Урок: " Італія. Місце країни у світі та регіоні"

Про матеріал
Мета уроку: дати загальну характеристику Італії; сформувати в учнів систему знань про особливості ЕГП Італії та його вплив на розвиток господарства; дати уявлення про населення та міста Італії, галузеву структуру й територіальні відмінності господарства країни; продовжувати формувати вміння самостійно оволодівати інформацією; розвивати в учнів інтерес до життя, побуту, традицій Італії; виховувати почуття відповідальності, толерантне відношення до культури інших народів.
Перегляд файлу

Урок географії в 10 класі

Тема. « Італія»

Мета уроку: дати загальну характеристику Італії; сформувати в учнів систему знань про особливості ЕГП Італії та його вплив на розвиток господарства; дати уявлення про населення  та міста Італії, галузеву структуру  й територіальні відмінності господарства країни; продовжувати формувати вміння самостійно оволодівати інформацією; розвивати  в учнів інтерес  до життя, побуту, традицій Італії; виховувати почуття відповідальності, толерантне відношення до культури інших народів.

Обладнання:таблиця «Галузі промисловості», ОІС «Італійська республіка» - на кожній парті, політична карта Європи,атласи, презентація «Містами Італії»,аудіо запис пісні А. Каррізі «Ліберта», портрети відомих італійців.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

   ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Учитель. Бажаю вам гарного настрою та успіхів. Адже саме гарний настрій і володіння собою допоможуть вам бути активними на уроці. Будьте уважними, не бійтеся помилитися, продемонструвати свої знання.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда

1.Держави якого регіону світу ми вивчаємо?

2. Скільки країн входить до Південно-європейського регіону?

3. До якого типу за рівнем розвитку належать ці країни?

4. Назвіть країни «Великої сімки».

5.За яким планом дається ЕГХ країни?

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Учитель.(на фоні музики «Ліберта»)Море… безкрайні простори моря… Раптом на горизонті з’явився півострів, на якому розташована одна із наймогутніших країн світу. Це – Італія, якій присвячено багато віршований рядків, але жоден з них не здатен передати всієї краси і неповторності цієї країни. Серенади, скрипалі, неймовірно мелодійна італійська мова – все це робить яскравим портрет Італії. І, напевно, кожен із нас хотів би побувати у цій країні. Сьогодні це можливо. Ми вивчимо  ще одну європейську країну, що входить до «Великої сімки». Лише деякі країни світу мають таку довгу і цікаву історію, як Італія. Ще менша кількість країн з подібною історією є сьогодні високорозвиненими державами. Італія належить саме до таких країн, поєднавши величну історію і досягнення сучасності. Сьогодні на уроці ми дамо економіко-географічну характеристику Італії, ознайомимося із населенням країни, просторовою організацією господарства і його територіальною відмінністю

(Учні записують тему уроку)

ІV. Вивчення нового матеріалу

Учитель. Що ж це за країна Італія? Які асоціації викликає у вас це слово?

Прийом «Мозковий штурм»

(Учні називають асоціації, учитель записує їх на дошці)

Учитель. Як ви вважаєте, чи буде ця тема цікава для вас? Якщо так, то чому?

(Учні відповідають)

  •                   Діти, зверніть  увагу на прапор і герб Італії. Гілка оливи символізує миролюбність нації, сталеве зубчасте колесо – символ праці, гілка дуба говорить про силу і гідність італійського народу.

Завдання. Скласти «Візитну картку» Італії.

(Учні складають «Візитну картку» під пісню А. Каррізі «Ліберта»)

Учитель. Пісня «Ліберта» входить до однойменного альбому, що вийшов у 1987 році. А співає її відомий італійський співак АльбаноКаррізі. Яких ще видатних італійців ви знаєте: художників, співаків, мореплавців, композиторів, модельєрів?(портрети прикріплені на дошці: ЛучаноПаваротті, Нікколо Паганіні, Христофор Колумб, Марко Поло, Галілео Галілей, АмерігоВеспуччі)

  1. Фізико-географічне положення

Розповідь з елементами бесіди

Учитель. Італія розташована на півдні Європи, у центральній частині Середземномор’я, займає територію Апеннінського півострова, південні схили Альп, острови Сардинія і Сицилія, а також кількох дрібніших островів. Територія витягнута і не досить компактна. Країна має протяжну берегову лінію, омивається водами теплих морів: Іонічним, Середземним, Тірренським, Лігурійським, Адріатичним. За винятком деяких районів, в Італії немає місцевостей, віддалених від моря більш, ніж на 120 км.

1.Економіко-географічне положення

Випереджальне завдання

  1. Природні умови та ресурси

Випереджальне завдання

  1. Населення і найбільші міста

А. Самостійна робота учнів

(Учні опрацьовують матеріали ОІС та підручника)

Задача.  На кінець 2018 року в Італії проживало 59963170 осіб. Обчисліть, якою буде  кількість населення на кінець 2019 року і на скільки вона збільшиться, використовуючи такі дані: народилося 404758 осіб, померло 454636 осіб, міграційний приріст 83298 осіб.

Б.Презентація«Містами Італії».

(Учні надають інформацію у супроводі презентації)

Рим – столиця Італії, одне із найстаріших і найкрасивіших міст світу, засноване у 753 р. до н.е. Його часто називають «вічним містом. Політичний і культурний центр. Тут знаходиться держава Ватикан.

Колізей – найбільший амфітеатр Стародавнього Риму, символ імператорської могутності. Вміщав близько 50 тис. чоловік.

Фонтан ді Треві – найвідоміший і найбільший фонтан Риму.

Генуя– місто-порт, батьківщина Христофора Колумба.  Місто університетів, туристичний і науковий центр. (перегляд  відео , 1хв)

Турин – столиця автомобільного концерну «Фіат», що включає до свого складу 100 компаній. Розташований в Альпах. Великий промисловий центр.Турин – це місто видатної культурної спадщини: 15 королівських резиденцій занесені до списку Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.

Неаполь – найбільше місто на Півдні країни, важливий промисловий, культурний, фінансовий центр. На околицях міста розташовані відомі курорти.

Мілан – головний центр італійської промисловості, великий фінансовий і найважливіший транспортний вузол.

Міланський собор – це кафедральний собор побудований із білого мармуру, є одним із найбільших соборів світу – може вміщати до 40 тис. прочан.

Венеція – столиця каналів, королева Адріатики, чаклунка Венеція – найзагадковіше і найпривабливіше місто Італії, повільно зникаюче у водах затоки.

Флоренція входить до 12 найкрасивіших міст світу (перегляд  відео, 1хв).

Піза – місто відоме завдяки падаючій Пізанській вежі, розташованої у цьому місті. У 70-х роках ХХ ст. в місті оголосили конкурс на проект спасіння Пізанської вежі. Усі проекти повинні були досягти дві мети: по-перше, щоб вежа не впала. Назвіть другу мету! (щоб вона залишилася у стані падіння, бо пряма не збере стільки туристів).

Ватикан – держава-місто, найменша держава у світі. У західній частині Риму можна побачити намальовану просто на асфальті білу лінію. Що це означає? ( кордон із Ватиканом). Ватикан – центр католицької церкви, резиденція римського папи, а також скарб культури і мистецтва, включаючи Собор Святого Петра. Це найбільша християнська церква у світі.

В. «Цікаві факти»

(Розповідь учителя про звичаї й традиції італійців)

Учитель. Чи знаєте ви, що в Італії заборонено вночі бути на пляжі? Штраф 1000 євро. Основний прийом їжі ввечері у вигляді плотної вечері. Для чоловіків вважається нормальним жити до 40 років із мамою. Щоб жити в цій країні згідно із законом, громадянин зобов’язаний вивчити 800тисяч різних правил і законів. Ремені безпеки обов’язкові для усі, але ніхто і ніколи їх не пристібає. Ось такі вони – італійці…

Прийом «Чорний ящик» . У цьому ящику італійський винахід, який іноді називають «волосина ангела». Як ви гадаєте, що це таке? (макарониспагеті)Говорячи про італійців, не можна не пригадати їх кухню. Традиційна кухня Італії дуже різноманітна і оригінальна, вона поширена і відома по всьому світі, дякуючи таким блюдам як піца і паста. Справжню італійську піцу печуть у печі на дровах.

  1. Господарство

А. Третинний сектор економіки

Розповідь з елементами бесіди

Учитель. Вигідне сусідське положення і участь в ЄС сприятливо впливають на розвиток сучасних галузей промисловості і сфери послуг в Італії. Це індустріально-аграрна країна. Який сектор економіки переважає у високорозвинених країнах? (третинний сектор)Так, зокрема туризм, транспорт, банківська діяльність.  На території Італії можна знайти оптимальні умови для будь –якого відпочинку. Туризм є однією із важливих перспектив розвитку країни. У туристичній сфері зайнятий кожний десятий працюючий. Італія має сучасну транспортну систему. Переважає автомобільний вид транспорту, найгустіша мережа автошляхів на півночі.

Завдання. За картою атласу знайти і назвати найбільші аеро- й морські порти.

(Найбільші аеропорти – Рим і Мілан).  Вони є світовими хабами. Хто пригадає, що таке хаби? (пересадкувальний, перевантажувальний транспортний вузол).(найбільший морський порт Генуя).

Б. Вторинний сектор економіки

Учитель. Промисловість Італії представлена обробними галузями, що орієнтуються на трудові ресурси і переважно імпортну сировину. Порівняно з іншими розвиненими країнами промисловість Італії є менш технологічною, але більш працемісткою. Це обумовлено пізньою індустріалізацією і порівняно дешевими трудовими ресурсами. Ще однією особливістю є переважання дрібних і середніх компаній над великими корпораціями.

Робота в парах ( з ОІС  і підручником )

Завдання. Користуючись текстом параграфа 14 (ст.80), заповніть таблицю.

Галузь

Продукція

Кольорова металургія

 

Машинобудування

 

 

ТЕС -78 %, ГЕС – 20 %

Харчова промисловість

 

 

Одяг, взуття, тканини

Хімічна промисловість

 

Учитель.Італія є лідером по виробництву одягу (текстильна компанія «Бенеттон»  експортує товар у 120 країн світу), шерстяної тканини, лідер за експортом взуття, виробництвом вина, макаронів.

Для Італії характерна наявність великих монополій.Концерн «FIAT»  - найбільша італійська автомобільна корпорація, включає до свого складу 100 підприємств. Випускає легкові, спортивні, вантажні автомобілі, різноманітні промислову і сільськогосподарську техніку. Компанія була заснована у 1899 році. Сьогодні  носить назвуFiatChryslerAutomobiles(ФіатКрайслаОтомобілз).

Завдання. Розглянути зображення емблем відомих італійських брендів та визначити їхню промислову орієнтацію (Prada, Versace, Ferrari, Chanelтаін)

В. Первинний сектор економіки

Випереджальне завдання

 (розповідь про основні напрямки сільського господарства)

Г. Просторова організація господарства

Учитель.За особливостями розвитку і розміщення господарство Італіїподіляються на три регіони: Північ, Центр, Південь.

Північ є головним промисловим, сільськогосподарським, транспортним регіоном Італії. Це найбільш урбанізований регіон країни. Промисловість зосереджена в трикутнику: Мілан – Генуя – Турин.

Центр невеликий за площею, посідає ІІ місце в країні за економічним потенціалом.  Його роль визначається наявністю тут столиці.

 Південь охоплює не тількиматерикову, а й острівну частину і є найменш розвиненим. Проблемами півдня є високий рівень безробіття. Провідною галуззю тут є сільське господарство. Неофіційною столицею Півдня є місто Неаполь.

Проблемне питання. Чим, на вашу думку, обумовлені територіальні відмінності галузевої структури господарства?

                                     Прийом «Хто швидше»

  Завдання. З̀ясувати,  чи є Україна торговим партнером  Італії (стор. 82)

V. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Цифровий диктант

                              І варіант                                          ІІ варіант

Північ Італії                         1                                                         3

Південь Італії                       2                                                         4

Запитання. У цій частині країни:

1) народжуваність населення вища;

2) у тваринництві переважає вирощування дрібної рогатої худоби;

3) розташовані найбільші міста країни (Мілан, Турин);

4) зосереджено понад половину промислового виробництва;

5) високий рівень безробіття;

6) чітко виражені риси аграрного району;

7) найбільш густа транспортна система;

8) найбільшим промисловим центром країни є місто Неаполь.

2. Вправа «Закінчи речення»

1. На півдні Італія омивається водами……………….

2. На півночі межує із країнами ……………………..

3. Найбільший морський порт Італії – ……………….

4. В країні переважає релігія…………………………

5.Місто на воді – ……………………..

6. Італія посідає І місце за світовим збором…………………

7. Випускає такі марки автомобілів……………………………

8. У сільському господарстві країни провідне місце займає……………

Учитель. Перед вами фігурки людей. Підпишіть їх та розмістіть на певному поверсі Ейфелевої вежі, на яку оцінку ви розраховуєте. Покладіть у зошит і здайте його.

 

VІ. Підсумок уроку

  •                   Молодці, діти, гарно працювали сьогодні. А мені хочеться додати: скільки б разів ви не побували в Італії, величезна кількість визначних пам’яток залишиться невпізнанною. Країна найвищих культурних та історичних цінностей завжди знайде чим здивувати.

VІІІ. Домашнє завдання

Опрацювати § 14;

скласти схему зовнішньо-економічних зв’язків;

додаткове завдання (за бажанням учня):

  1. написати твір-мініатюру «Що мене приваблює у житті Італії?»
  2.  які поради ви можете дати туристам, котрі відправляються в Італію?

ADDIO( адіо) -  до побачення.

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток .ОІС до теми «Італійська республіка»

 

Площа – 301 тис. км2.     Населення – 61 млн. чол.        Столиця – Рим

Державний лад: парламентська республіка, унітарна держава

Склад території: 20 областей

Грошова одиниця: італійська ліра

За ІРЛП – 24 місце

                                                                                                       

 ЕГП

Формування території

1) розташована на півдні Європи;

2) територія складається з трьох частин: материкової, Апенінського п-ва, о.Сицилія, Сардинія та ін.;

3)розташована на перехресті транзитних шляхів між Європою, Азією, Африкою;

4) на території розташовані два анклави: Ватикан і Сан-Марино;

5) 80% державного кордону омивається Середземним морем.

  • І тис. до н.е. – італійські племена латинів;
  • до V ст. н.е. – Римська імперія;
  • ХV-ХІХст. – завоювання країни Іспанією, Австрією, Францією;
  • 1870р. – об’єднання Італії;
  • 1929 р. – відновлення Ватикану;
  • В сучасних межах з 1946 року

.

 

Природні умови

Природні ресурси

Рельєф: гори – 80% території: Альпи, Апеніни (сейсмічність, вулканізм, гейзери, карст); рівнини – 20% території.

Клімат: пн. – морський помірний;

0 ˚      опади 600-1000 мм

+22˚

пд. – середземноморський субтропічний;

+8˚- опади 400 мм

+24˚

 

Мінеральні: камяне  вугілля, газ, поліметалеві, ртутні, марганцеві руди, будівельні матеріали;

 водні: річки Альп; дефіцит питної води;

земельні: бурі лісові; коричневі, червоноземи;

лісові: 20% території, в Альпах – хвойні ліси;

рекреаційні: пляжно-курортного, історико-культурного (23 обєкти в переліку ЮНЕСКО), гірськолижного напрямку (Альпи).

 

 

Населення

Демографічна ситуація: І тип відтворення;  п. п. – 3 ˚/˳˳; додатне сальдо міграції; «старіння нації»

сер. тривалість життя – 81 р.

Структура населення:  однонаціональна країна: італійці – 94%.

Релігія: християнство – католики (80%).

Розселення:   сер. густота – 202 особи./кв. км.

Рівень урбанізації:  69%.  Міста: Рим – 2,9 млн. осіб, Мілан –  1,4 млн. осіб, Неаполь – 1,2 млн. осіб, Турин –  1,1 млн. осіб.

 

Структура господарства за часткою у ВНП:

  • сфера послуг – 74%;
  • промисловість – 24%;
  • сільське господарство – 2%.

 

docx
До підручника
Соціально-економічна географія світу. (рівень стандарту, академічний рівень ) 10 клас (за редакцією Яценка Б. П.)
Додано
15 червня 2022
Переглядів
4022
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку