Підготувала вчитель географії Шешорської гімназії імені В’ячеслава Чорновола Пецюк Любов Петрівна
Урок у 8 класі
Дата___________
Тема: Тваринний світ України.
Мета: сформувати знання учнів про фауністичний склад лісів, луків, степів, боліт, водойм; видовий склад і поширення тварин; тваринні ресурси України; про закономірності поширення тваринного світу; познайомити з видами тварин, що занесені до Червоної книги України; з’ясувати суть акліматизації та ,реакліматизації тварин; продовжувати розвивати навички образного, абстрактного та критичного мислення; спонукати учнів до аналізу, синтезу, оцінки; сприяти формуванню екологічної культури учнів, бережного ставлення до тваринних ресурсів України, розуміння взаємозв’язків між усіма природними компонентами.
Обладнання: фізична карта України, атлас України, Червона книга України, листок ватману, картинки з зображенням тварин, відео «Тваринний світ України».
Тип уроку: урок формування нових знань.
Опорні та базові поняття: тваринний світ, фауна, акліматизація, реакліматизація, Червона книга України.
Епіграф:
Друже мій, люби життя,
Люби людей, природу,
А кривду кинь у забуття,
Як камінь в тиху воду.
Б. Лепкий
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Звучить мелодія із телепередачі «У світі тварин».
Учитель. Які асоціації виникають у вас під час прослуховування цієї мелодії? Цією мелодією розпочиналася телепередача «У світі тварин», а ми розпочнемо вивчення теми «Тваринний світ України».
ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності.
Учитель. Між природними компонентами існує тісний взаємозв’язок. Ви звернули увагу на зв’язок між рослинним і тваринним світом. На попередньому уроці нами з’ясовано, що рослинний світ України багатий та різноманітний. Сьогодні ми маємо нагоду з’ясувати наскільки багатий та різноманітний тваринний світ України. На ці та інші запитання ми відповімо на уроці.
Тож, чи багато тварин в Україні?
ІV. Оголошення і представлення теми.
Тема нашого уроку "Тваринний світ України ".
Сьогодні на уроці ми ознайомимось з різноманітністю тваринного світу України та з’ясуємо чим обумовлене таке різноманіття. Також розглянемо як змінювався тваринний світ протягом геологічного часу; виявимо у яких фауністичних комплексах проживають тварини; познайомимося з видами тварин, що занесені до Червоної книги України.
Знайомлячись з тваринним світом України ви повинні подумати над такими проблемним питанням: Докажіть, що тваринний світ України потребує охорони.
V. Вивчення нового матеріалу.
«Словничок»
З’ясуйте зміст поняття «тваринний світ».
Учитель. Розповідає про видовий склад тваринного світу, зокрема наголошує, що в Україні налічується майже 45 тис. видів тварин. Територія України вкрита лісами нерівномірно. В деяких регіонах, зокрема в Карпатах, лісистість становить 38,8 %, на Поліссі – 26, 1%. Найбільш залісені Закарпатська, Івано – Франківська, Рівненська, Житомирська та Волинська області. Дуже низька лісистість у степових областях: Херсонській, Запорізькій, Миколаївській. Молоді, посаджені людиною, ліси півдня України і вікові праліси Карпат населяють звірі. Великі, менші, зовсім малі, вони є невід’ємною складовою частиною лісового біогеоценозу – складного природного комплексу. Проте, не лише у лісі мешкають звірі. Вони є і у степу, і в горах, і у морі. Різноманітний тваринний світ України. Серед них понад 180 видів ссавців, 350 — птахів, 270 — риб, 17 – земноводні, 20 – плазуни.
«Мозковий штурм»
(Учитель пропонує назвати тварин, які мешкають на території України).
Представлення учнями випереджального завдання
Геологічна історія та господарська діяльність людини упродовж тривалого періоду освоєння території значно вплинула на видовий склад тваринного світу, призвела до видових та чисельних змін та навіть зникнення певних видів.
(Учитель пропонує назвати тварин, які мешкали на території України, проте зникли упродовж останнього часу).
Чи завжди тваринний світ був таким, як зараз? На це запитання відповідають учні пошукової групи. Про тваринний світ палеогену розповідає...
(До середини палеогену основну територію України займав водний простір. Суходолом залишався Український щит, на якому почалося формування сучасного тваринного світу. Жили в цей період на просторах нашої країни безрогі носороги — хілотерії, свиноподібні тварини — антракотерії, у річках — крокодили, з птахів — баклани, кулики, лелеки, сови.)
З тваринним світом неогену нас знайомить...
(У неогені площа суші значно зросла, а видовий склад фауни зазнав помітних змін. Для неї були характерні трипалі коні — гіпаріони, слони — мастодонти, жирафи — самотерії, шаблезубі тигри, страуси, фламінго, дикі кури.)
Що ж було в антропогені...
(В антропогені, під час наступу льодовика, теплолюбні тварини неогену вимерли, а їх змінила так звана мамонтова фауна. Для неї крім мамонтів були характерні шерстистий носоріг, печерний ведмідь, лев, гієна плямиста, велетенський і північний олені. Поряд з ними було багато видів, які входять до складу сучасної фауни.)
Про зміни у тваринному світі України протягом XVI–XIX ст. розповість...
(Зростання чисельності населення, його господарська діяльність призвели до зникнення мамонтів та ще цілого ряду тварин. У XVI ст. зникли кулани, в XVII ст.— тури і зубри, в XIX ст.— росомахи і летючі білки (на Поліссі), дикі коні і сайгаки (лісостеп і степ), сарна, заєць білий, куріпка біла.)
Примітка: під час розповіді відбувається показ малюнків названих тварин.
Робота в групах
Клас розбивається на малі творчі групи, які одержують завдання за 10 хвилин підготувати доповідь про фауністичні комплекси регіонів України. Бажано, щоб групи отримали фліп-чарт (листок ватману, білого паперу), на якому вони мали б змогу записати назви тварин, які мешкають у певному регіоні.
За допомогою атласів, підручника, схем сказати, які тварини характерні для:
Полісся (група 1);
Лісостепу (група 2);
Степу (група 3);
Українських Карпат (група 4);
Кримських гір (група 5);
Азовсько-Чорноморського узбережжя (група 6).
Обговорення проблемного питання
Докажіть, що тваринний світ України потребує охорони. Запропонуйте своє вирішення проблеми.
Починаючи з 1600 р. з лиця Землі зникли 34 види птахів і 63 види ссавців. Загибель 75 % видів ссавців і 86 % видів птахів пов’язана з діяльністю людини.
Які види діяльності людей впливають на тваринний світ?
(Зміна людиною звичних для тварин умов проживання внаслідок забруднення навколишнього середовища побутовими відходами, нафтопродуктами, отрутохімікатами; полювання, вирубування лісів, розорювання степів, осушення боліт, будівництво доріг, будівель)
«Словничок»
Учитель. У XX ст. вченим вдалося переселити до України (в основному на територію заповідників) ондатру, нутрію, муфлона, лань, єнотоподібну собаку, коня Пржевальського, страусів, оленя плямистого, американську норку, фазана, куріпку-кеклика, деяких риб: білого амура, товстолобика, а також акліматизувати деяких інших тварин. Акліматизація — пристосування організмів до нових умов існування. (Робота зі словником.)
Учитель. Для збільшення тварин, їх збереження в природних умовах створені заповідники; вченим вдалося повернути на територію України окремих тварин, які раніше населяли наші простори, а потім зникли. Це — дикий кабан, лось, байбак, зубр, бобер річковий. Таких тварин називають реакліматизованими.
З вантажами з інших держав були завезені шкідники — виноградна філоксера, каліфорнійська щитівка, колорадський жук.
Тих тварин, яким загрожує зникнення, занесено до Червоної книги України. Що таке Червона книга? Коли видано Закон про Червону книгу України?
До першого видання Червоної книги України ввійшло понад 85 видів і підвидів тварин. До другого — 380 видів тварин.
(Демонстрування відео «Тваринний світ України»)
https://www.youtube.com/watch?v=XKGbSg36i3E
Учитель. Ми теж послухаємо про тварин Червоної книги України.
(Учні, які отримали випереджальне домашнє завдання, розповідають про види тварин, що занесені до Червоної книги України.)
Найбільша тварина України — зубр. Ви чули, що він у XVII ст. зник з території нашої держави, а у ХХ ст. зубра було завезено до заповідників Полісся і Карпат. Про зубра розповість...
Зубр — найбільший звір з парнокопитних, схожий на бика. Ці дужі, незграбні тварини легко і швидко можуть пересуватися, скакати галопом, долати перешкоди. Зубри добре плавають, вправно переходять через болота. Із органів чуття найкраще в них розвинені нюх і слух. Зубри — короткозорі, ведуть сімейно-гуртовий спосіб життя. До гурту входять самки з телятами і самці; старі бики найчастіше живуть поодинці. Живиться зубр трав’янистими рослинами, гілками, корою, листям.
(Показ фотографій, картинок.)
Одним із найбільших птахів на Україні є дрохва, про неї наступна розповідь.
Дрохва — рідкісний гніздовий птах степової і лісостепової зон. Живе у відкритих степах, на великих полях. Птах вагою до 16 кг, висотою 120 см. Щоб злетіти, дрохва розганяється. Бігає із швидкістю до 40 км, а літає — понад 50 км/год. Живиться комахами. За один раз може з’їсти до 4–4,5 тис. жуків та інших шкідників злаків. Поїдає також листя, молоді пагони, суцвіття і насіння різних рослин. У дрохв немає куприкової залози, тому її пір’я не змащується жиром, і після тривалих осінніх дощів, коли наступають морози, пір’я в них замерзає. Дрохва — цінний мисливський птах. (Показ картинок.)
Найбільший і найкрасивіший жук наших лісів — жук-олень, якого найчастіше можна побачити на дубах у тих місцях, де витікає сік.
У Міжнародній Червоній книзі є не тільки червоні сторінки, а й чорні, на яких розміщені тварини, які зникли. До таких тварин, що проживали в Україні, відносять тура і тарпана. (Показ картинок.)
Тур — предок рогатої домашньої худоби. Був стрункою, красивою твариною, що жила в сирих заболочених лісових місцях невеликими стадами.
Тарпан — європейський степовий кінь, винищений заради м’яса. У ХІХ ст. вони зустрічались на Азово-Чорноморському узбережжі, а зараз ні турів, ні тарпанів на планеті не залишилось. (Показ картинок.)
Пощастило сайгакам, які в XVII– XVIII ст. населяли Україну, а з другої половини ХІХ ст. залишились тільки в Центральній Азії, де і зараз проживають. Сайгак занесений у чорний список зниклих тварин України.
На цю сторінку може потрапити і тхір перев’язка, що живе в сухих степах. Їх у країні залишилось до 100 шт. З кожним роком унаслідок використання хімічних добрив кількість гризунів, якими живиться тхір, зменшується, а разом з ними зникає і сам тхір. Зараз він у Червоній книзі. (Показ картинок.)
Тому, щоб не збільшувався список зниклих видів, щоб тварини не залишилися тільки на малюнках, до них треба бережливо ставитися. Тож чи потрібно охороняти тварин? Від кого? Від тих, хто не розуміє: якщо ти хочеш жити на красивій планеті, то навколо тебе повинні бути і зубри, і ворони, і хом’яки, і борсуки. Та й чи зможе людина обходитись без чудових мелодій природи, чути кожного дня тільки гуркіт машин і станків?
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
«Перевіряємо засвоєне»
«Географічний диктант» («так» чи «ні»)
1. На різноманітний тваринний світ України вплинули різноманітні природні умови та обширність території? (так)
2. За природними умовами територію України можна поділити на природні комплекси: степ, гори, моря? (ні)
3. Червона книга в Україні була створена 1976 року? (так)
4. Тваринний світ не змінювався протягом геологічних періодів? (ні)
5. В Україні налічується близько 44 тис. видів тварин? (так)
6. Росомахи та летючі білки зникли у 16 ст.?(ні)
7. До І видання «Червоної книги» було занесено 85 видів рідкісних тварин?(так)
8. Тваринний світ України має зональні та азональні типи фауни? (так)
9. Фауна Українських Карпат належить до азонального типу фауни? (так)
10. Фауна лісостепу поєднує представників тваринного світу мішаних лісів і полісся? (ні)
VІІ. Підсумки уроку.
Тваринний світ формувався протягом багатьох тисячоліть.
VIІІ. Домашнє завдання.