Сватівська ЗОШ І-ІІІ ступенів №6
2 клас
Класовод: Літвін Олена Вікторівна
Тема. Земля мого народу.
Мета: поглибити знання учнів про нашу державу – Україну, її історію, культуру,
формувати громадянські якості: патріотизм, людяність, працьовитість, поняття учнів про Батьківщину як спільний дім;
виховувати любов до Батьківщини, почуття патріотизму, національної гордості і людської гідності українця, повагу до державних символів та звичаїв і традицій країни.
Люблять батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що своя. (Сенека)
Той, хто не любить своєї країни, нічого любити не може. (Д. Байрон)
Забудеш рідний край — твоє всохне коріння. (П. Тичина)
Патріотизм — це не любов до ідеї, а любов до вітчизни. (В. Распутін)
Той, хто в біді кидає свій народ, стає його ворогом. (Ч. Айтматов)
Українському народу не потрібно співчуття – потрібні патріоти.
Потрібен ти! (І. Олійник)
І. Організаційна частина. Мотивація
Учень. На землі великій є одна країна
Гарна, неповторна, красна, як калина.
І живуть тут люди добрі, працьовиті.
І скажу, до речі, ще й талановиті.
Землю засівають і пісень співають,
На бандурі грають і вірші складають
Про ліси і гори, і про синє море,
Про людей і квіти...
То скажіть же, діти,
Що це за країна?
Учні (хором) Це наша славна Україна!
Вчитель. Про що ми будемо розмовляти на уроці?
( про Україну, землю нашого українського народу).
- Сьогодні ми здійснимо уявну подорож по нашій Україні, більше дізнаємося про рідну землю, її історію, культуру, ознайомимося з відомими містами України, повторимо державні символи України. (запис на дошці)
Батьківщино, земле рідна,
Земле сонячна і хлібна,
Ти навік у нас одна.
Ти, як мати найрідніша,
Ти з дитинства наймиліша,
Ти і взимку найтепліша -
Наша отча сторона.
Прочитайте вірш, записаний на дошці. Про що у ньому розповідається?
Що для вас означає слово Батьківщина?
На це запитання ви маєте дати відповідь в кінці уроку.
ІІ. Вступна частина
Вчитель.
Ми живемо на чудовій мальовничій землі, на Україні. Тут народилися і жили наші прадіди, тут живуть наші батьки, тут корінь українського народу, що сягає сивої давнини.
Кожен із нас живе в родині серед близьких і дорогих людей. Тато, мама,
діти – це родина. Дід, баба, дядько, тітка, дядькові і тітчині діти – рідня.
А вся рідня, теперішня і давнішня, - це рід. Рід від роду – то народ.
Від любові до своєї родини починається велика любов до свого народу,
до своєї землі.
Сьогодні на уроці ми будемо говорити і про чарівну землю, багату і щедру,
співочу, сповнену краси, землю, прекраснішої від якої немає в світі.
Пригадаємо, а також дізнаємось багато цікавого про нашу державу її традиції, історію, теперішнє життя.
Відео «Пісня про Україну»
ІІІ. Робота над темою уроку
Розповідь вчителя.
— Погляньте на карту України, на ній позначено кордони української землі. Простір землі, заселений українським народом, надзвичайно великий! Щоб його перетнути, необхідно пішки йти із заходу на схід 90 днів, долаючи щодня по 30 кілометрів. Україна — одна з найбільших держав Європи.
- А чи знаєте Ви, територіальний склад України? Україна складається з 24
областей, (ви бачили на відео), з безлічі міст та сіл. І незалежно від місця розташування, всі ці населені пункти є частинкою нашого спільного дому – нашої України. І ніхто немає права зазіхати на нашу єдність та цілісність.
- Які слова спадають вам на думку, коли ви промовляєте слово «Україна»?
( Діти говорять: рідна, найдорожча, квітуча, прекрасна, рідний край, щедра)
1. Асоціативний кущ «Україна»
- А чим для Вас є Україна? Давайте разом засвітимо Сонце любові, тепла і надії на краще життя, а в середині нашої сонячної системи поставимо таке близьке всім слово – Україна
Рідна земля Батьківщина Батьки
Українська пісня Україна Звичаї
Державна мова Традиції Працьовитий народ.
А й справді, Україна - це рідна мова, якою мама співала колискову, бабуся розповідала казки, передаючи одвічну народну мудрість. Кожна людина з теплотою згадує свій дім, це місце, де вона народилася, де пройшло її дитинство. Це її маленька батьківщина, затишне родинне вогнище. Коли скласти маленькі батьківщини кожного з нас, вийде наша велика Батьківщина - Україна.
- Давайте спробуємо підібрати риму до вірша про Україну.
2. Вірш про Україну
Ось небо блакитне і сонце в зеніті!
Моя Україна найкраща у …. (світі!)
Моя Україна – це ліс і озерця,
Безмежні степи і чарівні … (джерельця.)
Красиві пейзажі і гори високі,
Маленькі струмочки і річки… (глибокі.)
Міста старовинні і замки прекрасні,
Великі будови і дуже …(сучасні.)
Сади чарівні, мальовничії села,
Моя Україна – це пісня … (весела.)
Це щира, багата, як світ її мова,
Крилата така, мелодійна … (чудова.)
Її обереги верба і калина,
Найкраща у світі – …( моя Україна.)
Бо нам найрідніші Вітчизна і мати.
То як же нам, дітям, її не кохати!
Моя Україна – козацькая слава!
Така волелюбна й мирна … (держава.)
Вона дорога нам, і рідна, і мила,
Бо світ перед нами, як мати, … (відкрила.)
Вітчизна свята, дорога Україна,
Для кожного з нас ти у світі – … (єдина.)
3. Розповідь учителя
— Україна — це отча земля, рідний край, де ти народився. Минуло 24 роки з дня проголошення її незалежності. 24 серпня 1991 року Верховна Рада України проголосила Акт незалежності та створення самостійної держави. Але історія нашої країни сягає глибини віків. Це держава із цікавим минулим, багатою культурною спадщиною, давніми народними традиціями. Широкі й чарівні простори, прекрасні села та міста. Могутньо котить до Чорного моря хвилі найбільша річка України — Дніпро. Буйною зеленню шумлять на його берегах сади, ліси. Золотистим морем розливається по безкраїх нивах жито-пшениця. Тут живуть працьовиті волелюбні люди.
4. Перегляд презентації про символи України.
Фізхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніть
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
ІV. Закріплення знань формування умінь і навичок.
1. Інтерактивна гра «Дешифрувальник»
- На карточках записані зашифровані прислів’я, а розшифруєте ви їх за допомогою вправи «Дешифрувальник». І не тільки розшифруєте, а ще й поясните їх зміст. Це завдання ви будете виконувати у групах.
номуКож имла явос ростона - Кожному мила своя сторона.
зеБ тьківБанищи маєне дилиню - Без Батьківщини немає людини.
Аз оїсвм рамєк рцесе литьбо - За своїм краєм серце болить.
ожнеК райк аєм всій чай виз - Кожен край має свій звичай.
іднаР емзля і в жніме илам - Рідна земля і в жмені мила.
- Які прислів’я про Батьківщину знаєте ви?
(Не бувши на чужині, не оціниш по-справжньому рідної землі.)
2. Продовжити прислів’я
· 1) Вченому світ, а невченому…..тьма
· 2) Гарно того вчити, хто хоче….. все знати.
· 3) Голова не на те, щоб тільки …кашкета носити.
· 4) Книга вчить як на …… світі жить.
· 5) Людей питай, а свій розум …. май.
· 6) Добрий початок, половина ….. діла.
· 7) Маленька праця краща за велике …… безділля.
· 8) Вік живи – вік … учись.
3. Перегляд семи чудес України
Було проведено соціологічне опитування серед українців, які об’єкти вони вважають одним із семи чудес України. І визначено такі національні пам’ятки:
Національний заповідник «Херсонес Таврійський» - найдавніше грецьке місто – колонія на території сучасного Севастополя. Заснований у 422 році до н. е.
Києво – Печерська лавра – найвідоміший монастир у світі. Побудована на місці печер. Унікальна за кількістю похованих тут святих.
Національний заповідник – легендарний острів Хортиця. Місце розташування Запорозької Січі. Відправне місце для багатьох походів козаків.
Державний історико – архітектурний заповідник «Хотинська фортеця».
Національний заповідник «Софія Київська» - найстаріший давньоруський храм, зведений у 1037 році князем Ярославом Мудрим.
Національний дендрологічний парк «Софіївка» ( м. Умань) – одна з видатних пам’яток садово – паркового мистецтва. Парк нагадує галерею картин, створених спільно природою і людиною.
Національний історико – архітектурний заповідник «Кам’янець». Свідоцтво бурхливої і небезпечної історії України. Оборонна споруда – фортеця. Є підстави думати, що перші камені замку були закладені ще 2 тисячі років тому.
4. Виконання практичного завдання "Обійми Україну теплом своїх долонь"
- У зв’язку з останніми подіями в країні, всі жителі нашої держави молять Бога про мир, спокій та єдність і цілісність України.
- А зараз кожен учень отримає кольорову долоньку та стікер у вигляді серця, на якому слід написати за що ви любите нашу країну і щоб ви їй побажали. Напишіть свої думки на аркушах паперу і ми все це розмістимо навколо карти України, щоб наша Батьківщина була захищена любов’ю, теплом наших долонь і будемо завжди пам’ятати, що ми є громадяни своєї милої України. Ми її сини і доньки, а тому ми все робитимемо для того, щоб Вітчизна наша процвітала, була могутньою державою. А ви, діти, будете старанно вчитись на благо своєї Вітчизни.
Стрічка єднання «Якою я бачу свою Україну в майбутньому»
Під аудіо запис пісні «Мова єднання» діти утворюють ланцюжок з синьо-жовтих стрічок і озвучують, якою вони бачать Україну через кілька років.
V. Підсумок уроку
«Мікрофон»
Продовжте речення: Мені було цікаво дізнатися про....
Найбільшим відкриттям для мене було...
Слово Батьківщина для мене означає ….
- Ви - майбутнє України. То ж своїми знаннями, працею, здобутками примножуйте її культуру, своїми досягненнями славте її. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю так, як заповідав великий Тарас, бережіть волю і незалежність України, поважайте свій народ і його мелодійну мову. Шануйте себе і свою гідність, і шановані будете іншими.
Ніхто не зупинить історії хід –
Будує свій дім Україна.
І стверджує нині і захід і схід,
Що ми є велика родина.
Є у українців ще один звичай: розпочинати і закінчувати добру справу молитвою. І сьогодні я хотіла, щоб підсумком нашого уроку стала молитва, яку написав поет Євген Сверстюк.
Молитва
Слава тобі, Господи, під сонячним небом, де я народився,
Дай нам велику силу на подвиг і оновлення.
Заміни нам ліниві серця і оживи душі,
Щоб ми могли в поті чола орати і сіяти власну ниву.
Просвіти, Господи, душу мою
І відкрий мені дорогу стати тим, ким повинен стати на землі своїй.