Урок "Геометричні фігури", 5 клас

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів із поняттями «многокутник», «периметр І многокутника»; розглянути види многокутників та їх елементи; формувати загальну культуру учнів, уміння правильно будувати многокутники, позначати їх; розвивати інтерес до математики, до роботи з комп'ютерною технікою, бажання пізнавати нове; виховувати розуміння учнями важливості геометрії в щоденному житті; виховувати старанність, увагу, культуру мовлення. Тип уроку: засвоєння нових знань. Обладнання: комп'ютери, програмне забезпечення, картки з текстом математичного диктанту, портрет Піфагора, плакат із кросвордом, моделі многокутників, звукозапис
Перегляд файлу

Мета: ознайомити учнів із поняттями «многокутник», «периметр І многокутника»; розглянути

видимногокутників та їх елементи; формувати загальну культуру учнів, уміння правильно

будуватимногокутники, позначати їх; розвивати інтерес до математики, до роботи з

комп'ютерною технікою, бажання пізнавати нове; виховувати розуміння учнями важливості

геометрії в щоденному житті; виховувати старанність, увагу, культуру мовлення.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: комп'ютери, програмне забезпечення, картки з текстом математичного диктанту, портрет Піфагора, плакат із  кросвордом, моделі многокутників, звукозапис

Хід уроку

І. Організаційна частина

Повторення правил техніки безпеки під час роботи в комп'ютерному класі.

II. Актуалізація опорних знань

 

Для початку давайте нагадаємо  вивчене на попередніх уроках.

Пропоную провести футбольний  матч. Об'єднаємося у дві команди. Суддею оберемо Сашу. Вінбуде рахувати голи. Неправильнівідповіді команд на поставлені питання. Тож розпочинаємо гру.

Питання першій команді

  1. Яка лінія називається лама­ною?
  2. Як називаються точки, в яких з'єднуються відрізки ламаної?
  3. Як позначаються відрізки ла­маної?
  4. Що означає кут як геометрич­на фігура?
  5. За допомогою якого приладу вимірюються кути?

Питання другій команді

  1. Яка лінія називається замкне­ною ламаною?
  2. Як називаються відрізки лама­ної?
  1.   Як знайти довжину ламаної?
  2.   Які види кутів ви знаєте?

5. Яка лінія ділить кут навпіл?
Підбиття підсумків гри.

 

III. Мотивація навчальної діяльності

 

Атепер послухайте розповідь про пригоди відрізка.

Жив на світі маленький хлопчик, якого зва­ли Відрізок. Так склалося, що в ранньому ди­тинстві його залишила мама Пряма, ніби відріза­ла від себе, але втішила, сказавши, що буде ча­сто з ним зустрічатися, і в майбутньому у Відрізка буде сім'я. Так почалися у Відрізка пригоди на життєвому шляху. Траплялося йому різні Точ­ки бачити - одні з ним подорожували разом, умостившись на його спині, інші ж тільки по­ряд проходили, не дивлячись на нього. Якось Відрізок потрапив у дивне місто з назвою «Мно­гокутники». Відрізок пройшов на головну пло­щу міста і дуже здивувався, коли побачив там багато гарних незнайомців, з чудовими форма­ми. Це були трикутники, квадрати, прямокут­ники, п'ятикутники, шестикутники, всіх і не перелічиш. Відрізок подумав про себе, що він такий тоненький і форми ніякої не має, дужезасмутився і розплакався. Не бачачи від сліз дороги, Відрізок ненароком наштовхнувся на поважну пані Ламану. Вона вирішила погово­рити з заплаканим хлопчиком, а дізнавшись, чого той плаче, розсміялася: «Відрізочку, по­дивися будь ласка на мене! Якби не ти, то не було б і мене, адже я складаюся з таких, як ти відрізків, та і всі інші

фігури нашого міста без тебе не можуть жити». Відрізок перестав пла­кати, витер сльози, а тоді уважно придивився до оточуючих фігур. Справді, він відразу і не помітив, що всі многокутники — це замкнені ламані, які складаються з відрізків, що є для них сторонами. Відрізок усміхнувся і весело побіг уперед. Нарешті у нього з'явилася справ­жня сім'я.

Ось така історія трапилася в місті «Много­кутників», і ми сьогодні познайомимося з пред­ставниками цього міста .

 

 Можливо, хтось із вас вважає, що різноманітні лінії, площини, фігури можна зустріти лише в підручнику з математики. Це не так. Якщо ми уважно гля­немо довкола себе, то помітимо, що нас оточують різноманітні фігури.їх дуже багато.

Ось кімната. її стіни, підлога, сте­ля — це прямокутники. Уявімо підлогу і стіни ванної кімнати, щообкладені кахлем прямокутної чи квадратної форми. Погляньмо на вулицю. Майдани в місті теж ви- мощені плиткою різноманітної форми. Повернімося в кімнату, і погляньмо на меблі. Стінки мають знову ж таки форму прямокутника чи квадрата. Я не даремно наводжу саме ці приклади: усі названі фігури мають спільну назву— многокутники.

Тож тема сьогоднішнього уроку | звучить так: «Многокутники. Периметр многокутника».

Ми з вами дізнаємося про таку фігуру, як многокутник. Епіграф нашого уроку: «Людина виявляє інтерес до многокутників протягом усієї своєї свідомої діяльності – від дворічної дитини  до зрілого математика…Деякі з правильних і напівправильних тіл зустрічаютьсяв природі у вигляді кристалів, інші – у вигляді вірусів. Бджоли будували шестикутні стільники задовго до появи людини, а в історії цивілізації створення многогранних тіл (подібних до пірамід( сягає в глибину віків» ,- казав Г. Кокстер.

Дізнаємося, які фігури є многокутниками, а які не можуть ними бути. Навчимося позначати та будувати многокутники. Дізнаємося, з яких елементів складається будь-який многокутник. Розв'язуючи кросворд, здобуватимемо нові знання.

Тож попрошу вас бути дуже уважними. 

А тепер займіть робочі місця за комп'ютером. 

 

IV. Засвоєння нових знань

 

Супроводжується демонстрацією слайдів, що створені завдяки програмі MicrosoftPowerPoint. Появу всіх об'єктів (рисунків, текстів) І на слайдах анімовано. Засоби цієї програми дозволяють демонструвати зміст слайда не відразу, а в тій послідовності, що запланував учитель. Наприклад, під час перегляду слайда № 2 спочатку демонструються незамкнені лінії (рис. 1), Далі за допомогою анімації ламані замикаються (рис. 2). Причому ланки третьої ламаної перетинаються. Після цього учні знайомляться з означенням много­кутника. У цей момент ламана з ланками, що перетинаються, зникає і з'являється запис правила {рис. 3). Далі на цьому ж слайді можна продемонструвати ті самі ламані, але із заштрихованою вну­трішньою частиною і другим озна­ченням многокутника (слайд № 3).Під час демонстрації слайда № 9 зображені фігури переміщуються і накладаються одна на одну, на­очно коментуючи правило про рівність многокутників та фігур.

Таким чином налаштовуються й ін­ші слайди.

По закінченні роботи з комп'юте­ром учитель проводить комплекс вправ з метою профілактики зо­рової втоми:

  Зведіться на ноги поставте ноги на ширині плечей,заплющте очі. Уявіть cебесильним, могутнім деревом. Ваші ноги – цекоріння, щосягаєглибоко в землю, дістає води. Ваше тіло – цестовбур, щознаходиться в повітрі. Ваші руки – цегілки, щотягнуться до сонця. Над вами світитьяскравесонце. Відчуйте себе розкішним деревом. Ви одержуєте енергію від землі через коріння, енергію сонцячерез гілки. Дує легкий вітерець, ви відчуваєте йогодотик. Ви – високе, струнке дерево, ви твердо стоїте на землі. Погляньте, яке ви дерево…Вправузакінчено. Розплющтеочі.

 

V. Виконання завдань на усвідом­лення навчального матеріалу

 

 


 


 


Учні займають свої місця за пар­тами. На дошці підготовлені ри­сунки із зображенням многокут­ників. Рисунки можна виконати кольоровою крейдою

 

 

 

 

 

Рис.3


Рис. 4


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні відповідають на питання:

  1. Назвіть многокутники, зображені на. рисунках 1—6.

 (Фігура на рис. 4 не є многокутником.)

  1. Назвіть усі вершини чотирикутника.

Назвіть усі його сторони, куги.

 

 

 

 

 

3. На які два многокутники поді­ляє шестикутник: 1) діагональ ВВ; 2) діагональ ВР1

 

 

 

 

 

 

 

VI. Закріплення навчального матеріалу

 

1.Виконання завдань за підруч­ником .

Ст. 93 №343 (2-га сторона:8*3=24 см

            3-тя сторона:24-7=17 см

            4-та сторона:17-9=8 см

            Периметр чотирикутника:8+24+17+8=57 см)

2.Відгадування кросворду.

У виділених клітинках ви прочи­таєте ім'я відомого вченого й фі­лософа Давньої Греції. (Піфагор)

 

Що ж це за вчений і чому ми сьо­годні будемо говорити про нього? Про це вам повідомлять одноклас­ники. Пропоную послухати їх.

 

Учні розповідають про Піфагора (на фоні музики ).

1-й учень. Піфагор народився на острові Самос, тому його нази­вають також Піфагор Самоський.Близько 2500 років тому він посе­лився в Кротоні — давньогрець­кій колонії Італії. Що ж відомо нам сьогодні про життя знамени­того вченого?

2-й учень. Піфагор створив школу в Кротоні, яка існувала майже 30 років і досягла значної популярності в галузі математи­ки. Устав школи був надзвичайно суворий, потрапити до неї могли лише розумні, кмітливі та ста­ранні учні. Греки вважали за честь навчатися математики в Піфагора. Учнів його школи на­зивали піфагорійцями. Усе, що відкривали в науці учні Піфагора, вони приписували своєму вчите­леві. Тому з ім'ям Піфагора по­в'язано багато важливих наукових відкриттів.

1-й учень. У галузі геометрії — це знаменита теорема Піфагора, яку ми будемо вивчати в старших класах, побудова деяких правиль­них многокутників і многогранників. У галузі географії та астро­номії — це уявлення про те, що Земля — куля, а також відомості про існування інших, схожих на неї світів. У музиці — це відкриття залежності між довжиною струни і звуком, який вона ство­рює.

2-й учень. Подумати тільки, адже ці відкриття були зроблені дві з половиною тисячі років тому!

1-й учень. А ще відомо, що Піфагор надавав великого зна­чення здоров'ю та спортивним тренуванням, брав участь у ку­лачному бою на 58-й Олімпіаді 548 року до н. є. Існує легенда, що через маленький зріст Піфагора не хотіли допускати до змагань. На що Піфагор відповів: «Мож­ливо, мій зріст не викликає у вас довіри, але я буду наносити удари з такою математичною точністю, що противникам стане непере­ливки. Глибока віра в число — це моє життєве кредо». І він дотри­мав слова, ставши чемпіоном у цьому виді спорту.

2-й учень. Піфагор вірив у ма­гічну силу не тільки чисел, але й геометричних фігур. Напри­клад, він уважав, що пентаграма (правильний п'ятикутник) — це незвичайна фігура й дарував її зображення тільки друзям, як символ дружби.

1-й учень. Діагоналі п’ятикутника утворюють зірку, яку піфагорійці вважали символом здоров’я


2-й учень. А правильний п’ятикутник-зірка був емблемою  їхнього союзу і розпізнавальним | знаком. За допомогою цієї фігури вони пізнавали один одного. За переказами, один піфагорієць тяжко захворів на чужині й не міг перед смертю розплатитися з тим, хто за ним доглядав. Він попрохав господаря намалювати на стіні свого будинку п'ятикутну зірку. Через декілька років інший піфа­горієць, проходячи повз будинок, побачив цей знак, розпитав у гос­подаря про те, що

сталося, і щед­ро його винагородив.

1-й учень. Відомі й інші леген­ди про Піфагора. Запевняли, наприклад, що він ще замолоду поїхав до Єгипту, довго там про­живав і навчався в єгипетських жерців. Потім він мандрував Ін­дією, берегами Гангу, де прово­див бесіди з релігійними служите­лями. Також розповідали, що Піфагор, довівши свою знамени­ту теорему, на знак подяки музам приніс у жертву 100 биків,

2-й учень. Імовірно, нічого цього насправді не було. А ось відкриття Піфагора та його учнів були, вони живуть і будуть жити вічно.

3.Розгадування загадок

Учитель нагороджує  учнів пентаграмами за правильні відповіді.


VII. Підсумок уроку

Китайська мудрість проголошує: «Покажи мені і я запам’ятаю. Дай мені діяти самому і я навчуся». Перевіримо , як ви засвоїли матеріал сьогоднішнього уроку за допомогою математич­ного диктанту «Незвичайна су­перечка».

Учні одержують картки (див. додаток), в яких вони по­винні вписати правильну відпо­відь. Один з учнів після закінчення роботи вголос зачитує свою роботу для звірення результатів.Далі проводиться взаємопе­ревірка з виставленням оцінок.

Перевірені картки учні здають учителеві.

 

 Незабаром – новорічні свята, тож до нашого сьогоднішнього уроку ми маємо подарунок від  Діда Мороза: загадки .

Повернемося до початку уроку – до мети, яку ми перед собою ставили. Поміркуйте, чи досягли ви її. Як казав англійський письменник Чарльз Діккенс: «Нема в світі пагорба, якого наполегливість врешті-решт не досягла.»

Що корисного для подальшого життя ви винесли з уроку?

Чи можемо сказати, що цей урок важливий для нас?

Де ви можете використовувати набутий на уроці досвід?

Чи всі задоволені результатами роботи?

 

 

Чи багато помилок допускали?

Український філософ Г.Сковорода писав "Найкраща помилка та,яку допускають під час навчання". Виявлені помилки допоможуть вам звернути увагу на певний матеріал,який іще раз потрібно повторити перед виконанням домашньої роботи.

 

.VIIІ. Домашнє завдання

Працюючи разом, ви досягли успіху. Але і в житті, і в навчанні часто для цього треба вміти працювати самостійно, без допомоги. Тому вдома ви попрацюєте самостійно над виконанням таких завдань:

Прочитати на ст.91 п.13

Розв’язати на ст.92 : №340, 342, 344

Додатково для кмітливих: №348, 351

Збіг наш урок, як коротка мить,

Дуже швидко час біжить.

Ще попереду у нас багато кроків -

І цікавих, і важких уроків.

Завдання покличуть у майбутнє,

Найскладніше ж завдання – життя.

Намагайтесь вправно все вивчати,

Пам’ятайте: учня скарб – знання


 

docx
Додано
8 січня 2022
Переглядів
843
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку