урок " Географічне положення Австраліїї.Дослідження та освоєння материка.Тектонічна будова, рельєф, корисні копалини. Практична робота № 7

Про матеріал
Урок Урок №30 Географічне положення Австралії. Дослідження та освоєння материка. Тектонічна будова,рельєф,корисні копалини. Практична робота№7.Позначення на контурній карті назв географічних об’єктів Австралії. Мета: Навчальна - сформувати в учнів знання про особливості фізико – географічного положення Австралії порівняно з Африкою; його розміри,обриси;поглибити знання учнів про основні етапи дослідження й освоєння материка; Розвиваюча – продовжувати формування навичок визначення фізико – географічного положення материка за типовим планом, за фізичною картою світу; розвивати в учнів прийом фізико – географічного порівняння на основі аналізу географічних карт, вміння встановлювати причинні - наслідкові зв’язки Виховна – розвивати допитливість, пізнавальний інтерес до історії дослідження та освоєння Австралії. Обладнання: Географія: підручник для 7 класу Пестушко В.Ю., Уварова Г.Ш., стінна фізична карта Австралії, стінна фізична карта світу, контурні карти, портрети дослідників , комп’ютер відео сюжет про Австралію.. Інформаційний ресурс: https://www.youtube.com/watch?v=UYcygz2MhN0 Географічна номенклатура: Миси: Йорк, Південно-Східний, Байрон, Стіп -Пойнт; моря: Тасманове, Коралове; затоки: Карпентарія, Велика Австралійська; протоки: Басова, Торресова; острови:Тасманія, Великий Бар’ерний риф,Нова Гвінея, Нова Зеландія. Західноавстралійське плоскогір’я, Центральна рівнина,Великий Вододільний хребет. Очікувані результати: учні після уроку зможуть назвати географічне положення материка,охарактеризувати історію відкриття та дослідження Тип уроку – вивчення нового матеріалу Хід уроку І.Організаційний момент Прийом « Розминка » Закінчи речення одним словом. Кожен учень по черзі закінчує фразу « Я бажаю вам на уроці…» ІІ. Актуалізація опорних знань Перед тим як розпочати вивчення нового матеріалу пропоную активізувати свої знання Прийом «Бліцопитування» 1. Які матеріали ми вже вивчили? 2. За яким планом складається характеристика материка? 3.Чому вивчення будь-якої території починають з характеристики географічного положення? ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності. Прийом «Дивуй» «А я клянусь вам , що це край найцікавіший на всій земній кулі. Найвигадливіша . най нелогічна країна з усіх , що коли – небудь існувала» Жуль Верн Як ви вважаєте ,про який материк говорив Жуль Верн? Дійсно , це материк Австралія. Вправа « Асоціативний кущ» « Що ви уявляєте , коли чуєте слово Австралія?»Відповіді учнів Вчитель. Австралія. Як тільки не називали цей материк – «країна кенгуру», «музей живих копалин», «країна-притулок», «п’ятий континент»… А ще Австралію інколи називають «материк навпаки ». І дійсно, багато чого на цьому материку прямо протилежне тому, що вважається звичайним для європейців, у тому числі і для нас – українців. Коли в Україні зима – в Австралії літо. Для українців зрозуміло: чим далі рухатись на північ, тим ставатиме холодніше, для австралійців рух на північ – жаркіше. Материк таємниць і несподіванок. Не всі дерева Австралії дають тінь. Тварини , які мешкають на материку, вирощують своїх дитинчат у сумках, окремі ссавці відкладають яйця, а вигодовують малят молоком. Континент , де «найстрашніший звір» - кролик, а серед птахів – звичайний горобець. Отож, почнемо мандрівку загадковим «материком навпаки» ІV. Оголошення теми та очікування навчальних результатів уроку Прийом «Очікування - чого я чекаю від сьогоднішнього уроку?» Прийом « Що я знаю ? Про що хочу дізнатися? – Про що хотіли дізнатися Що я знаю? Про що хочу дізнатися? Про що дізнався? . Учні заповнюють першу, другу колонки. Третю колонку можна заповнювати протягом уроку, наприкінці уроку, протягом вивчення теми. V. Вивчення нового матеріалу Географічне положення материка Демонстрація відеофільму «Австралія» https://www.youtube.com/watch?v=UYcygz2MhN. Робота з фізичною картою світу , фізичною картою Австралії, планом географічного положення материка. Прийом «Картографічний практикум» Робота в парах 1Визначте положення материка щодо екватора, тропіків, полярних кіл, полюсів. 2.Назвати та визначити координати крайніх точок материка; 3.Визначте протяжність материка з півночі на південь по меридіану 142° східної довготи 4. Визначте протяжність материка заходу на схід по паралелі 26 південної широти( довжина 1 º на паралелі 26 °=100км). 5.Які моря, затоки, океани омивають материк? 6.Які острови оточують береги материка, якій півострів знаходиться поблизу материка? Практична робота № 7 Позначити на контурній карті назви крайніх точок Австралії, океани, які омивають материк, елементи берегових ліній: великі острови, півострови, моря, затоки, протоки, форми рельєфу. За планом порівняти географічне положення Австралії та Африки. Африка Австралія Висновки записати в зошит Особливості ГП 1. Посередині перетинаються над тропіком. 2. Віддалений від інших материків. 3. Ізольована 4. Найбільший 5. Берегова лінія Австралії порізана мало. Історія відкриття і дослідження материка Перегляд презентації «Дослідження та освоєння материка Австралії » https://www.youtube.com/watch?v=V1VBvoLWLtY Завдання Заповніть таблицю( користуємося атласом, підручником, інтернетом.) Дослідження та освоєння Австралії». Час дослідження Дослідники Результати Висновки: 1) материк відкривали двічі; 2)був відкритий останнім серед населених материків. Форми рельєфу материка Австралія, корисні копалини. Формування рельєфу та утворення корисних копалин пов’язані з геологічною історією певною території. Як ці зв’язки проявляються в Австралії? Які особливості геологічної будови, закономірності розміщення основних форм рельєфу та корисних копалин на материку? Згадаємо основні положення теорії літосферних плит та спробуємо застосувати їх до тектонічної карти Австралії. 1.Що таке рельєф? 2.Які є основні форми рельєфу? 3.У чому полягає основний зміст теорії про рух літосферних плит? 4. Які за походженням бувають корисні копалини? Для засвоєння теми будемо застосовувати метод» наложення» або порівняння при аналізі карт. Робота з фізичною та тектонічною картами. Завдання: зіставте тектонічну та фізичну карти, виявіть закономірності поширення форм рельєфу на материку.. Прийом «Творча лабораторія» 1. Визначте які тектонічні структури лежать в основі материка 2.Визначте яка платформа лежить в основі материка? 3 Які форми рельєфу переважають на материку? 4 Чому гори сформувалися на сході материка? 5.Чим відрізняється рельєф західної,центральної і східної частин материка? Прийом « Я розумію» Що спільного й відмінного в рельєфі Південної Африки і Австралії? Висновки: Це найнижчий із материків, Н сер = 215 м над рівнем моря. На материку немає сучасного зледеніння та діючих вулканів. Найвищою вершиною материка є г. Косцюшко (висота 2228 м), яку відкрив у середині XІX ст. польський натураліст, а тому назвав її на честь національного героя Польщі. Корисні копалини Робота з фізичною картою Материк багатий на різні види корисних копалин. Завдання: за фізичною картою установіть, на які корисні копалини багаті надра Австралії . Результати роботи занесіть в таблицю. 1 Де розміщені родовища рудних і нерудних корисних копалин? 2 Чому материк дуже багатий на нерудні корисні копалини? Форми рельєфу Корисні копалини Західноавстралійське плоскогорье Центральна низовина Великий вододільний хребет Висновки: Австралія багата на корисні копалини, особливо на руди чорних і кольорових металів. VІ. Закріплення вивченого матеріалу. 1.Практична лабораторія. Надпишіть на контурній карті назви основних.Метод « Рюкзак» Учні записують відповідь на за питання: «Які з тих знань, умінь , що отримали на уроці , ти візьмеш із собою для використання на інших уроках,для виконання домашнього завдання, тематичного оцінювання?» VІІ. Підсумок уроку, рефлексія З яким настроєм ви працювали на уроці? Що запам’яталося найкраще? Де вам може стати в нагоді матеріал, що вивчали на уроці? VІІІ. Домашнє завдання 1Опрацювати 28 параграф підручника. з використанням технологій критичного мислення з теми " Австралія"
Перегляд файлу

У контексті реформування шкільної освіти вчитель повинен готувати людину творчу,активну, здатну аналізувати, синтезувати,оцінювати інформацію,бачити проблеми , робити свідомий  вибір, приймати рішення. Саме за допомогою  технології критичного мислення  можна виховувати творчих учнів, бо « те , що я  чую, я забуваю;те, що я бачу, я пам’ятаю; те що роблю, я розумію», - говорив великий китайський філософ Конфуцій.

Пропоную уроки з використанням  технологій критичного мислення  за темою  «Австралія» 7 клас.

Урок №30

Географічне положення Австралії. Дослідження та освоєння материка.  Тектонічна будова,рельєф,корисні копалини.

Практична робота№7.Позначення на контурній карті назв географічних об’єктів Австралії.

 Мета:

Навчальна - сформувати в учнів знання про особливості фізико – географічного положення Австралії порівняно з Африкою;  його розміри,обриси;поглибити знання учнів про основні етапи дослідження й освоєння материка;

Розвиваюча – продовжувати формування навичок визначення фізико – географічного положення материка за типовим планом, за фізичною картою світу; розвивати в учнів прийом фізико – географічного порівняння на основі аналізу географічних карт, вміння встановлювати причинні - наслідкові зв’язки

Виховна – розвивати допитливість, пізнавальний інтерес до історії дослідження та освоєння Австралії.

 Обладнання: Географія: підручник для 7 класу Пестушко В.Ю., Уварова Г.Ш., стінна фізична карта Австралії, стінна фізична карта світу, контурні карти, портрети дослідників , комп’ютер  відео сюжет  про Австралію..

Інформаційний ресурс: https://www.youtube.com/watch?v=UYcygz2MhN0

Географічна номенклатура: Миси: Йорк, Південно-Східний, Байрон, Стіп -Пойнт; моря: Тасманове, Коралове; затоки: Карпентарія,  Велика Австралійська; протоки: Басова, Торресова; острови:Тасманія, Великий Бар’ерний риф,Нова Гвінея, Нова Зеландія.  Західноавстралійське плоскогір’я, Центральна рівнина,Великий Вододільний хребет.

Очікувані результати: учні після уроку зможуть назвати географічне положення материка,охарактеризувати історію відкриття та  дослідження

Тип уроку – вивчення нового матеріалу

Хід уроку

І.Організаційний момент

 Прийом « Розминка »

 Закінчи речення одним словом. Кожен учень по черзі закінчує фразу « Я бажаю вам  на уроці…»

ІІ. Актуалізація опорних знань

Перед тим як розпочати вивчення нового матеріалу пропоную активізувати свої  знання

Прийом «Бліцопитування»

1. Які матеріали ми  вже вивчили?

2. За яким планом складається характеристика материка?

3.Чому вивчення будь-якої території починають з характеристики географічного положення?

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

Прийом «Дивуй»

«А я клянусь вам , що це край найцікавіший на всій земній кулі. Найвигадливіша . най нелогічна країна з усіх , що коли – небудь існувала»

          Жуль Верн

Як ви вважаєте ,про який материк говорив Жуль Верн? Дійсно , це материк Австралія.

 Вправа « Асоціативний кущ»

«  Що ви уявляєте , коли чуєте слово Австралія?»Відповіді учнів

Вчитель. Австралія. Як тільки не називали цей материк – «країна кенгуру», «музей живих копалин», «країна-притулок», «п’ятий континент»…

А ще  Австралію інколи називають «материк навпаки ». І дійсно, багато чого на цьому материку прямо протилежне тому, що вважається звичайним для європейців, у тому числі і для нас – українців. Коли в Україні зима – в Австралії літо. Для українців зрозуміло: чим далі рухатись на північ, тим ставатиме холодніше, для австралійців рух на північ – жаркіше.

Материк таємниць і несподіванок. Не всі дерева Австралії дають тінь. Тварини , які мешкають на материку, вирощують своїх дитинчат у сумках, окремі ссавці відкладають яйця, а вигодовують малят молоком. Континент , де «найстрашніший звір» - кролик, а серед птахів – звичайний горобець.

Отож, почнемо мандрівку загадковим «материком навпаки» 

ІV. Оголошення теми та очікування навчальних результатів уроку

 Прийом «Очікування -  чого я чекаю від сьогоднішнього уроку?»

Прийом « Що я знаю ? Про що хочу дізнатися? – Про що хотіли дізнатися

Що я знаю?

Про що хочу дізнатися?

 Про що дізнався?

 

 

 

 

 

 

. Учні заповнюють першу, другу колонки.  Третю колонку можна заповнювати  протягом уроку, наприкінці уроку, протягом вивчення теми.

V. Вивчення нового матеріалу

Географічне положення материка

Демонстрація відеофільму «Австралія» https://www.youtube.com/watch?v=UYcygz2MhN.

Робота з фізичною картою світу , фізичною картою Австралії, планом географічного положення материка.

Прийом «Картографічний практикум»

Робота в парах

1Визначте положення материка щодо екватора, тропіків, полярних кіл, полюсів.

2.Назвати та визначити координати крайніх точок материка;

3.Визначте  протяжність материка з півночі на південь по меридіану 142  східної довготи 

4. Визначте  протяжність материка заходу на схід по паралелі 26 південної широти( довжина 1 º на паралелі 26 °=100км).

5.Які моря, затоки, океани омивають материк?

6.Які острови оточують береги материка,  якій  півострів  знаходиться поблизу материка?

Практична робота № 7 Позначити на контурній карті назви крайніх точок Австралії, океани, які омивають материк, елементи берегових ліній: великі острови, півострови, моря, затоки, протоки, форми рельєфу.

За планом порівняти географічне положення Австралії та Африки. 

Множення числа 3 - презентація з математики

                          Африка                                        Австралія

Висновки записати в зошит

Особливості ГП

1. Посередині перетинаються над тропіком.

2. Віддалений від інших материків.

3. Ізольована

4. Найбільший

5. Берегова лінія Австралії порізана мало.

Історія відкриття і дослідження материка

Перегляд презентації «Дослідження та освоєння материка Австралії » https://www.youtube.com/watch?v=V1VBvoLWLtY

Завдання 

  1. Заповніть таблицю( користуємося атласом, підручником, інтернетом.)

Дослідження та освоєння Австралії».

Час дослідження

Дослідники

Результати

 

 

 

 

Висновки: 1) материк відкривали двічі;

      2)був відкритий  останнім  серед населених материків.

Форми рельєфу материка Австралія, корисні копалини.

 Формування рельєфу та утворення корисних копалин пов’язані з геологічною історією  певною    території. Як ці зв’язки проявляються в Австралії? Які особливості геологічної будови, закономірності розміщення основних форм рельєфу та корисних копалин на материку?

Згадаємо основні положення теорії літосферних плит та спробуємо застосувати їх до тектонічної карти Австралії.

1.Що таке рельєф?

2.Які є основні форми рельєфу?

3.У чому полягає основний зміст теорії про рух літосферних плит?

4. Які за походженням бувають корисні копалини?

Для засвоєння теми будемо застосовувати метод» наложення» або порівняння при аналізі карт.

 Робота з фізичною та тектонічною картами.

Завдання: зіставте тектонічну та фізичну карти, виявіть закономірності поширення форм рельєфу на материку..

 Прийом «Творча лабораторія»

1. Визначте які тектонічні структури лежать в основі материка

2.Визначте яка платформа лежить в основі материка?

3 Які форми рельєфу переважають на материку?

4 Чому гори сформувалися на сході материка?

5.Чим відрізняється рельєф західної,центральної і східної частин материка?

 Прийом « Я розумію»

Що спільного й відмінного в рельєфі Південної Африки і Австралії?

Висновки:

  1. Це найнижчий із материків, Н сер = 215 м  над рівнем моря.
  2. На материку немає сучасного зледеніння та діючих вулканів.
  3.  Найвищою вершиною материка є г. Косцюшко (висота 2228 м), яку відкрив у середині XІX ст. польський натураліст, а тому назвав її на честь національного героя Польщі.

 

Корисні копалини

Робота з фізичною картою

 Материк багатий на різні види корисних копалин.

Завдання: за фізичною картою установіть, на які корисні копалини багаті надра Австралії . Результати роботи занесіть в таблицю.

1 Де розміщені родовища рудних і нерудних корисних копалин?

2 Чому  материк дуже багатий на нерудні корисні копалини?

 

Форми рельєфу

 Корисні копалини

Західноавстралійське плоскогорье

 

Центральна низовина

 

Великий вододільний хребет

 

 

Висновки: Австралія багата на корисні копалини, особливо на руди чорних і кольорових металів.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

1.Практична лабораторія. Надпишіть на контурній карті назви основних форм  рельєфу  Південної Америки, позначте найвищі точки гір.

2.Метод « Рюкзак»

Учні записують відповідь на за питання: «Які  з тих знань, умінь  , що отримали на уроці , ти візьмеш із собою для використання  на інших уроках,для виконання домашнього завдання, тематичного оцінювання?»

VІІ. Підсумок уроку, рефлексія

  • З яким настроєм ви працювали на уроці?
  • Що запам’яталося найкраще?
  • Де вам  може стати в нагоді матеріал, що вивчали на уроці?

VІІІ. Домашнє завдання

1Опрацювати 28  параграф підручника.

2.Повідомлення « Унікальний природний комплекс – Великий Бар’єрний риф

 

 

 

 

 

Урок №31

Тема: Клімат Австралії. Води суходолу.

 Практична робота№8. Визначення типів клімату за кліматичними діаграмами.

Мета

Навчальна - дати учням знання про загальні особливості клімату і внутрішніх вод, кліматичні пояси та типи клімату Австралії;

Розвивальна - розвивати вміння виділяти істотні ознаки клімату та внутрішніх вод, порівнювати, узагальнювати, робити висновки; сприяти формуванню позитивного ставлення до навчальної діяльності, зміцнювати бажання самостійно досягти успіху в навчанні;

Виховна -  виховувати у школярів інтерес до вивчення географії, вводячи в урок елементи цікавої географії та інтерактивні форми роботи

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: фізична карта Австралії, карта кліматичних поясів, атласи, контурні карти, підручники, комп’ютер, мультимедійний проектор, мультимедійна презентація.

ХІД УРОКУ

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

В мене у руках парасолька . Навіщо вона мені?  А парасолька для того аби ніяка похмура погода не зіпсувала сонячного настрою ,який , я сподіваюсь, буде панувати у нас на уроці. Із сонячним, гарним настроєм ми починаємо урок.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

Прийом »Географічний  розминка»( учень загадує географічний об’єкт , другий учень показує на карті).

Блицопитування ( інтелектуальна розминка).

1.У яких півкулях розташована  Австралія?

2.Які острови прилягають до материка Австралія?

3..Як впливає географічне положення материка на його природу?

4. Чим  відрізняється географічне положення Австралії від географічного положення Африки?

5.Назвіть імена мореплавців і вчених – дослідників материка

 Конкурс “ Істинне чи хибне ”

  1. Австралії - повністю розташована в  південній кулі, переважно в тропічному поясі
  2. Австраія – найвологіший
  3. Найвища вершина материка –гора Косцюшко
  4. Південна точка Австралії – мис Голковий
  5. Метью Фліндерс  -  запропонував материк Австралія –Австралією.               

Кубик Блума

1Назви крайні точки Австралії

2 Поясни чому Австралія - материк , де все навпаки.

 3.Розкажи , як досліджували материк Австралію.

4Чому Австралія  була відкрита пізніше за інші населені материки 5.Доведи - рельєф Австралії схожий на рельєф Південної Африки?  

6.Запропонуй заходи щодо розв’язання екологічних  материка.

 

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Прийом «Дивуй!»

Починаючи своє знайомство з Австралією, ви мали змогу переконатися в тому, що це незвичайний для нас, європейців, материк. Навіть важко уявити: як австралійці зустрічають Новий рік посередині спекотного літа? Але ж на цьому незвичайність материка не закінчується. Послухайте, як поетеса Галина Усова пише про Австралію:

Австралія — країна навпаки.

Вона під нами, наче дно річки.

Там вивернутий рік, неначе свита —

У жовтні розквітають там сади,

У грудні там, а не у червні, літо,

І річки протікають без води,

Й зникають у пустелі, як німі.

Як пояснити «плутанину» з порами року, ви вже знаєте, а що особливого в кліматі материка та куди зникають його річки — про це ми спробуємо дізнатися сьогодні.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Клімат формують певні чинники , саме тому вони називаються кліматотвірн.і Пригадайте основні з них.

Прийом « Гронування»

Які чинники впливають на формування клімату?.

 Основні кліматотвірні чинники : географічне положення,рельєф, наявність океанів  з відповідними течіями,пасати, протяжність материка із заходу на схід.                                        

Робота з кліматичною картою Австралії, підручником

Завдання.1.На основі вивченого матеріалу( підручник сторінка 110) визначте вплив кожного чинника на територію материка

Завдання2.Проаналізуйте кліматичні карту материка і визначте а)середні температури повітря зимового та літнього сезонів.

б)яку максимальну температуру повітря було зареєстровано в Австралії?

в)які території перебувають під впливом західних вітрів

г)у якій частині  панують пасати

д)визначте кількість опадів  у прибережних і внутрішніх районах Австралії. 

Дайте відповідь на запитання.

1 Чому  протягом року майже для всього материка характерні високі температури повітря?

2.Чому   в той час , коли в Україні літо, в Австралії - зима?

3.Чому  повітряні маси з Тихого океану не приносять значних опадів у внутрішні райони материка?

4Чому на навітряних  схилах гір і на вузький узбережній смузі випадають рясні опади?

5 Чому на території материка трапляються великі посухи?

6 Чому в південних  широтах Австралії чітко виражені пори року , а в північних  - тільки два сезони?

 Висновок. Клімат Австралії посушливий та спекотний. Це визначено насамперед її географічним положенням.

 Кліматичні пояси

Робота з картою кліматичних поясів Австралії

Учні самостійно за текстом підручника характеризують кліматичні пояси.

Завдання. За картами атласу установіть, у яких кліматичних поясах розташована Австралія та які типи клімату там сформувалися.

1.Назвіть основні кліматичні пояси материка.

2.Назвіть перехідні кліматичні пояси материка.

3.Назвіть типи клімату субтропічного кліматичного поясу

 

Дані про клімат можна одержати не тільки за допомогою кліматичної карти. Інформацію про типи клімату  міститься на спеціальних діаграмах, які називаються кліматичними .

Практична робота № 8 « Визначення  типів клімату за кліматичними діаграмами». 

Робота з кліматичними діаграмами ( робота з підручником сторінка 113 , малюнок 86). Визначте відповідність між кліматодіаграмами й кліматичними поясами

Робота в парах

Прийом « Коло ідей»

Порівняйте набір та розміщення кліматичних поясів Австралії та Південної Африки. Чому в Австралії в аналогічних широтах опадів менше?

Внутрішні води Австралії

 Робота з мультимедійною презентацією та фізичною картою Австралії

https://www.youtube.com/watch?v=ZuxhImNlUCY

Завдання.

1За картами атласу та презентацією  визначте, до басейнів яких океанів належать річки Австралії.

         2Визначте особливості живлення та режим річок материка..

Розповідь учнів про річку Муррей

Словникова робота. Кріки — тимчасові водостоки, які наповнюються водою тільки під час короткочасних злив. Найбільший крик Австралії — Купер Крик — завдовжки близько 1400 км. Починається він на схилах Великого Вододільного хребта, постійну течію має тільки у верхів’ях.

Розповідь про озеро Ейр - мертве серце Австралії

Більшість озер Австралії засолені, не мають стоку і заповнюються водою лише під час вологого періоду. Найбільше озеро Австралії — Ейр.

Завдання Чому в Австралії басейн внутрішного стоку більший , ніж басейн океанів?

Прийом « Вчимось розуміти інформацію»

Прочитайте текст ( сторінка 114 підручника . дайте відповідь на запитання).

1.Практична робота 7 (продовження). Нанесіть на контурну карту річки: Муррей, Дарлінґ; озера: Ейр.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Прийом Фішбоун.

 Доведіть ,що Австралія  - найсухіший материк

https://naurok.com.ua/uploads/files/781497/214388/230417_images/thumb_15.jpg

2Чим схожі і чим відрізняються особливості живлення річок Австралії та Африки?

VI. ПІДСУМОК УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ Презентація Інтерактивні методи навчання доклад, проект

Презентація Інтерактивні методи навчання доклад, проектНа уроці  я:

  • дізнався…зрозумів…навчився…
  • найбільший мій успіх – це…
  • найбільші труднощі я відчув…
  • я не вмів, а тепер умію…

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати  параграф 29 підручника.

2. Поміркувати над питанням: як би змінився клімат Австралії, якби Великий Вододільний хребет був розташований не на сході, а на заході материка?

3. Повідомлення про тварин-ендеміків Австралії

.4 Заповніть таблицю( по  бажанню учнів)

Причини

Особливості

Наслідки (відповідь учня)

1.Австралію майже посередині перетинає Південний тропік

 

 

2.На півночі материка в зимовий період переважає тропічне повітря, в літній - екваторіальне

 

 

3.На сході материка простягаються гори з півночі на південь

 

 

 

 

Урок №32

УНІКАЛЬНІСТЬ РОСЛИННОСТІ І ТВАРИННОГО СВІТУ АВСТРАЛІЇ. ПРИРОДНІ ЗОНИ. ЗМІНА ПРИРОДИ МАТЕРИКА ЛЮДИНОЮ.

 

Мета: сформувати систему знань про особливості ґрунтово-рослинного покриву і тваринного світу, природні зони Австралії, вплив людини на природу материка; сприяти розумінню причин, що впливають на розміщення природних зон на материку, обумовлюють своєрідність органічного світу; вдосконалювати практичні вміння працювати з тематичними картами атласу(комунікативна компетентність), різноманітними джерелами географічних знань; розвивати вміння самостійно планувати шляхи досягнення цілей, свідомо обирати найбільш ефективні способи рішення навчальних та пізнавальних завдань(компетентність вчитися впродовж життя); узагальнювати, встановлювати аналогії, порівнювати, робити висновки; виховувати емоційно-ціннісне ставлення до природи, формувати екологічну свідомість,розвивати інформаційну компетентність,екологічну компетентність.

Обладнання: фізична карта Австралії, підручники, атласи, комп’ютер, картки із завданнями, комп’ютер  відео сюжет  про Австралію,мультимедійна презентація.

Тип уроку: комбінований.

 

ХІД УРОКУ

 

I.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ(3хв)

Прийом «Мікрофон»

1?1.Назвіть і покажіть на карті головні річки Австралії.

2.Що таке кріки?

3Мандруючи Австралією , чи зупинилися б ви на ночівлю в кріку?

4.Чому Австралія найсухіший материк

5.Як би змінився клімат Австралії, якби Великий Вододільний хребет був розташований не на сході, а на заході материка?

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Прийом «Проблемне питання»

У світі мабуть немає жодної свійської тварини , яка б походила з Австралії. Як ви вважаєте чому?

Сьогодні  ви отримаєте додаткові дані про органічний світ Австралії. Крім того на протязі уроку ми зрозуміємо:

 У чому причина такої унікальності світу Австралії?

Які зони виділяють в Австралії, яку площу вони займають?

 Вдома у вас було випереджальне завдання-дослідження. Чи згодні ви з тим, що органічний світ Австралії справді надзвичайний? Чи знайшли ви поясненню цьому? (Відповіді учнів.)

Поетеса Галина Усова так охарактеризувала органічний світ Австралії:

Вона знаходиться під нами,                                                               \

І ходять там, напевно, догори ногами,

Там навпаки всі пори року:

Там в жовтні розквітають всі сади,

А в лютому палає літо,

І дощ не ллється в них, як із корита.

Там протікають без води в пустелях ріки,

І називають жителі їх – кріки.

Там в заростях безкрилі птахи,

І риби лазять як мурахи;

Там райський птах і лірохвіст

Красою звеселяють ліс.

Там лупляться з яєць звірята,

І молоком годуються малята.

Дерева лізуть там з кори,

Ребром ростуть листочки від жари,

Австралія – країна навпаки.                                                  

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Унікальність рослинного й тваринного світу Австралії.  Методика « Бортовий  журнал»

Учні фіксують інформацію, систематизують та узагальнюють інформацію.

Бортовий журнал

З.з/п

Що мені відомо з цієї теми

Що нового дізнався з розповіді вчителя ,з тексту підручника.

 

 

 

 

 

 

 

Робота з підручником с.115-перший абзац   Знайти записати в зошит. Словникова робота.

Ендеміки (грецьк. endemos — «місцевий») — рослини та тварини, які живуть лише в певному, відносно обмеженому районі або групі районів.

Релікти (лат. reliotus — «залишений») — види рослин і тварин, залишки давньої флори й фауни, що збереглися донині.

Перегляд уривка відеофільма про тваринний світ та рослинний світ Австралії.

https://www.youtube.com/watch?v=IqcPUn7Vvws

Висновок 1. Австралія відрізняється від інших материків своєрідністю органічного світу.

2. Причини формування ендемічних та реліктових видів тварин та рослин Австралії.

Обговорення результатів досліджень учнів

Висновок 2. Неповторність та своєрідність австралійської природи пояснюється насамперед тим, що континент тривалий час перебував в умовах ізоляції від інших частин земної кулі.

3. Природні зони.

Робота з картою «Природні зони Австралії»

Завдання. За картою установіть, у чому полягають особливості розміщення природних зон на території Австралії.

Завдання. Використовуючи карти атласу, порівняйте послідовність і розміщення природних зон Австралії та південної Африки. Установіть подібні та відмінні ознаки. Поясніть причини, які їх зумовили.

Висновок 3. У розміщенні природних зон Австралії чітко простежується широтна зональність. Висотна поясність виражена тільки в Австралійських Альпах на південному сході материка.

4. Зміна природи материка людиною.

Розповідь вчителя.

Серйозні зміни природи Австралії, як і Африки, почалися за часів колонізації материка. Усього за 200 років було знищено близько 40 % всіх лісів, втрачено понад 60 % водно-болотних угідь прибережної зони.

Для збереження природних комплексів в Австралії створено понад 2,5 тисячі природоохоронних територій різних категорій — резерватів, національних парків, заповідників. Багато з них занесені до списку природної спадщини ЮНЕСКО.

Найвідоміші:1) Великий Бар’єрний риф — найбільша у світі система коралових рифів (2300 км з півдня на північ), розташована в Кораловому морі уздовж східного узбережжя Австралії, біля узбережжя штату Квінсленд.

2) Національний парк Какаду .

3) Дика природа Тасманії — охоплює 13800 км або приблизно 20% площі Тасманії. У цьому регіоні збереглися одні з останніх на планеті дощові ліси помірного поясу.

4) Дощові ліси східного узбережжя Австралії (Дейнтрі) Висновок 4. Від часів колонізації природа материка зазнала істотних змін. Для збереження природних комплексів і порятунку зникаючих рідкісних рослин і тварин в Австралії створено розгалужену мережу природоохоронних територій.

Перегляд відеофільму про природні зони Австралії, охорону природи. https://www.youtube.com/watch?v=xlLdF1I4DTQ

Метод « Дерево рішень».

Завдання Висуньте пропозиції щодо охорони природи Австралії

Які екологічні  наслідки мало  переселення в Австралію рослин і тварин з інших материків?.

Релаксація  (фізкультхвилинка)австралійський дощ

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Прийом «Географічний практикум»

Завдання. За текстом параграфа та картами атласу складіть коротку характеристику природних зон Австралії. Результати занесіть до таблиці. (

Назва природної зони

Географічне

положення

Особливості

клімату

Ґрунти

Представники

рослинного світу

Представники

тваринного світу

 

 

 

 

 

 

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ

Прийом «Мікрофон»

Завдання. Висловіть свої враження від уроку.

- Я дізнався...

- Я навчився...

- Мені сподобалося...

- Мене здивувало...

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати відповідний параграф підручника.

2. Закінчити характеристику природних зон Австралії (таблицю).

4. Випереджальне  завдання - підготувати короткі повідомлення( на вибір). 

Українська діаспора в Австралії.

 Господарські зв’язки Австралійського Союзу з Україною.

 

Урок №33

Населення . його склад та розміщення. Австралія – країна – материк. Україна і Австралія.

Мета

Освітня: сформувати в учнів поняття про особливості сучасного населення Австралії.

Розвиваюча : продовжити формування  умінь складати характеристику країни; удосконалити  практичні навички  учнів працювати з картами атласу

Виховна:виховувати почуття дружби , милосердя, терпимості й поваги до людей різних націй і народностей.

Обладнання: політична карта світу,підручники, атласи, комп’ютер  відео сюжет  про населення Австралії.

                                        Хід уроку

Організаційний момент

Прикріплюється  на дошку смайлик « Радість» і бажається всім учням гарного настрою,легкого засвоєння теми.

Активізація  опорних знань та вмінь.

1.Робота з фізичною картою Австралії( перевірка географічної номенклатури).

 2 Прийом « Товсті і тонкі питання»

Поясніть, чому Австралії переважає сухий і жаркий клімат?

Чим відрізняються ендеміки й релікти?.

Поясніть , які  екологічні наслідки мало перенаселення « іноземних» рослин  та тварин  в Австралію.

Які об’єкти Австралії  занесено до природної спадщини людства?.

Чому озеро Ейр  одержало  назву» мертве  серця « Австралії?.

Назвіть рослини та тварини , що зустрічаються  в дикій природі лише в Австралії.

Мотивація навчальної діяльності

Ми ознайомилися з природою материка Австралія зазначивши причини своєрідності органічного світу. Сьогодні  наш урок  присвячений населенню та країні материка.

Прийом «Мозковий штурм»

Пригадайте все, що ви знаєте з теми « Населення»

1Які розрізняють раси?

2.Як визначають густоту населення?.

3Які чинники зумовлюють нерівномірне розміщення населення?..

Відповіді учнів.

Оголошення теми уроку

Розповідь вчителя. Австралія  була заселена близько 40 тис. років тому

людьми з Південно - Східної Азії. Сучасне населення Австралії  є представниками двох основних  груп. До першої групи належать аборигени (тубульці). Вони вміли добувати вогонь, але не знали про обробіток рослин і одомашнення худоби, були мисливцями, збирачами й риболовами. Їх існування залежало  від здатності здобувати собі їжу. Аборигени мали знаряддями полювання і збирання , палиці, бумеранги, риболовні   сіті з трави, жили в суворих умовах тисячоліття, проявляючи природний розум, розуміння законів природи, винахідливість.

Прийом « Сформулюй мету» .

Після цього уроку ви  зможете;

  • характеризувати закономірності розміщення населення на материку:
  •  розширити знання про населення материка:
  • розповідати про господарство Австралії:

Вивчення нового матеріалу

 Перегляньте відео від Нової школи  «Формування австралійської нації», «Корінне населення» перейшовши за посиланням https://video.novashkola.ua/7-klas/geografiya-7-klas/urok-30/.

 Дайте відповіді на питання

1. Як же формувалась австралійська нація?

2.Представниками якої раси є аборигени Австралії?

3.Розкажіть про сучасний склад населення Австралії.

4.Чому державною мовою Австралії є англійська?

Повідомлення учня » Україна і Австралія»

.Українська діаспора в Австралії становить близько 32 тис. чоловік. Українці зберігають свою мову, звичаї та побут, хоча молодь усе ж перемішується з іншими переселенцями. Припускають, що першим українцем, який залишився жити в Австралії, був матрос Федір Зубенко  з Полтавщини. Він плавав на російському судні «Відкриття».. За деякими даними, українцями були емігранти зі Львова: лікар Джон Луцький (або Лоцький), що прибув до Австралії 1832  р. і займав посаду державного ботаніка; також в Тасманії проживали Казимир Кабат та Володимир Коссак, які працювали згодом у поліції. 1854 осів у Джелонгу (штат Вікторія) 16-річний юнак із Шотландії, син спольонізованого українця, Юрко Горецький.
У 1850-х рр. до Австралії приїхав український вояк Михайло Гриб з австрійської армії, поселився в Квінсленді і тут доробився до значного майна на фермі; до нього приїхав 1860  р. селянин Яцко Пелєвський, який успадкував майно Гриба. Інший український юнак І. Займак прибув 1869  р. до Брисбену, а потім поселився в Новому Південному Уельсі (НПВ), де займався вирощуванням устриць.

Видатною постаттю в українсько-австралійських взаєминах лишається Микола Миклуха-Маклай, визначний мандрівник, океанограф та етнолог, що у 1870-х роках досліджував Нову Ґвінею, острови Малайського архіпелагу, перебував у Сіднеї, де одружився з австралійкою та зробив великий внесок у вивчення тубільних культур та географії Австралії.

На сьогодні найбільше українців проживає в штаті Вікторія (майже 12 тис. осіб), містах Сідней, Мельбурн, Аделаїда.

 Прийом «Проблемне питання»

 1.Які чинники вплинули на розміщення населення  на материку?

Щоб відповісти на питання перейдіть за посиланням https://video.novashkola.ua/7-klas/geografiya-7-klas/urok-30/ і перегляньте відео «Розміщення населення».

Австралійський Союз.

На території Австралії розташована єдина  держава - Австралійський Союз.

Окрім материка  до її складу входять також острів Тасманія та низка прибережних невеликих островів.

Використовуючи текс параграфа  та карти атласу , складіть характеристику країни. Результати подайте у вигляді таблиці.

Назва країни, столиця

Географічне положення

Природні умови та ресурси

Населення

Господарство

 

 

 

 

 

Прийом « Творча лабораторія»

Наведіть приклади співпраці  України з Австралійським  Союзом.

Закріплення вивченого матеріалу

Тест

1 Державна мова Австралії

 а)французька   б)англійська   в)німецька

 

2.Корінні жителі Австралії    а)індіанці   б)аборигени    в)англійці

3На материку Австралія знаходится

 а)одна країна   б))44 країни     в) 17 країн

 

 4Столиця Австралії

 а)Сідней     б)Канберра    в)Мельбурн

5.Австралія була колонією

а) Великої Британії

б)Іспанії

в)Голландії

г) Франції

г)кролівництво

Рефлексія

Вправа» Однохвиленне  есе»

Не підглядаючи у свої нотатки напишіть , що найбільше  запам’яталося про сьогоднішній урок.

Домашнє завдання

  1. Опрацювати  параграф 31.
  2. Закінчити оформлення практичної роботи 7 для оцінювання.
  3. Підготуватися до підсумкового уроку з теми «Австралія».

 

 

Урок№34

Подорож Австралією

                             Урок – подорож з елементами квесту

Мета:

-узагальнення знань  і вмінь учнів , набутих на попередніх уроках з теми « Австралія»;

-розвивати творчі здібності  учнів , здатність до групової та самостійної роботи,формувати культуру спілкування, вміння аргументовано доводити власну думку;

-виховувати інтерес до вивчення географії, вміння показати свою ерудицію

Учасники  команда ( 5 осіб)

Тривалість подорожі – 45 хвилин

Місце проведення – кабінет географії,кабінет англійської мови, кабінет української мови, кабінет історії, спортивний зал,

Обладнання: атлас, маршрутні листи для команд, картки із завданням.

Підготовка: роз’яснити учням правила роботи; розробити завдання; облаштувати кабінет

Форма заходу : гра

I Організаційний момент

1.Отримайте маршрутний лист.

2.Під час виконання завдань не забувайте правила вихованості, тактовності.

3.За виконання завдань отримуйте бали.

4.На виконання завдань  у вас до 5 хвилин. Перевищення ліміту часу- бали знімаються.

5.Бажаю творчого неспокою в пошуках знань.

II Мотивація  гри.

Цей материк позначався на картах , як Terra incognita ( невідома земля). Відкрили його голландці , тому дали назву цьому материку Нова Голландія. Але назва , яку маємо зараз ,Австралія, витіснила її.

 Австралія –, найсухіший, найменший  ,найвіддаленіший від інших  континентів материк . Австралія – материк, де все» навпаки . Коли в Україні зима –в Австралії літо, Коли в Києві 10 година , в Канберрі-18 годин( надвечіря)

Материк  таємниць і несподіванок. Материк , де «найстрашніший звір» - кролик, а серед птахів –звичайний горобець.

 На території Австралії розташувалися сотні  природних визначних місць , які заставляють мандрівників повертатися знову і знову.

Ми починаємо мандрувати по Австралії, робити зупинки , щоб повторити відоме і пізнати нове . Подорож буде складатися з зупинок на станціях де на вас чекатимуть завдання .

Маршрутний лист

 

кабінет

Час роботи

бали

підпис

1

директора

 

 

 

2

анг. мови

 

 

 

3

історії

 

 

 

4

біології

 

 

 

5

спорт. зал

 

 

 

6

української мови

 

 

 

7

фізики

 

 

 

8

образ . мистецтва

 

 

 

         9

математики

 

 

 

       10

географії

 

 

 

                                        

                                                     Хід заходу

I Станція1» Придбання туристичної путівки».

( кабінет директора)

Ви придбали путівку для подорожі,але в путівці замість назви місць,  до яких ви вирушаєте, вказано лише географічні координати. Треба визначити назви географічних об’єкті за їх координатами.

      Географічна широта

                         

Географічна довгота

Назва об’єкту

1

10º пд.ш

142ºсх.д.

 

2

33ºпд.ш.

151º сх.д.

 

3

34ºпд.ш.

151º сх.д.

 

4

26ºпд.ш.

113ºсх.д.

 

5

39ºпд.ш.

147ºсх.д.

 

6

28ºпд.ш.

153ºсх.д.

 

 

II Станція 2»Таможня» ( кабінет англійської мови).

Єдина валюта , якою можна розрахуватися на таможні – знання географії. Відповідаєте на запитання,бали нараховуються за кількістю правильних відповідей.

1. Яке відношення має до Австралії Метью Фліндерс?.

2.Найвідоміші морські « архітектори»

3.Як називалась Австралія до 1814 року?

4.Дерево,що не горить у вогні.

5.Материк , на якому розміщена одна країна

6.Чому межі озера Ейр в Австралії зображено пунктирною лінією?.

7.Найбільша річка Австралії.

8.Корінне населення Австралії.

9.Дерево – насос Австралії.

10.Столиця Австралійського  Союзу.

III Станція3 « Картографічна» (кабінет історії).

 Розмістити на магнітній контурній карті написані на  кружечках географічні назви ( учні отримують конверти з назвами географічних об’єктів

IVСтанція 4«Зоологічна» (кабінет біології).

1.Закінчіть фразу.» В Австралії, як відомо, є чимало тварин,яких нема на інших материках , бо там вони вимерли, а в Австралії залишилися. Тому , пов’язуючи цей факт із міфів про всесвітній потоп , можна стверджувати , що Австралія для фауни стародавніх епох стала …..».( Ноїв ковчег)

2.Тварина ,що мешкає в Австралії і все життя проводить на евкаліптах.

3.Тварина , яка схожа на їжака, ендемік Австралії.

4. Тварина символ Австралії.

5. Яка тварина , крім страусів і кенгуру, протягом століття була причиною національного лиха Австралії?.

6.Кенгуру в Австралії не бояться тигрів. Чому?

7.За що австралійці встановили пам’ятник гусені?.

8.Яка тварина зображена на гербі Австралійського Союзу?.

9.Чому австралійці не люблять кроликів?.

10. Як називається тварина , що народжує потомство як птах, а вигодовує, як ссавець?.

VСтанція 5» Вправа  Австралійський дощ» ( фізкульт.хвилинка, спортивний зал)

VIСтанція 6 « Закінчить слово» ( кабінет української мови).

1.- - - -  о -          східна точка Австралії

2.- - - -т               один із дослідників Австралії.

3.- о - - - - - -       найвища гора в Австралії.

4.- - - - - - -н -     корінне населення Австралії.

VII Станція 6 Кросворд на тему «Австралія» (кабінет фізики)

 

1.

 

 

 

А

 

2.

 

 

 

 

 

 

в

 

 

 

 

 

3.

 

 

с

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

т

 

5.

 

 

 

р

 

 

 

6.

а

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

 

 

л

 

 

 

 

8.

 

 

 

і

 

 

 

 

 

 

9.

 

 

 

 

 

 

 

я

Завдання:

  1. Скільки держав на материку Австралія?
  2. Острів, який розташований на півночі материка.
  3. Найвища вершина Австралії.
  4. Горюча корисна копалина.
  5. Найбільша річка.
  6. Корінне населення.
  7. Найменший та найсухіший материк на Землі.
  8. Океан, який омиває материк на півночі, півдні, із заходу.
  9. Острів, що розташований  на півдні материка.

VIIIСтанція 8»Ребус» ( кабінет  образотворчого мистецтва)

Географические ребусы :: Большой сборник ребусов

IХСтанція 9» Сенкан».  Скласти сенкан до слова Австралія.( кабінет математики).

 

ХСтанция10» Фініш»( кабінет географії)

Картка само оцінювання учня

Критерії оцінювання

самостійна

 колективна

бал

Я відповідав на питання

 

 

 

Я брав участь у груповій формі роботі

 

 

 

Я відповів на … питання

 

 

 

Підсумки гри.

 

 

Формувальне оцінювання на уроках історії

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Вахняк Наталія Дмитрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
31 січня 2022
Переглядів
1172
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку