Урок «Кількість населення. Природний і механічний рух.»

Про матеріал
Сформувати в учнів систему знань про кількість, склад та закономірності розміщення населення планети; Актуалізувати поняття «природний рух», «природний приріст», соціально-економічні причини, що впливають на народжуваність та смертність.
Перегляд файлу

План уроку

Тема уроку:  Кількість населення. Природний і механічний рух.

Мета уроку:

  1.               сформувати в учнів систему знань про кількість, склад та закономірності розміщення населення планети;
  2.               актуалізувати поняття «природний рух», «природний приріст», соціально-економічні причини, що впливають на народжуваність та смертність;
  3.               навчити характеризувати типи відтворення населення та напрями демографічної політики;
  4.               розвивати уміння працювати з картографічними, статистичними матеріалами, створювати та аналізувати графіки зміни кількості населення в часі; логічне мислення та вміння робити висновки;
  5. виховувати: аналітичні здібності, культуру поведінки в суспільстві, толерантне ставлення до інших націй та народів

 

Тип уроку: засвоєння нових знань та умінь

Вид уроку: змішаний

Методи: словесні, ілюстровані, наочні, інтерактивні, практичні.

Дидактичне забезпечення: політична карта світу, атласи, підручники, Опорний конспект з предмету «Соціально-економічна географія світу», розділ І  «Загальна економіко-географічна характеристика світу», презентаційний проект.

Обладнання: компютер, проектор, екран.

 

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок

Запитання :

  1. Що таке політична карта світу?

Політична карта світу – це географічна карта, що відображає розташування країн, їх кордони та столиці. Політична карта віддзеркалює політико-географічні зміни, що відбуваються в суспільстві: утворення нових незалежних країн, об'єднання чи розділення територій вже існуючих, зміну їх столиці, втрату чи здобуття суверенітету тощо. Історична й географічна динаміка – головні ознаки політичної карти світу та його окремих регіонів.

  1. Поясніть, у чому головна відмінність між країною та державою.

Країна – це територія з визначеними кордонами і населенням, яка може бути залежною або незалежною. Держава – незалежна (суверенна) країна з певною територією, господарством і політичною владою. Отже, держава є особливою формою організації суспільства, об’єднаного спільними соціальними і культурними інтересами, яке займає певну територію, має власні системи управління і безпеки, володіє внутрішнім і зовнішнім суверенітетом

  1. Назвіть сучасні форми державного правління.

Республіка – це форма правління, за якої вищі органи державної влади обираються безпосередньо народом на певний термін.

Монархія – форма державного правління, за якої вища державна влада фактично або формально консолідується в руках однієї особи (монарха), і, як правило, передається у спадок.

  1. Схарактеризуйте особливості сучасної соціально-економічної типології країн світу.

Типоло́гія  - це групування країн світу за певними спільними ознаками. Існують різні типології, а саме за площею, за чисельністю населення; за формою правління; за формою державного устрою; за формою державного режиму; за політичною структурою; за рівнем розвитку науки і техніки; за рівнем соціально-економічного розвитку.

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Викладач

Географія населення, одна з основних складових соціально-економічної географії, набула сьогодні надзвичайної актуальності. Людина є найвищою цінністю на Землі, її трудовим та інтелектуальним потенціалом, основою розвитку, носієм духовної культури. Людина — головна продуктивна сила суспільства, завдяки їй створюються всі матеріальні і духовні блага. Водночас вона є не тільки виробником, але й головним споживачем цих благ. У 9 класі ви вивчали географію населення України, тому розумієте, наскільки важливо знати, які процеси відбуваються в суспільстві, як і чому змінюється кількість населення, де воно розміщується, до яких релігійних конфесій належить тощо. Тепер ви дізнаєтесь про головні особливості народонаселення.

IV. Вивчення нового матеріалу

Викладач

Чисельність населення планети становить понад 7 мільярдів 137 млн. осіб (2014), відбувається постійне збільшення — приблизно на 86 млн. осіб за рік. Чому так швидко зростає населення, скільки людей проживало на Землі на різних етапах розвитку цивілізації, які прогнози на майбутнє століття, чи може держава за допомогою певних заходів змінити динаміку відтворення населення в країні,  як розвиток економіки впливає на густоту населення? Ці питання завжди цікавили людей.

Головними питаннями  сьогоднішнього уроку є

  1. Кількість населення.
  2. Природний рух.
  3. Механічний рух

І. Запитання  учням:

  1. Що таке населення ?

Сукупність людей,які проживають на певній території становлять її населення.

Викладач Отже, населення світу вивчається трьома науками, а саме:

Демографія досліджує закономірності відтворення населення шляхом аналізу природного руху і змін статево - вікової, шлюбної та сімейної структури.

Етнографія вивчає побутові й культурні особливості життя народів.

Географія населення розміщення населення на земній кулі.

Головним джерелом інформації про зміни населення є переписи,які здійснюються  у більшості країн раз на 10 років.

Так, у 1820 р. кількість населення досягла 1 млрд осіб, у 1927 p.— 2 млрд, 1959 p.— 3 млрд, 1974 p.— 4 млрд, 1987 p.— 5 млрд, а у 1999 р.- 6 млрд. 31 жовтня 2011 р. кількість землян досягла  7 млрд,  За прогнозами міжнародних експертів наприкінці ХХІ ст. воно становитиме 11 – 12 млрд. осіб.

За одну добу населення планети збільшується на 215 тис. осіб.

За одну хвилину народжується 154 дитини.

Відбувається постійне збільшення населення Землі – приблизно на 70 – 80 млн осіб на рік. Це означає, що через кожні 12 місяців населення Землі зростає більш як на одну "Францію", "Велику Британію" чи "Італію", або на один "Єгипет" чи дві "Аргентини".

 Явище стрімкого зростання чисельності населення земної кулі дістало назву «демографічного вибуху»

.ІІ Запитання  учням:

Що таке природний рух?

Природний рух називають ще відтворенням – це зміна чисельності і складу населення в наслідок народжуваності і смертності, без врахування механічного переміщення.

Завдання 1. За картами атласу визначте регіони та країни світу, де темпи приросту є дуже високими або дуже низькими.

Запитання  учням

  1. Які причини впливають в названих регіонах на темпи приросту населення?

(економічні, соціальні, релігійні)

Викладач

Зазвичай у світі виділяють два типи відтворення.

C:\Users\Max\Desktop\Безымянный.pngПерший тип: порівняно невисокі показники народжуваності, смертності й природного приросту (до 12 чоловік на 1000 жителів), велика частка старших вікових груп у структурі населення (старіння нації). Характерний для більшості країн Європи, Північної Америки, Японії. У деяких країнах з першим типом відтворення населення спостерігається від’ємний природний приріст, що призводить до скорочення населення, тобто депопуляції (демографічна криза).

D:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\фото урок 15Р\P1250583.JPGДругий тип: порівняно високі показники народжуваності, стабільні на певному (часто низькому) рівні показники смертності та високий природний приріст (понад 12 чоловік на 1000 жителів), висока частка молодших вікових груп у структурі населення. Властивий країнам Азії, Африки та Латинської Америки. Високі показники природного приросту призводять до демографічного вибуху.

Запитання  учням

  1.               Яку демографічну  політику проводить країна з першим типом відтворення?

Відповідь учня

Демографічна політика спрямована на підвищення народжуваності і природному прирості: щомісячні допомога сім’ям, пільги одиноким батькам, пропаганда престижу материнствак, оплата відпустки з догляду за дитиною.

Запитання  учням

  1. Яку демографічну  політику проводить країна з другим типом відтворення?

Відповідь учня

Демографічна політика спрямована на зниження народжуваності: демографічна політика  «одна родина – одна дитина», штрафи на другу дитину, покращення медичного обслуговування.

Запитання  учням:

  1. Яку демографічну політику проводять в Україні?

Відповідь учня

D:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\фото урок 15Р\P1250589.JPGПротягом повоєнних часів загальна кількість населення України невпинно збільшувалась: 42 тис. осіб зафіксував перепис 1959 р., 47.5 тис. – перепис 1970 р., 50 тис. – перепис 1979 р. і 51.7 тис – перепис 1989 р. Максимуму – 52 тис осіб було зафіксовано на початок 1993 р. Після цього характер тенденції кардинально змінився і розпочалося скорочення кількості населення. Відповідно, за даними перепису населення в Україні, на 5 грудня 2001 р. загальна кількість постійного населення України становила 48 млн. 241 тис. осіб (із числа постійного населення кількість громадян України становила 47 млн. 950 тис): чоловіків – 22 млн. 316 тис., жінок – 25 млн. 925 тис., За даними Держкомстату на 1 січня 2009 р. в Україні проживало 46 млн. осіб, що приблизно дорівнює відповідним показникам 1972 р.

Запитання  учням:

  1. Назвіть причини зменшення показника народжуваності.

Відповідь учня

Причини цього мають історичне коріння і накопичувалися протягом тривалого часу. Перша та друга світові війни, три голодомори (1921, 1932–1933, 1947 рр.), масові репресії 1930–1950-х рр., Чорнобильська катастрофа, затяжна системна криза 1990-х років,  відкладання шлюбів і народження дітей, безшлюбне материнство та соціальне сирітство (покинуті батьками діти), зменшення  кількість зареєстрованих шлюбів, збільшення  кількість розлучень. Спостерігається масове поширення бездітності та однодітності: дві третини сімей мають лише одну дитину. Все це вкрай негативно вплинули на природний процес демографічної еволюції.

Запитання  учням: (проблемна ситуація)

 Назвіть заходи які повинна проводити держава для подолання демографічної кризи, яка виникла в Україні.

Відповідь учнів (по черзі кожен пропонує своє)

  1. зростання трудових доходів, подолання бідності працюючого населення;
  2. реалізації конституційних гарантій щодо розмірів мінімальної заробітної плати, пенсії, інших видів соціальних виплат та допомоги на рівні не нижче законодавчо встановленого прожиткового мінімуму;
  3. розвитку кредитування, в тому числі із застосуванням механізму податкового кредиту;
  4. державної підтримки сімейного підприємництва, фермерства, інвестування у розвиток соціальної та виробничої інфраструктури села;
  5. розвитку житлового кредитування, насамперед молодіжного, іпотеки, активізації участі населення в пайовому будівництві і житлово-накопичувальних програмах;
  6. законодавчого забезпечення формування фондів соціального житла з метою надання його громадянам, що потребують поліпшення житлових умов;
  7. запровадження соціального патронування та супроводу неповних, соціально неблагополучних, бідних сімей з дітьми з боку державних та громадських організацій;
  8. удосконалення законодавства з питань усиновлення, зокрема дітей, позбавлених батьківського піклування;
  9. надання допомоги безпритульним дітям;
  10. D:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\фото урок 15Р\P1250590.JPGпропаганди у засобах масової інформації дітонародження, досвіду організації сімейного життя, започаткування сучасних форм підготовки молоді до шлюбу та створення сім’ї;
  11. збагачення шлюбно-сімейних традицій, підвищення статусу материнства і батьківства у суспільстві;
  12. розвитку соціального сервісу в сфері обслуговування сімей, надання їм послуг і консультацій.
  13. укладення міждержавних угод про взаємне працевлаштування громадян та їх соціальний захист;
  14. створення системи інформування населення про можливості працевлаштування в інших регіонах країни;

Викладач

Отже, Європа не бере участь у прирості населення світу. Тому що ситуація майже така, як в Україні спостерігається по всій Європі. Левова частка приросту припадає на країни Азії та Африки.

Це цікаво

Щоб сінгапурці ставали розумнішими, президент Лі Куан Ю вжив заходів до заохочення правильного вибору партнерів. Чоловіки, які одружуються на жінках з вищою освітою отримують винагороду. Жінки без вищої освіти, які заводять собі другу дитину, платять штраф. Малограмотним настійно рекомендується стерилізуватися, в обмін на значну суму грошей. Оптимальним вважається дві дитини на сім'ю. Тому, вечорами поліцейські дзвонять в сім'ї, де вже є двоє дітей, і нагадують про необхідність прийняти протизаплідну таблетку і використовувати презервативи

ІІІ Запитання  учням:

Що таке механічний рух населення?

Механічний рух населення називають ще міграцією – переміщення людей по території пов’язана із зміною постійного місця проживання чи роботи.

Викладач

З курсу географія України вам відомо,що міграцію поділяють на зовнішню і внутрішню. Так само пам’ятаєте , що у зовнішній міграції розрізняють:

Еміграцію – виїзд;  Імміграція – в’їзд;  Депортація – примусове виселення;

D:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\фото урок 15Р\P1250641.JPGРепатріа́ція — повернення на батьківщину, з поновленням їх громадянських прав, військовополонених та цивільних осіб, які під час війни опинилися за межами своєї країни та перебували тривалий час поза батьківщиною. 

Міграції поділяється на певні критерії:

Причини – економічні, політичні, екологічні, національні;

Терміни – сезоні, тимчасові, маятникові;

Напрямки – внутрішні: селе – місто; зовнішні;

Мотиви – примусові, добровільні;

Правові – легальні, нелегальні.

Запитання  учням: (проблемна ситуація)

Які економічні наслідки, на вашу думку, мають країни, що приймають на роботу та країни,  які експортують робочу силу.

Відповідь учнів

Для країн, що приймають робочу силу

Позитивні

  1. D:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\фото урок 15Р\P1250631.JPGЗменшення витрат на виробництво, пов’язаних із більш низькою ціною робочої сили;
  2. Стимулювання зростання виробництва через додатковий попит на товари й послуги;
  3. Розв’язання проблем зайнятості; заощадження на витратах на освіту і професійну підготовку кваліфікованих кадрів;
  4. При кризах і безробіттю першими звільняють або знижують зарплату іноземним працівникам; іноземні працівники не забезпечуються  пенсіями та соціальними програмами;
  5. Іммігранти поліпшують демографічну ситуацію в країнах що страждають від «старіння нації»

Негативні

  1. Виникає соціальне напруження в суспільстві під час боротьби за робочі місця;
  2. Міжнаціональна ворожість

 

  Для країн, що експортують робочу силу

Позитивні

  1. Експорт робочої сили є важливим джерелом поповнення ВВП країн;
  2. Приводить до зменшення безробіття і отже соціальної напруженості країні.
  3. Безкоштовне навчання робочої сили професійним навичкам.

Негативні

  1. «Відплив умів», відплив кваліфікованих кадрів, необхідних національній економіці.

V. Закріплення нових знань, умінь та навичок (Закінчите речення):

  1. Кількість населення світу більше  (7 млрд осіб);
  2. Явище стрімкого зростання чисельності населення земної кулі дістало назву (демографічного вибуху);
  3. Зміна чисельності і складу населення в наслідок народжуваності і смертності, без врахування механічного переміщення ( відтворення) ;
  4. Яку демографічну  політику проводить країна з першим типом відтворення? (політика на збільшення народжуваності)
  5. Яку демографічну  політику проводить країна з другим типом відтворення? (політику на зменшення народжуваності)
  6. Який статус міграції отримують полонені, які під час війни опинилися за межами своєї країни та перебували тривалий час поза батьківщиною?

(Репатріа́ція) 

Відео запитання «Назвати причини міграцій представлених у відеоролику»

VI. Підсумок уроку

Оголошення оцінок та аналіз роботи учнів

VII. Домашнє завдання

  1. Підручник, опрацювати § 7 (за ред. В.Ю. Пестушко), 
  2. Опорний конспект з предмету «Соціально-економічна географія світу», розділ І  «Загальна економіко-географічна характеристика світу» ст. 15 – 16
  3.  Скласти за параграфом п’ять тестових запитань по темі.

4. Позначити на контурній карті:

а) десять країн із найбільшою чисельністю населення у світі;

б) регіони із найвищою густотою населення.

 

 

 

docx
До підручника
Соціально-економічна географія світу. (рівень стандарту, академічний рівень ) 10 клас (за редакцією Яценка Б. П.)
Додано
17 лютого 2019
Переглядів
2603
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку