Урок "Київська держава за Ярослава Мудрого"

Про матеріал
З цієї розробки ви можете дізнатися про хід міжусобної боротьби між синами Володимира Великого та утвердження Ярослава Мудрого в Києві, а також про різноманітні культурно-освітні та зовнішньополітичні заходи князя, завдяки яким Київська держава здобула свій розквіт.
Перегляд файлу

Історія  України.  7 клас

Тема. Київська держава за Ярослава Мудрого

Мета: з’ясувати хід міжусобної боротьби між синами Володимира Великого та утвердження в Києві Ярослава, процес зміцнення великокнязівської влади та стабілізації внутрішнього життя; ознайомити учнів з культурно – освітньою та зовнішньополітичною діяльністю Ярослава; розвивати здатність учнів аналізувати історичні джерела, критичне мислення; сприяти формуванню патріотичної свідомості учнів, шанобливому ставленню до історичного минулого.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручники з історії України для 7 класу, історичні атласи, портрет Ярослава Мудрого, уривки з «Повісті минулих літ».

Очікувані результати:

           Після уроку учні зможуть:

  1. знати роки правління Ярослава Мудрого; рік розгрому печенігів під Києвом; час зведення Софійського собору; рік укладення «Руської правди»;
  2. знати територію Київської Русі за часів правління Ярослава Мудрого;
  3. описувати й аналізувати внутрішню та зовнішню політику князя Ярослава Мудрого.

                                     Хід   уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Історичний диктант (усно):
    1. Хто був батьком Володимира Великого? ( Князь Святослав)
    2. Де спочатку правив Володимир? ( У Новгороді)
    3. Назвіть роки правління Володимира. ( 980 – 1015 рр.)
    4. Як називається віра у багатьох богів? (Язичництво).
    5. Головне язичницьке божество за першою релігійною реформою Володимира. (Перун).
    6. Місто, в якому Володимир прийняв хрещення. (Корсунь або Херсонес).
    7. Поклоніння одному богові .( Монотеїзм)
    8. Християнство було запроваджено з Константинополя. Який це обряд? ( Православний)
    9. Поширена в народі назва церкви Пресвятої Богородиці, спорудженої за Володимира Великого. ( Десятинна)
    10.                     Які реформи провів Володимир? ( Адміністративну, військову, грошову,релігійну, містобудівну)
    11.                     Як можна охарактеризувати Київську Русь за часів Володимира Великого за формою правління та політичного устрою? ( Середньовічна централізована монархія – імперія)
    12.                     Як називається таке поняття, як « прагнення до відокремлення»? (Сепаратизм)
  2. Перевірка домашнього завдання: зачитати есе про Володимира Великого.

ІІІ. Повідомлення теми уроку.

      Мотивація навчальної діяльності.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Початок політичної кар’єри Ярослава.

Розповідь учителя:

-Князь Ярослав був посаджений батьком намісником спочатку в Ростові, а потім у Новгороді, де він проправив чверть століття. Там він виріс і змужнів, звідти провів свої перші походи проти ворогів.

2. Смерть Володимира Великого.

    Розповідь учителя:

-- Останні роки життя Володимира не були спокійними роками старця, що відпочивав, доживаючи свого віку. Проти його влади повстали сини: Святополк, який дістав прізвисько Окаянний за вбивство своїх братів Бориса та Гліба, та Ярослав, що на той час правив у Новгороді і не захотів платити данину батькові до Києва. Володимир збирався іти на Новгород, щоб покарати Ярослава за таку непокору, але захворів і в 1015 році помер.

         3. Міжусобні війни.

            Бесіда:

  • Як ви розумієте поняття «міжусобні війни»?
  • Хто із князів прийшов до влади у Київській Русі також унаслідок усобиці?

Робота з історичним джерелом: учні отримують картки з уривком із «Повісті минулих літ» ( с. 59 у посібнику О.В. Гісем, О.О. Мартинюк. Історія України. 7 клас: розробки уроків. 2015.)

Запитання до джерела:

  • Як відбувалася битва Ярослава зі Святополком?
  • У яку пору року, ймовірно, відбулася битва?
  • Скільки років було Ярославу, коли він посів київський престол?
  1. Укладання угоди між Ярославом та Мстиславом про управління Київською державою.

Розповідь учителя.

  1. Робота в групах:  І група опрацьовує матеріал про внутрішню політику Ярослава, ІІ група – про зовнішню політику князя. Групи складають відповідні схеми.

    ( Приклад схеми:

«Внутрішня політика князя Ярослава»

 

 «Зовнішня політика Ярослава»

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Скласти сенкан «Ярослав Мудрий» або «Князь Ярослав».

2. «Кошик порад»:

   -- Що б ви порадили нашим сьогоднішнім керівникам держави взяти із досвіду правління Ярослава Мудрого?

VІ. Підсумки уроку.

      Розповідь учителя: - Ярослав дожив до похилого віку, що було рідкісним явищем у суворі середньовічні часи. Він помер 20 лютого 1054 року у віці 76 років у зеніті своєї могутності та слави. Ця дата зафіксована в літописах, вона підтверджується граф фіто на стіні Софійського собору в Києві, де йдеться про смерть руського царя. І справді, Ярослав був самодержцем всієї Руської землі. У роки його князювання ранньофеодальна імперія – Київська Русь – досягла чи не найвищої точки свого економічного злету та політичної міцності. Саме тому ім’я Ярослава шанували на Русі упродовж наступних століть.

VІІ. Оцінювання роботи учнів на уроці.

VІІІ. Домашнє завдання. Опрацювати відповідний матеріал підручника. Виконати завдання на контурній карті (відповідно до завдання контурної карти). У хронологічну таблицю записати роки правління Ярослава Мудрого, рік розгрому печенігів Ярославом, дату будівництва Софійського собору.

doc
Додав(-ла)
Гитюк Людмила
До підручника
Історія України 7 клас (Гупан Н.М., Смагін І.І., Пометун О.І.)
Додано
20 лютого 2019
Переглядів
1333
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку