Урок "Григір Тютюнник. Новела "Три зозулі з поклоном"

Про матеріал

Методична розробка уроку з додатками з української літератури (11 клас) за темою: "Григір Тютюнник. Новела "Три зозулі з поклоном". Розробка містить цікаві інтерактивні методи та прийоми, що дозволяють цікаво та дохідливо подати навчальний матеріал

Перегляд файлу

Міністерство освіти і  науки України

Департамент науки і освіти

Харківської обласної державної адміністрації

ДНЗ «Харківський професійний ліцей будівельних технологій»

 

 

 

 

 

 

Методична розробка уроку на тему:

 

«Новела Григора Тютюнника «Три зозулі з поклоном»:

 інтерпретація «вічної» теми «любовного трикутника».

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала викладач

                                                     української мови і літератури

Бочко О.В.

 

 

 

 

 

 

 

2018 рік

 

Тема уроку: Новела Григора Тютюнника «Три зозулі з поклоном»: інтерпретація «вічної» теми «любовного трикутника»

Мета уроку:

Навчальна: допомогти учням усвідомити ідейно-художнє багатство й естетичну цінність твору; продовжувати навчати учнів працювати над текстом художнього твору, аналізувати зміст прочитаного, вміти визначати головне, тлумачити образи та символи.

Розвивальна: розвивати навички аналізу та інтерпретації прозових творів малих форм, логічне мислення, естетичний смак; вміння висловлювати власні роздуми про поведінку героїв і проблеми, порушені у творі.

Виховна: виховувати прагнення до щирості, моральну чистоту, доброту, толерантність, повагу до почуттів оточуючих.

Тип уроку:  комбінований

Форма проведення:  урок-дослідження

Методи і прийоми: інформаційно-пошуковий, пояснювально-ілюстративний

(евристична бесіда, робота в групах,  виконання творчих завдань «Я - дослідник», «Сенкан»)

Обладнання: портрет письменника, текст твору, опорні таблиці й схеми, роздавальний  матеріал.

 

Очікуваний результат

Учні повинні знати: 

  • зміст новели Г.Тютюнника «Три зозулі з поклоном», її ідейно-художні особливості;
  • жанрову своєрідність твору, його особливості;
  • проблематику твору, основні ідеї та образи;
  • символіку, значення назви твору.

Учні повинні вміти: 

  • давати характеристику ідейно-стильовим особливостям новели «Три зозулі з поклоном»;
  • визначати проблеми та ідеї твору, пояснювати символіку новели;
  • висловлювати власні думки щодо прочитаного та робити узагальнення;
  • виконувати різноманітні творчі завдання, готувати повідомлення на запропоновану тему;
  • користуватися допоміжними джерелами інформації (критичною літературою, публіцистикою, Інтернетом) при виконанні домашнього завдання.

Теорія літератури: новела, символ, автобіографічний твір, оповідач,

                                    художня деталь.

 

Міжпредметні зв’язки: історія, художня культура.

 

 

Структура уроку

 

  1. Організаційний етап

1 хв.

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів

1 хв.

  1. Оголошення теми і мети уроку.

2 хв.

  1. Перевірка д/з

5 хв.

  1. Актуалізація опорних знань учнів

5 хв.

  1. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

20 хв.

  1.  Закріплення знань, умінь і навичок

4 хв.

  1. Підведення підсумків уроку. Рефлексія. Оцінювання

5 хв.

  1. Домашнє завдання. Інструктаж до д/з

2 хв.

 

 

 

 

 


ХІД УРОКУ.

І. Організаційний момент.

Привітання, налаштування учнів на роботу на уроці.

Ми вітаємо наших сьогоднішніх гостей. А вам я бажаю гарного робочого настрою та успіхів і сподіваюсь на вашу плідну співпрацю.

 ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Слово викладача. Любов. Кохання. Цю тему не оминув ще жоден поет і письменник. І кожен намагався по-своєму розкрити оту «вічну загадку любові», що й вам колись життя загадає. І від того, як ви її вирішите, який вибір зробите, буде залежати, можливо, не тільки ваша доля, а й доля інших людей. Отже, про це і багато інше  ми поговоримо сьогодні.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Оголошення теми уроку, визначення мети і завдань уроку. Оголошення епіграфу.

Запишіть тему нашого уроку. (Слайд 1). Зверніть увагу на епіграф: (Слайд 2)

«Якщо тебе ніколи не охоплювало

                                                      бажання обійняти всю землю, 

                                                       прилащити бродячого собаку,

                                                             підняти із землі зірваний листок і

                                                         цілувати його – значить,

                                                                                 ти ще не любив».

             Григір Тютюнник

Ці слова Г.Тютюнника розкривають нам авторське розуміння поняття любові. Отже, на уроці (Слайд 3) ми будемо говорити про героїв , що кохають і не зрікаються свого кохання; спробуємо розкрити ідейно-художній зміст новели, визначити її особливості та символіку, а ще - подумаємо над тими проблемами, що порушені у творі.

ІV. Перевірка домашнього завдання.

Перед тим, як ми перейдемо безпосередньо до теми нашого уроку, ви виконаєте тестові завдання (Слайд 4, 5) на знання життєвого і творчого шляху Григора  Тютюнника ( з цим матеріалом ви працювали минулого разу). Час - 5 хвилин.

Виконання учнями тестових завдань (завдання додаються). Взаємоперевірка.  Відповіді. (Слайд 6)

1. б)  2. в)  3.  г)  4.  б)  5. г)  6. а)  7. б)  8. б)  9.в)  10. г)  11. в)  12. г)

V. Актуалізація опорних знань учнів.

Слово викладача. Одним із вашим д/з було підготувати вислови відомих людей про любов. Отже, послухаємо, як ви з цим впоралися.

1. Заслуховування учнівських повідомлень.

Слово викладача.

Ми бачимо, що кожен автор тих висловлювань, які ми почули, намагався дати власне пояснення, що таке любов. А що це означає для вас? Спробуємо відобразати ваші асоціації в цьому «Асоціативному кущі» .

2.Заповнення «Асоціативного куща».

Можливі відповіді: щастя, насолода, страждання, родина, діти,

Ми ще повернемося до нашого куща - можливо, у вас будуть  доповнення.

VІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

 

Слово вчителя.

 Отже, любов. Для когось це -  велике щастя, а для когось – страждання та мука. Герої новели Г.Тютюнника теж любили, але чи були щасливі? Поміркуємо над цим.

Зверніть увагу!

На ваших столах є матеріал під назвою «Словничок уроку», що містить основні літературознавчі терміни сьогоднішнього уроку. За потребою звертайтеся до нього.

1. Робота з текстом твору.

Обговорення новели. Обмін враженнями щодо прочитаного.

Евристична бесіда. (Слайд 7)

 - Про що твір? (Це твір про почуття любові;  про людські долі, що були скалічені тоталітарною системою; про людей, що вміли кохати; про нелегке життя людей у довоєнні і повоєнні часи)

- Від чийого імені ведеться оповідь? Хто оповідач? (Словничок уроку).

( Оповідь у творі ведеться від імені сина-студента, що приїхав на канікули додому до матері )

 - Хто герої? Що з ними сталося? (Михайло - батько, Софія - мати, сусідка Марфа, що кохала Михайла; Карпо - чоловік Марфи, але про нього говориться мало)

  - Що сталося з батьком хлопця? Звідки приходять листи? (Листи приходять із Сибіру, тому можна здогадатись, що батько знаходиться в сталінських таборах).

 - До якого жанру належить твір? Пригадайте, що таке новела. (Словничок уроку).

 - Чи є епіграф у творі? Як ви думаєте, яку функцію він виконує?

( Є епіграф - Любові Всевишній присвячується. Цей епіграф спрямовує читача на те, що буде йти мова про якісь неземні почуття)

 - Про що говориться в останньому листі від батька? Про що він просить дружину? Зачитайте (Він просить дружину піти до Марфи і передати їй «три зозулі з поклоном». Таким чином, він просить вибачення і у Софії, і у Марфи)

Коментар викладача.

Людським почуттям, а саме любові присвячена новела. Автор тут нестандартно інтерпретує мотив «любовного трикутника»: його герої не борються за свої почуття, не намагаються влаштувати своє власне особисте щастя, а приймають те положення речей, що є. Це  те кохання, в якому кожен залишається чесним перед самим собою та іншими. Знайдіть у тексті, як герої ставляться до цієї проблеми.

Відповіді учнів.

До речі, цей твір має ознаки автобіографічного. Що таке автобіографічний твір? (Словничок уроку). Дійсно, героя новели звуть Михайло, як і батька Тютюнника. І восени 1937 року його заарештували і відправили до Сибіру, де він і загинув. І, дійсно, в житті батька письменника була жінка, яка його дуже кохала, але Михайло не зрадив власне сімейне щастя.

2. Робота над образами твору.

Слово викладача.

Перед тим, як ми охарактеризуємо наших героїв, звернемося до їхніх імен. (Слайд 8)

Лінгвістична хвилинка.

Михайло –(давньоєвр.) рівний Богові

Софія –(грецьк.) мудрість

Марфа – (арамійськ.) пані, господиня, володарка

  • Як ви думаєте, чи випадково автор обирає такі імена для своїх героїв?

( Не випадково. Імена точно відповідають персонажам і   допомагають розкрити їхні образи)

 

 

Завдання  «Я -дослідник».   (Слайд 9)

Робота в групах. Заповніть таблицю «Характеристика головних героїв».

Орієнтовні відповіді:

Михайло  правильний, урівноважений, чуйний, з ним легко спілкуватися, душа компанії, вірний чоловік, що кохає свою дружину, делікатно ставиться до почуттів Марфи

Софія → мудра жінка, ніжна, делікатна, добра, готова прийти на допомогу, сильна, чесна, співчуває суперниці

Марфа → однолюбка, емоційна, відчайдушна у своєму коханні, безнадійно закохана, але не претендує на чуже щастя, страждає через нероздільне кохання

Отже, бачимо, що герої дійсно відповідають своїм іменам. Кожен із персонажів сповнений коханням, але вони не переступають Божих законів, моральності і водночас залишаються вірними своєму коханню. А чи можемо ми сказати, що герої твору, особливо Софія, виявляють толерантність? І що це означає - бути толерантним?

Ваші троє одногрупників отримали напередодні завдання  - підготувати міні-проект про толерантність. Подивимося на результати.

(Презентація учнівського міні-проекту про толерантність)

Таким чином, ми робимо висновок, що герої твору дійсно виявляють толерантність у стосунках один до одного, особливо це характеризує Софію у ставленні до Марфи.

3. Робота над проблематикою твору.

Визначення проблематики новели, з’ясування ідей і композиційних особливостей твору.

Слово викладача. Думаю, ви помітили, що ця новела хоч і невелика за обсягом, але має своєрідну, складну композицію. Автор використовує прийом обрамлення, щоб через безпосередню розповідь ліричного героя (на початку і в кінці твору) досягти більшої емоційності в зображенні. «Останній лист від тата» - це як новела в новелі. Така композиція є характерною для психологічних новел.

 

Перейдемо до визначення проблематики твору.

Завдання № 1 : (Слайд 10, 11)

Із перерахованих проблем виписати ті, що стосуються новели.

Зайві проблеми: соціальна несправедливість, бідність селян, правова безграмотність.Оцініть себе!

4. Робота над визначенням символіки твору.

Слово викладача.

Новела є символічною. Найперше, є символічним заголовок. Розповідають, що у 1976 році в Ірпінському будинку творчості виступав сліпий бандурист. І серед почутих пісень Г.Тютюнника найбільше вразила одна  - «Летіла зозуля через мою хату…»,(Слайд 12), де йшлося не просто про нещасливе кохання, а про непереборне ніким і нічим страждання людини. Це й надихнуло письменника на написання твору. (Ознайомлення з піснею.)

Зозуля в українських піснях – символ вісниці печалі і розлуки. Це птах віщий, одинокий, що не має родини. Кування зозулі – ніби заклинання, що означає : покинь, забудь, відпусти…Хіба не про це просить Михайло в своєму останньому листі?

  • А які ще символи ви помітили у творі і що вони означають?

Завдання № 2.  Пояснити значення символів твору. (Слайд 13)

( Сосни – спогади про безвинно загублену людину (батька), символ рідної домівки, трепетна надія; ромашка – символ кохання; чорна хустина – горе, страждання ; листи - зв’язок з родиною, з рідною домівкою)

VIІ. Закріплення знань, умінь і навичок.

1. Проблемні запитання.

 - Повернемося до нашого «Асоціативного куща». Якими характеристиками ще можна його доповнити? ( Толерантність, відповідальність)

 - Чого вчить новела Г.Тютюнника? (Благородства і відповідальності в коханні; здатності зрозуміти й пробачити іншого; .прагнення поважати чужі почуття й не зашкодити іншому)

2. «Сенкан»

Складання учнями сенкану на тему: «Любов» (Завдання № 3  (Слайд 14)

 

 

 

VIІІ. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія. Оцінювання.

Слово викладача.

Думаю, ви погодитесь зі мною, що, навіть не читаючи інших творів Г.Тютюнника, його можна назвати справжнім майстром психологічної новели, його твори не залишають байдужими нікого, змушують замислитися над багатьма речами і дійсно вчать жити.

 1. Поетична хвилинка.   (Слайд 15)

Читання вірша С.Чернілевського « Надвечірнім простором солоним…»

2. Оголошення оцінок учнів.

3. Заповнення «Діагностичної анкети» (анкета додається)  (Слайд 16)

 

ХI. Домашнє завдання. Інструктаж до д/з     (Слайд 17)

 

Обов’язкове:

Виписати цитати для характеристики героїв новели «Три зозулі з поклоном».

На вибір:

1. Скласти запитання до тесту  за новелою Г.Тютюнника  «Три зозулі  з поклоном».

2. Написати творчу роботу на одну із тем:

« Авторський ідеал людини в малій прозі  Тютюнника.»

«Уроки, дані нам письменником».

«Милосердя і добро – основа всього?»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Словничок уроку

 

Автобіографічний твір твір, в якому проявляються факти із життя письменника чи його рідних.

 

Новеланевеликий за обсягом прозовий твір з напруженим сюжетом і несподіваним, часто трагічним фіналом.

 

Образ оповідача – умовний образ людини, від особи якої письменник веде розповідь у творі.

 

Символ предмет чи слово, що умовно виражає сутність якогось явища.

 

Художня деталь– риса або штрих, що роблять зображувану автором картину особливо яскравою і глибокою за змістом, яка особливо збуджує думку і робить зображення дуже відчутним і яскравим.


Епіграф до уроку

 

«Якщо тебе ніколи не охоплювало

бажання обійняти всю землю,

прилащити бродячого собаку,

підняти із землі зірваний листок

і цілувати його – значить, 

ти ще не любив».

Григір Тютюнник

 

 

Українська народна пісня «Летіла зозуля»

 

Летіла зозуля через мою хату,

Сіла на камені та й стала кувати.

 - Ой ти, зозуленько, чого рано куєш,

Чи ти, зозуленько, моє горе чуєш?

 - Якби не чувала, то я б не кувала,

Тобі, молоденькій, правди б не казала.

 - Ой Боже мій, Боже, що я наробила,

Єсть у нього жінка, а я полюбила.

Єсть у нього жінка, ще й діточок двоє,

Ще й діточок двоє – чорняві обоє.

Ще й діточок двоє – чорняві обоє,

Розривають серце на четверо моє.

 

 

 

 

                            Поетична  хвилинка

 

Надвечірнім простором солоним,

Подолавши даль гірких років,

Три зозулі прилетять з поклоном

До квітчасто чистих рушників.

 

І душа здригнеться рушниково,

І дитинність вирветься з оков,

Як джерельце Григорове слово –

З первозданним іменем: Любов.

 

                                        С.Чернілевський

(кожна правильна відповідь оцінюється в 0,5 балів)

 

Визначте правильний варіант відповіді:

 

1. Григір Тютюнник народився на

а) Харківщині;  б) Полтавщині;  в) Київщині;  г) Вінничині;

2. Батько Григора Тютюнника був:

а) письменником; б) ученим; в) репресований;  г) військовим.  

3. Яке з тверджень хибне? Григір Тютюнник:

а) мав старшого брата — відомого письменника; б) вчинив самогубство;

в) автор збірок оповідань «Зав'язь», «Деревій»; г) автор роману «Вир»;

4. Письменник отримав професію:

а) кухаря;  б) слюсаря з ремонту автомобілів; в) муляра; г) токаря;

5. Перше оповідання письменника було написане:

а) німецькою мовою; б) польською мовою; в) українською мовою; г) російською мовою;

6. Перша книжка оповідань Григора Тютюнника  називається:                                                             

а) «Зав'язь»; б) «Деревій»; в) «Вир»; г) «Климко»;                                    

7. Розповідь про перше кохання лежить в основі новели:                                                                   

а) «Климко»; б) ««Зав'язь»;   в) «Три зозулі з поклоном»; г) «Оддавали Катрю»;                                                             

8.  Знайдіть зайве.  Ознаки новели:

а) лаконізм; б) ускладненість сюжету; в) психологізм; г) несподівана  розв’язка;

9. Яка з названих нижче ознак не притаманна індивідуальному стилю Григора Тютюнника?

а) своїх героїв автор не ідеалізує; б) мовний стиль відзначається багатством лексики, синонімів; в) автор байдужий до зображуваного; г) автор намагається не робити висновків, не вирішувати проблем;

10. Який мотив звучить у багатьох новелах Григора Тютюнника?

а) зради собі; б) страждання; в) батьків і дітей; г) самотності;

11. Розповідь про так званий «любовний трикутник» лежить в основі твору:

а) «Зав'язь»; б) «Оддавали Катрю»; в) «Три зозулі з поклоном»; г) «У Кравчини обідають»;

12. Марфа Яркова, Софія, Михайло, Карпо — герої новели:

а) «Оддавали Катрю»; б) «Зав'язь»; в) «Вогник далеко в степу»;  г) «Три зозулі з поклоном».                    

 

 

                             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       

 

-  Про що твір?

- Від чийого імені ведеться оповідь? Хто оповідач? (Словничок уроку).

     - Хто герої? Що з ними сталося?

- Що сталося з батьком хлопця? Звідки приходять листи?

- До якого жанру належить твір? Пригадайте, що таке новела. (Словничок   уроку).

 - Чи є епіграф у творі? Як ви думаєте, яку функцію він виконує?

 - Про що говориться в останньому листі від батька? Про що він просить дружину? Зачитайте.

 

 

 

Лінгвістична хвилинка

 

Михайло(давньоєвр.) рівний Богові

Софія (грецьк.) мудрість

Марфа (арамійськ.) пані, господиня, володарка

 

 

 

        

Робота в групах.

Заповніть таблицю «Характеристика головних героїв».

 

Михайло

Софія

Марфа

Правильний

Мудра жінка

Однолюбка

 

 

 

 

Завдання № 1. (1,5 бали)

 

Із перерахованих нижче проблем виписати ті, що стосуються новели «Три зозулі з поклоном».

 

Нещасливе кохання                                                            загальнолюдські цінності

соціальна несправедливість                                 правова безграмотність

невмирущість кохання                                         звязок поколінь

вірність                                                                   родинне життя

бідність селян      репресії на селі

 

 

Завдання № 2.

 

Пояснити символи твору: 

 

Символи

Що означають

зозуля

смуток,тужлива звістка, туга за життям, минулим; три зозулі - три людські долі

сосни

 

 

ромашка

 

 

чорна хустина

 

 

листи

 

 

 

 

             Творче завдання № 3. (1,5 бали)

 

Скласти сенкан на тему: «Любов».

 

Наприклад:

Любов.

                          Вірна, самовіддана.

                          Бентежить, підносить, зваблює.

                          Приносить радість і страждання.

                          Кохання.

 

 

                      

  1. Чи задоволені ви результатами своєї роботи на уроці? Чому?

______________________________________________________________________________________________________

  1. Що ви зрозуміли і дізналися нового?

______________________________________________________________________________________________________

  1. Що найбільше здивувало, вразило?

______________________________________________________________________________________________________

  1. Чи досягнули поставленої на уроці мети?

______________________________________________________________________________________________________

  1. Які ще запитання виникли у вас?

______________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Лист оцінювання

 

з/п

Прізвище, ім’я учня

Тести

Завдання №1

Завдання № 2

(Сенкан)

Додаткові бали

(презентація, активність на уроці)

Оцінка за урок

1

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

 

 

13

 

 

 

 

 

 

14

 

 

 

 

 

 

15

 

 

 

 

 

 

16

 

 

 

 

 

 

17

 

 

 

 

 

 

18

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
26 квітня 2018
Переглядів
4827
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку