Урок "Кісткові риби"

Про матеріал
Розробка уроку для класів інтенсивної педагогічної корекції (затримка психічного розвитку)
Перегляд файлу

Біологія, 7Б  клас,  урок № …

Тема: Кісткові риби. Особливості  будови, життєдіяльності та  середовища  існування  кісткових риб.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Цілі уроку: розглянути особливості кісткових риб та їх різноманіття; з»ясувати , у яких середовищах існування поширені дані риби; які пристосування до цих умов розвинулися  у процесі еволюції; порівняти будову риб із безчерепним ланцетником та безхребетними; навчити учнів робити висновки про ускладнення організації тварин у процесі історичного розвитку;  визначити значення кісткових риб у природі та для людини.

Розвивати спостережливість, уміння працювати у команді, сміливо озвучувати свою думку, навіть якщо вона суперечить загальноприйнятій; навички працювати із збільшувальними приладами.

Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища, живих організмів, які мешкають у ньому в цілому та риб зокрема; берегти природні багатства для наступних поколінь.

Обладнання та матеріали: натуральні об»єкти (акваріумні рибки та коропи), скелет кісткової риби, мікроскоп, лупа, тематичні таблиці та відеоматеріали, червоні та зелені картки для гри, індивідуальні картки для домашнього завдання, аркуші з контурами риб.

Міжпредметні зв»язки: хімія, географія, фізика.

Форми  і методи роботи: евристична бесіда, «мозковий штурм»,спостереження за живими об»єктами, робота у групах, дослідження об»єктів через збільшувальні прилади, робота із підручником, розповідь учителя,  перегляд  тематичних  відеоматеріалів, запис у зошит опорного конспекту, гра «Вірно—невірно».

Структура уроку:  організація класу, актуалізація та корекція опорних знань,ознайомлення з темою та цілями уроку, мотивація навчальної діяльності, сприйняття і усвідомлення навчального матеріалу, узагальнення і систематизація знань, підведення підсумків уроку та пояснення домашнього завдання.

                       

                                              Хід уроку.

  1. Організація класу.
  2. Актуалізація та корекція опорних знань.  Бесіда. З якими тваринами ми познайомилися на  минулому уроці?  Наведіть приклади хордових тварин. Чим вони відрізняються від безхребетних? А ланцетник має череп? Як називаються такі тварини? (безчерепні). А ви знаєте, чим відрізняються хребетні тварини від безчерепних?
  3. Ознайомлення з темою та цілями уроку. От сьогодні ми і розглянемо перших представників Хребетних тварин—кісткових риб. З»ясуємо будову, де вони живуть та яке значення риб у природі та для людини.
  4. Мотивація навчальної діяльності.

Вивчивши цю тему, ми навчимося відрізняти риб від інших тварин, будемо знати, які риби річкові, а які—морські,  дізнаємося, що є небезпечні риби,а є навіть отруйні. З»ясуємо, що треба, а що не треба робити, щоб  зберегти рибні багатства нашої країни.

  1. Сприйняття і усвідомлення навчального матеріалу. (евристична бесіда, «мозковий штурм», спостереження, запис у зошит)

ПЛАН.

  1. Середовище існування риб.
  2. Особливості будови риб, пов»язанііз середовищем існування.
  3. Відмінності кісткових риб від інших.
  4. Функції бічної лінії та плавального міхура.
  5. Розмноження риб.
  6. Значення риб у природі та для людини.

 

  • А чи знаєте ви яких-небудь риб? Яких?  А де ви їх бачили? Як ви думаєте, звідки потрапляють риби у магазини?  У якому середовищі живуть риби?  А які ріки та моря є в Україні? Покажіть на картах.  Які органи дихання є у риб в зв»язку з середовищем існування?  Яким  газом  вони дихають? А  нам який газ необхідний для дихання? Яка хімічна формула кисню? А чи розчинний він у воді?  (залежність  розчинності від температури, мор риби)
  • Як ви розумієте приказку «плаває, як риба у воді»?  Завдяки чому риби вільно і швидко плавають у воді?   Яка форма тіла у риб? Чому рибу важко втримати у руках? Чим вкрите у них тіло? (спостерігаємо за рибами у акваріумі та за коропами). За допомогою яких органів риби можуть рухатися?

   

ЗАПИС У ЗОШИТ.

1.Риби живуть у водному середовищі, тіло має обтічну  форму, вкрите лускою та слизом.

2. Риби рухаються за допомогою плавців, органи дихання—зябра.

 

  • У наших ріках, озерах, ставках та морях зустрічаються майже виключно кісткові риби. (виняток—акула катран у Чорному морі). Чому риби називаються «кісткові», як ви думаєте?  (демонстрація скелету кісткової риби).  Які частини скелету ми можемо бачити? А у ланцетника є череп?  Як ви вважаєте, яка тварина більш прогресивна, має  складнішу будову—ланцетник чи кісткові риби? Чому?

 

ЗАПИС У ЗОШИТ:

3. Кісткові риби мають череп, хребет та інші кістки   скелету  із кісткової тканини. 

 

А тепер, будь ласка, самостійно, використовуючи підручник, допишіть  наступне речення:

4.До кісткових риб      відносяться  такі

риби  ……………

 

А зараз ми переглянемо відео, і дізнаємося про ще багато різних риб.

 

Погляньте на коропа. Чи бачите ви збоку таку ніби лінію, яка тягнеться вздовж тіла?а для чого вона ?

 

    5.Завдяки бічній лінії риби сприймають коливання води, це такий орган чуття.

 А які ще органи чуття є у риб? Чи відчувають вони запах?

    А тепер давайте глянемо, що всередині коропа. Що це за міхур ? чим він наповнений? Для чого потрібен?

 

Запис у зошит

6.Завдяки плавальному міхуру риба контролює глибину занурення.

 

Розмноження риб (розповідь учителя, спостереження за мальками у акваріумах).

 

Значення риб. (розповідь учнів , корекція вчителя)—небезпечні риби.

 

6. Узагальнення і систематизація знань учнів. гра «Вірно—невірно», домалювати рибу та підписати частини тіла., використовуючи таблиці та підручник.

7. Підведення підсумків уроку та пояснення домашнього завдання.

Запис на дошці. Параграф ……. Індивідуальні картки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7 кл біологія, урок №              Картки для індивідуальної роботи.  1рівень

 

 Дописати речення:

  1. Я знаю таких кісткових риб…………………..
  2. Риби живуть у такому середовищі……………
  3. Щоб розмножитись, риби відкладають………………………
  4. Люди вживають у їжу таких риб………………
  5.  Я знаю таких морських риб…………………

Вибери вірні твердження:

  1. Тіло коропа укрите пір»ям.
  2. Акули живуть у ставках.
  3. Органи дихання риб—зябра.
  4. Риби роздільностатеві.
  5.  Короп—хижа риба.

 

 

 

7 кл біологія, урок №              Картки для індивідуальної роботи.  2 рівень

 

 Дописати речення:

1.Кісткові риби,  на відміну від ланцетника, мають такі органи……………….

2.Глибина занурення риби контролюється……………………….

3. Органи дихання риб………….

4. Бічна лінія у риб виконує таку функцію……………………

5. У риб є такі плавці………………..

Вибери вірні твердження:

 

6.Риби гермафродити.

7. Щука хижа риба.

8. Кісткові риби мають зяброві кришки.

9. Акули кісткові риби.

10.Найбільші кісткові риби можуть досягати розмірів 2 метри.

docx
Пов’язані теми
Біологія, 7 клас, Розробки уроків
Інкл
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
14 січня 2020
Переглядів
1211
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку