ТЕМА: Іван Малкович. Філософські роздуми про людське життя у віршах «Із янголом на плечі» та «З нічних молитов».
МЕТА: познайомити учнів з життям і творчістю Івана Малковича, його громадською діяльністю; з'ясувати провідні мотиви вірша; визначити художні засоби у вірші; удосконалювати вміння учнів аналізувати поетичні твори, навички висловлення власних роздумів, навіяних прочитаним віршем; формувати в школярів естетичний смак; виховувати любов до поезії й музики, до життя.
Обладнання: фото І. Малковича, зображення ангела, відеозапис пісні «Із янголом на плечі» у виконанні М. Бурмаки та гурту «Плач Єремії», презентація до уроку, колаж у вигляді ангела.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
ТЕМА: Іван Малкович. Філософські роздуми про людське життя у віршах «Із янголом на плечі» та «З нічних молитов».
МЕТА: познайомити учнів з життям і творчістю Івана Малковича, його громадською діяльністю; з’ясувати провідні мотиви вірша; визначити художні засоби у вірші; удосконалювати вміння учнів аналізувати поетичні твори, навички висловлення власних роздумів, навіяних прочитаним віршем; формувати в школярів естетичний смак; виховувати любов до поезії й музики, до життя.
Обладнання: фото І. Малковича, зображення ангела, відеозапис пісні «Із янголом на плечі» у виконанні М. Бурмаки та гурту «Плач Єремії», презентація до уроку, колаж у вигляді ангела.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Мотивація діяльності.
Емоційне налаштування.
Доброго дня, діти!
З Божої ласки,
З маминої казки,
З щирого старання,
З вашого бажання розпочнемо урок.
Подумайте, ви хоч раз у житті зверталися з проханням до Бога? У які моменти це відбувалося? Чи здійснювалися ваші побажання?
Сьогодні на уроці ми простежимо, до кого звертаються з проханням митці слова у сучасній літературі. Для цього пропоную ознайомитися з епіграфом.
Мій ангел-хранитель, я знову втомилась.
Дай руку, прошу, і крилом обійми,
Тримай мене міцно, щоб я не упала,
А раптом спіткнуся –
Ти мене підійми!
Омар Хайям
про ангела в особі сучасного поета Івана Малковича та янгола як ліричного образу його поезій.
Тому тема нашого уроку: «Іван Малкович. Філософські роздуми про людське життя у віршах «Із янголом на плечі» та «З нічних молитов».(запис у зошит)
ІІ. Цілепокладання.
Отож, сьогодні ми познайомимося ще з одним сучасним поетом, людиною-легендою українського книговидавництва Іваном Антоновичем Малковичем, проаналізуємо його поетичні твори, удосконалимо вміння й навички аналізувати вірші й виховуватимемо любов до прекрасного: поезії, музики та мистецтва.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Придивіться до портрету-світлини Івана Малковича.
Дійсно, відкрите обличчя, ніжна, майже дитяча усмішка, волосся, що спадає на плечі, свідчать про доброту, щирість, душевну чистоту людини. А ще — делікатність в усьому: у жестах, у розмові.
Хто ж він цей сучасний поет? Звідки родом?
Мнемотехніка «Галерея асоціацій»
Знайомство із життєвим та творчим шляхом автора у нас відбуватиметься у незвичній формі. Додому ви мали випереджувальне завдання: підготувати цікаві факти з біографії автора. Отож, розповідати ви будете за допомогою мнемотехніки «Галерея асоціацій», ілюстрації галереї пов’язані з життям і творчістю автора.
Мнемотехніка - сукупність спеціальних прийомів і способів, що полегшують запам'ятовування і збільшують обсяг пам'яті шляхом утворення штучних асоціацій.
м. Березові Нижнім Івано-Франківської області у родині Антося Малковича та Юлії Малкович (Арсенич).
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Тож спробуймо узагальнити почуте й створити біографічний портрет поета.
А для цього продовжіть речення: Іван Малкович як особистість ― це...(поет, скрипаль, вчитель, перекладач, директор видавництва «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА», член Спілки письменників,редактор видав-ва «Веселка», «Молодь», кавалер Міжнародного ордену усмішки, лауреат Шевченківської премії, патріот України). (запис у зошит) (Оцінювання)
До чоловіка звернувся янгол:
- Хочеш, я покажу тобі твоє життя?
- Хочу,- відповів чоловік.
Янгол підняв його над землею і чоловік побачив своє життя і дві пари слідів від ніг, які йшли поряд.
- Хто це поряд зі мною?
- Це я,- відповів янгол, - я супроводжую тебе все твоє життя.
- А чому інколи залишається тільки одна пара слідів?
- А це найтяжчі періоди в твоєму житті,- відповів янгол.
- І ти покидав мене в найтяжчі хвилини? Як ти міг?- схвильовано запитав чоловік. Ні, це я ніс тебе на руках,- відповів янгол.
У кожного із нас свій янгол, і те,що він для кожного з нас означає, ми спробуємо виразити за допомогою асоціативного куща.
3. Технологія «Гронування».
- Які асоціації у вас виникають, коли звучить слово «ангел» або «янгол»? (охоронець,добро, захист, оберег,порадник, друг, любов, щастя, світло, мрії)
Порівняймо ваші думки з відомостями словника.
Янгол (або ангел). 1. У релігійному культі – надприродна істота, посланець,
вісник Бога; зображується звичайно у вигляді юнака з крилами; архангел;
херувим, серафім.
2. Перен., заст.. Захисник або заступник, охоронець.
( Я буду твоїм ангелом).
На правому - ангел, на лівому - біс. Християни запозичили ці уявлення у язичників, де права сторона вважалося світлою, денна, а ліва - темною, нічна. Значить, світлі сили повинні бути праворуч, а темні - зліва. У зв'язку з цим повір'ям в нашому народі міцно закріпилася традиція тричі поплювати через ліве плече, це нібито оберігає людину від усяких нещасть.
Розгорніть підручник й прочитайте поезію І. Малковича «Із янголом на плечі».
- А чи хотіли б ви порівняти ваше прочитання й авторське? (перегляд відеосюжету)
- Пригадайте, як називаються такі відеосюжети?
- Навіщо автори використовують такі перформанси?
ІV. Закріплення вивченого.
1.Робота над поезією (бесіда за запитаннями).
- Хто такий, на вашу думку, отой «хтось», що «бреде собі самотньо із янголом на плечі»?
- Як ви розумієте вислів: «Йде в ніде, в невороття, йде лелійно, як дитя, і жене його у спину сірий маятник життя»?
- Чому життя у героя твору сіре? З чим це пов’язано?
- Хто такий Ірод? (повідомлення учениці)
Останні роки правління царя Юдеї Ірода відзначені особливою підозрілістю, мстивістю і жорстокістю. Для багатьох Ірод знаний як холоднокровний вбивця не лише своїх рідних, але й беззахисних маленьких хлопчиків. Коли астрологи зі Сходу повідомили, що народився майбутній цар, Ірод прикинувся, ніби хоче вшанувати це дитя. Він попросив астрологів знайти дитину і сповістити його. Але Бог попередив астрологів, щоб вони не поверталися до Ірода. Тож цар наказав вбивати у Віфлеємі, де народився Ісус, та околицях міста всіх хлопчиків віком до двох років.) Зараз Ірод є символом зла, жорстокості, смерті.
– Чи має невідомий життєву мету? Чим викликано те, що він «по світу тиняється»?
– Чому невідомий, йдучи, тримає в руках Господню свічу? Як Сам Всевишній ставиться до героя балади?
- Поміркуйте, який прихований зміст криється в образі сірого маятника.
(Кожна людина у своєму бутті здійснює довгу і тяжку мандрівку, в якій її підстерігає небезпека — бути поглинутим Буднем — «сірим маятником життя». Йдеться про одвічне протиборство в людській душі добра і зла, світла і темряви, що набувають символічного вираження. Вірш будується за принципом різкого контрасту колористики: темне уособлює сили зла — це світ ночі, світ небуття, у якому «віє вітер вировий, виє Ірод моровий». Традиційний у міфології образ вітру виступає символом руйнування, спустошення і нищення.)
- Яким ви уявляєте янгола? Де він знаходиться? Чому? (Світле ж у людській душі асоціюється з білістю янгола. Не випадково оформлення однойменної збірки витримане в сніжно-білих тонах, що асоціюється з кольором крил янголів.)
– Якими почуттями проймається невідомий під час ходи? Що означає зберегти янгола? (Янгол оберігає людину від сил зла, він з доброю енергетикою, творить в людині благовість. Зберегти янгола-охоронця — означає зміцнити свою віру, духовність.)
Визначте жанр ліричного твору (філософська лірика). Автор називає твір старосвітською баладою.
Старосвітською – значить тією, що дотримується старих правил, поглядів.
(Довідка. Балада (фр. — танцюю) Балада – ліро-епічний твір з драматично напруженим сюжетом.
Визначте тему вірша ( тема – зображення ліричного героя, якого ангел на плечі намагається уберегти від зла, жорстокості, лиха), записати в зошити.
У поезії автор розмірковує про те, як людина виконує своє життєве призначення. На початку вірша постає невизначена особа «хтось», що набуває узагальненого значення. Цей «хтось» проходить крізь життєві випробування, уособлені у творі за допомогою образів: край світу, ніч, вітер, Ірод, маятник життя.
Що ж уособлюють ці образи? Це перепони, камінці, через які потрібно пройти людині, аби відшукати себе й своє щастя.
Образ ночі символізує темінь, безпросвітність існування людини.
Вітер віє – руйнівну стихію, що підсилюється біблійним образом Ірода.
Сірий маятник життя – це час, символ швидкоплинності життя, яке має свій кінець, тому людина перед ним виступає як беззахисне дитя.
Господня свіча – життя, вік людський.
Це перифраз – описовий вираз, непряма згадка про предмет, не називаючи, а описуючи.
Виє Ірод моровий– у значенні нещасть, хвороб, бід, лиха.
Цей художній троп називається «антономази» - (перейменування) вживання власних імен замість загальних (наша Сапфо, не будь Гобсеком).
Отже, у вірші ніби йдеться про абсурдність людського життя. Але лише у випадку, коли людина не гордо крокує життям, а «вештається», «тиняється», «бреде» із янголом на плечі.
Драматизм у поезії наростає… Проносячи світло своєї душі (а це символізує свіча у вірші) через усі випробування, людина стає носієм високого, небесного, що символізує у вірші янгол, який надає снаги і оберігає людську душу.
Отже, ідея твору – возвеличення янгола, який є оберегом кожної людини (записати в зошити).
- А чи ви відчуваєте свого ангела-охоронця?
Фізкультхвилинка.
Прослуховування музичної обробки вірша «Із янголом на плечі» у виконанні
М. Бурмаки (відеопрезентація).
- Які ваші враження від почутого?
Ви прослухали ліричну пісню, сумного настрою у виконанні М. Бурмаки, а як ви думаєте, чи може цей вірш бути покладений на музику роквиконавцями і чи може пісня виконуватися рок-групою?
Пропоную прослухати пісню у виконанні рок-гурту «Плач Єремії».
(Звучить пісня «Із янголом на плечі» у виконанні рок-гурту «Плач Єремії»).
3. Візуальна технологія «Колаж твору»(робота в парах) під музичний супровід.
Вам пропонується макет ангела, на якому записані художні засоби.
У довідці пропонуються приклади художніх засобів, проте не вказується яких. Розфарбуйте свого ангелика відповідно до кольорів, що вам запропоновані. Якщо ви розфарбуєте відповідно до кольорів, це означає, що ви правильно визначили художні засоби.
Художні засоби
епітети (Вуста гарячі, вітер вировий, янгол ледь живий, сірий маятник життя, Ірод моровий), метафори (Маятник жене у спину, віє вітер, виє Ірод, маятник бухка, не дихає свіча), порівняння йде лелійно, як дитя. Яка його роль?(Показати беззахисність героя перед виром життя),синонімічний ряд дієслів (БРЕДЕ-ЙДЕ-ВЕШТАЄ-ТИНЯЄТЬСЯ),
анафора (ЙДЕ, ЙДЕ). Оцінювання.
Останні слова поезії «Янголе, не впадь з плеча» звучать як заклинання. Ці заклинання і є нашим зверненням до Бога, до вищих сил про допомогу. Кожен у скрутну хвилину шукає допомоги і підтримки, бо надія жевріє у душі кожного з нас до останнього.
А коли ми звертаємося до Бога ми читаємо молитву.
Тож, познайомимося однією з світських молитов Івана Малковича – це наче своєрідне продовження попередньої поезії.
5.Поезія «З нічних молитов» (зачитування)
«Моли́тва» — звернення віруючого до Бога. Наскільки молитва несумісна з ненавистю чи неприязню до ближніх, настільки ж вона тісно пов'язана з любов'ю і співчуттям.
6. Створіть короткий сюжет кінострічки за допомогою називних або неповних речень. ( Літо, самотня душа, кубельце, не поруш. Сонце, серце, віри обруч).
Пояснення символічного значення образів.
СТЕБЕЛЬЦЕ ЛІТА ВСЕЛИТИ ДО САМІТНІХ ДУШ – паросток надії, тепла, сонця, настрою, денного світла, любові, пахощів квітів, співів солов’я
КУБЕЛЬЦЕ ЗВИТИ – власний дім, прихисток, де рідні люди, де підтримають, зрозуміють і приймуть таким, як є.
ТЕМНІ КРУЧІ – життєві перипетії, перешкоди, хвороби, негаразди.
ОБРУЧ ВІРИ ДОВКОЛА СЕРЦЯ- захисне коло, добробут, впевненості у виживанні.
ІУ. Підсумок уроку.
Мікрофон.
- Як ви гадаєте, чи є у вас янгол на плечі?
- Про що ви спитали б свого янгола?
- А що потрібно робити людині, щоб її не покидав янгол?
Тож і ви в скрутні хвилини повторюйте іноді собі: «Янголе, не впадь з плеча». І у вас
усе буде добре.
У. Домашнє завдання.
Вивчити напам’ять баладу І. Малковича «Із янголом на плечі», написати лист до свого янгола.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Проведення тестового опитування
1. За жанром, як визначив сам письменник, даний твір:
а) елегія;
б) ода;
в) старосвітська балада;
г) філософський трактат.
2. Хтось самотньо йшов:
а) по лісовій стежці;
б) уночі;
в) вздовж берега річки;
г) по широкому шляху
3. Свічу у творі І. Малкович називає:
а) Всевишньою;
б) Святою;
в) Господньою;
г) Чарівною.
4. Герой поезії рухався:
а) на північ;
б) додому;
в) до озера;
г) в невороття.
5. Хода невідомого нагадує рух:
а) старця;
б) молодої людини;
в) дитини;
г) юнака.
6. Колір маятника життя:
а) сірий;
б) блідо-рожевий;
в) білосніжний;
г) голубий.
7. Автор твору дорікає невідомому за те, що він:
а) тиняється по світу;
б) не поважає людей похилого віку;
в) прагне збагатитися за рахунок інших;
г) не бажає дотримуватися християнських законів.
8. І. Малкович, характеризуючи вітер, зазначає, що він:
а) поривчастий;
б) південно-східний;
в) розбещений;
г) вировий.
9. Янгол, перебуваючи у героя твору на плечі:
а) стогне ледь живий;
б) тремтить і дрижить;
в) намагається довести свою зверхність над людиною;
г) обливається сльозами.
10. Кого стосується фраза «виє… моровий»?
а) Янгола;
б) ченця;
в) Ірода;
г) Господа.
11. Після тривалої ходи свіча невідомого:
а) погасла;
б) не дихає;
в) почала коптіти;
г) розгорілася, наче полум’я.
12. Невідомий, уже тривалий час рухаючись, звернувся до янгола з проханням:
а) «Захисти мене від лиха»;
б) «Дай сили і збережи мене»;
в) «Не впадь з плеча»;
г) «Підтримай вогник свічі».