План уроку
Тема уроку: Кількість населення. Природний і механічний рух.
Мета уроку:
Тип уроку: засвоєння нових знань та умінь
Вид уроку: змішаний
Методи: словесні, ілюстровані, наочні, інтерактивні, практичні.
Дидактичне забезпечення: політична карта світу, атласи, підручники, Опорний конспект з предмету «Соціально-економічна географія світу», розділ І «Загальна економіко-географічна характеристика світу», презентаційний проект.
Обладнання: комп’ютер, проектор, екран.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок
Запитання :
Політична карта світу – це географічна карта, що відображає розташування країн, їх кордони та столиці. Політична карта віддзеркалює політико-географічні зміни, що відбуваються в суспільстві: утворення нових незалежних країн, об'єднання чи розділення територій вже існуючих, зміну їх столиці, втрату чи здобуття суверенітету тощо. Історична й географічна динаміка – головні ознаки політичної карти світу та його окремих регіонів.
Країна – це територія з визначеними кордонами і населенням, яка може бути залежною або незалежною. Держава – незалежна (суверенна) країна з певною територією, господарством і політичною владою. Отже, держава є особливою формою організації суспільства, об’єднаного спільними соціальними і культурними інтересами, яке займає певну територію, має власні системи управління і безпеки, володіє внутрішнім і зовнішнім суверенітетом
Республіка – це форма правління, за якої вищі органи державної влади обираються безпосередньо народом на певний термін.
Монархія – форма державного правління, за якої вища державна влада фактично або формально консолідується в руках однієї особи (монарха), і, як правило, передається у спадок.
Типоло́гія - це групування країн світу за певними спільними ознаками. Існують різні типології, а саме за площею, за чисельністю населення; за формою правління; за формою державного устрою; за формою державного режиму; за політичною структурою; за рівнем розвитку науки і техніки; за рівнем соціально-економічного розвитку.
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Викладач
Географія населення, одна з основних складових соціально-економічної географії, набула сьогодні надзвичайної актуальності. Людина є найвищою цінністю на Землі, її трудовим та інтелектуальним потенціалом, основою розвитку, носієм духовної культури. Людина — головна продуктивна сила суспільства, завдяки їй створюються всі матеріальні і духовні блага. Водночас вона є не тільки виробником, але й головним споживачем цих благ. У 9 класі ви вивчали географію населення України, тому розумієте, наскільки важливо знати, які процеси відбуваються в суспільстві, як і чому змінюється кількість населення, де воно розміщується, до яких релігійних конфесій належить тощо. Тепер ви дізнаєтесь про головні особливості народонаселення.
IV. Вивчення нового матеріалу
Викладач
Чисельність населення планети становить понад 7 мільярдів 137 млн. осіб (2014), відбувається постійне збільшення — приблизно на 86 млн. осіб за рік. Чому так швидко зростає населення, скільки людей проживало на Землі на різних етапах розвитку цивілізації, які прогнози на майбутнє століття, чи може держава за допомогою певних заходів змінити динаміку відтворення населення в країні, як розвиток економіки впливає на густоту населення? Ці питання завжди цікавили людей.
Головними питаннями сьогоднішнього уроку є
І. Запитання учням:
Сукупність людей,які проживають на певній території становлять її населення.
Викладач Отже, населення світу вивчається трьома науками, а саме:
Демографія досліджує закономірності відтворення населення шляхом аналізу природного руху і змін статево - вікової, шлюбної та сімейної структури.
Етнографія вивчає побутові й культурні особливості життя народів.
Географія населення розміщення населення на земній кулі.
Головним джерелом інформації про зміни населення є переписи,які здійснюються у більшості країн раз на 10 років.
Так, у 1820 р. кількість населення досягла 1 млрд осіб, у 1927 p.— 2 млрд, 1959 p.— 3 млрд, 1974 p.— 4 млрд, 1987 p.— 5 млрд, а у 1999 р.- 6 млрд. 31 жовтня 2011 р. кількість землян досягла 7 млрд, За прогнозами міжнародних експертів наприкінці ХХІ ст. воно становитиме 11 – 12 млрд. осіб.
За одну добу населення планети збільшується на 215 тис. осіб.
За одну хвилину народжується 154 дитини.
Відбувається постійне збільшення населення Землі – приблизно на 70 – 80 млн осіб на рік. Це означає, що через кожні 12 місяців населення Землі зростає більш як на одну "Францію", "Велику Британію" чи "Італію", або на один "Єгипет" чи дві "Аргентини".
Явище стрімкого зростання чисельності населення земної кулі дістало назву «демографічного вибуху»
.ІІ Запитання учням:
Що таке природний рух?
Природний рух називають ще відтворенням – це зміна чисельності і складу населення в наслідок народжуваності і смертності, без врахування механічного переміщення.
Завдання 1. За картами атласу визначте регіони та країни світу, де темпи приросту є дуже високими або дуже низькими.
Запитання учням
(економічні, соціальні, релігійні)
Викладач
Зазвичай у світі виділяють два типи відтворення.
Перший тип: порівняно невисокі показники народжуваності, смертності й природного приросту (до 12 чоловік на 1000 жителів), велика частка старших вікових груп у структурі населення (старіння нації). Характерний для більшості країн Європи, Північної Америки, Японії. У деяких країнах з першим типом відтворення населення спостерігається від’ємний природний приріст, що призводить до скорочення населення, тобто депопуляції (демографічна криза).
Другий тип: порівняно високі показники народжуваності, стабільні на певному (часто низькому) рівні показники смертності та високий природний приріст (понад 12 чоловік на 1000 жителів), висока частка молодших вікових груп у структурі населення. Властивий країнам Азії, Африки та Латинської Америки. Високі показники природного приросту призводять до демографічного вибуху.
Запитання учням
Відповідь учня
Демографічна політика спрямована на підвищення народжуваності і природному прирості: щомісячні допомога сім’ям, пільги одиноким батькам, пропаганда престижу материнствак, оплата відпустки з догляду за дитиною.
Запитання учням
Відповідь учня
Демографічна політика спрямована на зниження народжуваності: демографічна політика «одна родина – одна дитина», штрафи на другу дитину, покращення медичного обслуговування.
Запитання учням:
Відповідь учня
Протягом повоєнних часів загальна кількість населення України невпинно збільшувалась: 42 тис. осіб зафіксував перепис 1959 р., 47.5 тис. – перепис 1970 р., 50 тис. – перепис 1979 р. і 51.7 тис – перепис 1989 р. Максимуму – 52 тис осіб було зафіксовано на початок 1993 р. Після цього характер тенденції кардинально змінився і розпочалося скорочення кількості населення. Відповідно, за даними перепису населення в Україні, на 5 грудня 2001 р. загальна кількість постійного населення України становила 48 млн. 241 тис. осіб (із числа постійного населення кількість громадян України становила 47 млн. 950 тис): чоловіків – 22 млн. 316 тис., жінок – 25 млн. 925 тис., За даними Держкомстату на 1 січня 2009 р. в Україні проживало 46 млн. осіб, що приблизно дорівнює відповідним показникам 1972 р.
Запитання учням:
Відповідь учня
Причини цього мають історичне коріння і накопичувалися протягом тривалого часу. Перша та друга світові війни, три голодомори (1921, 1932–1933, 1947 рр.), масові репресії 1930–1950-х рр., Чорнобильська катастрофа, затяжна системна криза 1990-х років, відкладання шлюбів і народження дітей, безшлюбне материнство та соціальне сирітство (покинуті батьками діти), зменшення кількість зареєстрованих шлюбів, збільшення кількість розлучень. Спостерігається масове поширення бездітності та однодітності: дві третини сімей мають лише одну дитину. Все це вкрай негативно вплинули на природний процес демографічної еволюції.
Запитання учням: (проблемна ситуація)
Назвіть заходи які повинна проводити держава для подолання демографічної кризи, яка виникла в Україні.
Відповідь учнів (по черзі кожен пропонує своє)
Викладач
Отже, Європа не бере участь у прирості населення світу. Тому що ситуація майже така, як в Україні спостерігається по всій Європі. Левова частка приросту припадає на країни Азії та Африки.
Це цікаво
Щоб сінгапурці ставали розумнішими, президент Лі Куан Ю вжив заходів до заохочення правильного вибору партнерів. Чоловіки, які одружуються на жінках з вищою освітою отримують винагороду. Жінки без вищої освіти, які заводять собі другу дитину, платять штраф. Малограмотним настійно рекомендується стерилізуватися, в обмін на значну суму грошей. Оптимальним вважається дві дитини на сім'ю. Тому, вечорами поліцейські дзвонять в сім'ї, де вже є двоє дітей, і нагадують про необхідність прийняти протизаплідну таблетку і використовувати презервативи
ІІІ Запитання учням:
Що таке механічний рух населення?
Механічний рух населення називають ще міграцією – переміщення людей по території пов’язана із зміною постійного місця проживання чи роботи.
Викладач
З курсу географія України вам відомо,що міграцію поділяють на зовнішню і внутрішню. Так само пам’ятаєте , що у зовнішній міграції розрізняють:
Еміграцію – виїзд; Імміграція – в’їзд; Депортація – примусове виселення;
Репатріа́ція — повернення на батьківщину, з поновленням їх громадянських прав, військовополонених та цивільних осіб, які під час війни опинилися за межами своєї країни та перебували тривалий час поза батьківщиною.
Міграції поділяється на певні критерії:
Причини – економічні, політичні, екологічні, національні;
Терміни – сезоні, тимчасові, маятникові;
Напрямки – внутрішні: селе – місто; зовнішні;
Мотиви – примусові, добровільні;
Правові – легальні, нелегальні.
Запитання учням: (проблемна ситуація)
Які економічні наслідки, на вашу думку, мають країни, що приймають на роботу та країни, які експортують робочу силу.
Відповідь учнів
Для країн, що приймають робочу силу
Позитивні
Негативні
Для країн, що експортують робочу силу
Позитивні
Негативні
V. Закріплення нових знань, умінь та навичок (Закінчите речення):
(Репатріа́ція)
Відео запитання «Назвати причини міграцій представлених у відеоролику»
VI. Підсумок уроку
Оголошення оцінок та аналіз роботи учнів
VII. Домашнє завдання
4. Позначити на контурній карті:
а) десять країн із найбільшою чисельністю населення у світі;
б) регіони із найвищою густотою населення.