Урок "Іван Франко. Збірка "Зів'яле листя"

Про матеріал
Розробка уроку з української літератури для 10 класу "Іван Франко. Збірка "Зів'яле листя".
Перегляд файлу

Іван  Франко. Поетична   збірка  «Зів’яле  листя».

Любовна  тема  у  творчості  поета, автобіографічність

Тема:

Іван  Франко. Поетична   збірка  «Зів’яле  листя». Любовна  тема  у  творчості  поета, автобіографічність.

Мета:

- допомогти  учням  відчути  красу, художню  довершеність  любовної лірики  поета; розкрити  світ  почуттів  і  пристрастей, створений  поетичним  словом  великого  майстра;

- розвивати  навички  виразного читання,  аналізу  ліричних  творів;

- виховувати  усвідомлення  того,  що  любов – найвеличніше  із людських  почуттів, яке  необхідно  берегти  й  цінувати.

Обладнання:

портрет  письменника, виставка  збірок  творів,  ПК, презентація  уроку, запис  пісні  «Ой ти,  дівчино,  з горіха  зерня…», дидактичний  матеріал.

Тип  уроку:

комбінований.

Теорія літератури:

лірика,  ліричний  герой, художні засоби, віршовані  розміри, алегорія.

Хід уроку

 

І. Організаційний  момент

ІІ. Перевірка  знань учнів

 1. Фронтальне  опитування

  • Творчість  якого поета  ми вивчаємо?
  • Що ви  можете сказати  про І.Франка?

2. Слово  вчителя.

 Свою  творчу  діяльність   письменник  розпочав  поезією, яка посідає значне  місце  в  його  творчості,  вражає  глибиною  і  багатством  ідей, широким  колом  тем і  сюжетів, різноманітністю  форм.

 

Вправа «Дешифровщик»

«Зівяле листя»  «10,13, 3,12,16,7   16,11,22,23,33»

 

Отже, тема уроку Поетична   збірка  «Зів’яле  листя».

Любовна  тема  у  творчості  поета, автобіографічність

 

Давайте визначимо мету уроку: відчути  красу, художню  довершеність  любовної лірики  поета; розкрити  світ  почуттів  і  пристрастей, створений  поетичним  словом  великого  майстра;

- розвивати  навички  виразного читання,  аналізу  ліричних  творів;

- виховувати  усвідомлення  того,  що  любов – найвеличніше  із людських  почуттів, яке  необхідно  берегти  й  цінувати

 

ІІ. Мотивація  навчальної  діяльності  школярів

 Кохання,  вічна його загадка, різні  відтінки  людських  стосунків  завжди  були  в  центрі  уваги  поезії. Скільки  чарівних  віршів, що  вражають  щирістю  та  глибиною  почуттів, збагачують  нашу  душу, написано  поетами різних часів  і  народів. Не оминув  цієї  теми  й  Іван Франко,  сотворивши  поезії  надзвичайної  і  світлої  сили.

 Михайло  Коцюбинський  захоплено  писав: «Це  такі  легкі,  ніжні  вірші, що, читаючи  їх,  не знаєш  кому  оддати  перевагу: чи  поетові  боротьби,  чи  поетові-лірикові, співцеві  кохання  і  настроїв».

 

Асоціативний кущ до слова «КОХАННЯ»

 

ІІІ. Презентація  епіграфа, теми  й  мети  уроку (тема, мета  уроку. Слайд 1, 2)

 Чомусь  так  складається, що  поетів найчастіше  надихає  не  взаємна, щаслива    любов,  а  нещасна,  нерозділена. Саме  під впливом  страждань «солодкої  муки»  від  кохання  без  відповіді  народжуються  незрівнянні,  щирі  поетичні  рядки.

 Так  було  й  у  Франка. Його  особисті  почуття,  настрої  вилилися  у  збірку  «Зів’яле  листя». 

V. Опрацювання  теми  уроку. Слово вчителя

 Лірична драма  Івана  Франка «Зів’яле  листя»  вийшла  в світ  у  1896 році. Вона об’єднала поезії  переважно з сумними, журливими  мотивами. У ній  оспівуються  глибокі  почуття  палкого, але  нещасливого  кохання. Збірка написана  в  однин   з   найважчих  періодів  життя  поета. Жорстоке переслідування польською  та  українською  буржуазією, третє  ув’язнення, недопущення  викладання  у  Львівському  університеті – всі  ці болючі удари  затьмарили  душу  поетові, викликали сумні  мотиви  в його творчості. Появі  цих мотивів  сприяло і  те,  що  поет  не був  щасливий  в особистому  житті.

  • Відомо, збірка «Зів’яле  листя» має декілька розділів. Прошу назвати їх.

Орієнтовна відповідь

  Збірка  «Зів’яле  листя» складається  з  таких  розділів:

І. «Перший  жмуток»

В  одному  з  листів  Іван Франко розповів  про  свої  переживання,  що лягли  в  основу  ліричної  драми: «Ще  в  гімназії  я  влюбився   був  у  дочку  одного  руського  попа  Ольгу  Рошкевич… Наша  любов  тяглася  10 літ, батьки  зразу  були  прихильні  мені, надіючися, що  я зроблю  блискучу  кар’єру, але  по  моїм  процесі  1878-1879 рр.  заборонили  мені  бувати  в  своїм  домі, а  в  1880 р. присилували  панну  вийти  заміж  за  іншого… се  був  для  мене  великий  удар…» Саме   їй  присвятив  перші  рядки  поезії:


Тричі  мені  являлася  любов,

Одна  несміла, як  лілея, біла,

З зітхання  й  мрій  уткана,  із  обнов

Сріблястих,  мов  метелик,  підлетіла.

Купав  її в рожевих  блисках  май.

На  пурпуровій  хмарі  вранці  сіла.

І  бачила  довкола  рай  і  рай!

Вона  була  невинна, як  дитина,

Пахуча,  як  розцвілий  свіжо  гай.


Аналіз вірша «Безмежнеє поле в сніжному завою…»

 

Розділ позначений  здебільшого  весняним, життєстверджуючими  мотивами  «молодої любові», присвячений  оспівуванню  кохання, та з’являються  перші  нотки  смутку. Ліричний  герой  починає  розуміти,  що  його  кохання  не взаємне, але  з  серця  не  зникає  образ  коханої. Герой  марить  своєю обраницею, у  його  душі  світлі  хвилини  чергуються  з  темними, надія – з  відчаєм.

 

ІІ. «Другий  жмуток»

 «Пізніше  я  познайомився  з  двома  руськими  поетесами, Юлією  Шнайдер  і  Клементією  Попович, але  жодна  з  них  не  мала  на  мене тривкого  впливу. Більше  враження  зробила  на  мене  знайомість  з  полькою, Юзефою  Дзвонковською. Я  хотів  женитися  з  нею,  та  вона  чуючи  в  собі  початки  сухот, відправила  мене,  і в  кілька  рік  пізніше  вмерла як  народна  вчителька».

Явилась  друга – гордая  княгиня.

Бліда,  мов  місяць,  тиха  та  сумна,

Мене  рукою  зимною  вона

Відсунула  і  шепнула  таємно:

«Мені  не  жить,  тож  най  умру  одна».

 Тією  гордою княгинею  була  Юзефа  Дзвонковська.

 

Аналіз вірша  «Ой ти, дівчино, з горіха зерня…»

 

Жмуток містить  перлини  інтимної  поезії. Це поезія  літа,  спогадів  про  весну  кохання, настроїв,  туги  й  розлуки. страждання  героя  набувають  загального  характеру.  Почуття  песимізму  і  печалі  дедалі  зростають.

 

 

ІІІ. «Третій жмуток».

 

Явилась  третя – женщина  чи  звір?

Глядиш  на  неї – і  очам  приємно,

Впивається  її  красою  зір.

Та  разом  страх  бере,  душа  холоне

І  сила  розпливається  в  простір.

 

«Фатальне  для  мене  було  те,  що  вже  листуючись  з  моєю  теперішньою  жінкою  Ольгою  Хоружинською, я  здалека  пізнав  одну польську  панночку  і  закохався  в  неї. Отся  любов  перемучила  мене  дальших  10  літ. Це  була  панночка – Целіна  Журовська».

 Франко  почував  себе  несміливим, ні  постаттю,  ні красою,  не  міг  їй  заімпонувати, його  розуму  дівчина  не  бачила,  творів  не знала   і  не  його  слави бажала,  а  маєтку,  якого  у  Франка   не  було… Целіна  вийшла  заміж  за  поліційного  комісара. Це  кохання  принесло  поету  найбільших  страждань.

Аналіз вірша «Чорте, демоне розлуки…»

 Ліричні  поезії  цього  розділу – пекельні  переживання  поета,  викликані  жорстокими  умовами  життя  та  нещасливим  коханням,  що  довели  його  до  відчаю. Розповідаючи  про  муки свого  нерозділеного  кохання,  герой  ніби  розриває  жмуток  за  жмутком,  розкладає  зів'яле  листя своїх  пісень,  щоб  воно  щезло  безслідно. Ліричний  герой  осягає  увесь  біль  нерозділеного  почуття. Це  найсумніший  «жмуток». Нещасний  закоханий  прощається  зі  своєю  помічницею – піснею,  в думках – з  коханою,  з  самим  життям.

 

 ОТЖЕ: Недаремно  Іван  Франко  дав  збірці  підзаголовок  «Лірична драма». Три  «жмутки» - це  три  події, зміст  яких – життя,  нещасливе  кохання  ліричного  героя. Конфлікт  дуже  напружений: адже  тричі  йому  «являється  любов»,  і  втретє  він  зайшов  так  далеко, що  зневірився  у  всьому,  прокляв  життя  й  поклав  йому  край.

 

VІ. Основний  зміст  уроку.   Слово  вчителя.

 

Не слід ототожнювати  ліричного  героя  поезій із  автором. Автобіографічні  мотиви  посідають  у  збірці  чільне місце,  але  це  не означає, що  її  героєм  слід  бачити  самого  поета. Митець   має  право  на певні  художні  узагальнення,  домисел. Душа  ліричного  героя  «Зів’ялого  листя»  ніжна,  але  безвольна.

 У  передмові  до  збірки  Франко  зазначив,  що  основою  для  неї  послужив  щоденник  самогубця – колишнього  його  приятеля.

 У терцині  «Тричі  являлася  мені  любов»,   поет  відкриває  душу,  цей  твір  є  автобіографічним.

(На  моніторі  комп’ютера  портрет  Франка  і його  коханих  жінок. Слайд 6)

 

:::: Що  відомо  про  дружину  І. Франка?

Ольга  Хоружинська була  вірною помічницею дружиною І. Франка. Помагала йому в літературній роботі. Поклавши дітей спати, йшла в його кімнату і там вони обговорювали, опрацьовували і планували нові видання. Вона жила його життям, була його дорадницею й підтримкою. Її посвята випливала з любові до мужа, чого не можна сказати про Івана Франка, що «не серцем її вибирав і одружився з нею не з любові». «Вершини своєї слави Франко досяг не без допомоги своєї дружини, жінки дуже інтелігентної, яка постійно думала, щоби Франкові „вдома жилося добре“.

Від самих початків їхнього подружнього життя Ольга Франко не змогла стати для свого мужа ні музою, ні могутнім джерелом натхнення. Причин для родинної трагедії було багато. Матеріальні недостатки, хатні злидні, щоденні турботи, вороже ставлення до Ольги з боку найближчих співробітників мужа й частини суспільства, що ставилися до неї ще з більшою неприязню, ніж до самого Франка  — все це зломило нещасну жінку.  Ольга була непересічною особистістю, жертвенною доброю помічницею свого мужеві, зразковою матір'ю і активною учасницею суспільного життя. Її належить почесне місце серед жіноцтва того часу.

  

 

 

VІІІ. Закріплення    матеріалу

 Пошуково-дослідницька  робота  в  групах.

 

І  група. Досліджує, у  якому  значенні  сприймається  перша  строфа  вірша  «Безмежнеє  поле  в  сніжному  завою» - прямому,  переносному  чи  алегоричному? Розшифруйте  алегорії,  якщо  вони  є.

 

 

ІІ  група. Визначає  та  записує  емоційні  стани,  їхню  послідовність  за  строфами  вірша  ««Ой ти, дівчино, з горіха зерня…» та  визначає  віршований  розмір  поезії

 

ІІІ  група. Визначає тему та ідею поезії, художні засоби «Пісне, моя ти підстрелена пташко…»

 

 

І  група.

Перша  строфа  вірша  «Безмежнеє  поле  в  сніжному  завою»  сприймається  в  алегоричному  значенні.

 Алегорія – інакомовлення,  у  якому  узагальнене  передається  за  допомогою  конкретного  образу.

 Алегорії: поле – життя; сніжний  завій – життєві  труднощі,  скрутні  обставини; кінь – надія,  думка,  мрія,  життєвий  стрижень,  оптимізм.

 

ІІ  група.

 Біль, страждання – образа, докір – прощення – біль як  радість.

 Схвильованість,  переживання  ліричного  героя  відтворені  змінним  ритмом  поезії,  який  утворюється  чергуванням  різноскладових  рядків: від  двоскдадових  до  дев’ятискладових.

 Вірш  написаний  4-стопним  ямбом.

 

ІІІ  група. Визначити тему та ідею поезії «Пісне, моя ти підстрелена пташко…»

Тема: зображення страждання ліричного героя від нещасливого кохання. У своєму горі він звертається до маленької пташки зі словами:

Пісне, моя ти підстрелена пташко, Мусиш замовкнуть і ти.

Годі ридати і плакати тяжко, Час нам зо сцени зійти.

Ідея: оплакування нерозділеного кохання.

Головна думка відкрита: автор намагається донести між рядків, що туга мине і горе пройде. Питання тільки із чим після нього залишиться потерпіла сторона. З образою на долю й на того, хто не відповів взаємністю?

Епітети – підстрелена пташко; рана затрутая.

Метафори – пісне, напоєна горем-отрутою; капає з серденька кров.

Звертання – пісне, моя ти підстрелена пташко.

 

Порівняти головного героя поезій різних жмутків, його душевний стан

 

ІХ. Підсумок  уроку

1. Слово  вчителя.

 Прослухано  декілька  поезій  збірки  І. Франка, чимало  сказано  й  про  самого  автора  та  його  збірку. А  тепер  подумайте  і  дайте  відповіді  на  питання.

 - Визначте    тему  та  головний  мотив,  що  об'єднує  всі  поезії  «Зів'ялого  листя».

 Вічний, як  природа, пошук  людиною  гармонії  у  своїй  душі – так  можна  визначити  тему  ліричної  драми  «Зів’яле  листя».

 Головним  мотивом,  що  об'єднує   всі  твори  книжки   є  перебіг  внутрішнього  життя  закоханої  людини  від  зародження  почуття  до  його  краху.

 - Які  враження  справила  на  вас  збірка  «Зів’яле  листя»?

 Лірична драма  Франка  обпікає  вогнем  пристрасей, болем  нерозділеного  кохання,  дарує  естетичну  насолоду. Коли  читаєш  її, то  відчуваєш  через  які  страждання  й  випробування  пройшов  великий  Каменяр,  що  був  людиною  тонких  і  багатих  почуттів. Кожен  рядок  збірки – це  частка  душі  поета,  це  іскра  великого,  найчистішого  почуття,  що  схвилює  будь-яке  людське  серце.

 

Сенкан «КОХАННЯ»

 

  Інтерактивна  вправа  „Мікрофон”  (Слайд 9)

Продовжіть   речення.

- Урок  мені  сподобався  (не  сподобався) …

- Я  зрозумів (зрозуміла), що  поезія …

- Вірші  Івана  Франка,  на  мою  думку …

Чи виконали ми поставлені завдання? МЕТА?

Х. Оцінювання

VІІ. Домашнє завдання (Слайд 8)

Опрацювати сторінки підручника

Напам'ять “Чого являєшся мені у сні?”Аналіз поезії «Червона калино, »

  • Замітка до шкільної газети “Франко – співець кохання”
  • Твір-мініатюра “Кохання – щастя чи “в’язниця, Бог від якої заховав ключі?”

 

Іван  Франко  був  великою  людиною,  яких  нечасто  народжує  земля. Його  ім’я  наш народ  називає  серед  найуславленіших  імен  багатовікової  історії  України. З-поміж  інших  слів  ми  говоримо  про  нього – геніальний. Він  є  для  нас  школою  мудрості,  самовідданої  праці,  громадянської  обов’язковості  перед  власним  народом. А  ще  його  називають  академією  в  одній  особі. Найповніше  видання  його  творів  в  Україні – 50  томів,  але  все  написане, напевно, не  вміститься  і  в  100  томах (виставка).

 «Зів'яле  листя» - одна  з  найкращих  збірок  інтимної  лірики  в  українській  літературі. Ці  хвилюючі,  написані  кров'ю  серця  рядки,  Іван  Франко  наповнив  не  тільки  своїми  почуттями,  а  й  усім  тим,  що  є  в  нашій  мові  найніжнішого,  найсердечнішого. 

  • Що  таке  кохання?
  • У  чому  воно  проявляється?
  • Чи  рівноцінні  слова  «любити»  і  «кохати»?
  • Як  можна  перевірити  справжнє кохання  чи ні?

 Стародавня  легенда  про  кохання  говорить,  що  колись  Бог  роз'єднав  людину  на  дві  половини. І  з  того  часу  під звуки  зачарованої  скрипки  шукає  одна  половина  іншу, коли  половини  не  знаходять  одна  одну  і  не  з'єднуються,  то  скрипка  плаче  сумно-сумно. Тож бажаю, щоб ви обов’язково знайшли свою половинку і були щасливими…

 

 

docx
Додано
7 лютого 2019
Переглядів
3506
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку