УРОК № 4
Тема уроку «Кінетична, потенціальна енергія. Перетворення одного виду механічної енергії в інший».
Мета уроку: - сформувати предметні компетентності: поняття фізичної величини «енергія», ввести поняття кінетичної та потенціальної енергії, повної енергії, встановити залежність між повною енергією та кінетичною і потенціальною енергією, умови за яких один вид енергії перетворюється в інший;
Х І Д У Р О К У:
І. Актуалізація опорних знань
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Досліди: – тіло, підняте над землею виконує роботу (важок, піднятий над землею, деформує тіла, розбиває горіх);
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
ІV. Формування нових знань. Використання прийому «Навчаючи – вчуся».
А) Робота в групах над питаннями :
Б) Активне слухання
В) складання опорного конспекту:
- енергія – фізична величина, яка характеризує здатність виконувати роботу;
- енергія буває: потенціальна (якщо тіло підняте над землею або пружина деформована) і кінетична (якщо тіло має швидкість і перебуває в стані руху).
V. Формування вміння застосовувати отримані знання. Розв’язування задач.
Задача 1. На відрізку дороги автомобіль розганяється від 36 км год до 72 км год. Яку роботу виконує сила, яка розганяє автомобіль?
Задача 2. Із колодязя дістають відро з водою масою 12 кг, виконуючи роботу 960 Дж. Визначити глибину колодязя.
Задача 3. З висоти 24 падає металева куля. На якій висоті кінетична енергія куля стане в 2 рази більшою, ніж потенціальна енергія і яку швидкість матиме куля в цю мить? Опором повітря знехтувати.
V. Узагальнення та систематизація нових знань.
1. Як зміниться механічна енергія тіла, якщо сила, яка прикладена до нього, виконає роботу?
2. Ящик підняли з підлоги на полицю. Чи змінилась при цьому механічна енергія тіла? Яка саме?
3. Хлопчик підняв портфель на парту . при цьому виконав роботу 40 Дж. Як зміниться при цьому потенціальна енергія портфеля? На скільки?
4. Вода у водосховищі має потенціальну енергію 100 Дж. Яку роботу при цьому може виконати вода?
5. Кидаючи тенісну кульку, хлопчик виконав роботу 20 Дж. Якої кінетичної енергії набула кулька під час кидання?
6. Автомобіль розганяється на горизонтальній дорозі. Чи виконується при цьому механічна робота? Як змінюється енергія автомобіля?
VІ. Підведення підсумків уроку. Оцінювання результатів навчальної діяльності учнів.
VІІ. Аналіз домашнього завдання. Вивчити параграф 27, відповідати на запитання, розв’язати задачу 27(4), підготувати по одному запитанню своїм однокласникам з даної теми.