Урок-гра «Біля періодичної системи»
Цілі: поглибити знання учнів з вивченої теми; розвивати вміння використовувати теоретичні знання; формувати комунікативні компетентності, залучити учнів до творчої співпраці; виховувати наполегливість, створити умови для виявлення позитивних емоцій.
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань учнів.
Форма проведення: ділова гра.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний етап.
Перевірка готовності учнів до заняття та розподіл їх на групи.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів
Учитель. Добрий день, діти! Ви закінчили одну з найважливіших тем хімії не тільки 8 класу, а й усього курсу. Разом зі своїми помічниками — учителем, підручником та, мабуть, і Інтернетом, вам удалося проникнути в таємницю, яка була розгадана тільки в першій половині минулого століття. Таємницею цією колись була будова атома. Ви, звичайно, пам'ятаєте, що слово «атом» з грецької означає «неподільний». А також вам відомо, шо будова атома кожного елемента пов'язана з його положенням у Періодичній системі хімічних елементів Д. і. Менделєєва. (Оголошує тему уроку.)
Першого березня людство відсвяткувало 140-ву річницю створення Д. І. Менделєєвим Періодичної системи хімічних елементів. Тож давайте присвятимо сьогоднішню ділову гру цій знаменній даті.
III. Ознайомлення з умовами гри
У грі беруть участь три команди: «Протон», «Нейтрон» і «Електрон»
Гра складатиметься з чотирьох турів. Перший тур — «Казковий», другий — заочний, третій — очний, а четвертий — творчий.
Для ведення обліку участі команд у грі нам необхідний статист. Я попрошу взяти на себе цю дуже важливу роль... (Називає прізвище учня.) Він буде заносити результати до табло та повідомляти про підсумки.
IV. Валеологічна пауза
Час приступати до гри. А щоб сконцентрувати увагу, давайте виконаємо вправу «Оце я!». Ми поведемо рахунок уголос, а той учень, якому випаде цифра 3 або та, що містить 3 та ділиться на 3, замість свого порядкового номера каже: «Оце я!» Отже, почали!
V. Проведення гри
Ми вже готові розпочати гру. Як вам відомо, перший тур називається казковим. Уявіть, що школа — театр, на сцені якого йдуть вистави з дійовими особами — учителем та учнями. Учитель при цьому є не тільки актором, а й режисером. Трапляється інколи й таке, що він сам собі й режисер, і актор. Це коли актори — учні виходять за межі сценарію, створеного вчителем. Знайома ситуація, чи не так? Сподіваюся, що сьогодні ми з вами зіграємо злагоджено, із задоволенням.
Зараз я пропоную вам послухати казку, головним героєм якої є одна з елементарних частинок, що входять до складу атома. У процесі прослуховування казки у вас є можливість виявити акторські, художні та інтелектуальні здібності. Я прошу від кожної команди вийти по одному учню та отримати свою роль. (Учням прикріплюють таблички з назвами «Електрон-1», «Електрон-2», «Ядро»). Також від кожної команди прошу зайняти місце біля комп'ютерів комп'ютерних дизайнерів. У кожній команді буде працювати художник. Актори відтворюватимуть почуте дією, комп'ютерні дизайнери та художники — своїми засобами. А інтелектуальна частина команд теж виконає завдання в письмовій формі. Команда «Електрон» запише склад ядра атома, «Протон» — електронну формулу елемента, «Нейтрон» — електронно-графічну формулу елемента, про який ідеться в казці.
Отже, уважно слухаємо зміст казки.
Казка «З життя електрончика»
У сиву давнину в безкрайому просторі Сонячної системи жив собі маленький, дуже самотній і такий негативний електрончик. Він сам себе звеселяв тим, що кружляв у танку, описуючи коло за колом. А поряд з електрончиком знаходився величезний та дуже позитивний острів з назвою «Ядро». Острів манив та манив електрончика до себе. І коли малому ставало зовсім сумно, він поринав у подорож навколо острова. Відчуваючи, що втрачає сили, електрончик миттю повертався до своєї домівки-орбіталі. Так минали століття.
Одного разу сталося неймовірне — електрончик відчув, що поряд з'явився сусід — такий же одинокий, як він сам. Той теж із розпачем миготів у просторі навколо самого себе, але в зовсім протилежний бік.
Збентежившись, що можуть утратити один одного, електрончики почали зближуватись. А коли відстань між ними стала зовсім малою, поєднались у пару, закружляли весело, радісно всміхаючись один одному. Удвох навіть не лячно було літати навколо ядер, яких поблизу було вже два. І сталося диво — електрончики у парі відчули себе такими сильними. Вони разом з ядрами поринуливисоко в простір, бо перетворилися на найлегший газ. А там на друзів чекало нове випробування!
Там яскраво світило Сонце, час від часу миготіла блискавка, гуркотів грім. Електрончики злякалися від цього незвіданого явища, не втримались один біля одного і знову стали одинокими. Але тільки на мить, бо до них приєдналися інші електрони, які кружляли, описуючи такі візерунки у вигляді вісімок! Потоваришувавши з ними, відомі нам здавна електрончики разом зі своїми ядрами утворили теж газ, але значно важчий, тому опустилися дещо нижче. А там було холодніше. Не витримавши холоду, газ перетворився на рідину, яка рясним дощем полила на планету Земля. Змучена посухою планета радісно зустріла воду, яка проникла глибоко в її нетрі, а на поверхні Землі утворила чудові водойми. Тривалий час ці водойми накопичували в собі різні речовини, перетворювали їх на інші.
Через багато-багато років у водоймах з'явилися живі істоти.
А на планеті Земля ставало все холодніше. Щоб захистити життя від холоду, вода перетворилася на лід, який своєю кригою, мов ковдрою, вкрив водойми з поверхні. Усі живі істоти були дуже вдячні льодові, який усе своє тепло віддавав іншим. Зігрітий цією вдячністю та лагідним весняним Сонечком, від задоволення лід розтанув і знову перетворився на воду, яка величаво потекла з річок до морів та океанів. В озерах і невеликих ставочках вода жила тихо та спокійно. Коли Сонце зігрівало воду, надавало їй сили, вона хмаркою злітала в небеса, де жартівливий вітер колисав її, грався з нею. Засумувавши за домівкою на Землі, вода стрімко неслася вниз, омиваючи красуню Землю, даючи їй наснагу, нове життя.
Через мільярди років на Землі з'явилися люди. Вони зуміли проникнути в таємницю життя й уславили того найпершого електрончика — назвали його домівку разом з островом атомом Гідрогену. Газ, який утворив електрончик з першим своїм другом, було названо воднем, що означає «той, що народжує воду».
Ось таким цікавим та плідним стало життя самотнього електрончика, коли він зустрів друзів.
Учитель. Ми прослухали казку, яку до цього уроку написала я — головний режисер сьогоднішньої вистави. Ви мали можливість оцінити акторську майстерність учасників команд. А тепер давайте оцінимо роботу
художників та комп’ютерних дизайнерів. Команди вже готові надати відповіді на запитання про деякі відомості про атом елемента Гідрогену, до складу якого входить головний герой казки — маленький електрончик. (Малюнки художників та відповіді на завдання команд прикріпити магнітами до дошки.)
Скажіть, чим ви скористалися, щоб дати відповіді на завдання? Дійсно, вашою помічницею стала Періодична система хімічних елементів Д. 1. Менделєєва. Вона сьогодні теж дійова особа нашої вистави. Тільки завдяки їй ми зможемо зіграти свої ролі.
За участь у казковому турі команди отримують по 5 балів.
Наступний тур нашої гри — заочний.
Кожна команда отримує п'ять однакових завдань, відповіді на які вишле SМS-повідомленням на номер, записаний на дошці. Ви знаєте, що, відповідно до наказу директора школи, на уроках заборонено користуватися мобільними телефонами. Сьогодні нам дозволено скористатися лише один раз. За умови правильних відповідей на всі п'ять запитань туру ви отримаєте відшкодування витрат на SМS-повідомлення у вигляді цікавих подарунків (від кожної команди обираємо рівну кількість гравців, які мають тариф зручний для відправлення SМS-повідомлень).
Завдання заочного туру
Відповіді: Флуор, Оксиген, Фосфор, Гелій, Бор.
За кожну правильну відповідь команда отримує 3 бали, разом — 15 балів. Дякую за хороші результати гри.
Готуємось узяти участь в очному турі гри.
Цей тур складається з трьох завдань. Кожна команда виконує своє завдання.
Завдання 1. У якого з елементів більший радіус атома?
а) Na чи К;
б) СІ чи Вr;
в) N чи Р.
Завдання 2. Який з елементів виявляє більш сильні металеві властивості?
а) Li чи Ве;
б) Li чи Na;
в) Ве чи Мg.
Завдання 3. У якого з елементів більш сильні неметалеві властивості?
а) О чи S;
б) S чи СІ;
в) О чи F.
Дякую за відповіді. За кожну правильну відповідь команда отримує по 5 балів, разом — 15 балів.
А тепер починаємо творчий тур нашої гри.
Він, як і попередній, складається з трьох завдань. Для їх виконання потрібні не тільки знання, але й уміння їх використовувати в нестандартній ситуації.
Завдання 1. У вас на столах є таблиця «Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва» без забарвлення комірок за електронними родинами. Вам необхідно вгадати колір комірки хімічного елемента за умови, що s-елементи мають синій колір, р-елементи — зелений, d-елементи — коричневий. Отже, команда «Протон», ваш елемент має порядковий номер 14, «Нейтрон» —12, «Електрон» — 21. Вгадайте колір комірки вашого елемента.
Відповіді: 14 — зелений; 12 — синій; 21 — коричневий.
Завдання 2. За фрагментом зовнішнього енергетичного рівня електронної формули хімічного елемента вкажіть його порядковий номер, номер періоду, групу, підгрупу, електронну родину.
а) ...3s1;
б) …2p3;
в) …2p1.
Відповіді: а) 11; 3; 1А; s; б) 7; 2; 5А; р; в) 5; 2; 3А;р.
Завдання 3. Визначте хімічний елемент за формулою:
де а — порядковий номер Sі;
b — заряд ядра В;
с — число електронів у атомі О;
d — число протонів у атомі Ne;
e — порядковий номер шуканого елемента.
Відповідь: № 34, Селен.
Учитель. Дякую за відповіді. Підіб'ємо підсумки уроку. Давайте послухаємо повідомлення статиста про підсумки гри. Ви добре попрацювали, показали хороші теоретичні знання, уміння працювати разом, свої акторські, художні здібності.
Усім учасникам сьогоднішньої гри я бажаю подальших успіхів у вивченні хімії, творчої співпраці з вашим режисером — учителем. Будьте розумними! Будьте кмітливими! Усе те, чого ви навчитеся на шкільних уроках, допоможе вам у майбутньому зробити вирішальний крок — вибрати майбутню професію. Можливо, хтось із вас буде вчителем хімії, лікарем чи інженером-хіміком. Тоді сьогоднішній урок — це наближення до мети. Дякую за співпрацю.
Я думаю, що серед вас є багато творчих людей. І пропоную вам узяти участь у конкурсі на кращу казку, вірш, оповідання з теми «Хімічний елемент».
Куп'янська загальноосвітня школа школа І-ІІІ ступенів № 12
Куп'янської міської ради Харківської області
Урок-гра “ Біля періодичної системи”
Вчитель хімії: Волошина Р. А.
2016 р.