Урок-гра "Генеративні органи рослин"

Про матеріал
Урок-гра, де можна виявити рівень знань учнів, учити робити висновки; розвивати навички логічного мислення; виховувати любов до знань, уводячи елементи мотивування; повторити розвиток насінних рослин; розвивати пам'ять, мислення, уміння працювати з гербарними колекціями, живими рослинами, додатковою літературою, робити короткі записи; виховувати бережне ставлення до природи та навколишнього середовища
Перегляд файлу

Тема уроку: “Генеративні органи рослин”

Мета уроку: виявити рівень знань учнів, учи­ти робити висновки; розвивати навички логічного мислення; ви­ховувати любов до знань, уводячи елементи мотивування; повторити  розвиток насінних  рослин; розвивати пам'ять, мислення, уміння працювати з гербарними колекціями, живими рослинами, додатковою літературою, робити короткі записи; виховувати бе­режне ставлення до природи та навколишнього середовища

Обладнання: таблиці, гербарні ко­лекції, живі рослини, комп'ютер, колекції плодів та насіння, елюстрований матеріал

Тип уроку: узагальнюючий

Форма проведення: урок-гра, біоло­гічний КВК

Девіз уроку:

Один за всіх і всі за одного!

В казках, бувало, старий стовп

Казав богатирям:

    -  Підеш направо — згине кінь,

Наліво — згинеш сам,

А прямо успіх жде тебе

На всій твоїй путі,

Знання поможуть Вам тепер

Шлях правильний знайти.

ХІД УРОКУ

  1.               Організаційний момент
  2.               Повідомлення теми й мети уроку
  3.               Умови змагання
  •  Поділ класу на дві команди.
  •  Вибори капітанів команд.
  •  Жеребкування команд.
  •  Якщо ставиться запитання про­тилежній команді, то команда ви­значає, хто буде відповідати на за­питання.
  •  Якщо команда не відповідає на поставлене запитання, то відпові­дає той, хто поставив запитання.
  •  Кожна правильна відповідь буде оцінюватися журі.
  •  Усі учні отримують оцінки за урок .
  •  Учень з кожної команди, який найкраще відповідав за урок, на­городжується найвищим балом.
  1. Проведення змагання

І. Представлення команд

ІІ Конкурс «Біологічна розминка»

Учитель ставить кожній команді 10 запитань, учні швидко дають ко­ротку відповідь на них, якщо відпо­віді не знають — говорять далі. За кожну правильну відповідь нарахо­вується 1 бал.

 1.  Команда

  1.  Процес відтворення собі поді­бних організмів, який забезпе­чує безперервність життя видів. (Розмноження)
  2.  Чоловічі гамети. (Сперматозоїди, або спермії)
  3.  Колекції спеціально зібраних, за­сушених та оформлених рослин. (Гербарії)
  4.  Орган насінного розмноження рослин. (Квітка)
  5.  Суцвіття, що утворюються з про­стих унаслідок розгалуження го­ловної осі. (Складні)
  6.  Суцвіття, у якому на звисаючій видовженій головній осі розта­шовані групи одностатевих кві­ток без квітконіжок. (Сережка)
  7.  Перенесення пилку з пиляка тичинки на приймочку маточки в межах однієї квітки. (Самозапи­лення)
  8.  Процес злиття чоловічої та жіно­чої статевих клітин з утворенням зиготи. (Запліднення)
  9.  Частина квітки, у якій утворюють­ся насінні зачатки. (Маточка)

10.  Репродуктивний орган, у якому знаходиться насіння. (Плід)

 

II. Команда

  1.  Злиття гамет. (Запліднення)
  2.  Жіночі гамети. (Яйцеклітини)
  3.  Відновлення цілого організму з його частини внаслідок поділу клітин. (Регенерація)
  4.  Сукупність квіток, розташованих на загальній осі в певному поряд­ку. (Суцвіття)
  5.  Суцвіття, у якому на видовженій головній осі розміщені квітки без квітконіжок. (Колос)
  6.  Процес перенесення пилкових зерен із тичинок на маточки, у яких знаходяться насінні за­чатки. (Запилення)
  7.  Процес подвійного запліднення відкрив вітчизняний учений...

(С. Г. Навашин)

  1.  Частина квітки, у якій утворю­ється пилок. (Тичинка)
  2.  Після запліднення першою ді­литься запліднена центральна клітина, утворюючи особливу тканину —... (Ендосперм)

10.  Стінка плоду. (Оплодень)

ІІІ. Конкурс « Відгадай»

Учитель з допомогою комп'ютера по­казує малюнки простих і складних суцвіть (див. додаток №1), а учні повин­ні правильно їх назвати. Кожна пра­вильна відповідь — 1 бал.

Відповіді:


І. команда
1 Зонтик - А
2 Головка - В
3 Колос - Г
4 Початок - Б

II команда
1 Щиток - А
2 Складний зонтик - В
3 Складний колос - Г
4 Кошик - Б


 

IV Конкурс  «Однодумці»

 Кожна команда отримує два гербарні зразки різноманітних квіток та два види різноманітних плодів. Учні повинні правильно назвати види плодів і квіток. Правильна відповідь — 2 бали.

Відповідь:


І команда

Квітки:

  •      шипшина (вільнопелюсткові);
  •      берізка (зрослопелюсткові).

Плоди:

  •      соковиті: лимон (помаранча);
  •      сухі: соняшник (сім'янка).

 ІІ команда

Квітки:

  •      горох (неправильні);
  •      пшениця (вітрозапильні).

Плоди:

  •      соковиті: лимон (помаранча);
  •      сухі: соняшник (сім'янка)

Конкурс «Тест-контроль»

 Кожний учасник команди отримує тестові завдання різного ступеня складності і за 3 хвилини повинен виконати завдання індивідуально. Максимальний бал – 8

Варіант 1

І. Із запропонованих відпові­дей оберіть одну правильну. Кож­на правильна відповідь — 1 бал.

  1.       Квітка — це:

а) генеративний орган;

б) вегетативний орган;

в)    вегетативний та генеративний орган.

  1.       Чоловічі квітки мають:

а) лише тичинки;

б) лише маточки;

в) маточки й тичинки.

3. Пилкові зерна формуються у:

а) пилку;

б) зав'язі;

в) приймочщ.

  1. Завдання на встановлення відповідності. До кожного ряд­ка, позначеного буквою, до­беріть відповідник, позначений цифрою. Кожна правильна від­повідь — 1 бал.

А — Китиця

Б — Кошик

В — Щиток

  1. — Суцвіття, що складається з сидячих квіток, розташованих на розширеній тарілкоподібній головній осі
  2. — Суцвіття, вздовж головної осі якого розміщеної квітки на квітконіжках різної довжини
  1.   — Суцвіття, в якому всі квітки кріпляться квітконіжками до верхівки осі, як шпиці пара­сольки
  2.   — Суцвіття, в якому квітки кріпляться до головної осі почер­гово за допомогою квітконіжок приблизно однакової довжини
  1.            Завдання на встановлення послідовності етапів. Визначте послідовність процесів при стате­вому розмноженні квіткових рос­лин, записавши правильний по­рядок за допомогою цифр.
  1. — Запилення
  2. — Формування статевих клі­тин
  1. — Проростання пилкового зерна
  2. — Потрапляння пилкового зерна на приймочку маточки
  3. — Запліднення
  4. — Потрапляння сперміїв до зародкового мішка

ІV. Знайдіть зайвий термін

 Капуста, гірчиця, редька, помідор.

  •     Біб, зернівка, стручок, коро­бочка.
  •   Вишня, малина, ожина.

    Варіант 2

І. Із запропонованих відпові­дей оберіть одну правильну.

1. Квітка — це: 

а) видозмінений пагін;

б) видозмінений корінь;

в) видозмінений листок.

2. Жіночі квіти мають:

а) лише тичинки;

б) лише маточки;

в) маточки й тичинки.

  1.     Яйцеклітина формується у:

а) зародковому мішку;

б) зав'язі;

в) приймочці.

  1. Завдання на встановлення відповідності. До кожного ряд­ка, позначеного буквою, добе­ріть відповідник, позначений цифрою.

А — Зонтик

Б — Головка

В — Волоть

  1.  — Суцвіття, що складається з простих китиць
  2.  — Суцвіття, вздовж головної осі якого розміщені квітки на квітконіжках різної довжини

3 — Суцвіття, в якому всі квітки кріпляться квітконіжками до верхівки осі, як шпиці пара­сольки

4 — Суцвіття, що має вкороче­ну і потовщену головну вісь із квітками на вкорочених квіт­коніжках

  1.   Завдання на встановлення послідовності етапів. Визначте послідовність процесів утворення насінини, записавши правильний порядок за допомогою цифр.
  1. — Утворення зародка
  2. — Утворення зиготи та ен­досперму
  3. — Запилення
  4. — Злиття одного спермія з яйцеклітиною, а іншого — із цент­ральною клітиною
  5. — Формування насінини

ІУ. Знайдіть зайвий термін.

• Вишня, абрикос, гарбуз, слива.

  •   Горіх, зернівка, коробочка.
  •   Помідор, кавун, диня, ква­соля.

Відповіді на тестові завдання


Варіант 1

  1. 1а, 26, За.
  2.   А - 4, Б - 1, В - 2.
  1. 2-1-4-3-6-5.
  2.               Помідор. Зернівка. Вишня.

Варіант 2

  1. 1а, 26, За.
  2. А - З, Б — 4, В - 1.
  1. 3-4-2-1-5.
  2. Гарбуз. Коробочка. Ква­соля.

V Конкурс. Рятівники

  Учням необхідно розшифрувати та прочитати народну мудрість. Пра­вильна відповідь — 3 бали.

20

21

11

21

19

6

1

-

27

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15

1

10

15

1,

32

15

24

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

23

21

7

2

1

 

 

 

 

 

 

 

 

28

11

23

1

23

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

22

7

21

27

7

17.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповідь: Природа – це казка, яку треба читати  серцем.

 

 

VI  Конкурс.  Ти мені — я тобі

  Змагання між учасниками команд про­тивників. Ставиться по два запитання, команда вирішує, хто буде відповідати. Кожна правильна відповідь — 2 бали.

 І команда

  1. На трьох дубах по шість горіхів. Скільки горіхів усього? (Жодного, горіхи на дубі не ростуть.)
  2. Які рослини в лісі можуть заміни­ти каву? (Коріння кульбаби, цико­рію дикого, підсмажені жолуді)

II команда

  1. Яка рослина «вбиває» звіра? (Зві­робій)
  2. Якими рослинами можна помити в лісі руки? (Мільнянка лікарська, вороняче око, ягоди бузини)

УІІ Конкурс «Загадки»

 Капітанам команд пропонуються  розгадати загад­ки про природу. Кожна правильна відповідь — 1 бал.

І команда

  1. Біг через пліт, зачепився і висить. (Гарбуз)
  2. Під землею птиця гніздо звила і яєць нанесла. (Картопля)
  3. Зозуляста, срібляста, сорочок на­діла триста. (Капуста)

II  команда

  1. У вінку зеленолистім, у червоно­му намисті, видивляється у воду на свою чудову вролу. (Калина)
  2. Має шкір сім, витискає сльози всім. (Цибуля)
  3. Сімсот соколят на одній подушці сплять. (Соняшник)

УІІІ Конкурс «Розв’яжи кросворд»

 Командам пропонується однаковий кросворд, його треба розв’язати за 1 хвилину. Кожна правильна відповідь — 1 бал

Кросворд «Будова квітки»

  1. Вона складається з чашолистиків.
  2. Найпомітніша частина квітки.
  3. Верхня частина квітконіжки.
  4.  Головна частина квітки (чоловіча).
  5. Головна частина квітки (жіноча).
  6. Складова частина віночка.

 

1.

 

 

 

 

К

 

2.

В

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

І

 

 

 

 

 

 

 

4.

Т

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

К

 

6.

 

 

 

 

 

 

А

 

Відповіді: 1. Чашечка. 2. Віночок. 3. Квітколоже. 4. Тичинка. 5. Ма­точка. 6. Пелюстка.

IX Конкурс  «Домашнє завдання»

  Кожній команді було дано завдання знайти цікаві вірші, загадки, прикмети та прислів’я про рослини. Конкурс оці­нюється 5 балами. Послухаємо їх.

    Х Конкурс «Познач малюнок»

  Кожна команда отримує малюнок на якому треба позначити будову квітки та проду. (Див. додаток №2)

 ХІ Конкурс «Переможець»

«Поспішай не відставай

правильну відповідь називай

 і переможцем одразу ставай!»

 На екрані з’являється малюнок з зображенням плоду чи насінини  ,  учні називають рослину і спосіб її поширення. Кожна правильна відповідь – 1 бал. (Див. додаток №3)

Відповідь:

  1. «скажений огірок»
  2. плоди суниці
  3. плоди клена
  4. плоди вишні
  5. парашутики кульбаби
  6. плоди маку
  7. плоди череди

5. Підбиття підсумків уроку

  1. Учитель підбиває підсумки, оголо­шує переможця.
  2. Учитель робить аналіз діяльності учнів на уроці, та  виставляє оцінки учням.
  3. Домашнє завдання: повторити §    -     ; за параграфами підготувати цікаві завдання.

 

 

doc
Додано
16 грудня
Переглядів
18
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку