Вчителя музичного мистецтва
Тарасюк Ірини Миколаївни
Урок № 2
Тема уроку: „Грають троїсті музики”
Мета: визначити поняття «троїсті музики»; поглибити знання учнів про особливості виконання музики народним ансамблем троїстих музик; представити учням музичні інструменти, що входять (можуть входити) до складу «троїстих музик».
Розвивати вокально-хорові навички, вміння осмислено та виразно виконувати музичні твори.
Виховувати почуття любові до народного мистецтва, пошану до народних звичаїв, любов до народної музики.
Обладнання: аудіомагнітофон, СD-диски, фортепіано, , ілюстрації до теми, міні-підручник.
Тип уроку: поглиблення теми.
Міжпредметні зв’язки: музика, література.
Епіграф до заняття: Висока скрипка і дзвінкі цимбали
Розкинуть звуки поміж діл та гір,
Щоб серце заходилося – співало,
Наснагу беручи із древніх сіл.
Оксана Дяків
Хід уроку
4. Мотивація навчання.
5. План заняття (змістова рефлексія).
Бесіда про троїстих музик.
Народна інструментальна музика — це складова частина музичного фольклору України. Основу української народної музики становлять пісенні та інструментальні мелодії.
Народні пісні й награвання – улюблений вид музичної творчості українського народу. Невід'ємною частиною музики нашого народу є інструментальна народна творчість. У давнину виконавцями народних пісень та танцювальних мелодій були прості люди, які не тільки співали, але й виконували різні мелодії на музичних інструментах. На Україні набули поширення інструментальні ансамблі, які називали, – «троїстими музиками».
Слово «троїсті» означає, що основними в такому ансамблі є три інструменти. Характерно для «троїстих музик» троє виконавців музикантів-інструменталістів. Склад ансамблю варіювався, відрізнявся в різних областях України. Були це невеликі групи музикантів у складі трьох виконавців – скрипаля, цимбаліста і бубняра. Нерідко використовувалася і басоля. Подекуди до тріо приєднувався сопілкар.
Такі ансамблі виникли ще в XVII столітті й існують і досі, зберігаючи для нащадків дух і музику давнішніх часів.
Ведучим інструментом у троїстих музик є скрипка або цимбали як інструменти з найбільшими виражальними можливостями. Сопілка найчастіше повторює мелодію скрипки, прикрашаючи її своєрідними підголосками, ніби орнаментом. За ритм «відповідає» бубон. Проте час від часу посеред звучання в руках талановитих виконавців він «вибивається» в солісти.
У наш час троїсті музики зазвичай значно розширюють свій склад. Головне, щоб у складі троїстих музик була трійка ведучих інструментів.
Про троїстих музик є старовинна гуцульська легенда.
(Повідомлення заздалегідь підготовленого учня).
Жила-була в гуцульському селі прекрасна дівчина. І закохалися в неї три легені — скрипаль, цимбаліст і сопілкар. Усі троє і розумні, і красиві, і добрі душею. Ніяк не могла дівчина вибрати собі нареченого. І тоді вирішила: хай при всьому народі змагаються у грі. Кого визнають найкращим — за того і піде. Почалося змагання. Кожен парубок грав свою улюблену мелодію, грав так майстерно, що не змогли люди визначити переможця. Тоді звеліли їм грати одну й ту саму пісню. Але й тоді жоден не здобув перемоги. Думали-думали люди, і вирішили: хай грають усі троє одразу. Заграли скрипаль, цимбаліст і сопілкар разом, і народилася прекрасна, досі нечувана музика. І вирішив народ: не можна розлучати трьох музикантів, які створили таке диво. Так і залишилися вони грати разом, а назвали їх троїстими музиками.
Левко Миколайович Колодуб - український композитор, хранитель українського фольклору і творець сучасної музики. Педагог, автор опер, оперет, балетів та симфоній. Також в творчому доробку композитора є романси і хорові твори.
Аналіз прослуханого твору.
Які інструменти виконували твір?
Який настрій передала музика?
Які почуття викликав у вас прослуханий твір?
9. Фізкультхвилинка
Інструментальне музикування( творча робота учнів).
Учитель – соло на фортепіано.
Виконання музичного фрагменту ( жартівливо-танцювальна пісня «Ой лопнув обруч»)
Як і інші народні виконавські колективи, троїсті музики збагачують наше духовне життя, розкривають перед слухачем глибину і різноманітність народної музичної творчості.
Усне оцінювання учнів.
Інструментальна музична творчість українського народу, народні українські інструменти є нев’януча окраса та невід’ємна частина української духовної культури.
Ось до такого висновку ми повинні прийти при вивченні українських народних інструментів і знайомством з «троїстими музиками».
13. Рефлексія засвоєння знань та настрою.
14. Музичне прощання.
15. Домашнє завдання.
Виготовити шумовий або ударний музичний інструмент. Придумати ритмічний супровід до народної танцювальної пісні.
Мета: Визначити поняття «троїсті музики»; поглибити знання учнів про особливості виконання музики народним ансамблем троїстих музик; представити учням музичні інструменти, що входять (можуть входити) до складу «троїстих музик».
Розвивати вокально-хорові навички, вміння осмислено та виразно виконувати музичні твори.
Виховувати почуття любові до народного мистецтва, пошану до народних звичаїв, любов до народної музики.
Епіграф до заняття: Висока скрипка і дзвінкі цимбали
Розкинуть звуки поміж діл та гір,
Щоб серце заходилося – співало,
Наснагу беручи із древніх сіл.
Оксана Дяків
Запис у словничок:
Бубон - український народний музичний ударний інструмент, відомий з незапам'ятних часів. Бубон вдає із себе дерев'яну, круглу обечайку, на яку з одного боку натягнута шкіряна мембрана. Усередині обичайки, за бажанням музиканта, можуть бути підвішені дзвіночки.
Цимбали – струнний музичний інструмент. Складається з дерев’яного корпусу з натягнутими над ним струнами.
Троїсті музики – народний інструментальний ансамбль, у складі якого троє виконавців: скрипаль, цимбаліст і бубняр.
Жила-була в гуцульському селі прекрасна дівчина. І закохалися в неї три легені — скрипаль, цимбаліст і сопілкар. Усі троє і розумні, і красиві, і добрі душею. Ніяк не могла дівчина вибрати собі нареченого. І тоді вирішила: хай при всьому народі змагаються у грі. Кого визнають найкращим — за того і піде. Почалося змагання. Кожен парубок грав свою улюблену мелодію, грав так майстерно, що не змогли люди визначити переможця. Тоді звеліли їм грати одну й ту саму пісню. Але й тоді жоден не здобув перемоги. Думали-думали люди, і вирішили: хай грають усі троє одразу. Заграли скрипаль, цимбаліст і сопілкар разом, і народилася прекрасна, досі нечувана музика. І вирішив народ: не можна розлучати трьох музикантів, які створили таке диво. Так і залишилися вони грати разом, а назвали їх троїстими музиками.
Левко Миколайович Колодуб - український композитор, хранитель українського фольклору і творець сучасної музики. Педагог, автор опер, оперет, балетів та симфоній. Також в творчому доробку композитора є романси і хорові твори.
Які інструменти виконували твір?
Який настрій передала музика?
Які почуття викликав у вас прослуханий твір?
Склади із поданих музичних інструментів свій ансамбль сучасних троїстих музик
Інструментальна музична творчість українського народу, народні українські інструменти є нев’януча окраса та невід’ємна частина української духовної культури.