Урок. "Гігієна та правила харчування."

Про матеріал
ТЕМА. Гігієна та правила харчування. МЕТА. Ознайомити з основними вимогами до правильного і гігієнічного харчування, довести його необхідність для підтримання нормального режиму роботи органів травлення. Сприяти виробленню навичок здорового способу життя відповідальному ставленню до свого здоров’я, профілактиці інфекційних захворювань та екологічному вихованню учнів.
Перегляд файлу

ТЕМА. Гігієна та правила харчування.

МЕТА. Ознайомити з основними вимогами до правильного і гігієнічного харчування, довести його необхідність для підтримання нормального режиму роботи органів травлення. Сприяти виробленню навичок здорового способу життя відповідальному ставленню до свого здоров’я, профілактиці інфекційних захворювань та екологічному вихованню учнів.

ОБЛАДНАННЯ. Таблиця "Органи травлення", словник нових термінів, набір предметних малюнків “Продукти харчування”, довідкова література (виставка).

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційна частина.

ІІ. Повторення вивченого матеріалу.

Природничий диктант.

Учні записують слово, визначення якого читає вчитель.

  1. Процес подрібнення і перетворення їжі на поживні речовини. (Травлення)
  2. Рідина, яка змочує подрібнену їжу в роті. (Слина)
  3. Орган, в якому їжа під дією шлункового соку перетворюється на поживні речовини. (Шлунок)
  4. Орган, який “переправляє” їжу від ротової порожнини до шлунка. (Стравохід)
  5. Який орган визначає смак їжі в ротовій порожнині. (Язик)

 

Фронтальне опитування:

  • Яку роботу виконують зуби?
  • Чому їжу слід добре пережовувати?
  • Довести, що здорові зуби – запорука здоров’я.
  • Чому зуби мають різну форму?
  • Що захищає зуби від пошкоджень?
  • Як потрібно доглядати зуби?

Висновок.

Отже, від того, наскільки здорові зуби, залежить і здоров’я інших органів травлення, тобто здоров’я нашого організму.

 На стан здоров’я органів травлення впливає дуже багато факторів. В першу чергу це режим харчування.

ІІІ. Повідомлення теми уроку.

  • Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, якого режиму харчування слід дотримуватися, щоб наші органи травлення не відмовлялись працювати.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Розповідь учителя.

  •     Тепер, коли ви знаєте, як працює наша внутрішня кухня, зможете й пояснити, чому слід добре пережовувати їжу і не ковтати великих шматків. Цим ми завдаємо непосильної роботи шлунку і кишечнику. Їм доводиться братись не за свою справу і виконувати роботу зубів, язика і слини. А коли хтось береться не за свою справу, добрих результатів нічого чекати.

Погано також переїдати і набивати шлунок чим завгодно. Як би не працювали шлункові залози, соку однак не вистачить. Неперетравлена їжа або збирається у шлунку, або необроблена потрапляє у кишечник. І тоді починається повний розлад. Язик стає білим. Все йому дається несмачним, зникає апетит.

Живіт починає боліти. Доводиться викликати лікаря.

На слід переїдати перед сном. Вночі весь організм повинен відпочивати і органи травлення теж.

Давайте сформулюємо правила харчування:

Правило 1

Дотримуватись режиму харчування. Їсти 4 рази на день в той же час. Це сприяє рівномірному навантаженню на органи травлення.

Вечеряти за дві години до сну.

Правило 2

Мити руки перед їдою. Мити овочі та фрукти. (Чому?)

Правило 3

Не переїдати.

При надлишковім спо­живанні калорійної їжі, такої як солодощі, частина жирів і вуглеводів не засвоюється організмом, а відкладається у вигляді підшкірного жиру. Це призводить до збільшен­ня маси тіла, а потім до ожи­ріння.

Велика кількість їжі посилює виді­лення шлунково­го соку, що по­ступово може привести до ви­никнення гастри­ту і виразкової хвороби. Тому їжте достатньо, але не більше.

Правило 4

Бережливо ставитись до продуктів харчування. Брати таку порцію, яку можеш з’їсти.

Ми поговорили про те, як потрібно їсти. Не назвали ще одне провило. Ви його знайдете, якщо уважно прочитаєте статтю в підручнику.

V. Робота з підручником.

  1. Мовчазне читання.
  2. Вибірково прочитати:
    • Чому шкідливо розмовляти під час прийому їжі?

VІ. Фізкультхвилинка.

Як потрібно їсти зрозуміло, але не менш важливо і те, що потрібно їсти.

Для того, щоб рухатися, думати, рости потрібні різноманітні поживні речовини, тому і їжа повинна бути різноманітною. В першу чергу це м’ясо, молоко, овочі, фрукти. В цих продуктах повинна бути достатня кількість поживних речовин, і ще вони повинні бути приготовані так, щоб їх легко було переварювати. Насамперед це рідкі страви. За своєю густотою вони подібні до того, якою їжа повинна стати у шлунку.

Довідкове бюро.

За своє життя людина з'їдає 50 тонн їжі. Ця вага дорівнює вазі 7 слонів!

Різні продукти викорис­товуються нашим організ­мом для багатьох цілей.

  1. Для росту органі­зму потрібні білки. Тому слід вживати в їжу м'ясо, рибу, сир, яйця, горіхи.
  2. Для того, щоб одер­жувати енергію, організму потрібні вуглеводи. Цукерки, шоколад та інші солодощі дають ба­гато вуглеводів, але енергія, одержувана від них, швид­ко витрачається. Набагато довше зберігається енергія, отримана від хліба, мака­ронних виробів і різнома­нітних круп.
  3.   Для більш тривалих запасів   енергії організму необхідні жири. Багато жирів тваринно­го походження в м'ясі, вер­шковому маслі, сметані, але надмірне їх вживання може привести до порушення робо­ти серця. Набагато корисніші для організму жири рослинного походження: соняшникова олія, горіхи.
  4.   Для нормальної роботи організму потрібні вітаміни. Близько 13 різних вітамінів міститься в меді, овочах і фруктах.
  5.   Для росту зубів, зміцнення кісток і здоров'я крові для організму необхідні мінерали: кальцій, калій, залізо. Цих мінералів багато в молоці, сирі, йогурті, печінці.

Для нормальної роботи шлунка організму потрібна клітковина — білки, що містяться в овочах, фрук­тах, горіхах і різноманітних крупах.

Дослідно-практична робота.

Нормальна маса тіла — одна з найважливіших показників пра­вильного харчування.

Якщо ваша вага відповідає нормі, це означає, що організм одержує всі необхідні для нього поживні речовини: білки, жири, вуглеводи, вітаміни і мінеральні солі.

Спробуйте визначити за цією таблицею, чи відповідає ваша вага і зріст вашому віку.(масу і зріст діти дізнаються при обстеженні під час медогляду)

 

Маса тіла

Зріст

еа

кг

см

 

хлопчики

дівчатка

хлопчики

дівчатка

7 8 9 10

21,6-27,9 24,1-31,3 26,1-34,9 30,0-38,4

21,5-27,5 24,2-30,8 26,6-35,6 30,2-38,7

118-129 125-135 128-141 135-147

118-129 124-134 128-140 134-147

Довідкове бюро.(повідомлення, підготовлене учнями)

1 учень. У нашого народу за довгу історію склалися своєрідні традиції української національної кухні. Ці традиції дуже мудрі. Ось чому. Праця українців завжди була пов’язана із землею. Люди тяжко трудилися від світанку і до смерку. На це витрачали багато сил. Щоб їх відновлювати, потрібно було споживати ситну їжу.

2 учень. Якщо людина довгий час ситно харчується, органи травлення стомлюються. Тому в певні періоди, коли людина менше працює фізично, ввели пости. А їх час співпав із часом, що передує най більшим релігійним святам: Різдво, Великдень.

3 учень. В ці дні людський організм виводить шкідливі речовини – очищається. Люди не вживають м’ясні та молочні продукти. Натомість споживають більше овочів та фруктів, збагачують організм вітамінами.

4 учень. Не кожну страву ми можемо споживати щодня. Є ряд страв, які дуже смачні й корисні, але якби ми їх вживали щодня, то наші органи травлення швидко б стомилися. Тому їх вживають тільки на свята. Це пироги, ковбаса, шинка, паска, крашанки... Інші страви ми вживаємо майже щодня: борщ, каша, хліб та інше. До страв входить багато моркви, цибулі, часнику. Це теж традиція і в той же час дуже корисно.

5 учень. До традиційних українських страв входить багато продуктів рослинного походження і гриби. Але деякі види рослин і грибів є отруйними. Їх треба знати, щоб не переплутати з корисними, придатними для вживання.

VІІІ. Узагальнення вивченого матеріалу

1. Перегляд фрагментів фільму “Отруйні рослини та гриби”.

2.Тест.

  1. Поведінка в їдальні.

а) їсти потрібно швидко, щоб не затримувати інших

б) спокійно, безшумно, не поспішаючи;

в) якщо про щось запитали, спочатку проковтни їжу, а потім дай коротку відповідь;

г) під час вживання їжі бажано не розмовляти.

2. Ознаки непридатних для вживання продуктів:

а) поганий вигляд;

б) неприємний запах;

в)  добрий вигляд, але неприємний запах;

г)  приємний вигляд і запах.

3. Причини харчових отруєнь:

а)  закінчений термін зберігання;

б) несвіжі їстівні гриби;

в) незнайомі рослини;

г)  здуті банка чи кришка консервної банки.

4. Ознаки харчових отруєнь:

а)  слабкість;

б) біль у шлунку;

в)  блювання;

г)  порушення ритму дихання.

5. Самодопомога при харчових отруєннях:

а) виклик швидкої допомоги;

б) блювання;

в) вживання ліків;

г) самостійне промивання шлунку чистою водою.

6. Де безпечніше купувати продукти харчування?

а)  у магазині;

б) у випадкової людини;

в) на базарі.

Правильні відповіді: 1) б, в, г; 2) а, б, в; 3) а, б, в, г; 4) а, б, в, г; 5) а, б, г; 6) а.

VІІІ. Підсумок уроку.

  • Що цікавого ви дізналися?
  • Що найбільше запам'яталося? Чому?

ІХ. Домашнє завдання.

doc
Пов’язані теми
Природознавство, Розробки уроків
НУШ
Додано
6 лютого 2022
Переглядів
589
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку