Нетрадиційний урок з фізики у форматі казки пропонує в ігровій формі систематизувати та узагальнити знання з теми: "Початкові відомості про будову речовини"
Подорож на Чудо- острів(Узагальнення знань з теми: Початкові відомості про будову речовини)7 клас. Автор: вчитель фізики ліцею №142 м. Києва. Мельник Світлана Сергіївна
Номер слайду 2
Ця історія розпочалася одного гарного сонячного дня... Два друга, котик Себ таслоненя Мітчо виловили в морі
Номер слайду 3
невелику пляшечку, у якій щось біліло.
Номер слайду 4
У пляшечці лежала крихітна коробочка з зернятком, згорнутий аркуш паперу та компас.
Номер слайду 5
Друзі винесли зернятко в сад і посадили його.
Номер слайду 6
Однак, рослинка виявилась не простою, щоб її листочки стали справжніми, друзям спочатку потрібно було посортувати слова на аркуші. Частина з написаних слів визначають тіла, а частина – речовини.
Номер слайду 7
- Діти, а хто з вас може виконати цезавдання?Ключ. Мідь. Сталь. Місяць. Вода. Мяч. Стіл. Нафта
Номер слайду 8
завданням, аркуші з дерева облетіли, а на їх місці з’явилися зелені листочки !»Речовина"Як тільки Мітчо і Себ. Фізичні тілавпорались із. Вода. Стіл. Мяч. Мідь. Нафта. Ключ. Сталь. Місяць
Номер слайду 9
Десь о другій годині ночі щось велике заворушилось під будинком. Воно добре гупнуло об стіну, аж дошки затріщали. Що це? – налякано шепнув Себастіан. Не знаю, але перевіряти не буду, страшно, - відповів Мітчо.
Номер слайду 10
Тільки вранці друзі наважились подивитись у вікно. Там була велетенська грушка.
Номер слайду 11
Друзі викликали професорів з наукового інституту. Вони прослухали грушку, свердлили в ній дірочки, обліпили датчиками, щось записували... Біля грушки зібрався натовп: сусіди з відкритими ротами дивилися на чудо-грушку. Себ задумливо мовив: якщо з грушки дістати м’якоть, то в ній, мабуть, і жити можна буде...
Номер слайду 12
Друзі висвердлили в грушці отвори, м’якоть вивезли до консервного заводу, а в грушку перебралися, адже їх будинок все одно був зруйнований. Ще й колеса прилаштували. Справжній тобі будинок на колесах вийшов! Однак друзі вирішили перемістити будиночок на зручніше місце біля моря, але вони не розрахували зусиль і...
Номер слайду 13
Грушка покотилася, гепнулася в море, здійнявши купу бризок і попливла... Піднявся вітер і грушку через певнийчас винесло у відкрите море
Номер слайду 14
Аж раптом щось загуділо, засвистіло і у грушку влучила ракета, яка на щастя, пролетіла високо і ні в кого не влучила. Виглянувши у вікно друзі помітили піратський корабель. Пірати пообіцяли відпустити друзів, якщо ті виконають їх завдання
Номер слайду 15
Завдання Піратів: Усі фізичні тіла складаються з ... Найменша частинка речовини, що зберігає її хімічні властивості. Молекули складаються з... Атоми і молекули невпинно і безладно... У якому агрегатному стані речовини зберігають і форму і об’єм (не зберігають форму, але зберігають об’єм), не зберігають ні форму ні об’єм. Явище проникнення молекул,атомів однієї речовини в проміжки між атомами, молекулами іншої речовини.
Номер слайду 16
7. Покажіть схематично розміщення молекул речовини у різних агрегатних станах (на дошці треба розмістити магніти на певних відстанях(молекули речовини) в залежності від її агрегатного стану.)
Номер слайду 17
Газоподібний. Рідкий. Твердий
Номер слайду 18
Ну що ж сказав капітан, якщо дасте відповідь і на останню загадку, то подарую вам батарейку в ваш компас. Він розповів, що у його склянці за ніч зникли залишки рому, хоча кімната булазамкнута. Хто ж таємний злодій? Куди подівся ром? Як думаєте, друзі?
Номер слайду 19
Успішно впоравшись з завданнями мандрівники рушили далі. Не встигли друзі пропливти і кількох метрів, як з води виринув страшний морський дракон, який зажадав, аби друзі знайшли помилки у завданнях, тільки після цього пообіцяв не затримувати їх та відпустити живими.
Номер слайду 20
Оповідання з помилками. Зустрілись одного разу два друга – Коля і Вітя. Давно вони не бачились. А я фізику вже знаю говорить Коля. Я теж– відповідає Вітя. І стали вони своїми знаннями хвалитися. Коля:” Я знаю, що найменша частинка речовини - цемолекула” Вітя : подумаєш! Зате я знаю, що всі молекули складаються з атомів”. Коля: “ А ти знаєш, що молекулиможна побачити в телескоп?” Вітя : “ Звичайно! В телескопвсе можна побачити... А от ти Коля, знаєш, що чим менша швидкість руху молекул, тим більша температура даного тіла?” Коля: “Ще б не знати ! Це всі знають! А ти чув, що речовини можуть знаходитися в трьох станах: рідкому, твердому, газоподібному?” Вітя: “ звичайно! Я їх властивості знаю. Рідини зберігають форму, та не зберігають об’єм, гази зберігають і форму і об’єм, а тверді тіла не зберігають ні форми ні об’єму”. Коля: “ Ти здається щось переплутав! “ Вітя:” Нічого я не наплутав! Я фізику знаю”. Коля:” Ну тоді дай відповідь на останнє питання: чи однаково протікає дифузія у газах, рідинах, твердих тілах? Тільки подумай спочатку”. Вітя:” А що тут думати! Однаково, звичайно, на те вона й дифузія.
Номер слайду 21
Після зустрічі з драконом друзі рушили далі. Довго вони мандрували, чи ні, але одного ранку на горизонтіз’явилася якийсьземля. Ура! Ми знайшли острів зраділи. Придивившись,всі. друзі помітили начоловіка,який несамовитоберезі махавїм руками.виявилося,був їх земляком,Чоловік, як якийпотрапив на острів дуже давно, а тому забув трохи мову, а через те його історія вийшла плутаною. Знайдіть помилки. Ось його історія
Номер слайду 22
Того ранку я встав раніше, в 4 кг ранку, поснідав, випив 1 км молока. Потім вирішив прогулятися до моря. Відстань до нього була чимала, 5 градусів. Ранок був прохолодний, температура всього 9 годин тепла, тому я йшов швидко, зі швидкістю 6зачепивсял. Коли вже спустився до гавані, то за пляшку, упав і вдаривсяголовою об човен, що був пришвартований до берега. Отямився вже у човні десь о 2 секунді ночі у відкритому морі. Човен тягнув по хвилях кит, що заплутався у швартовій мотузці. Довго, чи ні пливли не знаю, але під ранок дісталися острова...
Номер слайду 23
Тут ростуть велет-грушки, вів далі мову чоловік. Хто все це побудував залишається загадкою. Труби й апарати – велетенська зрошувальна система, яка поливає грушки, та фільтрує солону воду.
Номер слайду 24
До речі, мовив чоловік, як ви вважаєте, чи можна відрізнити воду, отриману з соку, з води, виділеної з молока чи морської води? Чому? Чим скажіть відрізняється холодна і гаряча вода?Молоко. Сік. Морська вода. Холодна вода. Гаряча вода
Номер слайду 25
Чоловік розповів друзям, що давно б вже повернувся додому, аби йому вдалося полагодити механізм на вершині острова. Схоже, що весь острів– це велетенський корабель, з двигуном, десь глибоко внизу. Ми ремонтуємо
Номер слайду 26
Поки він ремонтує шестерні ми з вами теж поекспериментуємо. Дослід 1. Три склянки, лист паперу. Завдання поставити склянку на дві інші за допомогою паперу. Поясніть дослід. (Відповідь: аркуш паперу необхідно згорнути гармошкою)Дослід 2. Обладнання : дві склянки з водою(гарячою тахолодною), два пакетики з заваркою. Як без термометра з’ясувати у якій склянці гаряча вода?Дослід 3. Обладнання : медичний шприц, склянка з водою. Чому легко стиснути шприц наповнений повітрям і дуже складно – наповнений водою?Дослід 4. Обладнання: варене яйце, пляшка з широким горлечком, серветка, сірники. Завдання: Помістіть яйце всередину пляшки(горлечко пляшки менше за діаметр яйця). Пояснити явище.
Номер слайду 27
Після ремонту, друзі вирішили повернутися додому. Давайте розрахуємо середню швидкість руху острова, якщо відомо,що мандрівники перші 24 год рухалисязі швидкістю 20 км/год, а за останні 26 год подолали 520 км.
Номер слайду 28
Отже, трохи більше, ніж за дві доби друзі повернулись додому, де на березі їх вітало все місто!