Урок на тему :"Роман І.Багряного «Тигролови» як український пригодницький роман."

Про матеріал

Урок-дослідження на тему :"Роман І.Багряного «Тигролови» як український пригодницький роман." Розкриті сюжетно-композиційні та жанрові особливості твору, визначена його проблематика, схарактеризовані образи героїв роману.


Перегляд файлу

Тема. Роман І.Багряного «Тигролови»  як український пригодницький роман.

Мета уроку:розкрити сюжетно-композиційні та жанрові особливості твору, визначити його проблематику, схарактеризувати образи героїв роману,    закріпити вивчене про сюжетні лінії; формувати навички роботи з текстом, вміння висловлювати власні думки; розвивати навички ідейно-тематичного аналізу твору, критичне мислення, естетичний смак, інтерес до вітчизняної літератури; виховувати в учнів бажання бути вольовими людьми, почуття власної гідності, а також гордості за свій народ, країну.

Тип уроку. Урок-дослідження.

ХІД УРОКУ

І. Організація початку уроку.

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Учитель: У кожної нації є сторінки в історії, які  залишили по собі гіркі спогади. Такими страшними і трагічними спогадами є роки сталінського геноциду. Скільки було страчено талановитих людей, цвіту української нації. Скільком довелося покинути Батьківщину, податися на чужину, щоб не зрадити себе, не зректися своєї любові, залишитись українцем не на Україні. Всі вони мріяли повернутися на землю своїх батьків.

 Серед них Іван Багряний – письменник, публіцист, людина, для якої найбільшим щастям було побачити свою Батьківщину вільною й незалежною. Провідною ідеєю його творів є віра в те, що потворна радянська дійсність не знищила й не знівечила людського й національного духу української людини. Замовчуваний в Україні всі повоєнні роки, він тільки останнім часом став відомим читачам на Батьківщині. Тепер опубліковано кілька його романів, за його творами ставляться фільми, з′являються дослідження про нього. Актом справедливості й визнання ( хоч і запізнілого ) стало присудження йому посмертно в березні 1992 року найвищої відзнаки нашої країни – Державної премії України ім. Т. Шевченка.

Давайте повторимо короткі відомості про письменника, склавши портфоліо.

Складання портфоліо письменника.

Роман І.Багряного «Тигролови» - це і є одна із болючих сторінок історії України, нашого народу, який поступово перетворювався з вільних людей на цілі армії каторжників.

ІV. Сприйняття та засвоєння учнями матеріалу уроку.

Учитель:    Тема нашого уроку: Роман І.Багряного «Тигролови»  як український пригодницький роман. До перлин української літератури належать слова І. Багряного , які зашифровані на дошці (учні розшифровують їх).

                                      «Ми є. Були. І будем Ми ! Й Вітчизна з нами .»

             І саме ці слова – епіграф до нашого уроку. Запишіть їх, будь ласка.

 

Учитель:    Задум роману «Тигролови» виник під час перебування в таборі, коли тікаючи з нього, блукав тайгою й переховувався  в оселях мисливців-звіроловів, нащадків вихідців із України.  Втілення задуму здійснив у Моршині впродовж 14 днів 1944 року як роман "Звіролови", який був виданий у цьому ж році під назвою «Тигролови» і здобув першу премію на літературному конкурсі у Львові. Твір перекладали англійською, голландською, німецькою мовами. У Німеччині ця книга з ілюстраціями виходила тричі. В Україні твір вийшов окремою книгою тільки у 1991р.

Учитель:    В основі пригодницько-екзотичного, за визначенням самого автора, роману лежать  безпосередні враження і переживання під час втечі з далекосхідного концтабору.
     «Мені не треба нічого вигадувати. Життя товпилося в моїй душі і виривалося, як Ніагара. Країну, про яку я писав, я любив, як свою другу батьківщину, хоч потрапив до неї невільником.... Всі ці люди були тими, з ким я міг переживати втіху розмов на материній мові в далекій чужині та ще й невільником. Ті люди ніколи не випадуть з моєї пам'яті...».

Давайте із героями нашого уроку пройдемо тими дорогами болю, що пролягли від рідної домівки аж до Сибіру і там, у Сибіру, тугим зашморгом врізались у нашу історію.

Сибір у перекладі з татарської, означає "мести", "замітати.

Карта Зеленого Клину

Учитель: Хвилинка географії. Перенесемося до Зеленого Клину і послухаємо повідомлення учня-географа.

Повідомлення  учня-географа.

Зверніть увагу на прапор Зеленого Клину – він синьо-жовто-зеленого кольору. Синій колір — гори і небо, жовтий — золоті ниви, а зелений клин на прапорі — тайга. Прапор Зеленого Клину дуже схожий на сучасний укр. прапор.

Наші співвітчизники потрапили у Сибір ще у другій половині XVIIст. кількість українців - переселенців збільшилась після зруйнування Запорізької Січі. Скасування кріпацтва в Російській імперії і постале з тим малоземелля або безземелля селян сприяло значним переселенням за Урал. У той час продовжується практика примусового переселення українців. У 19 ст. у Сибір заслано близько 1 млн., а на початку 20ст. кількість засланих становила 287 000 каторжан.

Учитель: Хвилинка історії. Відомим укр. каторжанином був П. Конашевич — Сагайдачний і гетьман Лівобережної України Дем'ян Многогрішний." Головному героєві судилася дорога в Забайкалля, на Сибір, туди, де свого часу побував Дем΄ян Многогрішний.

                         Повідомлення учня - історика.

 Історичні відомості про Дем’яна Многогрішного

Дем΄ян Гнатович Многогрішний – гетьман Лівобережної України (1668-1672).

Був людиною твердої вдачі. Непоступливий і задиристий, зумів добитися звання чернігівського полковника. Ставши спільником Дорошенка, вів неприязні дії проти Москви.

Бажаючи скінчити громадянську війну, пішов на переговори з Москвою, наполягаючи на звільненні українських земель. Дбаючи про порядок і спокій на Лівобережній Україні, гетьман поводився самовладно. Без старшинської ради проводив переговори, здійснював суд, накладав податки навіть на козаків та духовенство. Така тверда політика викликала незадоволення серед старшинської верхівки, яку він не допускав до влади.

Це були часи після громадянської війни, коли панувало безладдя та анархія, і лише сильна державна влада в особі Дем’яна Многогрішного могла повернути країні мир і добробут.

Перш ніж московський уряд вирішив, як учинити з доносами на Многогрішного, проти гетьмана було організовано змову. Зраджений, він був відправлений до Москви. Старшина від імені всього малоросійського народу просила стратити гетьмана та його брата Василя. Після довгих допитів та катувань їх вивели на страту у Москві. Однак цар прислав гінця з повідомленням, що на прохання своїх дітей смертну кару змінює на заслання у Сибір разом з родиною.

Учитель. Очевидно, діти гетьмана стали першими поселенцями Зеленого Клину.

Уже з першого розділу роману ми довідуємося про те, що Григорій – нащадок гетьмана Многогрішного. Письменник, указуючи на генетичну спадковість головного героя, послідовно виписує його національний характер, людську гідність, мужність, рішучість. Як і його видатний історичний предок, Григорій зумів кинути виклик цілій системі з її загарбницькою політикою.

Помер Д.Многогрішний на початку XVIIIст., а у третій половині XXст., вибравшись із черева поїзда - "дракона", на Зелений Клин потрапляє нащадок славного українця - Григорій Многогрішний.

Учитель: Вдумайтеся у назву твору, чому саме така назва? Проведемо паралель між полюванням на тигрів і полюванням на людей.

Хвилинка біології.     Послухаємо учня-біолога з повідомленням про уссурійського тигра.

Повідомлення учня-біолога.
Учень:  Уссурійський тигр (також відомий як амурський) визнаний одним з найбільших хижаків в світі. У той же час він вважається найменш агресивним по відношенню до людини, в порівнянні з іншими підвидами таких котячих. Саме ця тварина зображено на гербі Приморського краю.

Уссурійський тигр відрізняється від інших підвидів більш блідим забарвленням. Тон його забарвлення - вохристо або червонувато-рудий. Вага самця уссурійського тигра може перевищувати 300 кг.

На даний момент амурських тигрів можна зустріти в лісовій частині Приморського краю і південній частині Хабаровського. Основна популяція цих тварин мешкає на території гірської системи Сіхоте-Аліні.

Уссурійські тигри є звірами-одинаками і не визнають життя в зграї. Час їхньої активності припадає на вечір, першу половину ночі і ранній ранок. Вдень вони, як правило, лежать на гребені хребта або на скелі для кращого огляду своїй території. У природних умовах ці тварини живуть 10-15 років. Ворогів у уссурійського тигра майже немає, адже здолати такого силача може тільки дуже великий ведмідь.

Учитель: Чи є підтекст у назві твору? Проведемо паралель між полюванням на тигрів і полюванням на людей.

 

V. Формування вмінь і навичок.

Учитель.  Роман «Тигролови» - багатоплановий. І важливу роль у цьому творі виконує експозиція зі своєрідно запрограмованою ідеєю твору. Поїзд-дракон, якого веде паротяг «Йосиф Сталін» і підпихає демон «Фелікс Дзержинський», що має черево, натоптане тисячними жертвами, летить у чорну темряву, у прірву, у небуття. Що ж символізує цей дракон?

Учень. „ Вирячивши вогненні очі, дихаючи полум′ям і димом, потрясаючи ревом пустелі і нетрі, вогненним хвостом замітаючи слід, летів дракон. Не з китайських казок і не з пагод Тибету – він знявся десь з громохкого центру країни „ чудес ”, вилетів з чорного пекла землі людоловів і гнав над просторами...”.

Відео. Уривок із фільму «Тигролови». Епізод з паровозом.

Учитель.   Це символічна картина паралельного майже незалежного існування в одній державі двох світів – світу пітьми, пекла і світу ілюзорного раю, ілюзорного вільного життя. І ці два світи уособлені в символічних образах двох експресів.

Образ дракона – це образ усієї більшовицької системи. Цей ешелон смерті, сформований ОГПУ-НКВД, уособлює приреченість народів Радянського Союзу на знищення.

              Учитель. Цю приреченість перекреслює одна-єдина деталь: зринає над обставленими багнетами й оповитими державною таємницею вагонами українська пісня. Вона „ здіймається на крила, вилітає назовні і летить слідом, шугає крилами над спиною дракона ”. Мелодія стає дедалі потужнішою, кипить, вирує, й оскаженілий вартовий безсилий спинити її. Бо то голос нескореної волі, свідчення нездоланості українського духу.

               І от Григорій виривається з експресу смерті. Що зробило Григорія Многогрішного символом? Символом чого?

Учитель:  Із волі автора, Григорій Многогрішний здійснює неможливе – вистрибує з черева скаженого дракона, й цим божевільним протестом підживлює в тисячах знеособлених в′язнів почуття людської гідності, надії, переконання, що серед них, приречених, є такі, що не здаються, воліють    „ ліпше вмерти біжучи, ніж жити гниючи! ”. Для побратимів по нещастю Григорій стає „ символом непокірної і гордої молодості, символом тієї волелюбної і сплюндрованої за те Вітчизни ”.

Учень.  "П'ятий день він ішов. Не ішов, а гнав наче молодий гордий олень, гнав навпрошки, ламаючи хащі. Вирвавшись із пазурів смерті, він летів, як на крилах. Воля! Воля! Широко роздимаючи ніздрі, він захлинався нею на бігу, розривав грудьми зелену стіну. Всі 25 літ в ньому зажили враз, запульсували, напружуючи кожен нерв, кожен суглоб. Виручай! Воля! Воля!"

І він гнав. Він знав, що від того залежало бути йому чи не бути... вибув на схід, а повертався з заходу.

Учитель.  Пропоную  порівняти два епізоди:

"Я тебе переслідуватиму все твоє життя. І всі ми, що тут пройшли... Ми тебе переслідуватимемо все життя і проводжатимемо тебе до могили — тисячі нас замучених, закатованих...

Ти матимеш дітей, але не матимеш радості - з дитячих очей дивитимемося ми. Дивитимусь я. І ти втікатимеш од них геть... І ніде ти від нас не втечеш."

                    Учні висловлюють свої думки, щодо розуміння даного уривка.

Учитель: Григорій безжалісний із катом свого народу, але кидається рятувати незнайому людину, яка кликала на допомогу — здатність українців на самопожертву.

Запитання і завдання для учнів:

        - Давайте визначимо, як побудований роман «Тигролови»? Яка композиція роману?

(Твір складається з 12 розділів, ряду підрозділів, схожих на новели, що мають інтригуючі назви: «Дракон», «Навзаводи зі смертю», «Заколот і капітуляція», «Бог кохання» та ін..

Події у романі відбуваються упродовж півроку ( осінь, зима).

Експозиція: втеча Григорія Многогрішного з поїзда-дракона.

Зав’язка: герой-в’язень потрапляє до сім’ї тигроловів Сірків.

Кульмінація: вбивство Медвина Многогрішним.

Розв’язка: еміграція Григорія та Наталки за кордон. )

 

  •  Яка тема роману «Тигролови»?

(Зображення драматичної долі  українського юнака Григорія, його  боротьби за найвище благо в цьому жорстокому й бездушному світі бути  вільним).

  • А що ж хотів сказати І.Багряний своїм твором читачам  яка ідея твору?

 (Орієнтовна відповідь: що він засуджує сталінський терор, його політику, яка калічила людей, позбавляючи їх права на життя; водночас автор створює гімн людині, що за будь-яких обставин намагається боротися за своє щастя і перемагає).

 

Учитель:  Захоплююче стрімко розгортаються події роману, напружено розвивається конфлікт. Сюжет «Тигроловів» насичений незвичайними подіями, несподіваними крутими колізійними поворотами, динамічним їх розгортанням. Читач перебуває у постійній напрузі: втечі, переслідування, атмосфера таємничості, загадковості, сенсаційні випади чи повідомлення, сміливі припущення й розгадування поглинають увагу, стираючи грані між уявним та дійсним світами.

 

Для якого жанру характерні ці риси? ( Для пригодницького роману.)

 

Учитель:     Словникова робота.        Дати  визначення «пригодницький  роман»

Пригодницький роман- літературний жанр,  що маєнапружений сюжет. насичений надзвичайними пригодами й характеризується несподіваними поворотами, динамічністю в розгортанні подій.

 

-  Назвіть проблеми , які порушує автор у романі «Тигролови»?

(добра і зла, життя і смерті, справедливості і кари, морального вибору, волі до життя і

цілеспрямованості, родинних взаємин, вірність віковічним традиціям предків (родина Сірків), кохання та інші).

 

Учитель. Образи роману «Тигролови» мужні, вони уособлюють український народ, який намагалися знищити протягом багатьох століть. Сім’я Сірків — це не лише гарна родина, це міцне родовідне дерево української нації, з якого відродилась і утворилась нова держава і нова людина. У Сірковій родині ми вбачаємо долю своєї України. І. Багряний з оптимізмом утверджує, що плекаючи сім’ю та родину, ми відроджуємося, стаємо сильним і неподоланим народом, а відтак, і щасливим, бо ж «сміливі завжди мають щастя».

 

Вправа «Представ героя». Прообразна характеристика родини Сірків, Наталки.

                       Відео з фільму "Тигролови". Епізод: Григорій в хаті Сірків.

Учитель.  Григорій розплющив очі - перед ним стоїть дівчина в червоній сорочці і... І враз стало легко і радісно, і дивно. Біля нього стояли рідні люди.

Чудно йому. Глянув на себе - він у білій мережаній сорочці. Глянув навколо себе - на покутті купчаться святі, прибрані рушниками. Справжній королівський рушник на покутті! Різьблений мисник. Піч помальовано квітами, стоять рогачі й кочерги, пахне свіжоспеченим хлібом — все як вдома.

Учитель:    Яке було обійстя у Сірків? Які квіти росли у квітнику?

( Усе нагадувало рідну Україну, квіти – чорнобривці, мальви і т.д. Отже, любов до краси і природи – основа менталітету українців.)

Учитель. А як святкували Сірки Різдво?

(Сірки святкували його, як з діда - прадіда велося: з кутею на Святвечір і з усім тим зворушливим ритуалом, з віршуваннями, з колядками. Старий Сірко співав старовинну колядку, якої Григорій ніколи не чув. І Григорій вивчив її. А потім колядувала Наталка з Грицьком. Почали вдвох, а закінчили всім гуртом.)

Учитель. А яке місце в житті українців посідає пісня?

(Ще у ешелоні смерті Григорій починає пісню, ніби віддираючи стьожку від серця: "Та забіліли сніжки... Забіліли білі... Та й заболіло тіло бурлацьке біле..."

А потім, знемагаючи від блукання тайгою, у сплутанні напівзабуттям думок, приходить материнська пісня. А коли Сірки врятували Григорія, то пісня виводила з небуття.)

            Вправа «Розкодуй слово».

Кожній групі даються букви, з яких треба скласти слово або фразу.

Кожній групі даються букви, з яких треба скласти слово або слова.

1- «ліпше вмерти»

2- «біжучи»

3- «ніж жити»

4- «гниючи»

Представники з груп на дошці записують закодовані слова. Вислів : «Ліпше вмерти біжучи, ніж жити гниючи».

- Кому належать ці слова?

Учитель. Саме таке життєве кредо мав Григорій Многогрішний. Він хотів

жити, але жити гідно. Сюжетна канва роману побудована навколо двох постатей

— Григорія Многогрішного та майора НКВС Медвина.

 Учитель: Подивіться на картину Пітера Пауля Рубенса « Полювання на тигрів і левів», що вона нам нагадує? Пригадайте сцени поєдинків у творі з тиграми та порівняйте з картиною. Які можна ще провести паралелі?

Мистецька хвилинка (картина П.Рубенса)

Учитель: Їх двобій — це боротьба Людини із світом пітьми й пекла. Перемога Григорія над "людоловом" Медвиним символізує боротьбу гордого і волелюбного українського народу проти жорстокого тоталітарного режиму, що калічив людей фізично, але не зміг подолати їх духовність, бо, як говорить один із в'язнів, "ліпше вмирати, біжучи, ніж жити, гниючи!"

 

Вправа «Гронування до образу Григорія» та «Медвіна»

 

Учитель. Григорій Многогрішний – реальний приклад для наслідування. Уявимо – герой хоче поділитися з вами однією особистою рисою. Що кожен із вас особисто для себе взяв би від Григорія Многогрішного в доросле життя?

 

                          Вправа «Скарбниця морально – етичних цінностей».

 

VІ. Узагальнення вивченого.

Рефлексія. Метод «Мікрофон».

  • У яких рисах характеру проявляється сильний тип української    людини ?
  • Чи можемо ми вважати родину Сірків та Григорія Многогрішного сильним типом української людини ?
  • Чи ми такі, як родина Сірків та Григорій Многогрішний ?
  • Висловіть свою думку на тему „ Многогрішний і наше покоління ”.

VІІ. Висновок.

Учитель. Людина, сильна духом, завжди викликає пошану, у які б часи вона не жила. І саме Григорій Многогрішний стає живою ланкою, що поєднує минуле та майбутнє. Сучасні юнаки й дівчата так само, як і Григорій Многогрішний, знають, що тоталітарне суспільство не має майбутнього, бо воно зневажає почуття власної гідності.   То бережімо свою душу, свою мову, своє майбутнє, бо ми є нація, ми є народ, що має свою Батьківщину і повинні творити життя на землі, яке заповідав Господь Бог.

VІІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів.

ІХ. Домашнє завдання.

  1. Написати твір-мініатюру на тему „ Моє враження від прочитаного роману 

„ Тигролови”.

  1. Дібрати цитати до теми „ Життя українців-переселенців ”.

 

docx
Додано
27 квітня 2018
Переглядів
4570
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку