Розвиток критичного мислення на уроках географії

Про матеріал
Практичний аспект розвитку критичного мислення засобами інноваційних технологій у вивченні географії
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Формування критичного мислення на уроках географії

Номер слайду 2

З педагогічної точки зору критичне мислення - це комплекс мисленнєвих операцій, що характеризується здатністю людини:аналізувати, порівнювати, синтезувати, оцінювати інформацію з будь-яких джерел; бачити проблеми, ставити запитання; висувати гіпотези та оцінювати альтернативи; робити свідомий вибір, приймати рішення та обґрунтовувати його. Критичне мислення – складне й багаторівневе явище. Мислити критично означає вільно використовувати розумові стратегії та операції високого рівня для формулювання обґрунтованих висновків і оцінок, прийняття рішень.

Номер слайду 3

Базова техніка розвитку критичного мислення {00 A15 C55-8517-42 AA-B614-E9 B94910 E393}Гуманістична спрямованість навчання. Результат. Вироблення власних суджень, оцінювання ситуаціїНавички. Оперування доказами, аналіз ситуації, підбір аргументів. Стратегія. Суб’єкт – суб’єктна. Методи. Активні методи навчання, елементи дослідження, експериментальні вправи, моделювання. Організація. Дослідження певної теми

Номер слайду 4

Атмосфера у класіСоціально-психологічнапідтримкарозуміння, визнання, довіра,відсутні неконструктивнакритика, страх, крик, образи Багатовекторна комунікація всі учасники мають право на вільне висловлювання «Природний» навчальний простір все допомагає організувати «простір» для ефективного навчання

Номер слайду 5

Учитель – майстер, який може зробити важкий матеріал легким Ральф Емерсон письменник і мислитель США{00 A15 C55-8517-42 AA-B614-E9 B94910 E393}Конструктор уроку. Вступ. Учитель визначає самостійно Актуалізація. Звернення до знань, отриманих раніше. Обговорюються і визначаються ті питання, які потрібно вивчити, проаналізувати, дослідити. Отримані раніше знання, досвід стануть базою для засвоєння нового Мотивація. Мотивація для кожного учня на ефективний процес пізнання, особистої зацікавленості, розуміння: що, для чого, як це стане у пригоді з часом. Подача новогоматеріалу. Знайомство з новою інформацією, партнерська робота учителя й учнів. Пошуки інформації з подальшим груповим обговоренням та аналізом. Учитель - організатор, консультант, фасилітатор. Всі учасники навчання беруть на себе відповідальність за досягнуті результати. Рефлексія. Учні обдумують те, що вони взнали та як включити нові поняття в свої уявлення. Самоаналіз проведеного заняття для учителя. Домашнє завдання. Необ’ємне, коментоване. Учні шліфують навички, одержані в класі

Номер слайду 6

На кожному із етапів уроку чи заняття можна використовувати методичні прийоми розвитку критичного мислення. Право кожного учителя обирати, який із прийомів і коли краще застосувати. Наталія Степанова. Хто володіє інформацією, той володіє світом. Уінстон Черчилль. Термін «інформація» (лат.) «іnformatіo» означає відомості, роз'яснення, виклад. Це будь-які, невідомі раніше, відомості про яку-небудь подію, суть, процес.

Номер слайду 7

Вчимося розуміти інформацію Прийом опорних слів, або «телеграма тексту»Наприклад: 8 клас. Географія. В. М. Бойко та інші. Камянець-Подільський.»Абетка» 2016. Стор.196. «Основне багатство степової зони – грунти. Саме завдяки їх високій родючості степ є основним сільськогосподарським районом України. Там вирощують високі врожаї зернових (пшениці. Кукурудзи, рису, проса), технічних (соняшнику, тютюну), ефіроолійних, овочевих (помідори, перець) та баштанних (кавуни, дині) культур». Завдання: прочитайте текст, виділіть ключові слова, дайте відповіді на питання. Про що текст? Про грунт. Що є грунт для степової зони? Основне багатство. Чому він є основним багатством? У степовій зоні грунти мають високу родючисть. Як використовують цю властивість грунту? Вирощуюь зернові, технічні, ефіроолійні, овочеві та баштанні культури. Це важлива для вас інформація, чи не важлива? Так, важлива, ми дізнались, що степ є основним сільськогосподарським районом України

Номер слайду 8

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Вчимося читати критично. Методичний прийом «Читання із маркуванням тексту»Це системна розмітка тексту під час читання та обдумування, що дозволяє активізувати процес сприйняття інформації та підвищити його ефективність. Він допомагає не просто усвідомлювати текст, а виділяти в ньому відоме/невідоме/цікаве, таким чином «сортувати» інформацію. Підходити до інформації свідомо і уважно. Учні читають інформацію і розподіляють на певні категорії, а саме: • знаком «+» – що вже їм відомо;• знаком «–» – що їм невідомо/або суперечить їхнім уявленням;• знаком «!» – що їм цікаво/неочікувано;• знаком «?» – що незрозуміло або про що б вони хотіли дізнатися більше. Учитель:1. Завчасно готує текст або його фрагмент;2. Пояснює або нагадує правила застосування позначок;3. Чітко регламентує час виконання роботи і дотримується його4. Організовує обговорення результатів маркування тексту5. Спонукає учнів під час обговорення спиратися на текст та цитувати його. Можливе заповнення таблиці{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}№з/п+ Мені відомо! Цікавий або неочікуваний факт- невідомо, суперечить уявленням? Хочу дізнатися

Номер слайду 9

Вміти ставити запитання – це важливо!!!Складаємо закриті запитання. Такі запитання передбачають чітку конкретну відповідь з одного – двох слів. Вони дають відповідь: хто? що? коли? де? чи правильно? чи погоджуєтесь ви? Прийом «Вірю – не вірю» або «Так - Ні». «Полюс холоду» Північної півкулі розташувався на архіпелазі Шпіцберген (не вірю)Під впливом мусонної циркуляції перебувають південна та східна частини Євразії (Вірю)В помірних широтах переважають стокові вітри (не вірю)Хто відкрив Америку? Як називають жаркий і сухий кліматичний пояс? Що таке погода?2. Складаємо відкриті запитання. Вони не дають однозначної відповіді, але викликають думки та почуття: На скільки важливо знати зміни в чисельності населення країни, чи міста?Чи можете особисто ви економно використовувати ресурси?3. Уточнювальні запитання. Відповіді на відкриті запитання можуть передбачати уточнювальні. Наприклад: Ти дійсно погоджуєшся з цим твердженням? Я тебе правильно зрозуміла? Твоя думка з цього питання цікава, але хотілося б уточнити

Номер слайду 10

Прийом «Модель 6 W»Суть цього прийому полягає у послідовних запитаннях до партнера«Чому?» (англійською «Why?», звідси і назва прийому). Це логічно побудованізапитання на кожну репліку партнера. Підбір у такий спосіб запитань дозволитьдізнатися більше за темою, а також стимулюватиме учнів до синтезу (дослідження предметів, явищ дійсності в цілісності, єдності та взаємозв’язку їх частин). 9 клас. Географія. Електроенергетика України Які ви знаєте відновлювальні або невичерпні джерела енергії? (сонячна, вітрова, біоенергетика) Чому їх так називають. Чому увага звернута на ці природні ресурси? (таку енергетику називають альтернативною на противагу вичерпним мінеральним ресурсам )3. Чому важливо її використовувати? (зменшує залежність України від імпорту основних енергоносіїв, екологічно чисті джерела).4. Чому важливо бути незалежним від імпорту енергоносіїв? (економія коштів)5. Чому потрібні нам кошти? (для поліпшення екології)6. Чому потрібне здорове екологічне середовище? (Щоб бути здоровою нацією)

Номер слайду 11

Аналізуємо, проводимо синтез та порівняння. Методичний прийом «Синквейн» або «Сенкан»1 етап. Пояснення (або повторення) правил написання синквейна.«синквейн» (франц.), «сенкан» (англ.) - «п’ятирядковий віршований твір», в основі якого лежать японські віршовані мініатюри хайку і танка. Введений у педагогічну практику американськими учителями. Особливість: підбір різних характеристик певного явища чи предмету. 1-й рядок – це назва явища, предмету, об’єкту; 2-й рядок – кілька прикметників (зазвичай два), які характеризують перший рядок; 3-й рядок – дієслово/дієприкметник; 4-й рядок – висловлювання суб’єктивного ставлення до неї; 5-й рядок – пишеться знову всього одне слово, яке є узагальненням,II етап. Задається тема синквейна. III етап. Творча самостійна робота (індивідуальна, парна, групова)IV етап. Озвучування варіантів синквейна • розвиває вміння узагальнювати інформацію;• допомагає відчути складні ідеї, почуття і уявлення;• розвиває впевненість у собі, розуміння цінностей власних думок;• дає можливість синтезувати інформацію і факти в стислий вислів;Стимулює творчість, підвищує пізнавальну активність учнів. Дає можливість діагностувати рівень засвоєння нового матеріалу

Номер слайду 12

10 клас. Географія. Японія. Високорозвинена, сучасна. Дивує, шокує, вражаєКраїна «ранкового сонця»Майбутнє8 клас. Географія. Забруднення. Постійне, невпиннеІснує, погіршує, збільшуєНегативно впливає Проблема9 клас. Географія. Тканина. Ніжна, різнокольорова. Одягає, зігріває, радуєХотіла б її виготовляти. Користь. Практичне застосування

Номер слайду 13

Аналізуємо, проводимо синтез та порівняння Методичний прийом «Прогнозування за ілюстрацією» Учитель показує ілюстрацію до теми обговорення. Учні мають зробитисвої припущення щодо теми та що вони знають із цього приводу. Учитель може поставити такі питання: Як ви думаєте, що тут зображено? До чого це відноситься (у повсякденному житті чи до якоїгалузі/сфери науки тощо)? Яка тема нашого обговорення? Що ви чули про це? Наприклад: 9 клас. Тема. Електроенергетика. Розгляньте ілюстрації. Дайте відповіді на питання

Номер слайду 14

Як ви думаєте, що зображено на цих малюнках? (Різні типи електростанцій ТЕС, АЕС, ГЕС, СЕС, ВЕС)2. Що ви про них знаєте (за джерелами енергетичних ресурсів)?3. Які б електростанції ви б додали до цього переліку? (гео. ТЕС, біо. ЕС)4. Що є основним продуктом виробництва електростанцій?5. Чи відомі Вам світові лідери з виробництва електроенергії? (Китай, США, Індія, Росія, Японія)6. До якого виробництва належать ці підприємства? (Електроенергетика) 7. Що ви знаєте про електроенергетику? (Це вид промислової діяльності, яка охоплює виробництво електричної енергії, її передавання, розподіл і збут споживачам)8. Чому ця галузь характерна для всіх країн світу?9. Яке значення вона має?10. Як ви думаєте, яка тема нашого сьогоднішнього обговорення (уроку)? Так, ми будемо вивчати «Електроенергетика України»

Номер слайду 15

Методичний прийом «Ромашка Блума»Розроблений за педагогічним принципом таксономії (від грец. – порядок і закон) американського психолога Бенджаміна Блума та його шести рівнів навчальних цілей в когнітивній сфері: знання – розуміння – застосування – аналіз – синтез – оцінка. Після першого знайомства з інформацією вчитель ставить учнямпитання: Прості/фактичні (на перевірку пам’яті): Що…? Де…? Коли…? Уточнювальні: Ти вважаєш, що…? Тобто ти сказав, що…? Ти бачишце так..? Пояснювальні: Чому…? Що мається на увазі…? Яка головна ідея…? Творчі, де є елемент прогнозу/припущення: А що, якби…? Як бипокращили…? Запропонуйте альтернативу… Оцінювальні: Чим щось відрізняється від іншого? Наскільки ціннимиє…? Як би ви визначили/аргументували…? Яке судження ви можетезробити з приводу…? тощо. Практичні, що мають висвітлити зв’язок теорії з життям: де цезастосовується у повсякденному житті? Як це можна використати напрактиці?Питання можна оформити у вигляді «ромашки Блума» (де на кожнійпелюстці – відповідне питання) та дати на опрацювання в командах, групах,трійках.

Номер слайду 16

Наприклад. 9 клас. Географія. Електроенергетика. АЕС1. Пелюстка проста. Коли сталася Чорнобильська техногенна аварія ? Скільки країн, регіонів зазнало радіаційного впливу?2. Пелюстка уточнювальна. Ви вважаєте цю подію справді знаковою у житті суспільства?3. Пелюстка пояснювальна . Як саме Чорнобильські події змінили суспільство?4. Пелюстка творча . Як ви вважаєте, чи можна було уникнути цих трагічних подій? Як саме?5. Пелюстка оцінювальна. Які уроки із Чорнобильскої катастрофи винесло людство? Чи є вони ефективні сьогодні?6. Пелюстка практична . Для чого нам сьогодні знати про Чорнобильську аварію?

Номер слайду 17

Прийом ретроальтернативістики. Давайте спробуємо спрогнозувати інший варіант подій. Ми знаємо, що ця подія відбулася. Це факт: А що було б, як би Чорнобильської катастрофи у житті нашої країни не було? Відповіді учнів: Були б живими ті, хто загинув, не зазнали б радіоактивного ураження близько 600 тис. осіб, не сталося б економічних збитків, а витрачені на них кошти сприяли б економічному зростанню. Не виникла б зона екологічного лиха… Проблеми:1. Чорнобиль – символ недбалого ставлення людини до досягнень технічного прогресу.

Номер слайду 18

Табличний метод – Порівняльна таблиця. Під час порівняння предметів і явищ доводиться здійснювати напершому етапі аналіз, а потім синтез. Таким чином, саме порівняння єскладною логічною операцією, яка так важлива у технології розвиткукритичного мислення. Основне правило: лінії порівняння мають бути однаковими для всіх об’єктів, а самих ліній не повинно бути багато. Наприклад: 8 клас. Географія. Тема: Природні комплекси Азовського та Чорного морів {00 A15 C55-8517-42 AA-B614-E9 B94910 E393}План. Чорне море. Азовське море. Площа2. Глибина. А) максимальна. Б) середня3. Клімат4. Водні маси: А) температура. Б) солоність5. Органічний світ6. Природні ресурси7. Екологічні проблеми. ВідмінніПлоща. Глибина. ВластивостіЗаповніть таблицю. Виділіть спільні та відмінні риси в природних комплексах Чорного та Азовського морів. СпільніЕкологічні проблеми;Басейн Атлантичного океана. Внутрішні

Номер слайду 19

Навчальне завдання є проблемним, якщо на його основі вчителем створено проблемну ситуацію. завдання має інформаційно-пізнавальну суперечність; позитивну мотивацію; Відповідає інтелектуальним можливостям учнів;Раніше набуті знання і вміння учні застосовують у новій ситуації;Умова завдання ґрунтується на відомих учням знаннях та вміннях,; містить суперечності між відомим і пошуком; викликає цікавість до розв’язання; концентрує увагу учня; містить пізнавальну новизну  Розв’язуванння проблемних ситуацій. Це практичні та творчі завдання, навчальні задачі та питання

Номер слайду 20

7 клас. Географія. Клімат ЄвразіїЯк змінився б клімат Євразії за відсутності гірської системи Гімалаїв?Дайте географічне пояснення вислову «Західний вітер у руці воду несе»Рік в Черапуджі можна описати так: п’ять мокрих місяців і сім «сухих» місяців. Чому так?Видатний кліматолог О.І. Воєйков зазначав, що теплі морські течії являються «трубами водяного опалення» планети. Як ви думаєте, чи можливо це підтвердити конкретними прикладами

Номер слайду 21

Географічна задача – один з видів творчих завдань. Яка з відстаней більша: від екватора до Південного Полярного кола чи від Північного полюсу до Північного тропіка?Спосіб розв'язання. Відстані однакові. Відстань від екватора до Південного полярного кола становить 66,5°, так само відстань від Північного полюса до Північного тропіка дорівнює 66,5° (90° - 23,5°). Задача 1. Визначте, яка точка лежить «під нами», на протилежному боці Землі?Спосіб розв'язання. Встановивши точну широту і довготу пункту, відповідність якому необхідно знайти на протилежному боці Землі, потрібно пройти по визначеному меридіану в другу півкулю до перетину з паралельним колом тих же градусних позначень, що й визначена широта, тільки по другий бік від екватора. Наприклад, дана точка з координатами: 52°40́ пн.ш. і 40°сх.д. Продовженням цього меридіана в Західній півкулі буде меридіан 140°. Тому точка перетину його з паралельним колом в 52°40́ пд.ш. і буде пунктом, який ми визначаємо.

Номер слайду 22

Кластер як один з методів критичного мислення графічна форма організації інформації, коли виділяються основні смислові одиниці, які фіксуються у вигляді схеми з позначенням всіх зв'язків між ними. Сприяє систематизації та узагальненню навчального матеріалу.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Стадії критичного мислення Кластер Викликслужить для стимулювання пізнавальної діяльності школярів, мотивації до роздумів до початку вивчення теми, відтворення вже наявних знань з даної теми, формування асоціативного ряду і постановка питань, на які хочеться знайти відповіді. 2. Осмисленнядозволяє структурувати навчальний матеріал. організовується робота з інформацією: читання тексту, обдумування і аналіз отриманих фактів. 3. Рефлексіявиконує функцію систематизування отриманих знань. отримані знання переробляються в результаті творчої діяльності і робляться висновки. Можливе застосування кластера на протязі всього уроку, у вигляді загальної стратегії заняття, на всіх його стадіях.

Номер слайду 23

Правила оформлення кластера Залежно від способу організації уроку, кластер може бути оформлений на дошці, на окремому аркуші або в зошиті у кожного учня при виконанні індивідуального завдання. Складаючи кластер, використовуємо різнокольорові крейди, олівці, ручки, фломастери. Це дозволить виділити деякі певні моменти і наочніше відобразити загальну картину, спрощуючи процес систематизації всієї інформації. Рекомендації щодо складання кластера1. Висловлювати і фіксувати все, що спадає на думку, навіть якщо це просто асоціації або припущення. 2. У ході роботи невірні чи неточні висловлювання можуть бути виправлені або доповнені. 3. Учні можуть сміливо дати волю уяві та інтуїції, продовжуючи роботу до тих пір, поки не закінчаться всі ідеї або вичерпається час. 4. Не варто боятися значної кількості смислових одиниць, потрібно спробувати скласти якомога більше зв'язків між ними. 5. У процесі аналізу все систематизується і стане на свої місця. Застосування методу кластер- Практично на всіх уроках, при вивченні самих різних тем.- Форма роботи: індивідуальна, групова та колективна, залежно від поставлених цілей і завдань, можливостей вчителя і колективу. - Допустимо перетікання однієї форми в іншу. Наприклад, на стадії виклику, це буде індивідуальна робота, де кожен учень створює в зошиті власний кластер. - По мірі надходження нових знань, як спільного обговорення пройденого матеріалу, на базі персональних малюнків і з урахуванням отриманих на уроці знань, складається загальна графічна схема. - Як спосіб організації роботи на уроці, і в якості домашнього завдання.

Номер слайду 24

Ключове слово. Категорія 2 Категорія 4 Категорія 1 Категорія 3 МЕТОДИКА РАБОТИІ етап. Визначаємо тему, яка буде розглядатися. Виділяємо головну смислову одиниці - ключове слово або словосполучення з тексту (теми)II етап. Виділяємо пов'язані з ключовим словом смислові одиниці (категорії інформації)III етап Конкретизація категорії думками і фактами, які містяться в освоюваній інформації.

Номер слайду 25

«Кластер». Алгоритм дій для учнів1. Записати в центрі аркуша ключове слово чи поняття, що буде стосуватися теми, яку вивчаємо.2. Записуємо слова, які відповідають вище зазначеному поняттю – ключовому слову.3. Від цих слів записуються похідні слова, що відносяться до основного поняття чи теми. Результат роботи – це структура, що визначає міркування школярів

Номер слайду 26

Практичне застосування «Кластер»8 клас. Зона мішаних і широколистих лісів. Зона мішаних і широколистих лісів. Рельєф. Поліська низовина. Височини. Подільська. Хотинська. Волинська. Клімат. Пом. конт. Опади600-700ммt°-4°, - 8°Грунти. Дерн-підзол. Сірі лісовіЛучно-болотніРослинний покрив. Луки. СосновіСосново-дубовіЛіс. Ріки. Тетерів. Десна. Зх. Буг. Прип’ять

Номер слайду 27

Японія. Країна ранкового сонця. Держава. Машинобудування. Сільське господарство. Кімоно. Сакура. Тихий океан. Перли. Коституційна монархія. Кластер-асоціація10 клас. Геогафія. ЦунаміОстрови. Тойота. Нісан. Хонда. Культура. ОрігаміТокіо. Рис. Овочі

Номер слайду 28

Методика «Бортовий журнал»Учні письмово фіксують інформацію, вчаться визначати невідомі та маловідомі факти. Систематизують та узагальнюють інфомацію. Формулюють запитання, письмово висловлюють свої думки що до теми, яка вивчається. Співставляють та порівнюють різні точки зору, обгрунтовують свою думку. Учитель інформує учнів про те, яку тему вони будуть вивчати на уроці;Зазначає, що учні будуть заповнювати таблицю, в якій фіксують набуті знання. У процесі опрацювання тексту учні мають робити зупинки, паузи, щоб заповнити «бортовий журнал», пов’язуючи тему, яка вивчається зі своїм баченням та життєвим досвідом{00 A15 C55-8517-42 AA-B614-E9 B94910 E393}3 з/п. Що мені відомо з цієї теми. Що нового дізнався(лася) з тексту«Бортовий журнал» сприяє: 1. Формуванню вміння самостійно вчитися;2. Вчить складати алгоритм вивчення нової теми. Бортовий журнал

Номер слайду 29

Мозковий штурм. Допомагає учням відтворити інформацію, з якою вони ознайомились або вивчили раніше. Цей метод виник у 30-ті роки ХХ століття, як колективний спосіб нових ідей. Термін походить від англійського Brain storm – у перекладі мозковий штурм, (банк ідей)Мета застосування:1. Одержання великої кількості ідей за короткий проміжок часу2. Розвиток творчих здібностей учнів;3. Визначення рівня засвоєння матеріалу, що вивчено, а що залишилось непоміченим;4. Для відновлення інформації, яку учні вивчали раніше. Форми роботи: фронтальна, індивідуальна, в групах, парах. Правила проведення мозкового штурму. Не критикувати запропоновані ідеїВсі ідеї , що пропонуються, фіксуються. Дозволяються багаторазові виступи одного учасника. За один раз можна висловити одну думку

Номер слайду 30

Методика застосування1. Повідомити учнів , яке поняття чи тема буде розглядатись.2. Запропонувати самостійно в парах, групах проглянути певні. поняття, зафіксувати в зошитах чи на дошці і обговорити з усім класом.3. Запропонувати учням пригадати все що вони знають із відповідної теми чи поняття.4. Під час виконання цього завдання усім класом учитель не критикує дітей і не ставить запитання. Він фіксує запропоновані варіанти відповідей5. Після збору інформації вчитель разом з учнями систематизують отриманий матеріал за певними ознаками 6. Після завершення мозкового штурму вчитель інформує учнів, з якою темоюбудуть знайомитись на уроці

Номер слайду 31

Які методи розвитку критичного мислення найдієвішіПерелік методів розвитку критичного мислення достатньо великий. Добирати їх слід з огляду на мету, завдання, зміст уроку та на особливості цих методів. На певних етапах уроку вони є ефективнішими, а отже, доречнішими.. Найпоширеніші методи розвитку критичного мислення подано у схемі

Номер слайду 32

Використані ресурси. Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. КОНЦЕПЦІЯ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ ДОКУМЕНТ ПРОЙШОВ ГРОМАДСЬКІ ОБГОВОРЕННЯ І УХВАЛЕНИЙ РІШЕННЯМ КОЛЕГІЇ МОН 27/10/20162. Терно Сергій. Лекції «Критичне мислення для освітян»3. Наталія Степанова «Критичне мислення для освітян»4. Інтернет-ресурсиhttp://library.udpu.org.ua/library_files/psuh_pedagog_probl_silsk_shkolu/51/8.pdf

Номер слайду 33

pptx
Додано
3 липня 2022
Переглядів
2245
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку