Урок "КАНАДА: ЕКОНОМІКО-ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ, ПРИРОДНО-РЕСУРСНИЙ ПОТЕНЦІАЛ, НАСЕЛЕННЯ"

Про матеріал
Методична розробка уроку: Канада: економіко-географічне положення, природно-ресурсний потенціал, населення Мета уроку: повторити раніше засвоєні знання про Америку та США; сформувати систему знань про Канаду; оха¬рактеризувати особливості географічного положення, природних ресурсів, населення; продовжити розвивати навички роботи з дже¬релами географічних знань; виховувати повагу до національної культури, укра¬їнської діаспори; розвивати вміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки, вирішувати творчі завдання, розвивати пізнавальний інтерес. Тип уроку: комбінований
Перегляд файлу

Лелюк О.В., викладач географії Чернівецького вищого комерційного училища КНТЕУ

 

КАНАДА: ЕКОНОМІКО-ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ, ПРИРОДНО-РЕСУРСНИЙ ПОТЕНЦІАЛ, НАСЕЛЕННЯ

Тема: 1 Загальна характеристика Америки

Тема уроку: Канада: економіко-географічне положення, природно-ресурсний потенціал, населення

Мета уроку: повторити раніше засвоєні знання про Америку та США; сформувати систему знань про Канаду; оха­рактеризувати особливості географічного положення, природних ресурсів, населення; продовжити розвивати навички роботи з дже­релами географічних знань; виховувати повагу до національної культури, укра­їнської діаспори; розвивати вміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки, вирішувати творчі завдання, розвивати пізнавальний інтерес.

Тип уроку: комбінований

Форма проведення: урок-дослідження

Обладнання: підручники «Географія 10 клас» О.Г.Кобернік, Р.Р.Коваленко, дидактичні картки, презентація слайдів, ілюстрації, презентаційне відео.

Опорні та базові поняття: економіко-географічне положення, природні умови та ресурси, густота населення, урбанізація, система розселення

Хід уроку

1. Організаційний етап

Вітання.

Слайд. 1

Учитель. Ми продовжуємо знайомитись з особливостями Північної Америки. На попередніх уроках отримали загальні відомості про цей материк, про природні умови та ресурси, а також вже знаємо про цікаві факти, що мають місце бути саме на цій території. Спробуємо пригадати.

2. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок

Поточний контроль знань

Слайд. 2, 3

Географічний калейдоскоп  «Цікаві факти про Північну Америку»

     1 Найгучніший водопад у світі  - Ніагарський

2. Найбільша ріка Північної Америки  - Міссісіпі

3. Найбільший острів світу  - Гренландія

4. Річка, яка дала назву всесвітньо відомому водопаду і з'єднує озера Ері та Онтаріо – Ніагара

5.  Канал, що розділяє Північну та Південну Америку  - Панамський

6. Річка, яка названа на честь першовідкривача Америки – Колумбія

7.  Гори на сході материка - Аппалачі

8. Річка, яке несе в Атлантичний океан води з Великих озер - Святого Лаврентія

9. Oкеан, що омиває північний берег материка - Північний Льодовитий

10. Гори на заході материка - Кордильєри

Учитель. Вам вже відомо, що в Америці (Північній та Південній) налічується 54 країни. Вони різні за розміром, традиціями, рівнем економічного розвитку, формою правління. Тож пригадаємо пройдений матеріал.

Окремі з учнів отримують картки з запитаннями. Решта учнів дають відповіді в зошиті.

Слайд 4.

Завдання:  Впишіть у правій колонці країни, які відповідають твердженню в лівій колонці

 

Найбільші за площею країни регіону Америка

 

Держави, в яких кількість населення перевищує 100 млн. осіб

 

Держави, що належать до типу високорозвинутих

 

Країни, є нафтовидобувними

 

Країни високого потенціалу, які мають значні природно-ресурсні та працересурсні можливості

 

До найменш розвинутих належить

 

Країна з плановою економікою

 

 

Учитель.   Перевіримо чи правильно ви поєднали питання і відповідь.

 

Слайд. 5

Відповіді:

 

Найбільші за площею країни регіону Америка

Канада, США, Бразилія

Держави, в яких кількість населення перевищує 100 млн. осіб

США, Бразилія, Мексика

Держави, що належать до типу високорозвинутих

США, Канада

Країни, є нафтовидобувними

Еквадор, Венесуела

Країни високого потенціалу, які мають значні природно-ресурсні та працересурсні можливості

Чилі, Перу, Колумбія, Уругвай, Гайана, Суринам

До найменш розвинутих належить

Гаїті

Країна з плановою економікою

Куба

 

3. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

 

Учитель. Країну, з якою ми сьогодні ознайомимося, називають країною озер, країною  університетів та різних національностей.

Слайд. 6

 

Впізнайте країну за описом.

  1. 10 % території країни – острови
  2. Має найдовшу у світі берегову лінію (120 тис. км) і посідає перше місце за запасами деревини на одного жителя.
  3. Країна належить до десятки найрозвинутіших держав світу.
  4. Їй належать перші місця за видобутком та експортом нафти, природного газу, вугілля, сірки, калійної солі, залізної руди, золота, титану, урану, кобальту, молібдену.
  5. Країна має величезну територію, за розмірами якої посідає друге місце у світі, її площа становить близько 9,9 млн км2. Єдиним її суходільним сусідом є США, кордон з якими є найдовшим у світі двостороннім кордоном Землі.
  6. Дерево, листок якого зображено на прапорі цієї держави, росте лише в її південно-східній частині, що займає лише 5 % території країни, але там проживає близько 65 % населення.
  7. Саме в цій країні виник хокей із шайбою.
  8. Назва країни перекладається як «поселення».

Учитель. Що це за країна?

Слайд. 7

Повідомлення теми і мети уроку

Учитель. Канада – держава молодої економіки. Її мешканці полюбляють говорити, що в їхній країні занадто мало історії, проте надто багато географії. Справді, канадські державі не так багато років, але за цей час вона встигла пройти значний шлях економічного розвитку і досягти великих успіхів.

Випереджальне завдання учнів

Учень 1.  Канада – одна з найуспішніших економік світу. За площею країна майже така, як уся Європа, а живе в ній людей у півтора рази менше, ніж в Україні. Канада замикає топ-10 країн світу за ВВП. У країні швидкими темпами зростає економіка, бюджет має великий профіцит, а рівень безробіття низький. У країні стабільної демократії існує досконала правова система, рівень  злочинності низький.

 

Учень 2. В Канаді сформувалася одна з найчисленніших українських діаспор, яка облюбувала собі степові провінції. Її осередком є місто Вінніпег – побратим Львова. У телефонному довіднику міста більше українських прізвищ, ніж англійських та французьких разом. Тут, поряд з пам’ятником Роберту Бернсу, височить монумент Іванові Франку, а біля погруддя королеві Єлизаветі – пам’ятник Тарасові Шевченку.

Слайд. 9

4. Вивчення нового матеріалу

 1. Візитка країни

Завдання. Користуючись підручником (стор.196), чи презентацією складіть «візитну картку» Канади.

Табл. 1

«Візитна картка» країни

 

 

2. Економіко-географічне положення

Учитель:

Слайд. 9

Канада – величезна за площею країна, що займає майже четверту частину  Америки та половину площі субрегіону Північна Америка.  Канада – одна з небагатьох країн світу, яка має вихід до трьох океанів, а також найдовшу берегову лінію. Вихід до трьох океанів, відкриває Канаді можливості для інтенсивного транспортного сполучення з країнами Європи та Східної Азії. Найбільші морські порти: Ванкувер та Монреаль.

Слайд. 10

Основними рисами економіко-географічного положення Канади  є:

  • Величезна за площею, займає четверту частину Америки
  • Всі сухопутні кордони проходять з США
  • 10% території – острови
  • Має вихід до трьох океанів, але через складні природні умови 90% берегів не використовуються в господарстві
  • Найдовша берегова лінія («Країна озер»)

 

Слайд 11.

3. Природно-ресурсний потенціал

 

Учитель.  Природні умови Канади дуже різноманітні. У рельєфі переважають рівнини. На заході тягнуться високі сейсмічно активні гори Кордильєри, на сході – давні низькі Аппалачі.

Клімат країни суворий. Більшу частину займають арктичний та субарктичний пояси. Відносно вузька південна частина Канади розташована в помірному кліматичному поясі. З просуванням вглиб материка зменшується зволоження та зростають річні амплітуди коливань температур повітря. Зими в центральній частині суворі, літо спекотне. Це головний район землеробства Канади.

Канада багата на мінеральні ресурси. З паливних корисних копалин країна має великі поклади нафти та природного газу, що зосереджено у Західноканадському басейні в межах передгірського прогину Кордильєр. За запасами нафти Канада посідає 3-тє місце в світі, поступаючись лише Венесуелі та Саудівській Аравії. На її території сконцентровано понад 10 % світових запасів нафти. Є великі поклади т. зв. бітумінозних (нафтових) пісків, що являють собою суміш глини, піску, води та нафти. Запаси газу менші: 19-те місце в світі та 3-тє в Америці (після США та Венесуели). Значні запаси кам’яного вугілля містяться в Західному басейні та сильно виснажені – у Східному.

Канада багата на різноманітні рудні корисні копалини, особливо руди кольорових металів. Їх поклади зосереджено або в межах Канадського щита Північно-американської платформи (залізні, нікелеві, мідні, уранові, цинкові, кобальтові руди, золото, платина), або у провінції Британська Колумбія в межах сейсмічного поясу Кордильєр (мідні, поліметалічні, вольфрамові, молібденові, срібні руди). З нерудних корисних копалин у Канаді є світового значення поклади калійної солі у провінції Саскачеван. У країні сконцентровано 58,4 % світових запасів цієї хімічної сировини (1-ше місце у світі).

 Водні ресурси Канади дуже великі: на країну припадає 15 % прісної води світу. Річки порожисті, мають великий гідроенергопотенціал. У країні гідроелектроенергія – одна з найдешевших у світі. Через те Канада є другою країною в світі за обсягом виробництва гідроелектроенергії, на яку припадає близько 60 %   енергобалансу країни.

Канада має значні площі, вкриті родючими ґрунтами. Найкращі з них – чорноземи – розміщені в центральній степовій частині Канади. На сході та крайньому заході переважають родючі бурі та сірі лісові ґрунти. Сільськогосподарські землі займають лише близько 7 % території Канади.

Канада має надзвичайно багаті лісові ресурси. За запасами деревини на душу населення країна немає собі рівних. Найбільші площі під лісом зайнято в провінціях Британська Колумбія, Квебек та Онтаріо.

 

Учитель. Порівняйте природні ресурси Канади та США

 (Окремі з учнів отримують картки з порівняльною таблицею. Решта учнів дають відповіді в зошиті).

 

Слайд 12.

ПРП

Канада

США

Мінеральні ресурси

 

 

Водні ресурси

 

 

Земельні ресурси

 

 

Лісові ресурси

 

 

Картки забираються.

Учитель.   Підсумуємо виконане завдання.

Один учнів озвучує порівняльну характеристику двох країн. Решта доповнюють.

 

4. Населення

Слайд 13

Учитель. Основні характеристики населення Канади мають наступні особливості:

 

  • І тип відтворення населення
  • Середня тривалість життя 82 роки (один з найвищих у світі)
  • Середня густота населення – 3,6 осіб/км2 (дуже низький показник)
  • 75% населення країни зосереджено на півдня
  • Рівень урбанізації – 81,6%
  • Поширені внутрішні міграції
  • З двонаціональної стала багатонаціональною
  • Міста-мільйонери – Торонто, Монреаль, Ванкувер

 

Пригадайте? Як ви розумієте словосполучення «рівень урбанізації»

 

Урбанізація – це процес збільшення частки міських жителів і підвищення ролі міста в суспільстві. Отже, рівень урбанізації – це частка міських жителів у загальній кількості населення.

 

 

5. Узагальнення і систематизація знань

Завдання. Порівняйте окремі характеристики США, Канади

 

Первинне закріплення знань

Запитання. Дайте господарську оцінку природно-ресурсному потенціалу Канади.

 

6. Підсумок уроку. Рефлексія

  1. Перегляд відео «Цікаві факти про Канаду»
  2. Про уподобання жителів Канади  (зачитує учень)

 

Учень:

  • Більшість жителів Канади проживають в межах 240 км від кордону з США.
  •  2,2% загальної площі Канади займають 43 парки. Національний парк Банф в провінції Альберта був першим в Канаді. Він з'явився в 1885 році.
  • Майже половина населення цієї величезної країни народилися в інших країнах.
  • Хвіст бобра – один із традиційних канадських десертів. І хоч назва для пересічного українця звучить досить дивно, насправді, це всього лиш пончик без дірки. Такий десерт готують у схожій на хвіст бобра формі – звідси і назва. Прикрашають десерт фруктами, вершками, шоколадом і взагалі будь-чим, що спаде вам на думку.
  • Майже все населення країни мешкає у великих містах у той час, як на 90% територія Канади лишається незаселеною. Для порівняння, за розмірами Канада трохи більша за США, але населення країни складає лише 11% від кількості американців.
  • На кордоні між американським Вермонтом і канадською провінцією Квебек є невеличка бібліотека – Haskell Free Library and Opera House. Це єдина бібліотека у світі, яка розміщена і працює у двох країнах одночасно.
  • Що стосується пристрастей в їжі, канадці вельми оригінальні. Ось декілька фактів:
  • канадці дуже люблять пиво. 80% алкоголю, який випивається канадцями, це саме воно; у Канаді виробляють більше ста сортів пива. Щоб привезти з однієї провінції в іншу цей пінний напій, потрібно спеціальний дозвіл, інакше пиво визнають контрафактним;
  • найпопулярніша страва у канадців — макарони з сиром;
  • пончики — ще одне улюблене ласощі місцевих жителів. Їх тут з'їдають більше, ніж в будь-якій іншій країні.
  • 77% кленового сиропу в світі вироблено саме в Канаді. Кленовий лист на прапорі не випадковий: клен протягом багатьох років був єдиним джерелом цукру для корінних жителів і переселенців.

7. Інформація про домашнє завдання

  1. Підручник, опрацювати § 41, стор. 196-209, відповісти на запитання в кінці  параграфа.
  2. Творче завдання. Підготувати  розповідь про об’єкти в Канаді, які пов’язані з історією українського народу.

 

docx
Додано
5 червня 2021
Переглядів
2095
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку