Нестандартний урок - журналістське розслідування. В уроці простежується шлях духовної деградації Доріана Грея, який привів його до вчинення злочину ( за романом О.Уайльда "Портрет Доріана Грея"). Використані презентації, музичні твори, тести.
1
НЕСТАНДАРТНИЙ УРОК – ЖУРНАЛІСТСЬКЕ РОЗСЛІДУВАННЯ
ТЕМА: Історія одного злочину – духовна деградація особистості (за романом О.Уайльда «Портрет Доріана Грея» ) -слайд
МЕТА: простежити життєвий шлях головного героя і деградацію його душі, допомогти учням зрозуміти суть центрального конфлікту в романі, збагнути символічне значення портрета, водночас визначити ідейні лінії втілення в них естетичних поглядів О.Уайльда; розвивати вміння вдумливо читати та критично аналізувати твір, мотивувати свою оцінку прочитаного, формувати самостійність і незалежність суджень, стимулювати творчі здібності, виховувати розуміння, що філософія насолоди не може заповнити духовний світ людини -слайд
ОБЛАДНАННЯ: мультимедійна установка
Презентація «Оскар Уайльд»
********** «Принц парадоксу»
********** «Портрет Доріана Грея»
Кадри з кінофільму «Портрет Доріана Грея»( СРСР, 1968)
Музика з кінофільму «Доріан Грей» (Великобританія,2009)
Слайди до теми уроку
Підручники-хрестоматії для 10 класу під редакцією
Є.Волощук
Газети англійською мовою
ТИП УРОКУ: систематизація та узагальнення знань
(Всі учні сидять групами, на одному столі – назва редакції «Цілком не секретно», на іншому – гасло «Ми про це знаємо! Дізнаєтеся і ви!». У кожного учня – робоча картка уроку )
Краса душі надає чарівності навіть непоказному тілу
слайд точнісінько так, як потворність душі покладає на
найчудовішу статуру і найпрекрасніші члени тіла
якийсь особливий відбиток, який викликає в нас
незрозумілу відразу.
Г.Лессінг
ХІД УРОКУ
І. Вступне слово вчителя. Ми з вами вже не раз замислювалися над вічним питанням: у чому сенс життя? Напрям у філософії, який здобув назву «гедонізм», по-своєму відповідає на це питання. Сенс життя прихильники гедонізму бачили в насолоді. Дехто вважав Красу Божественною Істиною, а тому – вічною. Витвори мистецтва для них були втіленням Краси. Цю естетичну ідею пропагував і Оскар Уайльд.
- Чи залежить Краса від норм моралі?
Саме це питання разом з філософією гедонізму і буде в центрі уваги нашого уроку.
ІІ. Оголошення теми, завдань уроку, робота з епіграфом - слайди
ІІІ. Актуалізація знань, умінь, навичок
ІV. Формування знань, умінь, навичок
Вчитель: А тепер я запрошую всіх до редакції нашого журналу «Цілком не секретно». Наших журналістів зацікавила одна дивна історія злочину, яка сталася в Англії наприкінці ХІХ ст.
Журналіст: Ви знаєте, я недавно переглядав англійську газету «Стандарт» і в одному з номерів за 1889 рік прочитав замітку про самогубство 17-річної акторки Сібіл Вейн.
Ж. : Так, а я про це читав у вечірньому випуску «Глобу».
Ж. : А в лондонському світському товаристві обговорювали й інші загадкові події: зникнення художника Голуорда та незрозуміле самогубство досить успішного хіміка Кемпбела. Подейкували, що ці історії пов’язані з іменем якогось молодика. А потім начебто один письменник описав це в своєму романі.
Ж. : Цікаво! То що, беремося за розслідування злочину? В наш час застосування інформаційних технологій ми можемо багато про що дізнатися, не виходячи з редакції. До речі, не пам’ятаєш, як автора звали?
Ж. : Оскар Уайльд. Я вже підготувала про нього матеріал. Презентація.
Ж. : А ще його звали «Принц Парадокс» Презентація.
Ж. : Так, дуже цікава людина цей автор. Найвизначніший його роман «Портрет Доріана Грея» , що вийшов у 1890 році, має передмову, яка передає естетичні погляди Оскара Уайльда. Можливо, ці погляди відобразилися в творі? Познайомимося з ними? Презентація (учні читають і коментують)
Ж. : Доріан Грей… То, може, саме з ним пов’язані ті трагічно-загадкові події, про які ви , хлопці, прочитали. Продовжимо наше розслідування. Хто він, Доріан Грей? Презентація
Характеристика головного героя роману
Вчитель : Я бачу всі зацікавилися цією особистістю. Давайте звернемося до сторінок роману. Стор.432 «Посеред кімнати…… і обличчя йому опромінював задоволений усміх».
Лорд Генрі: стор. 433 «Це твоя найкраща робота, Безіле ……..на виставку в Гровнер ».
Безіл: с.433 «Я взагалі не збираюсь її виставляти. Занадто багато самого себе я вклав у нього».
Лорд Генрі: с.433 «Ти, з твоїм суворим обличчям….. він Нарцис, мій любий, а ти… Судячи з портрета……бездумне створіння…».
Безіл: с.434 « - Доріан Грей – мій найдорожчий друг…… згубні наслідки ».
Ж. : То, мабуть, уже можна зробити деякий висновок: Безіл бачив у Доріанові ідеал краси і людини.
Вчитель: с.435 - портрет юнака . Робота в зошитах . На стор., поділеній навпіл,запишіть зліва – позитив, справа – негатив характеру Доріана Грея (ця робота продовжується далі)
Позитив Негатив
Обличчя викликало довіру Нарцис
Адоніс прекрасне бездумне створіння
Найдорожчий друг Безіла надзвичайне усвідомлення
своєї краси бажання дізнатися нового захоплення бутафорією
різноманітні захоплення
прекрасним егоїзм і безсердечність
тонкий естет уподобання як результат пересичення розпуста
поганий вплив на молодь
вбивство Безіла
шантаж Кемпбела
вбивство Джеймса
вбивство власної совісті, душі)
Продовження роботи над характеристикою
Автор: с.438 «Тим часом Голворд ….. Доріан ».
Доріан: с.438 «Який жаль! ……..саму душу!»
Вчитель: Доріан усвідомлює свою красу, за свою молодість він був готовий віддати душу. Хто з відомих вам літературних героїв і за що віддає свою душу? (Фауст – за знання).
(що таке знання, зовнішня краса, молодість – цим поняттям можна дати більш-менш зрозуміле визначення. Що таке душа - питання вічне. Проблема в тім, що людина ще не збагнула цінності своєї душі).
Друге випробування Доріана – кохання
Ж. : Я проаналізувала, про що думав Доріан, згадуючи свою останню розмову з дівчиною. Мене особливо зацікавила така його фраза: «Може в мене нема серця?». Як ви вважаєте, друзі, це дійсно так? Подивіться , що про це каже автор на стор.446-449 роману.
Вчитель: Чим більше знав Доріан Грей, тим більше прагнув дізнатися нового. І значну роль у формуванні його світогляду відіграла книга. Знайдіть у тексті опис цієї книги (стор. 452). Чи зрозуміли ви, у чому її отруйність? (відповіді учнів).
Ж. : А я поцікавився іншими уподобаннями Доріана. Ось послухайте…
Після розповіді учні за допомогою прийому «гронування» записують у зошитах
Музичні інструменти мода
дорогоцінності Захоплення дендізм
вишивки і гобелени Доріана католицизм
аромати містицизм
Ж. : Та-ак, виходить, ці хобі у нього були від пересичення…
Ж. : Цей твір дуже скоро опинився у полікультурному просторі епохи: ним зацікавилися інші митці. Зокрема, роман був екранізований більше 30 разів. Я вибрав фільм «Портрет Доріана Грея», що випущений в СРСР у 1968році. Мене особливо зацікавила остання зустріч Безіла з Доріаном, яка закінчилася першим вбивством. За що ж дорікав художник своїй моделі? Давайте разом переглянемо цей уривок.
Ж. : Та-ак…Моторошно! Можливо, Безіла можна назвати програвшим ангелом-охоронцем Доріана? Художник, сам негарний на вид, дуже тонко відчував прекрасне і втілював його у своїх безсмертних полотнах. Можна сказати, що саме Безіл Голуорд втілює естетичні погляди автора.
Ж. : А що ж лорд Генрі? Адже цей проповідник ідей нового гедонізму був наче Мефістофель для Грея.
Ж. : А лорд Генрі, цей злий геній Доріана, що славив аморальність, новий гедонізм, увесь час спокушав невинного спочатку юнака жадобою насолод і розпусти, насправді вів цілком благопристойне життя.
Ж. : А як же позбувся Доріан тіла художника?
Ж. : Цю лінію розслідувала я. Грей сам спалив пальто та валізу вбитого, потім запросив до себе відомого хіміка і, шантажуючи , примусив того прикрити його, Доріана, злочин, застосувавши азотну кислоту. Через деякий час Алан Кемпбел, не витримавши мук сумління, наклав на себе руки. І це злодійство теж лягло на совість Доріана Грея.
Ж. : Пройшло багато років. Доріан усе такий же молодий і красивий, вишукано одягнений, денді. Він був завсідником аристократичних салонів і… вештався по наймерзенніших кублах Лондона. Спілкуючись з молодими аристократами, він розбещує їх, робить собі подібними. Та все частіше холодний жах оволодівав ним при погляді на портрет, який все більше марнів, де все виразніше проступали огидні риси. Особливо ж підсилився цей дикий страх, коли Грей дізнався, що з довгого плавання повернувся брат Сібил Вейн – Джеймс.
Ж. : Я продовжу, бо розробляв цю тему…
Ж. : Так, значить, іще одне вбивство. Про нього, звичайно, не писали в газетах, але вини Доріана це не зменшує, хоч у нього і була спроба зробити добрий вчинок.
Ж. : Після зустрічі з Джеймсом Вейном Доріан вирішив змінити свою поведінку. Він розказав лорду Генрі про любовну пригоду з сільською дівчиною, яку він не знеславив, а «пожалів». А «Генрі знову заходився відмовляти Доріана від планів щодо життєвих змін, запевняючи, що нині він є «взірцем досконалості»» (стор.466).
Чи так це? Знаючи вже про духовну деградацію Доріана, як ви вважаєте, друзі, це було кохання, благородство? Чи щось інше? Що тепер його хвилює? Давайте прочитаємо кінцівку роману.
Ж.: А я пропоную подивитися останні кадри фільму.
V. Систематизація та узагальнення знань, умінь, навичок
Вчитель: Спроба Доріана у фіналі романа знищити надійно захований портрет завершується його власною загибеллю, а витвір мистецтва залишається незнищуваним. Портрет – уособлення душі, совісті героя, уособлення мистецтва - в своїй первозданній красі житиме вічно. Увійшовши до кімнати, слуги побачили на стіні прекрасний портрет свого господаря у всьому блиску його чудової молодості і краси. А на підлозі з ножем в грудях лежала мертва людина у фраку. Обличчя у неї було зморшкувате, відштовхуюче. І лише по кільцях на руках слуги впізнали, хто це. Таким чином, в самому сюжеті романа закладена головна ідея естетізму про безумовну перевагу мистецтва над реальним життям.
- Наше журналістське розслідування добігає кінця. То що ж привело Доріана Грея до злочину?
- деградація власної душі
- духовна деградація особистості
- Особистості, очевидно, талановитої, наділеної красою, свого роду митцем, але які якості характеру переважають у цій людині? (взаємоперевірка роботи в зошитах)
- Значить, негативних рис більше. З цього у нас випливає суть центрального конфлікту. Якого?
- конфлікту між мистецтвом, Красою і мораллю
Самостійна робота
Вчитель: Пам’ятаєте, на початку знайомства з Доріаном Греєм ми казали про першу сходинку в його житті – усвідомлення своєї краси. Вона могла повести, як угору, так і вниз. На екрані – сходинки пороку Доріана , напишіть на них, що, на вашу думку, привело Грея до трагічного кінця (перевірка проводиться з екрану).
Тест
Вчитель: Друзі, на завершення нашої продуктивної роботи я раджу ще раз згадати про одного з найцікавіших авторів інтелектуального роману кінця ХХ ст. та його твір. Виконайте тестові завдання (вони у кожного з вас на парті), перевірте себе, а відповіді згодом побачите на екрані.
(під час виконання обох завдань тихо звучить музика з фільму
« Доріан Грей», Великобританія, 2009р. )
а) уславлення величі і вічності мистецтва;
б) замилування прекрасним;
в) естетична увага до почуттів, вражень людини;
г) естетизація потворного, низького;
д) проголошення насолоди як вищого сенсу існування» .
2. Що, на думку О.Уайльда, має відображати мистецтво:
а) «моральне життя людини»;
б) «глядача, а не життя»;
в) «досконале використання недосконалих форм».
3. У романі О.Уайльда портрет:
а) є відображенням прекрасної зовнішності головного героя;
б) є витвором мистецтва;
в) стає символом душі головного героя.
4. Безіл Голуорд не хотів віддавати портрет Доріана Грея на виставку, тому що:
а) це була найкраща його робота;
б) він вклав у нього частину своєї душі;
в) хотів зберегти пам'ять про свого друга.
5. «Прекрасне у житті – це насолода почуттів, треба лише дати вияв кожному почуттю, втілити кожну мрію», - ці слова лорда Генрі є вираженням:
а) естетизму;
б) імпресіонізму;
в) гедонізму;
г) егоїзму?
6. З якою метою лорд Генрі намагається вплинути на Доріана Грея:
а) хоче розвинути в юнакові потяг до прекрасного, Краси;
б) прагне допомогти Доріанові удосконалити внутрішній світ;
в) хоче «виховати» послідовника своїх ідей;
г) йому цікаво втілити на практиці власні ідеї?
7. Про кого ці слова: « Він прагнув виробити цілком новий спосіб життя, що виходив би з розумних філософських засад, що мав би свої упорядковані принципи, - і вищий сенс існування бачився йому в одухотворенні почуттів»:
а) про лорда Генрі;
б) про Доріана Грея;
г) про Безіла Голуорда?
8. Зморшка жорстокості на портреті з’являється після того, як Доріан Грей:
а) дізнався про смерть Сібіл Вейн;
б) починає вести богемне життя;
в) вбиває Безіла Голуорда?
9. Доріан Грей пояснював убивство художника Безіла Голуорда як:
а) спалах безумства;
б) помсту за скалічене власне життя;
в) випадковість.
10. Знайдіть помилкове твердження: «Причина невдалого життя, на думку Доріана Грея, у:
а) впливі ідей лорда Генрі;
б) власній недосвідченості та довірливості;
в) бажанні завжди залишатись прекрасним;
г) своїх помилках».
11. «Смерть власної душі у живім тілі» Доріан усвідомив, коли:
а) «з нього вихопилося фатальне благання, щоб портрет ніс тягар його днів, а він сам щоб зберіг незаплямованою пишноту вічної молодості»;
б) «портрет дізнався про смерть Сібил Вейн раніше від нього самого»;
в) «лиха слава оточувала його дивні відлуки»;
г) вбив художника Безіла Голуорда;
д) подумав «про власне майбутнє».
12. Ідейний роману «Портрет Доріана Грея» полягає у тому, що:
а) головним для людини є зміст життя та чиста душа;
б) людина покликана жити заради власної насолоди;
в) Краса має згубний вплив на життя людини і спонукає до злочину;
г) «Життя – коротке, мистецтво - вічне».
Дайте розгорнуту відповідь на запитання (за вибором)
Рефлексія
Вчитель: А тепер пропоную вам, шановні мої однодумці, самим зробити висновок з уроку.
(орієнтовні відповіді)
Заключне слово вчителя. Лорд Генрі якось сказав Доріану: «Справжня таємниця щастя – у пошуку краси ». Чому ж цей пошук не приніс щастя Грею?
Треба точно знати, що і де слід шукати. Доріан не міг знайти красу, бо там, де він її шукав, краси не було. Краса не у відчуттях, не в насолоді і навіть не у мистецтві. Красу треба шукати в людині!
VІ. Підбиття підсумків уроку
VІІ. Домашнє завдання
Написати міні-твір на одну із тем:
Вирок Доріану Грею
Лист підтримки Доріану Грею
Молитва за душу Доріана Грея
Поради Доріану Грею.
Людмила Парамонова, вчитель-методист
зарубіжної літератури СЗШ №35
м.Кам’янське
Дніпропетровської обл.
Література
Бачук Тетяна. Гімн естетизму чи естетична антиутопія. Урок за темою «Оскар Уайльд – представник англійського раннього модернізму. Життя і творчість митця. Естетизм Уайльда. Аналіз передмови до роману»// Всесвітня література в сучасній школі. – 2012. - №2.
Вітченко Андрій, Вітченко Анастасія. Вивчення монографічної теми у школі. «Життєвий і творчий шлях Оскара Уайльда» //Всесвітня література в сучасній школі. – 2013 - №6.
Волощук Є. Зарубіжна література: Хрестоматія-посібник для 10-го кл. загальноосвітніх навчальних закладів. – Київ.: Видавничий Дім «Світ знань», 2004.
Мельник А.О., ХимераН.В., Дем’яненкоО.О., Бобровська Є.М., Чередник Л.А., Тацій Т.П., Богдан Л.С., Дорофеєва Н.І. Система завдань та запитань до тематичного оцінювання (за програмою 2001р., 5-11 класи, ІІ семестр)// Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2003 - №1.
Мухін В.О. Вивчення зарубіжної літератури. 10 клас. – Харків: Веста: Видавництво «Ранок»,2002. - (Серія «Авторський урок»).
Свічкарьова І.Б. Вчимося інтерпретації художнього тексту (Урок-дослідження за романом О.Вайльда «Портрет Доріана Грея»)// Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2003 - №12.
Стамат Т.В. Формувати самостійність і незалежність естетичних суджень (Конспект уроку за романом Оскара Вайльда «Портрет Доріана Грея»)//Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2004 - №8.
Сутула Ольга,Тригуб Ірина.Орієнтовне планування уроків світової літератури.//Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2011 - №№4,5.
Сутула О.В. Художній твір в особистісному вимірі учня. Крок до себе… (Урок асоціативного аналізу за романом О.Вайльда «Портрет Доріана Грея»)// Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2006 - №12.
Штанько Людмила, Сироватка Ольга, Фурсова Людмила, Чорноус Валентина. О.Вайльд. «Портрет Доріана Грея»: матеріали до варіативного вивчення// Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2007 - №4.