Лелюк О.В., викладач географії Чернівецького вищого комерційного училища КНТЕУ
КАНАДА: ЕКОНОМІКО-ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ, ПРИРОДНО-РЕСУРСНИЙ ПОТЕНЦІАЛ, НАСЕЛЕННЯ
Тема: 1 Загальна характеристика Америки
Тема уроку: Канада: економіко-географічне положення, природно-ресурсний потенціал, населення
Мета уроку: повторити раніше засвоєні знання про Америку та США; сформувати систему знань про Канаду; охарактеризувати особливості географічного положення, природних ресурсів, населення; продовжити розвивати навички роботи з джерелами географічних знань; виховувати повагу до національної культури, української діаспори; розвивати вміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки, вирішувати творчі завдання, розвивати пізнавальний інтерес.
Тип уроку: комбінований
Форма проведення: урок-дослідження
Обладнання: підручники «Географія 10 клас» О.Г.Кобернік, Р.Р.Коваленко, дидактичні картки, презентація слайдів, ілюстрації, презентаційне відео.
Опорні та базові поняття: економіко-географічне положення, природні умови та ресурси, густота населення, урбанізація, система розселення
Хід уроку
1. Організаційний етап
Вітання.
Слайд. 1
Учитель. Ми продовжуємо знайомитись з особливостями Північної Америки. На попередніх уроках отримали загальні відомості про цей материк, про природні умови та ресурси, а також вже знаємо про цікаві факти, що мають місце бути саме на цій території. Спробуємо пригадати.
2. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок
Поточний контроль знань
Слайд. 2, 3
Географічний калейдоскоп «Цікаві факти про Північну Америку»
1 Найгучніший водопад у світі - Ніагарський
2. Найбільша ріка Північної Америки - Міссісіпі
3. Найбільший острів світу - Гренландія
4. Річка, яка дала назву всесвітньо відомому водопаду і з'єднує озера Ері та Онтаріо – Ніагара
5. Канал, що розділяє Північну та Південну Америку - Панамський
6. Річка, яка названа на честь першовідкривача Америки – Колумбія
7. Гори на сході материка - Аппалачі
8. Річка, яке несе в Атлантичний океан води з Великих озер - Святого Лаврентія
9. Oкеан, що омиває північний берег материка - Північний Льодовитий
10. Гори на заході материка - Кордильєри
Учитель. Вам вже відомо, що в Америці (Північній та Південній) налічується 54 країни. Вони різні за розміром, традиціями, рівнем економічного розвитку, формою правління. Тож пригадаємо пройдений матеріал.
Окремі з учнів отримують картки з запитаннями. Решта учнів дають відповіді в зошиті.
Слайд 4.
Завдання: Впишіть у правій колонці країни, які відповідають твердженню в лівій колонці
Найбільші за площею країни регіону Америка |
|
Держави, в яких кількість населення перевищує 100 млн. осіб |
|
Держави, що належать до типу високорозвинутих |
|
Країни, є нафтовидобувними |
|
Країни високого потенціалу, які мають значні природно-ресурсні та працересурсні можливості |
|
До найменш розвинутих належить |
|
Країна з плановою економікою |
|
Учитель. Перевіримо чи правильно ви поєднали питання і відповідь.
Слайд. 5
Відповіді:
Найбільші за площею країни регіону Америка |
Канада, США, Бразилія |
Держави, в яких кількість населення перевищує 100 млн. осіб |
США, Бразилія, Мексика |
Держави, що належать до типу високорозвинутих |
США, Канада |
Країни, є нафтовидобувними |
Еквадор, Венесуела |
Країни високого потенціалу, які мають значні природно-ресурсні та працересурсні можливості |
Чилі, Перу, Колумбія, Уругвай, Гайана, Суринам |
До найменш розвинутих належить |
Гаїті |
Країна з плановою економікою |
Куба |
3. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Учитель. Країну, з якою ми сьогодні ознайомимося, називають країною озер, країною університетів та різних національностей.
Слайд. 6
Впізнайте країну за описом.
Учитель. Що це за країна?
Слайд. 7
Повідомлення теми і мети уроку
Учитель. Канада – держава молодої економіки. Її мешканці полюбляють говорити, що в їхній країні занадто мало історії, проте надто багато географії. Справді, канадські державі не так багато років, але за цей час вона встигла пройти значний шлях економічного розвитку і досягти великих успіхів.
Випереджальне завдання учнів
Учень 1. Канада – одна з найуспішніших економік світу. За площею країна майже така, як уся Європа, а живе в ній людей у півтора рази менше, ніж в Україні. Канада замикає топ-10 країн світу за ВВП. У країні швидкими темпами зростає економіка, бюджет має великий профіцит, а рівень безробіття низький. У країні стабільної демократії існує досконала правова система, рівень злочинності низький.
Учень 2. В Канаді сформувалася одна з найчисленніших українських діаспор, яка облюбувала собі степові провінції. Її осередком є місто Вінніпег – побратим Львова. У телефонному довіднику міста більше українських прізвищ, ніж англійських та французьких разом. Тут, поряд з пам’ятником Роберту Бернсу, височить монумент Іванові Франку, а біля погруддя королеві Єлизаветі – пам’ятник Тарасові Шевченку.
Слайд. 9
4. Вивчення нового матеріалу
1. Візитка країни
Завдання. Користуючись підручником (стор.196), чи презентацією складіть «візитну картку» Канади.
Табл. 1
«Візитна картка» країни
2. Економіко-географічне положення
Учитель:
Слайд. 9
Канада – величезна за площею країна, що займає майже четверту частину Америки та половину площі субрегіону Північна Америка. Канада – одна з небагатьох країн світу, яка має вихід до трьох океанів, а також найдовшу берегову лінію. Вихід до трьох океанів, відкриває Канаді можливості для інтенсивного транспортного сполучення з країнами Європи та Східної Азії. Найбільші морські порти: Ванкувер та Монреаль.
Слайд. 10
Основними рисами економіко-географічного положення Канади є:
Слайд 11.
3. Природно-ресурсний потенціал
Учитель. Природні умови Канади дуже різноманітні. У рельєфі переважають рівнини. На заході тягнуться високі сейсмічно активні гори Кордильєри, на сході – давні низькі Аппалачі.
Клімат країни суворий. Більшу частину займають арктичний та субарктичний пояси. Відносно вузька південна частина Канади розташована в помірному кліматичному поясі. З просуванням вглиб материка зменшується зволоження та зростають річні амплітуди коливань температур повітря. Зими в центральній частині суворі, літо спекотне. Це головний район землеробства Канади.
Канада багата на мінеральні ресурси. З паливних корисних копалин країна має великі поклади нафти та природного газу, що зосереджено у Західноканадському басейні в межах передгірського прогину Кордильєр. За запасами нафти Канада посідає 3-тє місце в світі, поступаючись лише Венесуелі та Саудівській Аравії. На її території сконцентровано понад 10 % світових запасів нафти. Є великі поклади т. зв. бітумінозних (нафтових) пісків, що являють собою суміш глини, піску, води та нафти. Запаси газу менші: 19-те місце в світі та 3-тє в Америці (після США та Венесуели). Значні запаси кам’яного вугілля містяться в Західному басейні та сильно виснажені – у Східному.
Канада багата на різноманітні рудні корисні копалини, особливо руди кольорових металів. Їх поклади зосереджено або в межах Канадського щита Північно-американської платформи (залізні, нікелеві, мідні, уранові, цинкові, кобальтові руди, золото, платина), або у провінції Британська Колумбія в межах сейсмічного поясу Кордильєр (мідні, поліметалічні, вольфрамові, молібденові, срібні руди). З нерудних корисних копалин у Канаді є світового значення поклади калійної солі у провінції Саскачеван. У країні сконцентровано 58,4 % світових запасів цієї хімічної сировини (1-ше місце у світі).
Водні ресурси Канади дуже великі: на країну припадає 15 % прісної води світу. Річки порожисті, мають великий гідроенергопотенціал. У країні гідроелектроенергія – одна з найдешевших у світі. Через те Канада є другою країною в світі за обсягом виробництва гідроелектроенергії, на яку припадає близько 60 % енергобалансу країни.
Канада має значні площі, вкриті родючими ґрунтами. Найкращі з них – чорноземи – розміщені в центральній степовій частині Канади. На сході та крайньому заході переважають родючі бурі та сірі лісові ґрунти. Сільськогосподарські землі займають лише близько 7 % території Канади.
Канада має надзвичайно багаті лісові ресурси. За запасами деревини на душу населення країна немає собі рівних. Найбільші площі під лісом зайнято в провінціях Британська Колумбія, Квебек та Онтаріо.
Учитель. Порівняйте природні ресурси Канади та США
(Окремі з учнів отримують картки з порівняльною таблицею. Решта учнів дають відповіді в зошиті).
Слайд 12.
ПРП |
Канада |
США |
Мінеральні ресурси |
|
|
Водні ресурси |
|
|
Земельні ресурси |
|
|
Лісові ресурси |
|
|
Картки забираються.
Учитель. Підсумуємо виконане завдання.
Один учнів озвучує порівняльну характеристику двох країн. Решта доповнюють.
4. Населення
Слайд 13
Учитель. Основні характеристики населення Канади мають наступні особливості:
Пригадайте? Як ви розумієте словосполучення «рівень урбанізації»
Урбанізація – це процес збільшення частки міських жителів і підвищення ролі міста в суспільстві. Отже, рівень урбанізації – це частка міських жителів у загальній кількості населення.
5. Узагальнення і систематизація знань
Завдання. Порівняйте окремі характеристики США, Канади
Первинне закріплення знань
Запитання. Дайте господарську оцінку природно-ресурсному потенціалу Канади.
6. Підсумок уроку. Рефлексія
Учень:
7. Інформація про домашнє завдання