Використані на уроці ігри, завдання та поставлені проблемні запитання сприяють розвитку критичного мислення учнів, спонукають до досягнення високих результатів у практичній діяльності по догляду за кімнатними рослинами.
Вчитель початкових класів Печериця О.Ю.
КЗ «Куп’янський спеціальний навчально-виховний комплекс» ХОР
Урок з природознавства 1 клас
Тема. Кімнатні рослини. Назва, зовнішній вигляд (стебло, листя). Догляд за кімнатними рослинами
Мета: вчити учнів розрізняти та вимовляти назви кімнатних рослин, ознайомити з правилами догляду за кімнатними рослинами; розвивати мислення, зв’язне мовлення, дрібну моторику, розширювати світогляд; виховувати любов до природи, працьовитість, прагнення доглядати за кімнатними рослинами, формувати естетичний смак.
Обладнання та наочність: мультимедійна дошка, проектор, пензлик, ганчірки, розпилювач води, дерев’яні палички, лійка, кімнатні рослини.
Тип уроку: комбінований
ХІД УРОКУ
I. Вступна частина
Нумо, діти, підведіться,
Один одному всміхніться!
Пролунав уже дзвінок –
Всіх покликав на урок.
Раз! Два! Всі присіли.
Потім вгору підлетіли.
Три! Чотири! Нахилились,
Із струмочка гарно вмились.
П’ять! Шість! Всі веселі.
Летимо на каруселі.
Сім! Вісім! В поїзд сіли
Ніжками затупотіли.
Дев’ять! Десять! Відпочили
І за парти дружно сіли.
ІІ. Основна частина
Вправа «Погода»
— А зараз який місяць? (Квітень)
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба?
— Чи були сьогодні опади?
— Діти, як змінюється погода та природа навесні? (Прилітають птахи, повітря стає теплішим, більше світить сонечко, зеленіють рослини, розквітають квіти)
— А що ми відносимо до рослин? (Дерева, трави, квіти)
— Діти, а що у нас росте на підвіконні? (Кімнатні рослини)
— До якої природи належать кімнатні рослини? (До живої природи)
— Які умови необхідні для життя рослин? (Тепло, світло, вода, грунт, повітря)
— Як ви вважаєте, кімнатні рослини можуть рости без допомоги людини? (Ні). Чому? (За кімнатними рослинами треба доглядати)
— Правильно! І тому сьогодні на уроці ми познайомимося із деякими кімнатними рослинами, їх назвами, а ще ви дізнаєтеся як доглядати за кімнатними рослинами.
4.1 Читання вірша дітьми
КІМНАТНІ КВІТИ
Кімнатні квіти я люблю
То пещу їх, то поливаю,
То з ними тихо говорю,
То їм пісні на сон співаю.
Вони всміхаються мені —
Вони — живі, красиві.
4.2 Словникова робота
4.3 Розповідь вчителя про будову рослин.
— Всі рослини дуже різні, проте складаються вони з однакових частин:
4.4 Ознайомлення з кімнатними рослинами
— Колись давно люди помітили, що рослини, завезені з далеких теплих країн добре ростуть в будинках. І стали їх вирощувати, бо навіть взимку ці рослини милують наше око і створюють затишок. Кімнатних рослин дуже багато. Всі вони поділяються на дві групи: листяні рослини та квіткові рослини.
4.5 Гра «Знайди кімнатну рослину в класі»
— Наш клас прикрашають: традесканція, сансев’єра, кактус, хлорофітум, фіалка, лілія.
Традесканція
Сансев’єра
Кактус
4.6 Хвилинка цікавинка
У давнину люди вважали, що фіалка є символом ніжності, а кактус — оберігає будинок від лихих людей.
— Я дуже полюбляю мандрувати, і нещодавно мені на шляху зустрілася незвичайно цікава квітка. (Демонстрація зображення медунки). Медунка занесена до Червоної книги України.
— Діти, а що означає: «Занесена до Червоної книги»? (Те, що ця рослина занесена до Червоної книги України і рвати її неможна)
— Як добре, що я її не зірвала. Але, мені хочеться, щоб у нас в класі була така квітка і тому я вирішила виготовити її, та не знаю як її назвати. Допоможете мені дати назву квітці? (Квітка-семицвітка)
Ми крокуєм, ми крокуєм,-
Україною мандруєм!
Лю-лю-лю, лю-лю-лю,
Україну я люблю.
Подивимось на гори,
На широкії простори.
Раз – присіли, потім встали,
І знов помандрували!
Поливати рослину варто тоді, коли грунт на поверхні висохне. Не можна заливати рослини, бо вони можуть захворіти. Кімнатні рослини поливають із лійки, краще з довгим носиком. Носик лійки слід покласти на край горщика і, злегка нахиливши лійку, лити воду, рівномірно розподіляючи її.
Щоб ґрунт у квітковому горщику був пухким, його потрібно розпушити. Для розпушування використовують дерев’яні палички з тупими кінцями. Розпушування ґрунту проводять у вологому стані, це треба робити обережно, неглибоко, щоб не пошкодити коріння.
Щоб кімнатні рослини добре росли, треба провітрювати приміщення та зволожувати повітря, обприскуючи рослини чистою водою.
Щоб кімнатні рослини росли здоровими, потрібно вчасно видаляти зав’ялі квіти, жовтіюче і опале листя.
Поміркуйте! Навіщо миють листя кімнатних рослин?
На листях збирається пил, який заважає рослині дихати. Щоб зняти пил з поверхні листка можна скористатися ганчірочкою, салфеткою. Протирати листя слід вкрай обережно, щоб не пошкодити їх поверхню, підтримуючи рукою.
(Вчитель показує, як витирати правильно листки)
Пил з кактусів змітають м’якою щіточкою, або пензликом.
(Вчитель показує, як пензликом зняти пил з рослини)
— А за нашими кімнатними рослинами потрібно доглядати? (Так)
Вправи «Пружинка» та «Дні тижня»
1) Поливання квітів.
2) Розпушування ґрунту.
3) Видалення пилу з листя.
4) Зволоження повітря.
ІІІ. Заключна частина
Підсумок уроку. Рефлексія
Гра «Так чи ні» (Плескаємо — тупотімо)
Зіграти хочеться мені
Із вами, діти в «Так чи ні»
Я вам питання задаю –
Готуюте відповідь свою!
(Діти відривають пелюстки з квітки та відповідають на запитання)
— Ось і закінчився наш урок. Ми добре попрацювали. Я побачила на уроці учнів веселих, активних, розумних, самостійних та працьовитих.
Ви всі великі МОЛОДЦІ!!!