгляньте фізичну карту України:
1 Визначте, як змінюється густота річкової сітки на території України?
2. Від чого залежить густота річкової сітки ?
3. До басейнів яких морів належать річки території України?
4.Як змінюється структура водного живлення річок України із північного заходу на південь?
Більшість річок України (94.%) належить до басейнів Чорного та Азовського морів . Тільки річки західної частини України належать до басейну Балтійського моря. Окремі невеличкі річки на півдні країни не мають стоку в Світовий океан. Такий розподіл річкового стоку зумовлений загальною будовою поверхні України. Так, неможливо уявити Україну без Дніпра – Славутича. Він для нас не лише потужна водна артерія, мальовнича окраса, а й відображення душі нашого народу , його історії. На берегах Дніпра сформувалося ядро Української держави - місто Київ, народилася перша українська демократія – запорізьке козацтво, з його кручі споглядає рідні простори національний геній Тарас Шевченко.
Дніпро пливе серединою України з пн. на пд.. Він збирає води майже з половини площі країни , отримуючи їх пн.. зх..сх територій. Річка бере початок на Валдайській височині з болота Аксенівський мох що знаходиться в Росії. Далі тече територією Білорусі і в Україну входить як велика рівнинна ріка з широкою долиною. Правий берег річки високий і звивистий , а лівий низький і рівнинний. Зараз на Дніпрі споруджено низку водосховищ , які затопили пороги і змінили береги, спрямили річище. Дніпро має 1150 малих, середніх і великих приток. Найбільша права притока Прип’ять , а найбільша ліва притока Десна.
Другою за довжиною і площею басейну річкою в Україні є Південний Буг.(806 км) Це єдина з найбільших річок, яка повністю збирає свої води з території України. Найбільшими її притоками є Синюха і Інгул. Річка впадає , що є відгалуженням Дніпровського лиману.
Дністер має довжину1362 км, в межах України - 705 км. Його витік розташований на схилах Карпат. У верхів’ях – це типова гірська річка, а в середній течії він перетворюється на рівнинну річку з широкою долиною. Впадає Дністер у широкий Дністровський лиман , який вузьким гирлом з’єднаний з Чорним морем. Найбільші його притоки - Стрий, Лімниця, Серет , Збруч, Смотрич.
На межі України з Румунією своєю нижньою течією (завдовжки 175 км) протікає друга за довжиною річка Європи - Дунай (загальна його протяжність – 2960 км). Впадає у море кількома гирлами . Одне з них - Кілійське - протікає по кордону України з Румунією. При впадінні в Чорне море утворюється дельта . Це дунайські плавні – унікальне місце зимівлі, відпочинку під час перельотів багатьох птахів. Найбільші притоки Дунаю , що беруть початок в Україні , Тиса і Прут з Черемошем. Вони починаються в Карпатах, мають стрімку течію , безліч порогів та водоспадів. Їх води несуть багато мулу та каміння , що згодом відкладаються на рівнинах. Дунай важлива транспортна магістраль Європи.
Найбільша річка на сході України – Сіверський Донець, який є притокою Дону. Верхів’я і пониззя річки розташовані в Росії., його довжина в межах України - понад 670 км. Тече у звивистому річищі, , має досить широку долину. Перетинаючи Донецький кряж , долина звужується , трапляються скелясті схили. Найбільші притоки - Оскіл, Айдар, Лугань. На річці багато міст і промислових підприємств, які забруднюють її стічними і шахтними водами. До середніх за довжиною річок басейну Азовського моря належать Кальміус, Берда, Молочна , Салгир. Вони протікають у посушливих районах і тому маловодні, а Салгир у нижній течії пересихає.
До Балтійського моря несуть свої води Західний Буг і Сян, які є притоками Вісли. Західний Буг і його притоки починаються і течуть на рівнинній території, тоді як карпатське верхів’я Сяну є гірським.
До басейну внутрішнього стоку належать деякі річки в Одеській області . Зокрема Великий, Середній і Малий Куяльник. Вони впадають у Хаджибеєвський і Куяльницький лимани. Які втратили зв’язок з Чорним морем.
Прийом «Географічна лабораторія»
Відкриваємо зошити для практичних робіт ст..28
Виконуємо завдання 1.1 а, 2 – 1.1.б, 3 – 1.1 в
завдання 1.1. а Знайди відповідність між річкою та басейном , до якого вона належить ( 3 хв.)
Перевіряємо 1 – Б, 2 – Г, 3 – А, 4 – В,
Завдання 1.1. б
Виписати найбільші притоки Дніпра (праві та ліві) (2 хв)
Завдання 1.1.в
У басейні яких річок розташована ваша область?( 1 хв.)
Методичний прийом «Картографічний практикум»
Зошити для практичних робіт ст.. 28 завдання 2.1 позначення річок та їх приток на к/ к ст. 30. ( 4 хв.)
Фізкультхвилинка
Методичний прийом «Час підручника» ст. 114 - 115
Учні працюють з підручником й знайомляться з новими поняттями: «падіння річки», «похил річки», «витрати води», «річковий стік», «твердий стік». ( 4 хв.)
Падіння річки – вимірюється в метрах і визначається як різниця висот поверхні води між її витоком і гирлом.
Похил річки – вимірюється у м/км або см/км, розраховується як відношення падіння річки до її довжини на певній ділянці.
Витрати води – кількість води, що протікає у визначеному місці річища річки за секунду.
Річковий стік – кількість води , що протікає у визначеному місці її річища за певний проміжок часу
Твердий стік – у результаті руйнівної роботи річка має не тільки рідкий (водний ), але й твердий стік.
Методичний прийом «Nota bene» (замітка на полях)
Падіння річки це різниця між висотами поверхні води біля витоку та гирла. Визначають за формулою П = Вв — Вг.
Похил річки це величина падіння річки розділена на довжину річки. Визначають за показниками Пр = П:Д.
Робота з картою в групах
Клас ділиться на дві групи
І група дає відповіді на питання:
ІІ група дає відповіді на питання:
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Експрес-тести.
1) Річка з усіма своїми притоками утворює:
а) повінь; б) річкову систему; в) річковий басейн.
2) Початок річки називають:
а) гирло; б) межень; в) витік.
3) За характером течії більшість річок України:
а) рівнинні; б) гірські; в) бурхливі.
4) Короткочасне підвищення рівня води після сильних дощів і зимових відлиг називають:
а) паводок; б) межень; в) повінь.
2. Прийом «Вгадай об’єкт»
VI. Підсумок уроку . Рефлексія
Чи виправдались ваші очікування від сьогоднішнього уроку? Де в практиці життя ви застосуєте здобуті знання?
Прийом «Зробіть висновок»
Я знаю…
Я вмію…
Мені сподобалося на уроці…
Не сподобалося
Поверхневі води України це її річки, озера, болота, штучні водойми. Разом із підземними водами вони становлять водні ресурси України. Більшість великих річок України є рівнинними та мають переважно снігове живлення. Характеристика річок містить багато показників, знання яких сприяє раціональному використанню їхніх водних запасів.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати 26-27 параграфи підручника ст.108 – 116 , вивчити розташування річок України ( атлас ст.10 – 11 фіз. Карта України)
2.Скласти кросворд на тему «Річки України»
3. Підготувати презентацію, повідомлення про одну із річок України.
Методичний прийом «Робота в групах»
Визначити падіння річки Дніпро, якщо її витік знаходиться на висоті 252 м, а гирло – на висоті 0 м над рівнем моря
За формулою П = h1 - h2
П — падіння річки (м)
h1 — висота витоку
h2 — висота гирла
П =252- 0 = 252 м.
Визначити падіння річки Дунай.
Визначити падіння річки Дністер
Визначити похил річки Дніпро
Визначити похил річки Дунай
Визначити похил річки Дністер
Похил = П:Д
П — падіння річки (м)
Д — довжина річки (км)