Урок хімії на тему: « Поняття про побутові хімікати. Загальні правила поводження з побутовими хімікатами» 11 клас

Про матеріал

Під час цього уроку учні оволодіють знаннями про хімічні речовини, які використовують у побуті: їх класифікацію, властивості, значення в забезпеченні добробуту людини, дію на її організм та довкілля. А також закріплять правила безпечного поводження з побутовими хімікатами.

Перегляд файлу

                  Відділ освіти Синельниківської   райдержадміністрації

                                          Комунальний заклад освіти

                      Дерезуватський навчально – виховний комплекс

 

 

 

 

 

 

                   Урок хімії на тему:

    « Поняття про побутові  хімікати.

      Загальні правила поводження з          

     побутовими  хімікатами»   11 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                  учитель хімії: Довга Людмила

 

                                                                                                 Вікторівна

 

 

 

 

 

 

 

 Тема уроку: Поняття про побутові хімікати.

                       Загальні правила поводження з побутовими хімікатами.

 

Мета: В сумісній діяльності з учнями створити умови для оволодіння учнями  знань про:

  • хімічні речовини, які використовують у побуті: їх класифікацію, властивості, значення в забезпеченні добробуту людини, дію на її організм та довкілля;
  • правила безпечного поводження з побутовими хімікатами.

                          Сприяти розвитку:

  • особистості учня, його природних завдатків, інтелекту, пам’яті, здатності до самоосвіти, самореалізації, самовдосконалення,

становленню наукового світогляду  на основі застосування знань про речовини та їхні перетворення;

  • умінь:

 спостерігати, досліджувати, аналізувати, порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити обґрунтовані висновки, застосовувати теоретичні знання в повсякденному житті.

Виховувати творчу особистість, яка активно самовизначається в  хімічному просторі, володіє життєвою і соціальною компетентностями, екологічною культурою, навичками безпечного поводження з речовинами в побуті, має риси характеру: працелюбність, відповідальність, цілеспрямованість, наполегливість, доброзичливість, толерантність.

Обладнання: підручник ,прилади і реактиви для дослідів,мультимедійний проектор.

Тип уроку: вивчення і застосування нових знань, навичок, умінь  з використанням елементів нестандартного уроку.

 

  1. Організація класу.  Створення психологічного настрою.

Учитель.

Добрий день! Вітаю вас з гарним, сонячним весняним ранком! Впевнена, сьогодні наша сумісна творча праця зробить цей день по – справжньому  чудовим, а настрій - просто неперевершеним!

 « Посміхніться - і весь світ буде посміхатися разом з вами. Адже  посмішка породжує посмішку» ,- стверджує народна мудрість.

Посміхніться мені, один одному - і до роботи! Тож вперед, до нових знань!

  1. Актуалізація опорних знань.

Ми  з  вами  живемо  у  XXI столітті – це  час  високих  технологій, технічних  досягнень  та  урбанізації . На  людину  покладається  велика  відповідальність  за  навколишнє  середовище , власне  життя  і  здоров’я .

   Ви  думаєте , що  хімічні  засоби  творять  такі  чудеса  як  це  обіцяє на кожному кроці нам реклама ? Гаррі  Поттер  був  би  радий  мати  в  своєму  арсеналі багато чарівних  прийомів  ще  і  могутність, обіцяну  на  етикетках. Ринок  різноманітних  хімічних  засобів  динамічно  розвивається  і  що  б  не  говорила  нам  реклама, треба  пам’ятати : абсолютно  безпечної  хімічної  продукції  не  буває.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.                                                                      Фронтальна бесіда.             Тож про, що ми сьогодні з вами будемо говорити?                                      

                                                     ( відповіді учнів)

Так дійсно, про  « Побутові  хімікати . Загальні  правила  поводження  з  побутовими  хімікатами .»                             ( записуємо в зошит)         

         Як на вашу думку, про що ми сьогодні маємо дізнатися? (відповіді учнів)                                                      

Тож мета  нашого уроку    розглянути  хімічні речовини, які використовують у побуті: їхній склад, класифікацію, властивості, значення в забезпеченні добробуту людини, дію на її організм та довкілля; навчитися  застосовувати  свої  знання  та  вміння  для  того , щоб  захистити  себе  в  щоденному  житті  від  будь – якої  небезпечної  ситуації .

IV.  Вивчення нового матеріалу.

Індивідуальна робота.  Діти , ви вже мабуть чули таке словосполучення                « Побутові хімікати». Давайте його запишемо. А які асоціації у вас виникли.                      ( всі думки записуємо на дошці).

          Тож давайте разом спробуємо дати визначення « побутові хімікати».

Побутові хімікати – це речовини або суміші речовин, що використовують у побуті з певною метою окремо або у складі композицій.

Побутові хімікати - це окремі  хімічні речовини, а частіше суміші речовин,  які використовують у побуті за певним призначенням.

   Отже, хімічні  речовини , які  людина  використовує в  побуті , називаються  побутовою  хімією.

Але крім  засобів  побутової  хімії  людина  використовує  також інші побутові хімікати.  Давайте їх пригадаємо:

                   За призначенням їх можна розділити на такі групи:

-       синтетичні миючі засоби;

-       засоби для вибілювання і підкрохмалювання виробів  тканини;

-       засоби видалення плям;

-       засоби чищення та дезінфекції;

-       засоби догляду за транспортом

-       засоби догляду за виробами зі шкіри та замші;

-       засоби для знищення побутових комах та гризунів;

-       мінеральні добрива;

-       лакофарбові матеріали;

-       фотохімічні товари;

-       косметичні засоби тощо.

 

                   ( перегляд презентації  « Побутові хімікати», до 10 слайду)

   За агрегатним станом побутові хімікати поділяють на рідкі та тверді.

До рідких належать  суспензії та емульсії.

Тверді побутові хімікати бувають порошкоподібними, гранульовані й таблетовані. Їх випускають у вигляді паст, помадоподібних препаратів, а також в аерозольній упаковці.

       За вмістом основної речовини побутові хімікати можуть бути: концентрованими і готовими для безпосереднього застосування.

 Концентрати перед застосуванням розчиняють у воді або розбавляють водою чи іншим розчинником у певному співвідношенні, зазначеному на упаковці.

За ступенем небезпеки, яку вони можуть виявляти для людей під час застосування, побутові хімікати можна умовно поділити на чотири групи:

  • безпечні побутові хімікати;
  •  побутові хімікати, що виявляють певну небезпеку;
  •  вогненебезпечні побутові хімікати;
  •  отруйні побутові хімікати.

Крім того, намагайтеся уникати хімічних продуктів з наступним позначками:

Давайте поглянемо на форзац ІІ підручника( фізико – хімічні та токсичні властивості хімікатів, їхній вплив на довкілля)

Подразнюючий. Як правило, цей значок можна знайти на баночках з різними миючими і чистячими засобами. При попаданні в очі і на шкіру такий продукт може викликати свербіння, подразнення і навіть запалення. Слід не допускати потрапляння в очі, а також ретельно мити руки після роботи з цією речовиною. Намагайтеся також працювати в добре провітрюваних приміщеннях - пари цих продуктів можуть викликати кашель і запалення дихальних шляхів.

Шкідливий. Цей значок найчастіше зустрічається на упаковках з розчинниками, лаками і фарбами. Він говорить про те, що продукт містить одну або декілька шкідливих чи токсичних речовин.

 

Їдкий. Їдкими можуть бути, наприклад, різні засоби по очищенню каналізаційних труб. Попереджувальний значок говорить про те, що до складу продукту входить луг або кислота у великій концентрації. А значить, при попаданні на шкіру засіб може викликати важкі опіки і серйозні пошкодження шкіри, м'язової тканини і слизової оболонки. При роботі з такими продуктами треба обов'язково одягати рукавички.

Небезпечний для навколишнього середовища. Цей символ попереджає про шкідливість продукту для природи. До його складу можуть входити речовини, які створюють загрозу для життя живих організмів.

 

 Як говорять в народі, мій дім  - моя фортеця.  А чи знаємо ми з вами, як вберегти свою фортецю від небезпеки. Тож пропоную вам  по групувати засоби побутової хімії  згідно  до  того , де  вони  мають  знаходитися .

         (Робота  в парах  відповідно  до  написів, картинки побутових хімікатів)

1 пара.  Кухня (оцет , спирт , засіб  для  миття  посуду , засіб  для  очистки плити  та раковини);

 2 пара. Ванна  кімната (пральний  порошок , засоби  для  миття  ванн , дезінфекції  приміщень , відбілювачі  білизни , мило , шампуні);

3 пара. Підсобне  приміщення (бензин , лаки , фарби , розчинники , засоби  для  боротьби  з  шкідниками );

 4 пара.  Кімнати ( парфуми , косметика);

5 пара. Аптечка (ліки, медичний  термометр,йод, зеленка).

        Хімія  в  нашому  житті  може  бути  другом  або  ворогом . Нам  важко  уявити  своє  життя  без  речовин , які  нам  представлені . Але  треба  пам’ятати , що  всі  вони  є  небезпечними  для  людини в тій чи іншій мірі .

     Учням класу додому було випереджувальне завдання, підготувати  інформацію  про  нещасні  випадки , спричинені  нехтуванням  правил  безпеки  при  використанні  хімічних  засобів .  (Учні  зачитують  свої повідомлення).

      За  останні  30 років , як  свідчить  статистика  Всесвітньої  організації  охорони  здоров’я  (ВООЗ) , збільшилася  кількість  отруєнь  хімічними  сполуками . На  першому  місці  за  кількістю  нещасних  випадків  - сильнодіючі  кислоти   ( оцтова  та  сульфатна ) , на  другому  місці – ліки , за  ними – алкоголь  і  засоби  побутової  хімії .

 Проведемо  дослід , щоб  виявити  чим  же  небезпечні  речовини , які  ми  використовуємо . Звіт  складемо  у  формі  таблиці .

  « Інструктаж з БЖД»           Пам’ятайте !

Кислоти  спричиняють  опіки !

Луги  роз’їдають  одяг  і  шкіру !

(Запрошуємо  учня  провести  дослід , наголошуємо , що  робота  повинна  

                               проводитися  в  рукавичках і білому халаті).

 

                   Дослід 1 . Чим  небезпечні  засоби  побутової  хімії .

   Кожен  засіб  побутової  хімії  має  свою  особливість . Дослідимо   засоби , які  найчастіше  використовуються  у  побуті  за  допомогою  індикаторного  паперу . У  розчинах  кислот  індикаторний  папір  стає  червоним , у  розчинах  лугів – синім . Засоби  для  миття  ванн , виведення  плям  від  іржі  містять  кислоти  і  луги.

 

 

Засіб побутової  хімії

Кислота

Луг

Пральний порошок

 

+

Засіб для очищення труб

 

+

Гель для чищення туалету

+

 

Рідина для миття кухні

 

+

Рідина для миття ванн, раковин

+

 

 Отже: для  миття  кухонь  використовують  засоби , що  містять  луги , бо  вони  добре  відмивають  жироподібний  бруд . Для  видалення  вапняних  нальотів , мильних  розводів , що  утворюються  переважно  у  ванних  кімнатах , використовують  засоби , що  містять  кислоти .

Сьогодні не можна уявити своє життя без прального порошку. Контакт з цим мийним засобом і організмом людини відбувається і при ручному, і при автоматичному пранні. Ми вдихаємо порошок, коли насипаємо його в завантажувальний відсік машини. Порошок діє на шкіру рук, проникає крізь розширені пори в організм людини при ручному пранні. А чи все ми знаємо про пральні порошки, давайте послухаємо експертів.

           Фільм ( Мийні засоби вже стають хімічною зброєю до 1хв.38сек)

Отже,переважна кількість порошків містить, як основу сполуки фосфору, ПАР, оптичні підбілювачі, ароматизатори, які пом’якшують воду, покращують мийну дію порошку.

Але під час прання вони осідають на тканині і залишаються на ній. Як результат - спричиняють подразнення шкіри, алергійні реакції. Можливі  і більші ускладнення.

                       А як же  правильно обрати порошок? Ось декілька порад.

 При покупці ми повинні звертати увагу на склад порошку та упаковку. Підроблені порошки небезпечні тим, що в їхньому складі можуть перебувати в необмеженій кількості шкідливі речовини.

                   Як відрізнити справжній порошок від підробки?

Переверніть упаковку. Порошок не повинен висипатися.

Потріть упаковку. Якщо фарба стирається, це – підробка.

Можна перевірити якість порошку експериментальним шляхом. Беремо стільки склянок з водою, скільки у нас видів порошку( у нашому випадку – 3). Додаємо в склянки по 3 краплі зеленки і пральний порошок. Перемішуємо воду. Якщо порошок якісний - розчин біліє, якщо підробка -  вода лишається зеленого кольору.

Виконаний  дослід підтвердив, що обрані нами порошки - якісні.

Проводимо експеримент і  перевіримо наявність фосфатів в пральному порошку.

 Розчиняємо порошок в воді, чекаємо доки відстоїться, додаємо розчин арґентум нітрату. За насиченістю кольору осаду робимо висновок про наявність фосфатів в порошку.

Мені б хотілося сказати декілька слів про засоби для миття посуду. Адже кожного дня ми використовуємо їх у своєму житті.

Всі ми добре пам'ятаємо рекламу про „Фейрі”, що досить поширений серед нашого населення. Проте, в одному англійському журналі пишуть, що англійці винайшли „Фейрі” для миття танкерів, під час плавання яких, нафта, коливаючись, забиває отвори, через які потрібно буде знову наливати цю продукцію. Так от, люди, котрі там працюють, отримують доплату до зарплати. А ті, хто виготовляє цей миючий засіб, в сорок років ідуть на пенсію.

Це дуже отруйна речовина. У статті було написано, що у підприємців вистачило нахабства додати до миючого засобу фруктових ароматів й виставити „Фейрі” на кухні. Ним не можна не те що мити, а навіть заносити його в приміщення, де живуть люди. Отруту, яка міститься у „Фейрі” можна змити тільки за...98 разів. Це дослідили у Дніпропетровському хіміко-технологічному інституті. А „Галу” приблизно вдвічі менше – 38 разів. Так от, дніпропетровські хіміки встановили, що за рік, користуючись різними засобами для миття посуду, людина споживає близько 250 мл шкідливих для здоров'я речовин. Страшно уявити, як засіб, який справляється з жиром навіть у холодній воді, «відмиває» наш шлунок та інші органи.

   Я думаю, що ви вже знаєте правила поводження з побутовими хімікатами, адже ми вже вивчали правила поводження з кислотами і основами раніше.

Але  все ж таки, перш ніж користуватися побутовими хімікатами, потрібно:                                                          

                                        (продовжити  речення).                                                                                                                                        Якщо ми поглянемо на ст.. 122, то можемо прочитати деякі з них.  Але правил поводження і рекомендацій з побутовими хімікатами набагато більше.

          Перегляд презентації «  « Побутові хімікати»,  з 13 по 18 слайди)

А щоб ви не забули їх, я приготувала вам на згадку  ось таку пам’ятку « Засоби  побутової хімії – джерела небезпеки». В якій ви знайдете основні правила безпеки в побуті.

             Перш ніж користуватися засобами побутової хімії потрібно:

  • усі препарати застосовувати тільки за призначенням, суворо дотримуючись інструкції і рекомендацій з їх використання;
  • застосовувати можна лише препарати придбані в магазині і які мають етикетку на упаковці;
  • усі засоби побутової хімії, навіть якщо це звичайний пральний порошок чи сода, варто зберігати в недоступних для дітей місцях;
  • усі хімічні препарати треба обов’язково зберігати окремо від харчових продуктів;

          при роботі з вогненебезпечними засобами не можна запалювати         

         пальники, сірники, не  можна палити, користуватися

         електронагрівальними приладами; особливо вогне- і  

         вибухонебезпечними є випари пальних рідин (бензин, розчинники), з ними

         краще  працювати на повітрі;

  • при роботі з препаратами, що містять агресивні хімічні речовини (кислоти, луги) треба надягати гумові рукавички, окуляри;
  • рідкі хімічні речовини варто переливати, обов’язково користуючись лійкою, а сипучі пересипати ложкою, при цьому треба берегти очі і дихальні шляхи від попадання крапель чи пилу; лійку і ложку після використання варто ретельно вимити і висушити; зберігати їх в тому ж місці, що й препарати;
  • не можна нахилятися низько над посудиною з препаратами, нюхати їх, сильно втягуючи повітря, не нахилятися низько над киплячою рідиною, особливо при добавлянні до неї нової порції;
  • усі роботи з отрутохімікатами в саду треба виконувати в спецодязі, халати чи комбінезоні, надягати ґумові рукавички, окуляри (у деяких випадках і респіратор), після роботи робочий одяг випрати;
  • якщо після роботи залишилися не використані розчини чи суміші отрутохімікатів, їх ні в якому разі не можна виливати в раковину, ставок чи річку; їх варто закопати глибоко в землю у віддаленому від житла місці;
  • до обробки отруйними речовинами приміщення з нього треба обов’язково видалити харчові продукти, усіх домашніх тварин, птахів і акваріуми; після обробки рекомендується відразу ж ретельно вимити руки і залишити приміщення, закривши вікна і двері в ньому; через кілька годин після обробки, приміщення провітрити, а поверхню столів вимити теплою водою з милом;
  • в скляній, металевій, пластмасовій чи картонній упаковці, що залишилася від препаратів побутової хімії, харчові продукти зберігати не можна, як би ретельно ви її не вимили; але й викидати її не обов’язково: наприклад, вимиті пластмасові банки можна використати для збереження інших препаратів;
  • змішувати побутові препарати на свій розсуд, підпалювати їх;
  • застосовувати препарати після визначеного терміну зберігання;
  • варто мати на увазі, що деякі хімічні речовини при змішуванні можуть енергійно реагувати між собою, іноді з виділенням тепла чи розбризкуванням. Спалахування несумісних речовин може спричинити пожежу. У результаті взаємодії несумісних речовин утворюються нові речовини, з новими властивостями, які стають непридатними для використання.
  • небезпечно нюхати невідомі побутові хімікати, перевіряти невідомі хімікати на дотик, оскільки вони можуть ушкодити або подразнити шкіру, пробувати побутові хімікати на смак з метою їх розпізнавання.

          Майже всі побутові хімікати не розщеплюються в природі.  Це означає, що пральні порошки, засоби для миття посуду потрапляють в моря, океани, інші водойми. Наслідком цього стає погіршення якості питної води, умов життя  водних мешканців. Поступово зникають безпечні для купання пляжі стають небезпечними для вживання морепродукти. І зараз це є екологічна проблема!!!

Діти, а що можете зробити особисто ви, аби зменшити ризики від використання органічних речовин у  побуті? 

           ( роздуми учнів;  пропоную знайти підказку на ст.. 125.)

Чи чули ви коли небудь про екомаркування? Якщо ви поглянете на форзац ІІ, то побачите знаки екологічного маркування різних країн світу. І серед них є також Україна. І якщо ви побачите цей знак на етикетках побутової хімії, це означає              « Екологічно чисто і безпечно».

                    ( демонстрація порошку і засобу для миття посуду фірми Frosh)

Тож , заради свого здоров’я, здоров’я всієї планети варто замінити, по можливості, продукцію побутової хімії її безпечними аналогами, тобто екологічно чистими замінниками:

                         ( презентація «Екологічно чисті замінники»)

Харчова сода - натуральний засіб, за допомогою якого посуд можна довести до блиску. Сода допоможе вам ефективно боротися з плямами, чистити і полірувати алюмінієві, хромовані, срібні, сталеві, жерстяні і пластикові поверхні, а також коштовності. Її можна використовувати для очищення і дезодорування холодильників, сильно забруднених килимів, оббивних матеріалів на меблях. Сода також пом'якшує тканини і видаляє деякі види плям. Харчова сода пом'якшує жорстку воду, так що з нею можна прийняти ванну. Сода може застосовуватися в якості дезодоранту для тіла і як зубна паста, її можна використовувати як засіб від накипу.

Сік лимона можна використовувати для видалення плям іржі з посуду, а також полірування столового срібла. Лимонний сік може використовуватися під час миття скла і видалення плям з алюмінію, одягу та порцеляни. Лимонний сік може відбілювати під впливом сонячного світла.

Оцет ефективно видаляє воскові плями і плями від усіляких смол, чудово дезінфікує (чистий оцет можна сміливо використовувати для обробки туалету), очищає плитку, кахель (тільки не забудьте потім як слід провітрити приміщення), видаляє накип (налийте в чайник разом з водою трохи оцту, перемішайте, прополощіть - і готово!). Крім того, з оцту можна приготувати ефективну і безпечну «рідину для миття скла», яка чудово чистить і не залишає розводів. Для цього потрібно лише розбавити дві чайні ложки оцту в 1 л води. За допомогою оцту можна також чистити цеглу і камінь.

Соняшникова олія. Існують домашні рецепти засобів догляду за меблями. Для цього змішують рафіновану олію зі звичайним етиловим спиртом. Таким засобом можна видалити білі плями, що залишають на полірованій поверхні гарячі чашки з чаєм.

Масло. За його допомогою легко вивести чорнильні плями,  але треба не забути негайно видалити пляму від самого масла за допомогою теплої води та звичайного мила.

Любителям приємних запахів слід перейти з освіжувачів повітря на натуральні природні масла та есенції (лимон, евкаліпт, ялина, апельсин, лаванда). Для того, щоб освіжити повітря в приміщенні, можна використовувати спеціальні ароматичні лампи, які вмикають максимум на 20 хвилин, заправивши попередньо кількома краплями ароматичної есенції.

Господарське мило -  одним реченням: очищує, видаляє бактерії, миє. А ще бактерицидна дія господарського мила в декілька разів більша за туалетне мило.

Лимонна кислота.  Використовується для видалення накипу у електрочайниках та пральних машинах. До речі, один з найдешевших засобів для видалення накипу складається практично на сто відсотків з лимонної кислоти.

Майцена або кукурудзяний крохмаль, може використовуватися для чищення вікон, полірування меблів, чищення килимів, виготовлення ручок, гребінців, зубних щіток.

Бура. Це природний мінерал, розчинний у воді. Бура перешкоджає утворенню борошнистої роси і цвілі, покращує чистячі властивості мила та інших миючих засобів, видаляє плями, а якщо її змішати з цукром або чим-небудь солодким, то можна буде боротися з тарганами.

Американські експерти з Каліфорнійського університету вперше довели, що перфторірованні хімікати, речовини, які широко використовуються при виготовленні одягу, продовольчої упаковки, пестицидів, меблевої оббивки, килимів та засобів особистої гігієни, розвивають безпліддя у жінок.
   Обстеження проводилося серед більше тисячі жінок, у яких брали аналізи крові для визначення рівнів перфтороктаноата /PFOA /і сульфонату хімікату: було встановлено, що чим більше речовин містилося в організмі жінок, тим нижче були шанси на успішну вагітність.
Ризик безпліддя підвищився від 60 до 154 відсотків у жінок, в організмі яких було виявлено високий вміст шкідливих сполук.

Раніше наші бабусі знали і використовували рецепти виготовлення безпечних побутових хімікатів.  Тож я вам дарую практичний посібник

« Рецепти виготовлення  безпечних побутових хімікатів» для домашнього використання.

 V.Закріплення матеріалу    

« Мозковий штурм»

    *   Наведіть приклади практичного значення препаратів побутової хімії.

    *  За якими ознаками класифікують побутові хімікати?.

    * Назвіть групи побутових препаратів за ступенем небезпеки.

    * Яких вимог до поводження з побутовими препаратами слід дотримуватися? 

VI. Домашнє завдання: параграф 19 тестові завдання 1-3, завд.8 ст.126

Діти, пропоную вам на наступний урок знайти рецепти безпечних побутових хімікатів. І оформити їх у вигляді буклету.

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Синельнікова Анна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Александрова Ірина Олексіївна
    Дякую за можливість ознайомитись з розробкою. Урок добре стуктурований, вірно методично організований , відповідає класичним дидактичним принципам. Тематика уроку актуальна і цікава для учнів даної вікової групи. Надає практичних компетенцій. Має виховні функції у сучасних умовах.
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 11 клас, Розробки уроків
Додано
9 травня 2018
Переглядів
10709
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку