Урок-гра«Біля періодичної системи»

Про матеріал
Цілі: поглибити знання учнів з вивче¬ної теми; розвивати вміння вико-ристовувати теоретичні знання; формувати комунікативні компе¬тентності, залучити учнів до твор¬чої співпраці; виховувати наполег¬ливість, створити умови для вияв¬лення позитивних емоцій. Тип уроку: узагальнення та система¬тизації знань учнів. Форма проведення: ділова гра. У грі беруть участь три команди: «Протон», «Нейтрон» і «Електрон» Гра складатиметься з чотирьох турів. Перший тур — «Казковий», другий — заочний, третій — очний, а четвер¬тий — творчий.
Перегляд файлу

Урок-гра «Біля періодичної системи»

Цілі: поглибити знання учнів з вивче­ної теми; розвивати вміння вико­ристовувати теоретичні знання; формувати комунікативні компе­тентності, залучити учнів до твор­чої співпраці; виховувати наполег­ливість, створити умови для вияв­лення позитивних емоцій.

Тип уроку: узагальнення та система­тизації знань учнів.

Форма проведення: ділова гра.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний етап.

 Перевірка готовності учнів до заняття та розподіл їх на групи.

II. Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель. Добрий день, діти! Ви за­кінчили одну з найважливіших тем хі­мії не тільки 8 класу, а й усього кур­су. Разом зі своїми помічниками — учителем, підручником та, мабуть, і Інтернетом, вам удалося проник­нути в таємницю, яка була розгада­на тільки в першій половині мину­лого століття. Таємницею цією ко­лись була будова атома. Ви, звичайно, пам'ятаєте, що слово «атом» з грець­кої означає «неподільний». А також вам відомо, шо будова атома кожного елемента пов'язана з його положен­ням у Періодичній системі хімічних елементів Д. і. Менделєєва. (Оголо­шує тему уроку.)

Першого березня людство відсвят­кувало 140-ву річницю створення Д. І. Менделєєвим Періодичної сис­теми хімічних елементів. Тож давайте присвятимо сьогоднішню ділову гру цій знаменній даті.

III. Ознайомлення з умовами гри

У грі беруть участь три команди: «Протон», «Нейтрон» і «Електрон»

Гра складатиметься з чотирьох турів. Перший тур — «Казковий», другий — заочний, третій — очний, а четвер­тий — творчий.

Для ведення обліку участі команд у грі нам необхідний статист. Я попрошу взяти на себе цю дуже важливу роль... (Називає прізвище учня.) Він буде за­носити результати до табло та пові­домляти про підсумки.

IV.  Валеологічна пауза

Час приступати до гри. А щоб скон­центрувати увагу, давайте виконає­мо вправу «Оце я!». Ми поведемо ра­хунок уголос, а той учень, якому ви­паде цифра 3 або та, що містить 3 та ділиться на 3, замість свого поряд­кового номера каже: «Оце я!» Отже, почали!

V.  Проведення гри

Ми вже готові розпочати гру. Як вам відомо, перший тур називається каз­ковим. Уявіть, що школа — театр, на сцені якого йдуть вистави з дійови­ми особами — учителем та учнями. Учитель при цьому є не тільки акто­ром, а й режисером. Трапляється ін­коли й таке, що він сам собі й режи­сер, і актор. Це коли актори — учні виходять за межі сценарію, створе­ного вчителем. Знайома ситуація, чи не так? Сподіваюся, що сьогодні ми з вами зіграємо злагоджено, із задо­воленням.

Зараз я пропоную вам послухати казку, головним героєм якої є одна з елемен­тарних частинок, що входять до скла­ду атома. У процесі прослуховування казки у вас є можливість виявити акторські, художні та інтелектуальні здібності. Я прошу від кожної коман­ди вийти по одному учню та отримати свою роль. (Учням прикріплюють та­блички з назвами «Електрон-1», «Електрон-2», «Ядро»). Також від кожної команди прошу зайняти місце біля комп'ютерів комп'ютерних дизайне­рів. У кожній команді буде працювати художник. Актори відтворюватимуть почуте дією, комп'ютерні дизайнери та художники — своїми засобами. А інтелектуальна частина команд теж виконає завдання в письмовій фор­мі. Команда «Електрон» запише склад ядра атома, «Протон» — електронну формулу елемента, «Нейтрон» — електронно-графічну формулу еле­мента, про який ідеться в казці.

Отже, уважно слухаємо зміст казки.

Казка «З життя електрончика»

У сиву давнину в безкрайому про­сторі Сонячної системи жив собі ма­ленький, дуже самотній і такий не­гативний електрончик. Він сам себе звеселяв тим, що кружляв у танку, описуючи коло за колом. А поряд з електрончиком знаходився величез­ний та дуже позитивний острів з на­звою «Ядро». Острів манив та манив електрончика до себе. І коли мало­му ставало зовсім сумно, він поринав у подорож навколо острова. Відчува­ючи, що втрачає сили, електрончик миттю повертався до своєї домівки-орбіталі. Так минали століття.

Одного разу сталося неймовір­не — електрончик відчув, що поряд з'явився сусід — такий же одинокий, як він сам. Той теж із розпачем ми­готів у просторі навколо самого себе, але в зовсім протилежний бік.

Збентежившись, що можуть утрати­ти один одного, електрончики по­чали зближуватись. А коли відстань між ними стала зовсім малою, по­єднались у пару, закружляли весе­ло, радісно всміхаючись один одно­му. Удвох навіть не лячно було літати навколо ядер, яких поблизу було вже два. І сталося диво — електрончики у парі відчули себе такими сильни­ми. Вони разом з ядрами поринуливисоко в простір, бо перетворилися на найлегший газ. А там на друзів че­кало нове випробування!

Там яскраво світило Сонце, час від часу миготіла блискавка, гуркотів грім. Електрончики злякалися від цього незвіданого явища, не втримались один біля одного і знову стали оди­нокими. Але тільки на мить, бо до них приєдналися інші електрони, які кружляли, описуючи такі візерунки у вигляді вісімок! Потоваришувавши з ними, відомі нам здавна електрон­чики разом зі своїми ядрами утвори­ли теж газ, але значно важчий, тому опустилися дещо нижче. А там було холодніше. Не витримавши холоду, газ перетворився на рідину, яка ряс­ним дощем полила на планету Земля. Змучена посухою планета радісно зу­стріла воду, яка проникла глибоко в її нетрі, а на поверхні Землі утворила чудові водойми. Тривалий час ці во­дойми накопичували в собі різні ре­човини, перетворювали їх на інші.

Через багато-багато років у водоймах з'явилися живі істоти.

А на планеті Земля ставало все холод­ніше. Щоб захистити життя від холо­ду, вода перетворилася на лід, який своєю кригою, мов ковдрою, вкрив водойми з поверхні. Усі живі істоти були дуже вдячні льодові, який усе своє тепло віддавав іншим. Зігрітий цією вдячністю та лагідним весняним Сонечком, від задоволення лід роз­танув і знову перетворився на воду, яка величаво потекла з річок до мо­рів та океанів. В озерах і невеликих ставочках вода жила тихо та спокійно. Коли Сонце зігрівало воду, надавало їй сили, вона хмаркою злітала в не­беса, де жартівливий вітер колисав її, грався з нею. Засумувавши за домів­кою на Землі, вода стрімко неслася вниз, омиваючи красуню Землю, да­ючи їй наснагу, нове життя.

Через мільярди років на Землі з'явилися люди. Вони зуміли про­никнути в таємницю життя й услави­ли того найпершого електрончика — назвали його домівку разом з ост­ровом атомом Гідрогену. Газ, який утворив електрончик з першим сво­їм другом, було названо воднем, що означає «той, що народжує воду».

Ось таким цікавим та плідним ста­ло життя самотнього електрончика, коли він зустрів друзів.

Учитель. Ми прослухали казку, яку до цього уроку написала я — голов­ний режисер сьогоднішньої виста­ви. Ви мали можливість оцінити ак­торську майстерність учасників ко­манд. А тепер давайте оцінимо роботу

художників та компютерних дизай­нерів. Команди вже готові надати від­повіді на запитання про деякі відо­мості про атом елемента Гідрогену, до складу якого входить головний герой казки — маленький електрон­чик. (Малюнки художників та відпо­віді на завдання команд прикріпити магнітами до дошки.)

Скажіть, чим ви скористалися, щоб дати відповіді на завдання? Дійсно, вашою помічницею стала Періодична система хімічних елементів Д. 1. Мен­делєєва. Вона сьогодні теж дійова осо­ба нашої вистави. Тільки завдяки їй ми зможемо зіграти свої ролі.

За участь у казковому турі команди отримують по 5 балів.

Наступний тур нашої гри — заоч­ний.

Кожна команда отримує п'ять одна­кових завдань, відповіді на які вишле SМS-повідомленням на номер, запи­саний на дошці. Ви знаєте, що, від­повідно до наказу директора школи, на уроках заборонено користувати­ся мобільними телефонами. Сьогод­ні нам дозволено скористатися лише один раз. За умови правильних від­повідей на всі п'ять запитань туру ви отримаєте відшкодуван­ня витрат на SМS-повідомлення у вигляді цікавих подарунків (від кожної команди обираємо рівну кількість гравців, які мають тариф зручний для відправлення SМS-повідомлень).

Завдання заочного туру

  1. Склад ядра атома елемента Е (9р; 10n). Що це за елемент?
  2. Протонне число атома елемента – 8. Що це за елемент?
  3. Нуклонне число елемента — 31. Що це за елемент?
  4. Навколо ядра атома елемента ру­хаються чотири електрони. Що це за елемент?
  5. Електронна формула елемента 1s22s22p1. Що це за елемент?

Відповіді: Флуор, Оксиген, Фосфор, Гелій, Бор.

За кожну правильну відповідь коман­да отримує 3 бали, разом — 15 балів. Дякую за хороші результати гри.

Готуємось узяти участь в очному турі гри.

Цей тур складається з трьох за­вдань. Кожна команда виконує своє завдання.

Завдання 1. У якого з елементів біль­ший радіус атома?

а)   Na чи К;

б)  СІ чи Вr;

в)   N чи Р.

Завдання 2. Який з елементів виявляє більш сильні металеві властивості?

а)   Li чи Ве;

б)   Li чи Na;

в)   Ве чи Мg.

Завдання 3. У якого з елементів більш сильні неметалеві властивості?

а)   О чи S;

б)   S чи СІ;

в)   О чи F.

Дякую за відповіді. За кожну пра­вильну відповідь команда отримує по 5 балів, разом — 15 балів.

А тепер починаємо творчий тур на­шої гри.

Він, як і попередній, скла­дається з трьох завдань. Для їх вико­нання потрібні не тільки знання, але й уміння їх використовувати в нестан­дартній ситуації.

Завдання 1. У вас на столах є табли­ця «Періодична система хімічних еле­ментів Д. І. Менделєєва» без забарв­лення комірок за електронними ро­динами. Вам необхідно вгадати колір комірки хімічного елемента за умо­ви, що s-елементи мають синій колір, р-елементи — зелений, d-елементи — коричневий. Отже, команда «Про­тон», ваш елемент має порядковий номер 14, «Нейтрон» —12, «Елек­трон» — 21. Вгадайте колір комірки вашого елемента.

Відповіді: 14 — зелений; 12 — синій; 21 — коричневий.

Завдання 2. За фрагментом зовніш­нього енергетичного рівня електрон­ної формули хімічного елемента вка­жіть його порядковий номер, номер періоду, групу, підгрупу, електронну родину.

а)   ...3s1;

б)  …2p3;

в)  …2p1.

Відповіді: а) 11; 3; 1А; s;              б) 7; 2; 5А; р;              в) 5; 2; 3А;р.

Завдання  3. Визначте хімічний еле­мент за формулою:

де апорядковий номер Sі;

     b — заряд ядра В;

     с — число електронів у атомі О;

dчисло протонів у атомі Ne;

e — порядковий номер шукано­го елемента.

Відповідь: № 34, Селен.

Учитель. Дякую за відповіді. Підіб'ємо підсумки уроку. Давайте послухаємо повідомлення статиста про підсумки гри. Ви добре попра­цювали, показали хороші теоретич­ні знання, уміння працювати разом, свої акторські, художні здібності.

Усім учасникам сьогоднішньої гри я бажаю подальших успіхів у вивченні хімії, творчої співпраці з вашим режи­сером — учителем. Будьте розумни­ми! Будьте кмітливими! Усе те, чого ви навчитеся на шкільних уроках, до­поможе вам у майбутньому зробити вирішальний крок — вибрати май­бутню професію. Можливо, хтось із вас буде вчителем хімії, лікарем чи інженером-хіміком. Тоді сьогодніш­ній урок — це наближення до мети. Дякую за співпрацю.

Я думаю, що серед вас є багато творчих людей. І пропоную вам узяти участь у конкурсі на кращу казку, вірш, опо­відання з теми «Хімічний елемент».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Куп'янська загальноосвітня школа школа І-ІІІ ступенів № 12

Куп'янської міської ради Харківської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок-гра “ Біля періодичної системи”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель хімії:  Волошина Р. А.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2016 р.

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
4 серпня 2019
Переглядів
632
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку