Формування знань про річки Європи за допомогою актуалізації, наявних уявлень і формування нових.
Розвиток і корекція просторового мислення і його операційної сторони (аналізу, порівняння, класифікація) через виконання спеціально підібраних вправ на базі навчального матеріалу.
8 клас Тема «Води суходолу Європи»
Мета:
1. Корекційно-освітня мета:
Формування знань про річки Європи за допомогою актуалізації, наявних уявлень і формування нових.
Завдання:
1.1 закріпити знання учнів про річки;
1.2 сформувати знання про європейські річки ;
1.3 закріпити вміння оформляти навчальну інформацію в таблиці, працювати з географічними і контурними картами.
Корекційно-розвиваюча мета
Розвиток і корекція просторового мислення і його операційної сторони (аналізу, порівняння, класифікація) через виконання спеціально підібраних вправ на базі навчального матеріалу.
Завдання:
2.1 вправляти розумову діяльність, розвивати вміння порівнювати та класифікувати географічні об'єкти;
2.2 коригувати просторове сприйняття і мислення при роботі з географічними картами;
2.3 коригувати емоційно-вольову сферу учнів через здійснення рефлексії власної діяльності.
3.Коррекціонно-виховна мета
Формування елементів наукового світогляду учнів, відповідального ставлення до навчання.
Завдання:
3.1 розвивати відповідальне ставлення до навчання, вміння доводити почате до кінця, виховувати акуратність при роботі з контурними картами, таблицями, схемами.
Обладнання: фізична карта Євразії, атласи,підручники, слайди із зображенням водойм Євразії для мультимедійної дошки.
Тип уроку: комбінований.
Географічна номенклатура: річки: Ельба, Дунай, Дніпро, Дністер, Волга, Вісла.
Зміст уроку
Психологічний настрій
Девіз уроку:
Думати – колективно,
Діяти – оперативно,
Сперечатись – доказово.
Це для всіх обов’язково!
Тож проявіть знання прекрасні
І усі завдання класні
Порозв’язуйте умить
Й вищий бал ви заробіть!
II. Перевірка домашнього завдання.
Назвати і показати на карті:
1 група.
Завдання: вибрати і назвати представників рослинного світу Європи, зображених на малюнках
Завдання: вибрати і назвати представників тваринного світу Європи, зображених на малюнках
5.Фронтальне опитування
ІІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів
1. Прийом «Географічна мозаїка»
На картках зашифрована тема уроку цифрами. Потрібно дати відповідь на запитання і відкрити букви.
1. Територія, з якої до річки стікають поверхневі і підземні води. (Річний басейн)
2. Місце, де річка впадає в море, озеро чи іншу річку. (Гирло)
3. Місце, де річка бере початок. (Витік)
4. Раптове підняття рівня води в річці, зумовлене сильними зливами або швидким таненням снігу. (Паводок)
5. Найвищий рівень води в річці, період якого настає один раз на рік в один і той самий час. (Повінь)
6. Об’єкт, що утворюється в місцях перетину русла бурхливої течії рівнинної річки скелястими породами. (Пороги)
7. Природний водний потік, який протікає у виробленому ним видовженому заглибленні земної поверхні. (Річка)
8. Видовжене заглиблення річкової долини, що постійно заповнене
текучою водою. (Русло)
9. Річки, які впадають в головну річку. (Притоки).
Отже, тема сьогоднішнього уроку: «Річки Європи». (запис у зошиті).
Давайте згадаємо визначення водойм.
IV. Вивчення нового матеріалу
Назва річки |
Довжина |
Волга |
3 645км |
Дунай |
2960км |
Дніпро |
2201 км |
Дон |
1 870км |
Ельба |
1 162км |
Одер |
854 км |
Вісла |
1 047км |
(Запис у зошит назви річок).
Нашим завдання на уроці є навчитися описувати та показувати річки Європи. Зараз я вам опишу річку, яка вам найбільше знайома – це річка Дніпро. Про неї написано багато пісень, віршів та легенд. Це третя за розмірами річка Європи і найбільша в Україні.
Учитель. Річка Дніпро бере початок з болота на Валдайській височині і впадає у Дніпровський лиман Чорного моря.
Словникова робота
Плавні – заболочена заплава, що густо поросла очеретом.
Самостійне читання дітей §48 стор. 94-96..
Фізкультхвилинка
Учні працюючи в групах, виконують вже знайомі на прикладі вивчення
інших материків завдання:
• Складіть характеристику однієї з річок Євразії (за вибором) за типовим планом.
Назва |
Дніпро
|
Де бере початок |
З болота на Валдайській височині
|
Куди впадає |
У Дніпровський лиман Чорного моря
|
Приблизна довжина |
2201 км
|
Якими водами живиться річка? |
Переважно сніговими талими водами
|
Яку користь людині приносить ця річка? |
Енергетика, водосховища, транспортні шляхи, відпочинок.
|
4. Прийом «Картографічна лабораторія»
Завдання. За допомогою фізичної карти Євразії визначте розташування великих річок материка. Нанесіть на контурну карту їх назви.
VІ. Закріплення нових знань і умінь учнів
1. Прийом «Експрес-тест»
Картка №1
1. Найдовша та найповноводніша річка Європи - ________________.
Розташуйте у певній послідовності від найбільшої до найменшої річки Європи: Дунай, Волга, Дніпро.
Картка №2
1.Завдання. За допомогою карт атласу визначте належність великих річок материка до відповідних басейнів. Позначте стрілками.
До басейну якого океану належить більшість річок Європи?
р. Волга р. Ельба
р. Дон р. Дніпро
р. Вісла
р. Дунай р. Одер
Замерзають: __________________________________________
Не замерзають ________________________________________
2. Прийом «Розминка»
Учитель ставить учням запитання стосовно матеріалу, що вивчався на уроці.
• Які річки Європи живляться тільки дощовими водами? (Ельба, Одер).
• Назвіть річки з льодовиковим типом живлення. Покажіть їх на карті. (Дунай)
• Які річки Європи живляться талими водами? (Волга, Дніпро)
• Покажіть на карті найбільші річки Європи. До басейнів яких океанів вони відносяться?
• Які екологічні проблеми пов’язані з річками Європи?
VI. Оцінювання учнів.
VIІ. Підсумок уроку
Прийом «Роблю висновок»
• до яких басейнів двох океанів належать річки Європи:
Яке значення річок Європи?
VII. Домашнє завдання
• Опрацювати §48 стор. 94-96.
• Відповідати на запитання за змістом тексту.
Визначити значення річок Європи які вивчались на сьогоднішньому уроці.
1