Урок № 5
Тема уроку «Закон збереження і перетворення механічної енергії механічної енергії».
Мета уроку:
- формувати вміння вчитись, комунікативну та предметну компетентності: сформулювати закон збереження механічної енергії, формувати розуміння його сутності, а саме, збереження енергії шляхом перетворення механічної енергії, розуміння незворотності енергетичних процесів;
- розвивати логічне та абстрактне мислення, вміння аналізувати та встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, узагальнювати, систематизувати;
- виховувати настирність, цілеспрямованість, працелюбство, відповідальне ставлення до навчання, раціонального споживача.
Обладнання: математичний маятник, пружинний маятник, музичний струнний інструмент, м’яч, пружинний пістолет, який стріляє кульками.
Прийом: «Фізичний футбол»:
Учні ставлять запитання своїм однокласникам з теми «Кінетична та потенціальна енергія. Повна енергія» (учень, який дав правильну відповідь, має право поставити наступне запитання).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Демонстрація руху математичного маятника, пружинного маятника з наступним колективним обговоренням питання «Які види енергії наявні в коливальних системах в певні моменти коливального процесу?»
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
ІV. Формування нових знань. Прийом «Ажурна пилка» : учні групами опрацьовують навчальний матеріал, а потім викладають навчальний матеріал однокласникам та відповідають на запитання, які виникли у однокласників, дотримуючись плану:
VІ. Формування вміння застосовувати отримані знання при розв’язуванні задач.
Задача 1 (експериментальна).
Три кульки випускають з пружинного пістолета з однакової висоти з однаковою швидкістю: І - вертикально вниз, ІІ – горизонтально, ІІІ – під кутом до горизонту. Яка з них матиме більшу швидкість при падінні на землю?
Задача 2.
Тіло масою 2 кг вільно падає з висоти 20 метрів. На якій висоті кінетична енергія буде дорівнювати потенціальній?. Опором повітря знехтувати.
VІІ. Підведення підсумків уроку. Оцінювання результатів діяльності учнів.
VІІІ. Аналіз завдання додому: вивчити параграф 30, відповідати на запитання,
Задача: Із пружинного пістолета вистрелили кульку вертикально вгору. Як, маючи тільки лінійку, визначити початкову швидкість кульки?