Урок "Індія. Культурно – історичні особливості країни. Природні умови та ресурси. Розміщення населення та господарства. Роль країни в регіоні"

Про матеріал
Матеріал дозволяє забезпечити засвоєння учнями знань про характерні риси економіко - географічного положення Індії, особливості природних умов і ресурсів, розміщення населення й господарства, культурно-історичні особливості країни.
Перегляд файлу

Тема: Індія. Культурно – історичні особливості країни. Природні умови та ресурси. Розміщення населення та господарства. Роль країни в регіоні.

Мета: забезпечити засвоєння учнями знань про характерні риси економіко - географічного положення Індії, особливості природних умов і ресурсів, розміщення населення й господарства, культурно-істо­ричні особливості країни; розвивати творчі здібності учнів, логічне мислення, формувати культуру спілку­вання; продовжити розвивати інтерес до предмета; формувати вміння працювати са­мостійно та в групах, виховувати почуття доброти й ми­лосердя до людей інших національ­ностей.

Обладнання: політична карта світу, фізична й економічна карти Індії, фотоілюстрації  історичних пам'яток, презентація «Індія».

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Форма проведення: урок-подорож

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент – 2хв.

(розвиток соціальних та психологічних компетентностей)

Вчитель проводить соціально – психологічний тренінг з учнями. Разом створюють – «пам’ятку успіху», визначаючи, що покликаний виконувати кожен для досягнення мети:

  •      посміхнутись  учителю та однокласникам;
  •      радіти можливості  пізнати невідоме;
  •      виявляти позитивні емоції;
  •      відшукати у власному досвіді щось цікаве;
  •      сприймати нове зацікавлено, вдумливо;
  •      фіксувати інформацію в пам’яті;
  •      відкривати для себе нові проблеми та шукати шляхи їх розв’язування;
  •      шукати причини та наслідки;
  •      продемонструвати свої теоретичні знання та здобутки;
  •      класифікувати, систематизувати, узагальнювати;
  •      створити свій авторський міні-підручник  або тест, кросворд, таблицю, довідник, візитку
  •      саморозвиватись   та самовдосконалюватись;
  •      вірити у свої сили  та прагнення.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Провести соціогеографічний практикум: визначити, які предмети та речі, що вас оточують у повсякденному житті, зроблені у Китаї. Оцінити їх якість. Поміркуйте, чи можна було б замінити їх товарами українського виробництва.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1.Інтелектуальна розминка.

1. Які субрегіони виділяють в Азії?

2. Що таке Джакотський трикутник?

3. Скільки виділяють груп країн в Азії за рівнем соціально - економічного розвитку?

4. Яка країна Азії характеризується І типом відтворення населення?

5. Які 2 країни Азії створюють позитивний імідж для всього регіону?

  • Пофантазуємо і перенесемося у X ст. Ви почули слово “Індія”.
  • Поділіться, яка виникла у вас уява? (багатства, казкові скарби, чудеса, загадкова країна, екзотична).
  • Ви живете у ХХІ ст..
  • Скажіть, яка уява виникає сьогодні, почувши слово “Індія”?
  • Пригадайте, хто з європейців відкрив шлях до Індії? (Васко да Гама, 1497-1499 рр)
  • Поясніть, добре це чи погано, що відкрили Індію для світу? (вміщує позитивні і негативні наслідки великого географічного відкриття)
  • Пригадайте, що індійці подарували світу?

- першими почали розводити домашню птицю;

- подарували світу шахи;

 - десяткову систему обчислення.

Дійсно, Індія – одна з колисок людської цивілізації.

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

Вступне слово вчителя:

 - Винятково багатоманітна і багатолика ця країна — далека і близька, розташована на півострові Індостан, який часто іменують субконтинентом.

 - «Країною чудес» називали її мореплавці й мандрівники минулого за казкову красу і багатство;

 - «країною снігів і пальм» — самі індійці за вічнозелену рослинність (не випадково уособленням країни є пальма) і величні хребти Гіма­лаїв і Каракорума, покриті вічними снігами.

 - Це країна контрастів, де плоска, як стіл, Індо-Гангська рівнина межує з найвищими гірськими вершина­ми, посушливе Деканське плоскогір'я — з південними штатами, що потопають у тропічній рослинності, а різко континентальний клімат внутрішніх областей, де нестерпна спека літніх місяців змінюється пронизливими холодом у зимовий сезон, межує з морським кліматом прибережних зон, особли­во на півдні, де поділ на сезони по суті стає умовністю.

 - Дуже часто її називають «країною мовних джунглів». І це не випадково, оскільки в країні налічується понад півтори тисячі мов і говірок, хоч основними, консти­туційно визначеними залишаються п'ятнадцять, яки­ми розмовляє 90 відсотків населення країни.

 - Індія — воістину велична країна, де живе працьо­витий, талановитий, сповнений сил і почуття власної гідності народ.

 - Подорожуючи Індією, думаєш про те, як важко було зрушити з місця  цю величезну, як континент, країну, в житті якої сьогоднішній день так тісно переплітається з днем завтрашнім і днем минулим подібно до того, як на індійській дорозі кондиційований автобус сусідить з парою волів, запряжених в арбу, і пішими переносниками цегли.

В. Овчинников  “Своїми очима”)

V. Оголошення теми та мети уроку.

Тож давайте полинемо на крилах пізнання у чудову країну Індію.

  •            Сформуємо загальне уявлення про характерні риси ЕГП Індії, особливості природних умов та ресурсів, загальні закономірності розміщення населення та господарства.
  •            продовжимо вдосконалювати практичні навички і вміння самостійно здобувати знання.

Епіграф уроку:

Глянь, о душе моя,—ось жадана земля,

Ось земля споконвічна прочан.

Глянь на Індію ти, на той берег святий.

Де вселюдно шумить океан.

Тагор

Девіз уроку

Чого б ти не навчався, ти навчаєшся для себе.

Петроній

Запис на дошці

Основою економіки Індії є господарство, яке:

  • дає сировину для галузей текстильної, джутової; цукрової промисловості;
  • врожайність сільськогосподарських культур одна з найнижчих у світі;
  • переважає рослинництво (4/5 товарної продукції сільського господарства);
  • у рослинництві 4/5 — це продовольчі культури: рис, пшениця, просо;
  • посідає І місце у світі за кількістю ВРХ (викори­стовують її як тяглову силу); на північному заході роз­водять овець.
  • Індія посідає друге місце у світі за розмірами зрошу­вального землеробства.

VІ. Вивчення нового матеріалу.

Експерт  -  географ

  • Визначення ГП країни.

Площа: 3,287 млн. км2.

Населення: 1,21 млрд. осіб.

Столиця: Нью-Делі.

Глава держави: президент.

Державний устрій: федеративна республіка. Входить до Співдружності націй, очолюваного Великобританією.

Адміністративний поділ: 28 штатів, 7 союзних територій.

Республіка Індія розташована в Пів­денній Азії на півострові Індостан, що за формою нагадує трикутник, наче відгороджений від іншої Азії високою стіною Гімалаїв.

На півдні, сході, заході країна оми­вається Аравійським морем і Бенгальською   затокою   Індійського океану.

Індія межує з Пакистаном, Афганістаном, Китаєм, Непалом, Бутаном, Бангладеш і М'янмою. Найдовшим  є кордон з Китаєм, що проходить головним Гімалай­ським хребтом.

Близькими морськими сусідами Індії є острівні держави Шрі-Ланка і Мальдівська Республіка.

Через Індію проходять міжнарод­ні торгові шляхи, що поєднують Азію, Європу, Африку і Австралію. Це, безумовно, сприяє встановлен­ню Індією зовнішньоекономічних зв'язків.

Особливості ЕГП (демонстрація слайдів) (слайд №16, 5825)

  •            розташована в Пд. Азії;
  •            омивається водами Індійського океану, поблизу південних берегів Індії проходять морські шляхи з Середземного моря у Тихий океан;
  •            має великі природні ресурси і сприятливі природні умови;
  •            існує низка  нерозв’язаних територіальних питань з Пакистаном та Китаєм, що ускладнює відносини між країнами;
  •            сепаратистські настрої у штаті  Пенджаб, корінні жителі якого сікхи налаштовані на відокремлення від Індії.

Висновок: ЕГП – вигідне,  зручне.

Зупинка «Історична»

Європейці почали колонізувати Ін­дію ще в XVI ст.— португальців, Голландців, французів, англійців привабили її легендарні багатства. Англійці отримали перемогу над су­перниками в ході тривалих війн, і з середини XIX ст. до 1947 р. Ін­дія фактично була сировинним до­датком Британської імперії, звідки вивозилися практично всі промис­лові вироби.

Індія — найбільша держава Півден­ної Азії. Це країна контрастів як з точки зору природних умов, так і соціально-економічної ситуації.

  • Винаходи індійців.  Я

Чим ми завдячуємо індійцям. Індійці подарували людству багато корисних винаходів. Вони винайшли шахи. Гра була задумана як битва між двома арміями і називалася «чотири роди військ». Спочатку в цю гру грали лише царі, а згодом вона поширилася в усьому світі.

Цифри, якими ми користуємося і які називаємо арабськими, насправді винайшли стародавні індійці. Від них вони перейшли до арабів, а потім потратиш до європейців. Індійці також придумали цифру 0.

Індійці були вмілими архітекторами і гарними скульпторами. Вони висікали з каменю статуї га барельєфи і прикрашали ними храми й палаци. Скульптори зображати богів, тварин, людей.

Література Індії. Найдавніша книга в індійській літературі — «Рігведа» — збірник священних гімнів, «Магабгарата», «Рамаяна».

Індійський театр. Театр виник в Індії в давнину, досяг найвищого свого розквіту до кінця древньої епохи. Актори в стародавній Індії займали низький соціальний стан - у законознавчий трактатах вони прирівнюються до шудрам, а їхня професія оголошується негідною представників вищих станів. За переказами, актори були прокляті за те, що зображували у смішному вигляді святих - ріші. Проте низький соціальний статус не заважав акторам бути людьми вельми освіченими і користуватися заступництвом і дружбою знатних осіб.

Перед виступом актори кладуть в око маленьке зернятко, яке всмоктує вологу, надає окові червоний відтінок. Такий хід також є невід’ємною частиною гриму. Нанесення гриму триває не менше двох годин, під час яких актор спить.

Аюрведа - традиційна медицина Індії. Аюрведа - це цілісна і повна система медичних знань (профілактика і лікування хвороб, вчення про темпераменти і фізіології, а також про здоровий спосіб життя), яка існує і розвивається в Індії вже кілька тисяч років.

Аюрведа тісно пов'язана з традиційними практиками Індії, зокрема з йогою.

Експерт з ресурсів

Природні умови (демонстрація слайдів) (слайд №17)

  •            країна контрастів – великі плоскі низовини, найвищі у світі гори і нагір’я, тропічні пустелі, перезволожені дельти річок, безмежні простори орних земель.

Для Індії характерний субекваторіальний мусонний клімат, що виражається в чергуванні вологого і сухого сезонів року. Земельні ресурси – природне багатство країни, оскільки значна частина грунтів має високу родючість. Річки Індії мають величезний енергетичний потенціал і є джерелом зрошування. Найбільші річки – Ганг, Інд, Брахмапутра. Найвологіше місце на землі – м. Черрапунджі (12000 мм опадів в рік), на заході - пустеля Тар – опадів не буває по кілька років (див. табл 1).

                                           Природні ресурси                                Таблиця 1

 

Потужні мінеральні ресурси

 

Земельні

Водні

Лісові

Рекреаційні

-кам’яне вугілля,

-залізні руди,

-марганцеві,

-хромітові руди,

-титанові, 

-нафта, 

-слюда, графіти,

-дорогоцінне каміння 

 

-алювіальні

-червоноземи

-Інд 

-Ганг 

-Брахмапутра

вологі

екваторіал.

та перемінно-вологі ліси

історико-культурного напрямку(пам’ятки різних епох), екологічного напрямку (екзотичні природні ландшафти, національні парки), гірсько-лижно-альпіністсь- кого напряму (Гімалаї)

Екологічні проблеми:

- проблема водозабезпечення людей і господарства;

- швидка ерозія грунтів внаслідок нераціональної господарської діяльності;

- засолення грунтів при зрошенні;

- заболочення;

- збільшення площі піщаних пустель внаслідок вирубування лісів.

 Тому актуальною є проблема охорони природи у всіх її аспектах.

Висновок: Індія має великі природні ресурси і сприятливі природні умови.

 В природному відношенні – одна з найбагатших країн світу. Це виправдовує одне з її визначень колоніального періоду – „перлина Британської корони”

 - Що ще характеризує багатство кожної країни? (її народ)

Експерт  - демограф

  1.                     Індія  — друга за кількістю населення країна світу, що характеризується високим природним приростом. В умовах браку робочих місць і нестачі продуктів харчування це створює додаткові труднощі для економіки країни, що розвивається. Тому індійський уряд ще в 1951 р. почав здійснювати демографічну політику, спрямовану на зниження народжуваності. За п'ятдесят років удалося знизити рівень народжуваності майже вдвічі (у 2008 р. цей показник склав 21,2 %о). Однак за абсолютним приростом населення Індія є світовим лідером: щороку кількість індійців збільшується більш ніж на 16 млн осіб. Більшість індійців — понад 700 млн осіб — живуть у селах. У той самий час швидко зростає населення великих міст. У країні налічується 36 міст - мільйонерів, найбільші з них: Мумбай (Бомбей), Колката, Нью-Делі, Ченнай (Мадрас), Бангалор.
  2.                     Середня густота населення ста­новить 324 осіб, на км2 і є однією з найвищих у світі. У деяких ра­йонах густота населення досягає  понад 750 осіб на км2.

Для Індії характерна висока народжуваність, пов'язана з традиційно  ранніми шлюбами і багатодітними сім'ями.

Середня тривалість життя індусів до  недавнього часу становила всього 32 роки, нині перевищує 62 роки. Чоловіче населення Індії за чисельністю переважає над жіночим: на 100 жінок припадає 107 чоловіків.

2. Індія — найбільш багатонаціональна країна світу. Тут проживає понад 300 народів і народностей. Найбільші з них — хіндустанці, біхарці, бенгальці, маратхі, телугу. Частка найбільш численного народу країни — хіндустанців — становить менше ніж 25%.

Релігійний склад досить однорідний — близько 81 % населення — індуси, ще 14 % — мусульмани. З інших релігій найбільше прихильників у християнства, сикхізму, джайнізму й буддизму.

3. Більшість населення Індії сповідує індуїзм. Індуїзм — це одна великих світових релігій, що сформувалась в І тисячолітті нашої ери. його основі лежить учення про перевтілення душ, що відбувається згідно з законом відплати (кармою) за доброчесну абу дурну поведінку, Індуїзм визнає три верховних божества: Брахму, шо за індуїстською міфологією є творцем світу, Вішну, котрий зберігає Всесвіт, Шиву, який руйнує його. (Проте Шива в індуїзмі вважається не тільки богом- руйнівником, але і богом-творцем). Верховні божества, за індуїстським ученням, мають земні втілення. Наприклад, Вішну має їх 10, і серед — Кришна та цар-герой Рама.

4 учень.  Однією із обов'язкових умов доброчесної поведінки людини індуїзм вважає дотримання кастових правил. Що таке касти? В Індії, згідне з індуїзмом, усе суспільство розділене на касти, тобто групи людей; що із покоління в покоління виконують певні обов'язки в суспільствы володіють певними професіями. Вищою кастою є брахмани, яким призначено бути жерцями або наставниками. Наступні — кшатрії — воїни ті правителі; за ними вайші — хлібороби, купці та ремісники; і, нарешті, шудри — «нижча» каста, до якої входять слуги, раби та «недоторкані » Кожному індусові релігія велить вести той спосіб життя, який відповідає його касті. Кастові організації в Індії мають свої газети, кас. взаємодопомоги та банки.

На самому низу суспільних сходів — «недоторкані». Протягом віків вони виконували тільки брудну роботу. їм не дозволяється доторкатися до членів вищих каст, заходити до їхніх кухонь і храмів, користуватися спільними предметами, а іноді навіть мостами та дорогами.

Звичайно, в сучасній Індії поділ на касти вже не такий жорстокий, як у минулому. Конституція Індії визнала рівноправність каст. У країні ухвалено закони, за якими за дискримінацію нижчих каст притягають до суду. їхніх членів улаштовують на роботу нарівні з іншими, дітям у школі видають безкоштовні підручники. Саме життя (поява нових промислових доріг, переселення людей із села до міста) унеможливлює сувору ізоляцію каст.

Визначення причин „демографічного вибуху”:

  •            ранні шлюби;
  •            високий рівень народжуваності зумовлений історичними, етнічними, релігійними традиціями;
  •            релігія, яка схвалює багатодітність та забороняє втручатись у природонародженності;
  •            традиції мати великі сім’ї і обов’язково синів, які повинні спалити покійних батьків на березі р.Ганг (індуси), а також за сина дають „дахедж” – викуп, коли він одружується.

2-й  учень. Особливості проживання та відмінність у рівні життя

Багатство і злидні живуть пліч-о-пліч. Заможні верстви Індії становлять менш ніж 4% від загаль­ної кількості населення. 60 % населення країни офіційно живуть  за межею бідності, багато людей живе в міських нетрях або взагалі без даху над головою.

За даними перепису населення Індії у 2001 році частка неграмотного населення становила 35%. У країні введено обов'язкове безкоштовне початкове навчання (у деяких штатах — і без­коштовна середня освіта). Незва­жаючи на це, багато дітей не ходять до школи, рівень освіти залишаєть­ся досить низьким.

Індійські міста дуже шумні — безпе­рервно сигналять автомобілі, з ме­гафонів звучить музика, а торговці перекрикують один одного, напе­ребій пропонуючи товари. Перепов­нені людьми автобуси викидають клуби вихлопних газів. Багато тва­рин на вулицях ні в кого не викли­кають подиву. Містом розгулюють корови, кози і навіть мавпи.

У містах ремісники та торговці по­селяються в основному біля своїх майстерень або лотків, утворюючи професійні цехи. Будівлі в основ­ному невисокі, вулички вузькі, а густота населення досить висока.

Міська біднота будує хатини з жес­ті й дерева та нелегально підключає їх до електромережі. Великою про­блемою міст є відведення нечистот. Зазвичай відходи стікають стічними канавами, викликаючи страшенний сморід.

  • Життя в індійському селі.

3 учень:  Серед­ній індієць — сільський житель, він цілий рік працює на зрошувальних полях, у сезон хариф вирощує рис, боби, а під час сезону рабі — пше­ницю, картоплю, овочі. Працює пе­реважно вручну, для обробки землі і як транспортний засіб викорис­товує бика; цілком можливо, що в нього немає своєї землі або він є власником дуже маленької ділян­ки. Частину зібраного врожаю він обмінює на предмети першої необ­хідності.

Він сповідує індуїзм; не знає дер­жавної ( англійської), мови, ледве читає другою державною мовою —хінді; його дружина неграмотна. У родині четверо дітей, троє з них уміють читати й писати. В його бу­динку немає електрики й газу. Хар­чується він в основному рослинною їжею. Найчастіше на його столі бу­ває рис, борошняні вироби, каша, боби, овочі, картопля, кисле мо­локо; паливом у його господарстві служить солома та кізяк.

Він ніколи не виїжджає за межі свого штату. Ймовірно, він та його дружина проживуть 60—65 років. Можливо, деякі з його дітей переїдуть  до міста й будуть працювати в промисловості або сфері послуг, найшвидше в їхніх родинах буде менше дітей.               

Індія має значні трудові ресурси. У країні немає офіційно оголошених меж працездатного віку. Незважаючи на закон, до сих пір використовується дитяча праця.

Індійська цивілізація налічує понад 5 тисяч років. її матеріальні пам'ятки — храми, мавзолеї, мечеті, пала­ци, форти — трапляються повсюд­но, багато з них відомі в усьому світі.

  •             Національний одяг індусів (розповідь супроводжується показом фотоілюстрацій).

Сарі — жіночий одяг. Це довгий цілий кусок тканини завдовжки 5—9 м. Проте найпопулярніший вид сарі — кусок тканини традиційної довжини — 6 м.

Чолі — коротка кофточка, яка надівається під сарі.

Дхоті — чоловічий варіант сарі.

Лунгі — чоловічий варіант сарі на півдні Індії.

Шальвари — шаровари на півночі Індії,

Каміз — довгі сорочки на півночі Індії. Це результат впливу перських і монгольських прибульців.)

Експерт  по господарству

Слово учителя

Головна проблема – бідність

Тільки в Індії кількість офіційно безробітних перевищує 50 млн.осіб.

Господарство.

- Пригадайте, за якими показниками визначають рівень соціально-економічного розвитку будь-якої країни?

  •            вироблений нею ВВП або ВНП;
  •            структура зайнятості населення;
  •            рівень освіти;
  •            тривалість життя населення;

За обсягом ВНП – 15 місце у світі, проте за цим показником в розрахунку на душу населення  лише 137 місце.

Промисловість

За абсолютними розмірами вало­вого національного продукту Індія входить до перших 15 країн світу. Якщо ж його поділити на 1000 млн. осіб, то країна опиниться серед найвідсталіших і найбідніших.

У структурі промисловості пере­важають галузі легкої та харчової промисловості. Домінують дрібні підприємства, розповсюджені до­машні промисли, де переважно ви­користовується ручна праця.

Енергетика. У недалекому минулому основним паливом були сухий гній (кізяк) та дерево. Зараз вони відіграють чимале значен­ня в побуті основної частини на­селення. Поряд з тим зростає ви­користання промислових джерел енергії. Найбільше значення має кам'яне вугілля.

Чорна металургія. За об'ємом капі­таловкладень і темпами росту по­сідає одне з провідних місць. Най­більшим центром металургії є Бокаро.

В кольоровій металургії найбільшу роль відіграє алюмінієва промисловість, яка розвивається на влас­них покладах бокситів.

Машинобудування і металооброб­ка. У країні виробляють електро­мотори, тепловози, вагони, літаки, електронні машини. Банґалор — центр електронної промисловості і космічних досліджень, тут також  виробляють верстати, літаки, засо­би зв'язку. Індія забезпечує великі поставки літаків на світовий ринок. З 1990-х рр., завдяки зарубіжним інвестиціям, у країні почали розви­ватися сучасні галузі — телекомуні­кації, радіоелектроніка, а також ви­робництво реактивних літаків і кос­мічних ракет.

Хімічна промисловість. Налагодже­но виробництво мінеральних доб­рив, хоча воно не задовольняє по­треби сільського господарства Індії. Розвивається нафтохімія, виробни­цтво пластмас, хімічних волокон.

В легкій промисловості найбільше значення має джутова та текстиль­на галузі.

Харчова промисловість  добре розвинута. Світове значення має ви­робництво чаю (перше місце у світі). Розвинені цукрова і маслоробна галузі.

Індія заслужено славиться своєю вишуканою і надзвичайно різноманітні кухнею. В їжу обов'язко­во додають перець, кмин, кардамон тощо.

Кустарні промисли відіграють ве­лику роль у виробництві тканин, предметів домашнього вжитку, ху­дожніх прикрас та сувенірів.

Визначити характерні риси господарства Індії (див. таблиця)

Подібні до країн розвинутих

Подібні до країн, що розвиваються

1. В Індії активними темпами  проходить індустріалізація;

 країна виробляє верстати, автомобілі,

телевізори трактори, ЕОМ, устаткування АЕС і космічні обладнання, запускає штучні супутники землі.

1.Рівень прибутків на душу населення ще низький.

 

 

2.Висока якість товарів, конкурентно-спроможна

на світовому ринку, переважає важка промисловість над легкою.

2.Переважає кількість зайнятих в с/г (3/5 населення країни)

3.На великих підприємствах використовують

обладнання за останнім словом техніки.

3. На багатьох підприємствах використовується ручна праця

 

4.Є великі національні монополії в промисловості великі плантації в с/г

4. Є дуже багато дрібних підприємств, мільйони маленьких с/г господарств

5.Останнім часом в Індії звертають особливу увагу на освіту молоді  та науку

5. Дуже багато неписьменних

 

6. Багатогалузева промисловість

6. Переважає с/г виробництво.

7. Високий рівень транспорту

7. Залізні дороги вузькоколійні, не всі  автомобільні дороги  мають тверде покриття.

Сільське господарство

Сільське господарство — основа ін­дійської економіки. В ньому зайня­то близько 60% економічно-активного населення. Крім того, воно забезпечує сировиною багато клю­чових галузей країни, особливо тек­стильну, джутову і цукрову промис­ловість.

Провідна  роль належить рос­линництву. В Індії виділяють два сільськогос­подарських сезони: літній («хариф») — сіють з кінця травня, уро­жай збирають у кінці вересня, і зи­мовий («рабі») — сіють у жовтні, урожай збирають у квітні. Основна частина врожаю припадає на літній сезон, забезпечений вологою, яку приносять мусони.

60 % земель зайнято під зерновими, особливе місце серед яких посідає рис. В Індії під рис відведено біль­ше земель, ніж у будь-якій іншій країні, і з кінця 1970-х років вона повністю забезпечує себе цим про­дуктом і посідає друге місце у світі за експортом рису.

Також  культивують бавовник, джут, арахіс, кунжут, рапс, цукро­ву тростину, каву, чай.

У харчуванні індійців велику роль відіграють бобові, овочі, фрукти, прянощі, олійні та цукрова трос­тина.

Індія посідає провідне місце по збору та експорту чаю. Чайні план­тації приурочені до передгірних районів країни. Індії належить перше місце у світі за площею, зайнятою цукровою тростиною, але врожай­ність цієї культури і збір низькі.

Важливу роль відіграють тютюн, кавове дерево, кокосова пальма, ба­нани, ананаси, цитрусові.

Завдання

Виберіть культури вологого періоду і сухого (рис, цукрова тростина, виноград, арахіс, пшениця, ячмінь, бобові, редис, гірчиця)

Харіф (літній) – вологий

Рабі (зимовий) - посушливий

- рис

 

- цукрова тростина

- пшениця

- виноград

- ячмінь

- бавовник

- гірчиця

- арахіс

- редис

- джгут

- рапс

 

Тваринництво — другорядна га­лузь сільського господарства Індії. За поголів'ям худоби країна посі­дає перше місце у світі (1/5 сві­тового поголів'я), але худоба (ко­рови, воли, буйволи, вівці) мають дуже низьку продуктивність і ви­користовуються переважно як тяг­лова сила.

Індійці-індуси є вегетаріанцями, вважають корову священною тва­риною. Поряд з цим Індія є одним з найбільших експортерів шкіри.

Для покращення породності худо­би в країні створено декілька дер­жавних ферм, де вирощують, пле­мінну худобу.

(Країна посідає друге місце у світі за поголів’ям великої рогатої худоби. Тут налічується майже 200 млн буйволів і корів. Однак тваринництво відіграє другорядну роль у сільському господарстві й не забезпечує достатньою кількістю продуктів харчування.

Проблемне запитання

Чому, аючи найбільше поголів’я великої рогатої худоби, населення Індії дуже мало споживає м’яса, масла, недостатньо молока й іншої продукції тваринногопоходження?

(Це пояснюється повсюдним використанням худоби як тяглової сили й транспортного засобу. Додаткові складнощі створюють релігійні заборони. Індуїзм уважає корову священною твариною, тому забороняється вбивати цю тварина і вживати в їжу яловичину, а мусульманам, як відомо, не можна їсти свинину.)

Учитель. А зараз опрацюючи підручник дайте відповідь на питання, які є у вас на парті.

Що характерно для транспортної системи Індії?

Які основні статті експорту та імпорту?

Чи підтримує Індія торгівельні відносини з Україною?

1. Транспорт. Зовнішні зв'язки

За словами індійців, залізничний транспорт найшвидший і найпопулярніший у цій країні. Однак, на ефективність його роботи нега­тивно впливають нерівномірність густоти залізниць у різних части­нах країни, різноколірність до­ріг тощо. Головні залізничні магі­стралі проходять долиною Гангу і вздовж морських побереж. Най­важливіша лінія Мумбай — Наґпур — Колката.

Друге місце посідає автомобільний транспорт. Національні автостра­ди з'єднують між собою найбільші міста країни.

Зовнішньоторговельні перевезення майже повністю здійснюються мор­ським транспортом.

Повітряним транспортом здійсню­ються переважно пасажирські пе­ревезення — міжнародні аеропорти Делі, Колката, Мумбай належать до найбільших у світі.

У сільській місцевості зберігаєть­ся роль гужового і в'ючного тран­спорту. У деяких містах поряд із сучасним транспортом пасажирів і грузи перевозять рикші та вело­рикші.

Індія має зовнішньоекономічні зв'язки з більш як 150-ма країна­ми світу.

Імпорт: машини, обладнання, сталь, кольорові метали, хімічні добрива, нафта і нафтопродукти.

Експорт: джутові вироби, чай, рос­линні та ефірні масла, шкіра, виро­би кустарних промислів, коштовне каміння, залізна, марганцева, хро­мітова руди.

Індія визнала незалежну Україну 26 грудня 1991 р., а 17 січня 1992 року встановила з нею дипломатичні відносини. З цього ж року в Києві працює посольство Республіки Індії. Зовнішньоторговельний оборот між Індією та Україною вже перевищує 300 млн. дол. США. Індія майже втричі більше купує товарів в Україні, ніж їй продає.

Зупинка  «Традиції»

  •             Знайомство із традиціями та звичаями жителів Індії  (матеріал в додатку)

Традиції

  1.  Індія— це країна, в якій більше свят, ніж днів у році. І це справді так. Багатство та роз­маїття релігій і культурних тради­цій стали причиною виникнення великої кількості найрізноманітні­ших традиційних, релігійних та на­родних свят.
  2.  Холі. Свято весни. Головним бо­жеством під час Холі вважаєть­ся бог задоволення Кама. Три дні святкування вулиці, парки, пло­щі заповнені людьми, вимазаними різнокольоровими фарбами. Зві­дусюди можна почути сміх, крики людей, що обливають один одно­го фарбами з пляшок, відер тощо. І дорослі, і діти радіють і весе­ляться.

3. Заклинач змій. Багато індійців займаються дресируванням кобр. Заклинач награє мелодію, похи­туючись вперед-назад, що приму­шує кобру підніматися і наслідувати його рухи. Індійська (очко­ва) кобра настільки ж гарна, як і небезпечна. Як і інші змії, ко­бра абсолютно глуха. Очкові змії, що похитуються під звуки флейти факіра, не чують її мелодії. Їх зача­ровують рухи заклинача, і той, чу­дово знаючи натуру кобри, безпо­милково оцінить дистанцію.

4. Індійський ринок. Багато індій­ців не вживає м'яса. Вони купують
овочі та прянощі і їдять їх з рисом чи хлібом.

  1.  Дорогами Індії. Дорога — дзерка­ло будь-якої країни. Індійські до­роги — суцільні перегони без пе­репочинку, галасливі та агресивні, часто-густо без додержання будь-яких правил — і, що найстрашні­ше, без права на помилку. Тут жит­тя і смерть ходять поруч, особливо вночі. На автомобільних дорогах, поряд із сучасними видами тран­спорту, повсюди зустрічаються рик­ші, велорикші, слони, худоба тощо. Рикша — це двоколісний візок, що його тягне людина.
  2.  Бенгальський тигр. Індія — одне з найважливіших місць проживан­ня тигрів, найбільших з усіх ко­тячих. Самець тигра досягає в до­вжину 3 м і важить близько 200 кг. І в Індії, як і в інших куточках світу, тиграм загрожує вимирання.
  3.  Індійська корова. В Індії найбіль­ше поголів'я худоби у світі, однак, за  релігійними   переконаннями, вбивати цих тварин заборонено. Індійці-індуси є вегетаріанцями, вва­жають корову священною твари­ною. Поряд з цим Індія є одним з найбільших експортерів шкіри..

8. Індуїзм — найпоширеніша релігія. Вісім з кожних десяти жителів Ін­дії — індуїсти. Статуї богів установ­лені в багатьох селах.

9.  Індія — найбільш демократична держава. В Індії виборців більше, ніж будь-де. З часу здобуття неза­лежності вибори проводяться ре­гулярно.

Коли мова заходить про індійське кіно, все кивають головами і починають посміхатися. Дійсно: індійське кіно - це своєрідний жанр, у якого безліч шанувальників по всьому світу. Фільми наповнені щирими емоціями, які миттєво її підхопити, і якщо героям весело - смієшся, якщо вони плачуть - мимоволі сльози підкочують до очей. А ще вражають уяву нестримні танці, пісні, і, звичайно ж, звуки що завдають ударів - відмінні риси індійської кіноіндустрії.

Індійські фільми представляють якийсь мікс: тут і комедія, драма, бойовик, трилер злилися воєдино. І не варто думати, що індійське кіно - це доля домогосподарок, багато чоловіків із задоволенням дивляться фільми, тільки нікому про це не говорять!

Назва "Болівуд", як неважко здогадатися, походить від схрещення слів "Бомбей" і "Голлівуд". Сам термін "Болівуд" вживається в 70-х, коли Індія обігнала Америку в кількості, що випускаються фільмів. Так-так, всупереч поширеній думці, зовсім не Голівуд лідирує у виробництві!

Саме індустрія індійського кіно є справжньою фабрикою мрій, з конвеєра якій щодня сходять кілометри целулоїду. Боллівуд виготовляє в 3 рази більше фільмів, ніж його лос-анджелесский побратим, поступаючись в їх чисельності тільки нігерійському Нолливуду. У Боллівуді знімається, за різними підрахунками, від 800 до 1000 фільмів на рік, що в 2,5 рази більше, ніж в Америці. Чисельність аудиторії індійських фільмів становить 3,6 млрд. глядачів.

У Боллівуді знімається від 800 до 1000 фільмів на рік, що в 2,5 рази більше, ніж в Америці.

Аудиторія індійських фільмів становить 3,6 млрд. глядачів

Зупинка  «Туристична»

Пам'ятники та храми, якими славиться Індія, — це справді те, що варто побачити. Тому за знімками істо­ричних об'єктів потрібно їх назвати й охарактеризу­вати.

Основні історичні об'єкти Індії:

  1. Червоний Форт. Має червонуватий колір, бо по­будований із рожевого пісковику понад 350 років тому. Знаходиться в Делі.
  2. Залізна колона. Вважається світовим чудом. Вона не вражає своїм зовнішнім виглядом. Це чорна мета­лева труба заввишки близько семи метрів, прикраше­на зверху на зразок давньогрецьких колон.

Вважається, що вона стоїть тут аж XV століть. При­наймні про це свідчить напис на ній.  Цінність колони у неповторних властивостях металу, з якого вона відли­та. Це чисте залізо. Колона не ржавіє. Такої чистоти металу не можуть досягти сучасні металурги. Подейку­ють про її позаземне походження.

  1. Площа «Брама Індії». Це велична брама (на зра­зок паризької Тріумфальної), стіни якої вкриті імена­ ми людей, котрі віддали своє життя за незалежність країни. Навколо споруди розкинулася велетенська га­лявина з поодинокими старими деревами. Галявина має
    розміри, як кілька футбольних полів.
  2. Кутаб - Мінар — найвища в Індії (майже 73-метрова) вежа, вправно побудована з пісковику і мармуру. Спочатку вона слугувала оглядовим майданчиком принцесі, яка дивилася звідти на чудову долину Джамни, а згодом, із впровадженням ісламу — мінаретом. Вік вежі — майже
    800 років.
  1. Тадж - Махал. Одне із семи чудес світу. Знахо­диться в Агрі. Вважається символом любові. Це вер­шина архітектурного мистецтва. Шах Джахан збудував його для дружини Мумтаз Махал, яка померла при народженні 14-ї дитини. Майже 20 років 20 тисяч лю­дей будували споруду, після чого всім їм відрубали руки, аби не могли відтворити щось схоже.
  2. Храм Лотоса — найвідоміша релігійна споруда в Делі.

V. Закріплення матеріалу

Запрошую вас у крамницю самообслуговування.

1.Основна релігія в Індії? ( індуїзм).

2. Батьківщина якої культури вважають долину Гангу? ( цукрова тростина).

3. Назвіть традиційні галузі промисловості Індії. ( текстильна, тютюнова, ювелірна, харчова).

4.Яке місце посідає Індія за обсягом вантажоперевезень? (5).

5.Чому Індію називають « перлиною в короні Британської імперії?»

6.В чому відмінності між двома сільськогосподарськими сезонами: хариф і рабі? ( хариф – вологий, рабі – сухий).

Вікторина

  1.                     Столиця Індії. (Нью-Делі)
  2.                    Півострів, на якому розташована країна (Індостан)
  3.                    Один із богів (має 4 руки і 4 голови). (Брахма)
  4.                    Острови, що входять до складу Індії. (Андаманські)
  5.                    Священна тварина Індії (Корова)
  6.                    Гори на півночі Індії (Гімалаї)
  7.                    Вид деревини, стійкий проти термітів. (Тік)
  8.                    Жіночий національний одяг (Сарі)
  9.                    Замкнуті групи людей, які пов'язані зі спадково закріпленою професією «джаті». (Касти)
  10.                Точка в центрі чола індійських жінок. (Тіка)
  11.                 Грошова одиниця Індії. (Рупія)
  1.                Священна річка Індії. (Ганг)
  1.                «Доля» (відплата за добрі чи погані вчинки). (Карма)
  2.                Дерево з особливим ароматом. (Сандалове)
  3.                Річка в Індії. (Інд)
  4.                 Колір середньої смуги Індійського прапора, який символізує чистоту й істину. (Білий)
  5.                Стара назва великого міста-порту на північному узбережжі Бенгальської затоки. (Калькутта)
  6.                 Гострий перець, який додають до всіх страв на півдні Індії. (Чілі)

V. Підсумки уроку (Висновки про подорож, оголошення оцінок)

Учитель (Слайд №24) У Делі є широковідомий за межами Індії пам’ятник – так звана залізна колона, яка датується першими століттями н.е. Ця колона, що присвячена богу Вінпу, незважаючи на довгий вік, абсолютно не має слідів іржі. Це результат давньоіндійської техніки обробки металу. Існує старовинне повір’я: у того хто стане спиною до колони і зведе за нею руки, здійсниться найзаповітніша мрія.

Я всім бажаю, щоб здійснились ваші мрії, навіть коли ви подумки згадуєте про залізну колону в Індії.

VІ. Домашнє завдання:

  1.                     Опрацювати параграф
  2.                     Творче завдання. Розробіть маршрут перебування в одній з країн Східної та Південно – Східної Азії з з бізнесовою чи туристичною метою.
  3.                     Скласти кросворд «Індія»

Цікаві факти про Індію

-Назва "Індія" походить від річки Інд, в долинах навколо якого були вдома перших поселенців.

-Система числення була винайдена в Індії. Індійський учений Арьябхатта винайшов цифру нуль.

-В Індії більше поштових відділень, ніж у будь-якій країні світу.

-Найбільший роботодавець у світі також знаходиться в Індії - це управління залізниць. -Кількість працівників цієї компанії - близько мільйона осіб.

-Першим університетом у світі був університет в Tакшіла, 700 років до нашої ери. Більше 10500 студентів з усього світу вивчали більше 60 предметів. Університет Наланда збудований в 4 столітті був одним з найбільших досягнень стародавньої Індії в галузі освіти.

-Індія - надзвичайно миролюбива держава, яка ніколи не вторгалася в інші країні за останні 100000 років історії.

-Іслам є другою за величиною релігією Індії та світу.

-Чотири релігії, народжені в Індії - індуїзм, буддизм, джайнізм і сикхізм, проповідують 25% населення світу.

-Найстаріша європейська церква і синагога в Індії знаходиться в місті Кочін. Вони були побудовані в 1503 і 1568 відповідно.

-Бойові мистецтва вперше були створені в Індії, а потім поширились на Азію буддійськими місіонерами .

-Йога має свої витоки в Індії та існує вже більше 5000 років.

-Індія за розміром складає близько 1 / 3 розміру Сполучених Штатів, але це друга за чисельністю населення країна в світі, з населенням

-Багато індійців вважають туалетний папір шкідливим і вважають , що замість нього краще використовувати ліву руку та бризки води  в потрібному напрямку. Отже, ліва рука вважається нечистою і ніколи не використовується для прийому їжі.

-Незаконним вважається ввезення або вивезення індійської валюти, рупії іноземцями.

-В Індії зареєстровано найбільшу у світі кількість абортів.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чала Світлана Петрівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
doc
Додано
27 січня 2020
Переглядів
7384
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку