1
Тема уроку. Сполучені посудини. Манометри
Мета уроку.
Навчальна. Дізнатись про поведінку рідини у сполучених посудинах;
встановити закономірності розподілу рідин однакової та різної густин в сполучених посудинах; ознайомитись із застосуванням сполучених посудин у побуті й техніці.
Розвивальна. Розвивати творчі здібності та логічне мислення учнів; показати учням практичну значущість набутих знань.
Виховна. Виховувати культуру оформлення задач та шанобливе ставлення до історії рідного краю.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: навчальна презентація, комп’ютер, картки із завданнями, скляні сполучені посудини, пластиковий прозорий шланг, штативи, підставка, вода чиста, вода зафарбована, олія, чайник, манометр демонстраційний.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Добрий день, діти! Ще 2400 р тому китайський педагог Конфуцій сказав: «Те, що я чую – я забуваю. Те, що я чую і бачу – я трохи пам’ятаю. Те, що я чую, бачу і обговорюю – я починаю розуміти. Коли я чую, бачу, обговорюю і роблю – я набуваю знань і навичок». Тож, закликаю вас до співпраці.
Фронтальна бесіда за вправами із підручника
Методом фронтального опитування з’ясувати уміння учнів пояснювати причину виникнення тиску в твердих тілах, рідинах, газах; вміння застосувати набуті знання для пояснень явищ природи; вміння правильно встановлювати залежність тиску від маси (ваги), висоти рівня рідини, густини рідини.
1) Як називається повітряна оболонка Землі? атмосфера
2) Чому біля поверхні Землі атмосферний тиск найбільший?
3) Як змінюється густина повітряної оболонки Землі з висотою?
4) Чому дорівнює нормальний атмосферний тиск?
5) Як називають прилад для вимірювання атмосферного тиску?
6) У яких одиницях вимірюють атмосферний тиск?
8) Що таке гідростатичний тиск?
9) За якою формулою визначають гідростатичний тиск?
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Прийом Правда чи хиба (слайди 1-11)
Запитання:
У мене до вас кілька простих питань.
1. Чому з крана біжить вода, коли ми його відкриваємо?
2. Чому виливається вода з носика чайника, якщо його нахилити?
План викладу матеріалу
Сполучені посудини — це посудини, з'єднані між собою в нижній частині так, що між ними може перетікати рідина.
Однорідна нерухома рідина в сполучених посудинах встановлюється на одному рівні.
У відкритих сполучених посудинах стовпчик нерухомої рідини з меншою густиною буде вищим, ніж стовпчик нерухомої рідини з більшою густиною.
(слайди 18, ).
Відношення висот стовпчиків рідин обернено пропорційне до відношення їхніх густин:
VІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Картка 1
Картка 2
Картка 3
Картка 4
Задача 1. (слайд 25 26). Сполучену посудину наповнено водою. У лівому коліні над нею знаходиться стовп гасу висотою 20 см. Яка висота стовпа води у правому коліні? В якому з колін рівень рідини вище?
На скільки?
Задача 2. (слайд 27 28). У рідинному манометрі міститься ртуть. Праве коліно манометра відкрите в атмосферу. Який тиск у балоні, якщо атмосферний тиск дорівнює 100 кПа?
Задача 1. Робота з підручником . Вправа 26(3). У деяких храмах Стародавньої Греції була розташована так звана «невичерпна чаша». Поясніть за рисунком, як працювало це «диво».
Задача 2. Манометр, установлений на підводному човні для вимірювання тиску морської води, показує тиск 2 МПа. На якій глибині перебуває човен? p=ρgh
h=p/(ρg) h=2 000 000/(1030*10)≈194 м - это ответ.
VІІІ. КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ
(слайд 29)
IX. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. ОЦІНЮВАННЯ
VIІ. Домашнє завдання
Опрацювати § 26, вправа № 26 (1-3 усно, 4 письмово), експериментальне завдання «Манометр власноруч»,
(слайд 30)
Картка 1
|
Картка 2
|
Картка 3
|
Картка 4 1.Чому водонапірна башта водогону має бути вищою за всі будинки, які постачаються водою?
|
Правда чи хиба
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Правда чи хиба
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Правда чи хиба
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Правда чи хиба
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|