Урок" Клас Павукоподібні, визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування"

Про матеріал
Конспект уроку біології на тему "Клас Павукоподібні, визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування". Урок проводиться під час вивчення загальної теми тип Членистоногі. На уроці вивчаються осбливості внутрішньої та зовнішньої будови павукоподібних, середовища їх життя
Перегляд файлу

Тема: Клас Павукоподібні, визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування.

Мета: розкрити особливості тварин класу Павукоподібні на прикладі павука-хрестовика; показати риси пристосованості павуків до життя на суші;ознайомити з різноманітністю павукоподібних;розвивати в учнів мислення, пам’ять

Основні поняття та терміни: павутинні бородавки, трахеї, хеліцери, позакишкове травлення, павутинні залози, арахнологія, ловильна сітка.

 

 

Хід заняття

 

І. Підготовка учнів до заняття.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

 

1. Вправа «Закінчить речення»

  1. Тіло ракоподібних поділене на відділи……..
  2. Тіло річкового рака вкрите……..
  3. На голово грудях міститься…….пар кінцівок.
  4. Органи чуття річкового рака……..
  5. Черевце у рака закінчується………
  6. У  шлунку їжа………
  7. Кровоносна система річкового рака……
  8. Органи дихання рака…….
  9. Очі у рака…….
  10. Я знаю таких ракоподібних…….

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

    У Стародавній Греції існувала легенда про красуню-прядильницю Арахну (по грецькому «арахна»-павук), яка на змаганні виткала свою тканину не гірш, ніж сама Афіна. За нечувану зухвалість (не жарти – змагатися з богами) Афіна не визнала роботи дівчини. У відчаї Арахна хотіла повіситися, але мстива богиня не дала дівчині цього зробити й перетворила її на павука, який вічно тче павутину.

Хто ж такі павуки?

    Павук у міфопоетичних традиціях уособлює творчість, працелюбність, мудрість, а також жорстокість, жадібність, чаклунські здібності. Павуків використовують у магічній медицині, а павутина слугує рятувальною ниткою.

В нього восьмеро очей,

Ніжки від самих плечей.

З павутинки робить сітку:

Восени, зимою, влітку.... (Павук)

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Арахнологія (від грец. ,,arachne’’ – павук та ,,lygos” – наука), галузь зоології, що вивчає павукоподібних.

1. Систематика.

 

Тип

Членистоногі

Клас

Павукоподібні

Ряд

Павуки

Родина

Павуки - колопряди

Рід

Павук – хрестовик

Вид

Хрестовик звичайний

 

Представники: павуки, кліщі, скорпіони.

2. Особливості поширення павукоподібних.

     Клас Павукоподібні, за різними даними, об’єднує близько 70  тис. видів, в Україні понад 4 тис., які поширені переважно на суходолі, ала є серед них і представники прісноводної та морської фауни. Павуки живуть також у горах, на голому камінні, біля вічних снігів (так, павук був виявлений на одному із шпилів Евересту на висоті 7300 метрів).       Павуча молодь подорожує на павутинках, відлітаючи часом досить далеко від місця, де з’явилися на світ. Павуки живуть у безводних пустелях, у глибоких печерах.

 Їх можна побачити в лісах, парках, на подвір’ї, де вони плетуть великі ловчі сітки.

 

Ознаки  пристосування до наземного способу життя у павуків :

а) наявністю легеневих мішків і трахей, що забезпечують використання атмосферного кисню;

б) наявністю органів виділення, що дозволяють економити воду:

в) восковою плівкою над хітиновою оболонкою, що зменшує втрати води;

г) зменшеннях розмірів тіла, що обмежує кількість линьок; д

) наявністю внутрішнього запліднення.

3. Особливості зовнішньої будови павука.

Самостійна робота з підручником.

Завдання:; дайте відповіді на запитання:

  • На які відділи поділяється тіло павука-хрестовика?
  • Чи однакове співвідношення розмірів головогрудей і черевця у павука?
  • Який покрив тіла павука: чи гладенький чи має вирости?
  • Які є органи на голові?
  • Скільки пар ходильних ніг ?
  • Які утворення є на кінці черевця?
  • Що спільного у зовнішній будові рака та павука?

Цікаві факти

Властивості павутини:

  • павутина здатна розтягуватись на 25 – 30 %, а деякі павутинні тенета взагалі розтягуються, як гумка.
  • Павутина мікроскопічна.
  • Наповнена найдрібнішими пухирчиками повітря, вона чудово зберігає тепло. Крім того, пряжа з павутині на диво легка і тонка (43 нитки товщиною 1мм, якщо такою ниткою оперезати земну кулю по екватору, вона важитиме 2кг.
  • Деякі павуки виробляють кольорову павутину. Так, у Західній півкулі живе павук, який випускає одночасно червоні, чорні і жовті павутини.
  • Павутина обплутує яйця – кокон.
  • Вбиває мікроорганізми шкідників.

 

4. Внутрішня будова павука-хрестовика. (Розповідь вчителя з елементами бесіди)

Травна система починається ротовим отвором і закінчується анальним отвором. Передня частина: глотка (зі слинними залозами), стравохід і сисний шлунок; середня – кишечник з печінкою; задня – коротенька кишка.

    На нижньому боці черевця знаходяться павутинні бородавки. Витягуючи із павутинних бородавок рідину, яка швидко твердіє на повітрі  павук утворює ловчу сітку. Ловча сітка павука-хрестовика складається з багатокутної рами, радіальних та спіральних (клейких) ниток. Між центром сітки і гніздом, де ховається тварина, є сигнальна нитка. Якщо в сітку потрапляє здобич, сигнальна нитка натягується, павук виходить із гнізда та паралізує комаху, вводячи за допомогою хеліцер (гострих верхніх щелеп) отруту і ферменти, що сприяють перетравленню здобичі. Висмоктує здобич павук тільки після того, як вона перетравиться. Такий процес травлення називається позаорганізмовим.

 

Видільна система представлена  мальпігієвими  судинами.

Органи дихання – легеневі мішки( у скорпіонів), трахеї ( у кліщів, косариків). І легеневі мішки і трахеї( у павуків).

Кровоносна система: незамкнена, представлена серцем, від якого відходять судини. Серце – м’язова трубка в черевці над кишечником.

Нервова система – вузлова ланцюжкова, весь нервовий ланцюг зливається в головогрудий вузол.

Органи чуттів: дотику (щетинки), хімічного чуття (нюхові та смакові), зору

( прості очі).

Запліднення внутрішнє (самець на ногощупальцях переносить свої статеві продукти до статевого отвору самки). Через кілька днів яйця відкладаються в кокон з павутини, який охороняє і доглядає самка, маскує його на зиму. Розвиток у павуків прямий і супроводжується линянням.

V. Узгальнення вивченого матеріалу

1. Прийом  « Незакінчене речення»

  1. Тіло павука складається з …. (голово грудей та черевця)
  2. До голово грудей приєднуються 8 …    (пар кінцівок)
  3. Перша пара кінцівок павука називається …   (ногощупальця, або педипальпи)
  4. Друга пара кінцівок павука називається ….     (хеліцери - потужні щелепи)
  5. За типом живлення ….    (хижаки)
  6. На черевці розташовуються….   (видозмінені кінцівки (паву­тинні бородавки, легеневі мішки тощо))
  7. Позаоргнізмове  травлення … (коли павук вводить в тіло жертви травні соки, а потім через деякий час висмоктує з жертви перетравлений вміст)
  8. Павуки дихають за допомогою …  (легеневих мішків і трахей)
  9. Органи дотику у павуків….    (щетинки, очі, нюх, смак)
  10.  Основна функція павутинних бородавок – це…  (павутина)

2. Метод «П М Ц»

Плюс (+)

Мінус(-)

Цікаво

Учні записують усе, що сподобалося на уроці, інформація, що викликала позитивні емоції, що було корисним.

Сюди записують усе, що не сподобалося, можливо було нудним, не цікавим, залишилося не зрозумілим.

Сюди записують  усе, що зацікавило, факти, про які дізналися, запитання, що з’явилися, роздуми.

 

V. Домашнє завдання

  1. Опрацювати параграф підручника.
  2. Підготувати   матеріал про отруйних павуків України

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
3 листопада 2021
Переглядів
3677
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку