ТЕМА. Гігієна та правила харчування.
МЕТА. Ознайомити з основними вимогами до правильного і гігієнічного харчування, довести його необхідність для підтримання нормального режиму роботи органів травлення. Сприяти виробленню навичок здорового способу життя відповідальному ставленню до свого здоров’я, профілактиці інфекційних захворювань та екологічному вихованню учнів.
ОБЛАДНАННЯ. Таблиця "Органи травлення", словник нових термінів, набір предметних малюнків “Продукти харчування”, довідкова література (виставка).
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу.
Природничий диктант.
Учні записують слово, визначення якого читає вчитель.
Фронтальне опитування:
Висновок.
Отже, від того, наскільки здорові зуби, залежить і здоров’я інших органів травлення, тобто здоров’я нашого організму.
На стан здоров’я органів травлення впливає дуже багато факторів. В першу чергу це режим харчування.
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь учителя.
Погано також переїдати і набивати шлунок чим завгодно. Як би не працювали шлункові залози, соку однак не вистачить. Неперетравлена їжа або збирається у шлунку, або необроблена потрапляє у кишечник. І тоді починається повний розлад. Язик стає білим. Все йому дається несмачним, зникає апетит.
Живіт починає боліти. Доводиться викликати лікаря.
На слід переїдати перед сном. Вночі весь організм повинен відпочивати і органи травлення теж.
Давайте сформулюємо правила харчування:
Правило 1
Дотримуватись режиму харчування. Їсти 4 рази на день в той же час. Це сприяє рівномірному навантаженню на органи травлення.
Вечеряти за дві години до сну.
Правило 2
Мити руки перед їдою. Мити овочі та фрукти. (Чому?)
Не переїдати.
При надлишковім споживанні калорійної їжі, такої як солодощі, частина жирів і вуглеводів не засвоюється організмом, а відкладається у вигляді підшкірного жиру. Це призводить до збільшення маси тіла, а потім до ожиріння.
Велика кількість їжі посилює виділення шлункового соку, що поступово може привести до виникнення гастриту і виразкової хвороби. Тому їжте достатньо, але не більше.
Правило 4
Бережливо ставитись до продуктів харчування. Брати таку порцію, яку можеш з’їсти.
Ми поговорили про те, як потрібно їсти. Не назвали ще одне провило. Ви його знайдете, якщо уважно прочитаєте статтю в підручнику.
V. Робота з підручником.
VІ. Фізкультхвилинка.
Як потрібно їсти зрозуміло, але не менш важливо і те, що потрібно їсти.
Для того, щоб рухатися, думати, рости потрібні різноманітні поживні речовини, тому і їжа повинна бути різноманітною. В першу чергу це м’ясо, молоко, овочі, фрукти. В цих продуктах повинна бути достатня кількість поживних речовин, і ще вони повинні бути приготовані так, щоб їх легко було переварювати. Насамперед це рідкі страви. За своєю густотою вони подібні до того, якою їжа повинна стати у шлунку.
Довідкове бюро.
За своє життя людина з'їдає 50 тонн їжі. Ця вага дорівнює вазі 7 слонів!
Різні продукти використовуються нашим організмом для багатьох цілей.
Для нормальної роботи шлунка організму потрібна клітковина — білки, що містяться в овочах, фруктах, горіхах і різноманітних крупах.
Дослідно-практична робота.
Нормальна маса тіла — одна з найважливіших показників правильного харчування.
Якщо ваша вага відповідає нормі, це означає, що організм одержує всі необхідні для нього поживні речовини: білки, жири, вуглеводи, вітаміни і мінеральні солі.
Спробуйте визначити за цією таблицею, чи відповідає ваша вага і зріст вашому віку.(масу і зріст діти дізнаються при обстеженні під час медогляду)
|
Маса тіла |
Зріст |
||
еа |
кг |
см |
||
|
хлопчики |
дівчатка |
хлопчики |
дівчатка |
7 8 9 10 |
21,6-27,9 24,1-31,3 26,1-34,9 30,0-38,4 |
21,5-27,5 24,2-30,8 26,6-35,6 30,2-38,7 |
118-129 125-135 128-141 135-147 |
118-129 124-134 128-140 134-147 |
Довідкове бюро.(повідомлення, підготовлене учнями)
1 учень. У нашого народу за довгу історію склалися своєрідні традиції української національної кухні. Ці традиції дуже мудрі. Ось чому. Праця українців завжди була пов’язана із землею. Люди тяжко трудилися від світанку і до смерку. На це витрачали багато сил. Щоб їх відновлювати, потрібно було споживати ситну їжу.
2 учень. Якщо людина довгий час ситно харчується, органи травлення стомлюються. Тому в певні періоди, коли людина менше працює фізично, ввели пости. А їх час співпав із часом, що передує най більшим релігійним святам: Різдво, Великдень.
3 учень. В ці дні людський організм виводить шкідливі речовини – очищається. Люди не вживають м’ясні та молочні продукти. Натомість споживають більше овочів та фруктів, збагачують організм вітамінами.
4 учень. Не кожну страву ми можемо споживати щодня. Є ряд страв, які дуже смачні й корисні, але якби ми їх вживали щодня, то наші органи травлення швидко б стомилися. Тому їх вживають тільки на свята. Це пироги, ковбаса, шинка, паска, крашанки... Інші страви ми вживаємо майже щодня: борщ, каша, хліб та інше. До страв входить багато моркви, цибулі, часнику. Це теж традиція і в той же час дуже корисно.
5 учень. До традиційних українських страв входить багато продуктів рослинного походження і гриби. Але деякі види рослин і грибів є отруйними. Їх треба знати, щоб не переплутати з корисними, придатними для вживання.
VІІІ. Узагальнення вивченого матеріалу
1. Перегляд фрагментів фільму “Отруйні рослини та гриби”.
2.Тест.
а) їсти потрібно швидко, щоб не затримувати інших
б) спокійно, безшумно, не поспішаючи;
в) якщо про щось запитали, спочатку проковтни їжу, а потім дай коротку відповідь;
г) під час вживання їжі бажано не розмовляти.
2. Ознаки непридатних для вживання продуктів:
а) поганий вигляд;
б) неприємний запах;
в) добрий вигляд, але неприємний запах;
г) приємний вигляд і запах.
3. Причини харчових отруєнь:
а) закінчений термін зберігання;
б) несвіжі їстівні гриби;
в) незнайомі рослини;
г) здуті банка чи кришка консервної банки.
4. Ознаки харчових отруєнь:
а) слабкість;
б) біль у шлунку;
в) блювання;
г) порушення ритму дихання.
5. Самодопомога при харчових отруєннях:
а) виклик швидкої допомоги;
б) блювання;
в) вживання ліків;
г) самостійне промивання шлунку чистою водою.
6. Де безпечніше купувати продукти харчування?
а) у магазині;
б) у випадкової людини;
в) на базарі.
Правильні відповіді: 1) б, в, г; 2) а, б, в; 3) а, б, в, г; 4) а, б, в, г; 5) а, б, г; 6) а.
VІІІ. Підсумок уроку.
ІХ. Домашнє завдання.