Урок інформатики: «Алгоритми і виконавці»

Про матеріал
Урок інформатики: «Алгоритми і виконавці». Створено для учнів 4 класу. Містить приклади алгоритмів для практичних завдань.
Перегляд файлу

Урок інформатики: «Алгоритми і виконавці»

 

Мета уроку:

Навчальна: сформувати поняття про алгоритми, їх структуру та виконавців

Розвивальна: розвивати логічне мислення, алгоритмічну культуру учнів Виховна: формувати інтерес до вивчення інформатики, виховувати уважність та послідовність

 

Обладнання:

Комп'ютери

Мультимедійна презентація

Роздаткові картки

Плакат "Алгоритми" Хід уроку:

1.   Організаційний момент (3-5 хв) Привітання

Перевірка готовності учнів до уроку

Створення позитивного емоційного налаштування

 

2.   Актуалізація опорних знань (7-10 хв)

Бесіда про те, що таке послідовність дій Приклади алгоритмів з повсякденного життя: 

Приготування бутерброда

Алгоритм "Приготування бутерброда"

1.                 Підготовка робочого місця 

Вибрати чисту тарілку

Помити руки

Підготувати необхідні продукти: 

Хліб

Масло

Шматочок сиру або ковбаси

Дістати ніж та розробну дошку

2.                 Підготовка хліба 

Відкрити пакет з хлібом

Обережно дістати скибку

Покласти скибку на дошку

За потреби зрізати черствий край

3.                 Намащування масла 

Дістати масло з холодильника

Взяти ніж для масла

Акуратно намастити тонкий шар масла на хліб

Розмазати рівномірно по всій поверхні

4.                 Додавання начинки 

Вибрати додаткові інгредієнти

Нарізати сир або ковбасу

Акуратно покласти на намащений маслом хліб

Розмістити рівномірно

5.                 Завершення 

За бажання накрити другою скибкою хліба

Розрізати бутерброд навпіл (необов'язково)

Покласти на тарілку

6.                 Прибирання робочого місця 

Прибрати використані продукти

Помити ніж Витерти стіл

Вимити руки

 

Вмивання вранці

1.                 Прокинутися 

Вийняти руки з-під ковдри

Потягнутися

Сісти на ліжку

2.                 Підготовка до вмивання 

Підійти до раковини

Перевірити наявність необхідних речей: 

Рушник

Мило

Чиста вода

3.                 Миття рук 

Відкрити кран Перевірити температуру води

Змити воду на руки

Взяти мило

4.                 Миття обличчя  Намилити долоні

Нанести мило на обличчя

Акуратно розтерти коловими рухами Особливо ретельно вмити: 

Лоб

Щоки

Підборіддя

5.                 Змивання 

Набрати чистої води

Ретельно змити мило

Повторити змивання 2-3 рази

6.                 Завершення  Закрити кран

Взяти рушник

Обережно промокнути обличчя

Повісити рушник на місце

 

 

Алгоритм "Збирання портфеля" Врахувати розклад

Передбачити послідовність

Визначити необхідні предмети

Приклад розв'язання:

1.     Перевірити розклад уроків

2.     Дістати щоденник

3.     Підготувати підручники

4.     Покласти зошити

5.     Покласти пенал

6.     Перевірити наявність спортивної форми

7.     Покласти воду

8.     Перевірити наявність всіх предметів

9.     Закрити портфель

 

 

3.   Теоретична частина (15-20 хв) Поняття алгоритму:

Алгоритм - чітка послідовність дій для досягнення певної мети

Властивості          алгоритму: послідовність,      зрозумілість,        визначеність, результативність Виконавці алгоритмів:

Людина

Комп'ютер

Технічні пристрої

Умовні виконавці (на прикладах мультгероїв)

 

4.   Практична робота (15-20 хв) Завдання для учнів: Скласти алгоритм переходу вулиці

 

Алгоритм переходу вулиці

1.                 Зупинитися перед краєм тротуару

2.                 Уважно подивитися ліворуч

3.                 Подивитися праворуч

4.                 Ще раз перевірити ліву сторону

5.                 Якщо немає машин: 

     Впевнено, але не поспішаючи почати перехід

     Йти по пішохідному переходу

6.                 Якщо є світлофор: 

Почекати зеленого сигналу

Перед переходом ще раз оглянутися

7.                 Йти прямо, не зупиняючись

8.                 Не користуватися телефоном під час переходу

9.                 Не відволікатися Додаткові правила:

Переходити тільки в спеціально позначених місцях

Не перебігати дорогу

Знімати навушники

Тримати дорослого за руку (для молодших дітей)  Намалювати блок-схему алгоритму Додаткове завдання.

Розробити простий алгоритм для виконавця (робот, комп'ютерний персонаж)

Алгоритм:

1.     Стартова позиція - вхід в лабіринт

2.     Рух уперед на 1 крок 3. Перевірка напрямку: 

Якщо стіна праворуч - повернути ліворуч

Якщо стіна попереду - повернути праворуч

4.     Рух уперед

5.     Перевірити умову виходу: 

Якщо досягнуто мети (вихід) - зупинитися

Інакше - продовжити рух

6.     Кінець руху 

 

5.   Фізкультхвилинка (3-5 хв) Вправи для зняття втоми

Танцювальні рухи під музику

Гімнастика для очей

1.                 Вправи для очей

Заплющити очі на 3-5 секунд

Широко відкрити очі

Повертати очі вправо-вліво

Подивитися вгору-вниз

Намалювати очима коло за годинниковою стрілкою

Намалювати очима коло проти годинникової стрілки

 

2.                 Вправи для шиї та плечового поясу

Повільні нахили голови вправо-вліво

М'які обертання головою

Підняти та опустити плечі

Плавні рухи плечима вперед-назад

Розтягування шиї

 

3.                 Динамічні вправи

Підняти руки вгору - встати навшпиньки

Нахилитися вперед - торкнутися підлоги

Стрибки на місці

Присідання

Потягування

 

4.                 Дихальні вправи

Глибокий вдих через ніс

Повільний видих через рот

Затримка дихання на 2-3 секунди

Повторити 3-4 рази

5.                 Вправи для пальців Стиснути та розтиснути кулаки

"Пальчикова гімнастика"

Розтирання долонь

Масаж пальців

 

6.   Закріплення вивченого (10 хв)

Групова робота

Розв'язання завдань на складання алгоритмів

 

Завдання 1: Алгоритм приготування чаю

Скласти послідовність дій Вказати необхідні інструменти

Визначити умови виконання

Приклад розв'язання:

1.                 Взяти чайник

2.                 Налити воду

3.                 Поставити чайник на плиту 4.Включити плиту

5.     Чекати, поки вода закипить

6.     Вимкнути плиту

7.     Насипати чай у заварник

8.     Залити кип'ятком

9.     Витримати 3-5 хвилин

10.Розлити чай по чашках

 

Завдання 2: Алгоритм "Допомога молодшому брату/сестрі"

Врахувати вік молодшого

Визначити послідовність дій

Передбачити можливі варіанти

Приклад розв'язання:

1. Запитати, чи потрібна допомога 2. Якщо потрібна: 

3.     З'ясувати, в чому саме

4.     Вибрати спосіб допомоги

5.     Діяти спокійно та лагідно

6.     Похвалити молодшого

7.     Перевірити результат

 

Завдання 3: Алгоритм миття овочів Визначити послідовність

Вказати умови безпеки

Передбачити гігієнічні норми

Приклад розв'язання:

1.     Підійти до раковини

2.     Відкрити кран

3.     Перевірити температуру води

4.     Взяти овочі

5.     Помити під проточною водою

6.     Почистити щіткою

7.     Ретельно сполоснути

8.     Витерти насухо рушником

9.     Скласти на тарілку

 

Методичні рекомендації:

Заохочувати творчий підхід

Обговорювати різні варіанти виконання

Звертати увагу на логічну послідовність

Розвивати критичне мислення Навчати передбачати можливі варіанти

Форми роботи:

Індивідуальне виконання

Робота в парах

Групове обговорення

Презентація власних алгоритмів

 

7. Підсумок уроку (5 хв)

Рефлексія

Питання для фронтальної бесіди:

1.                 Емоційна рефлексія

Що найбільше сподобалось на уроці?

Які відчуття у вас виникли, коли ви дізналися про алгоритми?

Чи был урок цікавим для вас?

2.                 Змістовні запитання

Що таке алгоритм простими словами? Назвіть властивості алгоритму

Хто може бути виконавцем алгоритму?

3.                 Навчальна діяльність Що нового ви дізналися?

Яке завдання було найскладнішим?

Яке завдання вам найбільше сподобалось виконувати?

4.                 Самооцінка Чи все вам було зрозуміло?

Що б ви хотіли вивчити детальніше?

Як ви оцінюєте свою роботу на уроці?

5.                 Практичне застосування

Де в житті ви раніше зустрічали алгоритми?

Які алгоритми використовує ваша сім'я?

Де, крім комп'ютера, можна використовувати алгоритми?

Творчі варіанти рефлексії:

Намалювати смайлик настрою

Скласти міні-алгоритм уроку

Придумати власний приклад алгоритму Методичні рекомендації:

Створювати атмосферу довіри

Заохочувати щирість

Не критикувати відповіді Підтримувати активність учнів

Форми проведення:

Фронтальне опитування

Робота в групах

Індивідуальна рефлексія

Письмове опитування

 

Обговорення вивченого

Оцінювання роботи учнів

Критерії оцінювання:

Логічність

Послідовність

Повнота

Креативність

Точність виконання

Взаємоперевірка

 

 

Домашнє завдання:

Скласти алгоритм улюбленої домашньої справи

Підготувати міні-презентацію про алгоритм

 

Методичні рекомендації:

Використовувати наочні матеріали

Заохочувати творчість учнів

Пояснювати матеріал просто та цікаво Створювати ситуації успіху для кожного учня

 

pdf
Додано
17 грудня
Переглядів
14
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку