Тема: Клас Павукоподібні, визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування.
Мета: розкрити особливості тварин класу Павукоподібні на прикладі павука-хрестовика; показати риси пристосованості павуків до життя на суші;ознайомити з різноманітністю павукоподібних;розвивати в учнів мислення, пам’ять
Основні поняття та терміни: павутинні бородавки, трахеї, хеліцери, позакишкове травлення, павутинні залози, арахнологія, ловильна сітка.
Хід заняття
І. Підготовка учнів до заняття.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Вправа «Закінчить речення»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
У Стародавній Греції існувала легенда про красуню-прядильницю Арахну (по грецькому «арахна»-павук), яка на змаганні виткала свою тканину не гірш, ніж сама Афіна. За нечувану зухвалість (не жарти – змагатися з богами) Афіна не визнала роботи дівчини. У відчаї Арахна хотіла повіситися, але мстива богиня не дала дівчині цього зробити й перетворила її на павука, який вічно тче павутину.
Хто ж такі павуки?
Павук у міфопоетичних традиціях уособлює творчість, працелюбність, мудрість, а також жорстокість, жадібність, чаклунські здібності. Павуків використовують у магічній медицині, а павутина слугує рятувальною ниткою.
В нього восьмеро очей,
Ніжки від самих плечей.
З павутинки робить сітку:
Восени, зимою, влітку.... (Павук)
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Арахнологія (від грец. ,,arachne’’ – павук та ,,lygos” – наука), галузь зоології, що вивчає павукоподібних.
1. Систематика.
Тип |
Членистоногі |
Клас |
Павукоподібні |
Ряд |
Павуки |
Родина |
Павуки - колопряди |
Рід |
Павук – хрестовик |
Вид |
Хрестовик звичайний |
Представники: павуки, кліщі, скорпіони.
2. Особливості поширення павукоподібних.
Клас Павукоподібні, за різними даними, об’єднує близько 70 тис. видів, в Україні понад 4 тис., які поширені переважно на суходолі, ала є серед них і представники прісноводної та морської фауни. Павуки живуть також у горах, на голому камінні, біля вічних снігів (так, павук був виявлений на одному із шпилів Евересту на висоті 7300 метрів). Павуча молодь подорожує на павутинках, відлітаючи часом досить далеко від місця, де з’явилися на світ. Павуки живуть у безводних пустелях, у глибоких печерах.
Їх можна побачити в лісах, парках, на подвір’ї, де вони плетуть великі ловчі сітки.
Ознаки пристосування до наземного способу життя у павуків :
а) наявністю легеневих мішків і трахей, що забезпечують використання атмосферного кисню;
б) наявністю органів виділення, що дозволяють економити воду:
в) восковою плівкою над хітиновою оболонкою, що зменшує втрати води;
г) зменшеннях розмірів тіла, що обмежує кількість линьок; д
) наявністю внутрішнього запліднення.
3. Особливості зовнішньої будови павука.
Самостійна робота з підручником.
Завдання:; дайте відповіді на запитання:
Цікаві факти
Властивості павутини:
4. Внутрішня будова павука-хрестовика. (Розповідь вчителя з елементами бесіди)
Травна система починається ротовим отвором і закінчується анальним отвором. Передня частина: глотка (зі слинними залозами), стравохід і сисний шлунок; середня – кишечник з печінкою; задня – коротенька кишка.
На нижньому боці черевця знаходяться павутинні бородавки. Витягуючи із павутинних бородавок рідину, яка швидко твердіє на повітрі павук утворює ловчу сітку. Ловча сітка павука-хрестовика складається з багатокутної рами, радіальних та спіральних (клейких) ниток. Між центром сітки і гніздом, де ховається тварина, є сигнальна нитка. Якщо в сітку потрапляє здобич, сигнальна нитка натягується, павук виходить із гнізда та паралізує комаху, вводячи за допомогою хеліцер (гострих верхніх щелеп) отруту і ферменти, що сприяють перетравленню здобичі. Висмоктує здобич павук тільки після того, як вона перетравиться. Такий процес травлення називається позаорганізмовим.
Видільна система представлена мальпігієвими судинами.
Органи дихання – легеневі мішки( у скорпіонів), трахеї ( у кліщів, косариків). І легеневі мішки і трахеї( у павуків).
Кровоносна система: незамкнена, представлена серцем, від якого відходять судини. Серце – м’язова трубка в черевці над кишечником.
Нервова система – вузлова ланцюжкова, весь нервовий ланцюг зливається в головогрудий вузол.
Органи чуттів: дотику (щетинки), хімічного чуття (нюхові та смакові), зору
( прості очі).
Запліднення внутрішнє (самець на ногощупальцях переносить свої статеві продукти до статевого отвору самки). Через кілька днів яйця відкладаються в кокон з павутини, який охороняє і доглядає самка, маскує його на зиму. Розвиток у павуків прямий і супроводжується линянням.
V. Узгальнення вивченого матеріалу
1. Прийом « Незакінчене речення»
2. Метод «П М Ц»
Плюс (+) |
Мінус(-) |
Цікаво |
Учні записують усе, що сподобалося на уроці, інформація, що викликала позитивні емоції, що було корисним. |
Сюди записують усе, що не сподобалося, можливо було нудним, не цікавим, залишилося не зрозумілим. |
Сюди записують усе, що зацікавило, факти, про які дізналися, запитання, що з’явилися, роздуми. |
V. Домашнє завдання
1