Урок-гра "Весела подорож до країни фізики"

Про матеріал
Мета уроку-гри: розвивати творчу уяву дітей і їх власні творчі здібності, а також пізнавальний інтерес до фізики; поглиблювати знання дітей з даного предмета; навчити розпізнавати фізичні явища в навколишньому середовищі і застосовувати відомі фізичні закони для їх наукового пояснення; через змагання створити у дітей емоційний настрій і забезпечити створення дружньої атмосфери і почуття радості за успіхи інших; виховувати старанність, працелюбність, рішучість, кмітливість естетичний смак.
Перегляд файлу

Весела подорож до країни фізики

 

Мета:  розвивати творчу уяву дітей і їх власні творчі здібності, а також пізнавальний інтерес до фізики; поглиблювати знання дітей з  даного предмета; навчити розпізнавати фізичні явища в навколишньому середовищі і застосовувати відомі фізичні закони для їх наукового пояснення; через змагання створити у дітей емоційний настрій і забезпечити створення дружньої атмосфери і почуття радості за успіхи інших; виховувати старанність, працелюбність, рішучість, кмітливість естетичний смак.

Форма: КВК.

Обладнання: аудіозаписи, портрети відомих фізиків, повітряні кульки, прапорці, плакати, малюнки, термометр, барометр, грамоти, призи.

Сценарій

I команда „Електрони”

Девіз: З фізикою дружити – більше 100 років прожити”

ІІ команда „Протони”

Девіз: „Якщо хочеш досягнути

У житті своїх вершин,

Тоді фізику збагнути

Маєш тонко до глибин”.

(Лунає весела музика)

Ведучий1. Добрий день, любі друзі! Ми раді вітати вас на засіданні Клубу кмітливих і винахідливих! Сьогодні ви станете свідками змагання двох сильних команд за титул „Найрозумніші фізики 2022”. А хто представлятиме команди, зараз дізнаємося. Отже, давайте оплесками  запросимо  учасників до святкової зали!

(Команди по черзі заходять до класу згідно попередньої домовленості і займають відповідні місця).

Ведучий2. Отже, зараз  попрошу команди представити уболівальникам свою назву, девіз і емблему, а також назвати капітанів команд.

(Команди представляються).

На нашому святі присутні члени з почесної колегії Справедливості, а саме: ____________________________________. (Уболівальники вітають їх оплесками). Нагадаю, що вони будуть оцінювати не лише почуття гумору та швидку реакцію наших учасників, але й ґрунтовні знання з фізики.

Отже, наш І конкурс має назву „Розминка”. Кожна з команд почує по 8 запитань, на обдумування відповідей яких ви маєте лише 30 сек. Після удару гонга будь-який представник команди повинен дати відповідь на запитання, але якщо команда цього зробити не зможе, то право відповідати переходить до  опонента. Колегія Справедливості буде оцінювати точність відповідей, а за кожну правильну – нараховуватиме 1 бал. До того ж, після І конкурсу журі повідомить нам і оцінку за привітання.

   So, let’s start!

(Лунає музика).

Запитання до команди ”Електрони”:

  1. Скажи, хто був той славний чоловік,

Який прославив свій прадавній вік

Тим, що закон для рідини відкрив,

Що фізику навіки полюбив?

(Блез Паскаль)

  1. Як стає у пригоді диким свиням міцна шкіра з жорсткою гладенькою щітиною?

(Це дає їм можливість з малим тертям продиратися через лісові хащі).

  1. У Софіївському парку міста Умані серед нижнього ставу стоїть кам’яна брила, на якій лежить змія. Із порожнини рота змії б’є потужний фонтан. Який фізичний закон тут діє?

(Закон сполучених посудин, оскільки вище за цей ставок є другий, з якого вода підземною трубою тече до брили).

  1. Чому вареники через деякий час після того, як їх кинули у кип’ячу воду, піднімаються на поверхню?

(Під дією високої температури тісто розбухає, об’єм його збільшується, а отже, зростає і виштовхувальна сила, яка в певний момент стає більшою за вагу вареника).

  1. Які перетворення енергії відбуваються під час пострілу з лука?

(Потенціальна енергія зігнутого лука в момент пострілу перетворюється в кінетичну енергію, якої набуває стріла).

  1. Чому борошно виходить з-під жорен млина гарячим?

(На розтирання зерна йде енергія рухомого каменя. При цьому зростає внутрішня енергія і температура борошна).

  1. Як фізика може пояснити, що тепла і рідка їжа краще засвоюється організмом?

(Молекули рідких поживних речовин краще дифундують через стінки тонких кишок в організмі).

  1. Чому вночі, коли небо безхмарне, ґрунт охолоджується сильніше?

(Внаслідок сильного випромінювання з поверхні ґрунту нижні шари повітря нагріваються і піднімаються вгору. На їх місце опускається холодне повітря, яке не може бути нагріте вже охолодженою землею. Хмари ж стримують конвекцію повітря).

Запитання до команди ”Протони”:

  1. Хто ввів термін фізика в науку і від якого грецького слова він походить?

(ввів Аристотель; термін походить від грецького слова „фюзис” – природа).

  1. Листяні дерева частіше вражаються блискавкою, ніж хвойні. Як це пояснити?

(Листяні дерева для свого росту вимагають більше вологи, а тому їхнє коріння заглиблюється в землю до рівня ґрунтових вод. Отже, їх стовбури соковитіші і краще проводять електрику).

  1. У лося між двома частинками роздвоєної ратиці є міцна перетинка. Яке вона має для нього значення?

(Роздвоєні копита лосів мають перетинку, яка збільшує площу опори і зменшує тиск. Крім того, внаслідок парнокопитності, відсутнє атмосферне засмоктування).

  1. Чому під час прополювання бур’ян слід витягати з ґрунту повільно, уникаючи ривків?

(Повільно витягуючи бур’ян, виполюємо його з корінням, якщо ж тягнути ривком, то бур’ян, внаслідок інерції, не встигає прийти в рух і, обриваючи, коріння залишаємо в ґрунті).

  1. У повну склянку чаю вкинули цукор, обережно розмішали ложечкою. Чим пояснити те, що при цьому не вилилось жодної краплини чаю?

(У процесі утворення розчину молекули цукру частково заповнили проміжки між молекулами води, тому об’єм майже не змінився).

  1. Як впливає температура повітря на поширення диму та інших шкідливих речовин, що потрапляють в атмосферу від промислових підприємств?

(Швидкість руху молекул речовини пропорційна її температурі, тому із збільшенням температури інтенсивність дифузії зростатиме і , як наслідок, зростатиме швидкість поширення шкідливих речовин).

  1. Якою ложечкою зручніше користуватись, розмішуючи цукор: срібною, стальною чи алюмінієвою?

(Срібною, оскільки з названих речовин теплопровідність срібла найнижча)

  1. Чому при великих швидкостях руху сила зчеплення коліс з поверхнею дороги зменшується?

(Зустрічний потік повітря, обтікаючи автомобіль, створює підіймальну силу, яка дещо зменшує вагу, а отже, і силу тертя між колесами і ґрунтом.)

Це було останнє запитання, отже, через декілька хвилин колегія Справедливості оголосить нам сумарний результат за конкурс „Розминка” і привітання.

(Звучить весела музика, потім журі оголошує зароблену кількість балів).

Ведучий3. ІІ завдання, під назвою „Конкурс портретів”, допоможе нам дізнатися, яка з команд найкраще знає про відомих вчених-фізиків. По черзі до кожного столу будуть підносити портрети видатних науковців (портрети показують двоє інших ведучих). Через 3 хв. роздумів вам потрібно по порядку назвати  їх прізвища та галузь діяльності. За правильну відповідь, як і раніше, ви будете отримувати 1 бал.

(Звучить гонг, а потім до столу команди „Електрони підносять такі портрети:

  1.                   Томсон Вільям (лорд Кельвін) (1824-1907) – англійський фізик, один із засновників термодинаміки. Крім термодинаміки, чимало досліджень виконав із електромагнетизму, математики, техніки тощо. Увів 1848 року поняття про абсолютну температуру і її шкалу (шкала Кельвіна). Сконструював чутливі електрометри й гальванометри. У 1853 році розрахував частоту і період коливань в коливальному контурі, висунув у 1902 р. Одну з гіпотез про будову атомів.
  1.                   Ампер Андре-Марі (1775-1836) – французький фізик, математик, хімік. Основні праці присвячені вивченню електромагнітних явищ. У 1820 р. сформулював правило для встановлення напряму дії магнітного поля струму на магнітну стрілку.
  1.                   Ерстед Ганс-Христіан (1777-1851) – датський фізик. Праці з електрики, акустики, молекулярної фізики. У 1820 р. виявив дію електричного струму на магнітну стрілку, що сприяло виникненню галузі фізики – електромагнетизму.

Для  команди „Протони”:

  1.             Ом Георг Сімон (1787-1854) – німецький фізик, учитель математики і фізики. Основні праці присвячені електриці, вченню про звуки, оптиці. У 1826 р. експериментально встановив закон, що  об’єднує такі фізичні величини, як сила струму, напруга, опір. У 1827 р. теоретично обґрунтував закони (Ома) для ділянки та повного кола.
  2.             Кулон Шарль Огюстен (1736-1806) – французький фізик і інженер. Праці стосуються електрики, магнетизму, механіки. У 1785 р. дослідив силу взаємодії між зарядженими тілами і сформулював закон взаємодії, названий його ім’ям.
  3.             Едісон Томас Алва (1847-1931) – американський винахідник у галузі електротехніки і підприємець. Розробив і впровадив промисловий зразок електричної лампи розжарювання, винайшов електричний лічильник, збудував першу в світі електричну станцію, удосконалив телефон, розробив систему запису звуку тощо.

(Звучить весела музика).

Ведучий1. Для того, щоб колегія Справедливості могла точно оголосити ваші бали, слід перейти до наступного ІІІ конкурсу під назвою „Поезія і фізика”. Зараз представники з двох команд зможуть не тільки проявити акторські здібності, але й власні  почуття через придумані ними вірші та казки.

(Діти читають придумані ними вірші про фізику; журі оголошує результат за два попередні конкурси і сумарний для кожної з команд).

Ведучий2. IV конкурс має  назву „Живі сейсмографогідравліки”. Розібратися в чому тут суть допоможуть нам представники команд, які підготували для вас дещо цікаве. Першою виступатиме  команда „Протони”.

 (Двоє представників команди показують плакат, на якому зображено медузу. Потім капітан команди розповідає, що медуза є живим сейсмографом і саме вона, як свідчать численні спостереження, задовго до наближення шторму спішить покинути літоральну зону і перейти в безпечні місця... Також учасники розповідають про будову інфравуха медузи і будову автоматичного передвісника бурі, створеного співробітниками кафедри біофізики МДУ імені М.В.Ломоносова.)

Ведучий2. Отже, першим захованим словом є слово „сейсмографи”. А яке ж друге слово знаходиться у назві конкурсу? Надаємо можливість відповісти команді „Електрони”.

(Двоє представників команди показують плакат, на якому зображено павука. Потім капітан команди розповідає, що учені з подивом установили, що ноги павука – це своєрідний гідравлічний привод, рідиною якого є ...кров, і підраховано, що за дуже короткий час павук може підвищити свій кров’яний тиск на пів-атмосфери... Також учасники розповідають про будову всюдихода-павука і його застосування.)

Ведучий2. Отже, другим захованим словом є слово „гідравліка”. Давайте поаплодуємо нашим командам за їхнє чудове пояснення. (Уболівальники аплодують.)

Ведучий3. V етап нашого змагання називається „Конкурс істориків”. Отже, кожна з команд повинна розповісти одну цікаву історію з життя відомого вченого-фізика. Надаємо слово команді „Електрони(представник команди, наприклад, розповідає про відкриття закону всесвітнього тяжіння). Далі виступатиме представник команди „Протони” (представник команди, наприклад, розповідає про відкриття закону Архімеда). Прошу колегію Справедливості повідомити загальну кількість балів, зароблену за два попередніх конкурси для обох команд. (Журі повідомляє)

Ведучий1. Наступний  VI конкурс саме для уболівальників. Він називається „Конкурс ерудитів”. Попрошу вийти на центр нашого класу шістьох вболівальників. Ваше завдання буде наступним: зараз я назву прізвище одного відомого фізика, а ви повинні по черзі називати прізвища вчених-фізиків, чиї прізвища закінчуються на букву, якою закінчується прізвище першого. Наприклад: Планк, Копернік, Капіца і т.д. Виграє той, хто зможе назвати прізвища науковців з галузі фізики, не зупиняючись.

(Той уболівальник, який не знає прізвища чи довго думає, вибуває з гри, а останньому дають приз.)

Ведучий2. Для того, щоб точно визначитися з переможцями сьогоднішнього змагання ми проведемо конкурс капітанів, який називається „Конкурс приладів”. Ваше завдання –  пояснити використання отриманого приладу в науці і техніці. Можна також доповнити відповіді і інформацією про винахідників цих потрібних для життя приладів (для команди „Протони” – барометр, для команди „Електрони” – термометр).

 

 (Журі оголошує остаточний результат змагання. Командам вручаються призи, а команді-переможниці урочисто вручають грамоту з надписом „Найрозумніші фізики 2022”.)

 

doc
Додано
4 жовтня 2022
Переглядів
429
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку