Урок. Клітина – одиниця живого. Історія вивчення клітини

Про матеріал
Урок у 6 класі з біології. "Клітина – одиниця живого. Історія вивчення клітини."
Перегляд файлу

Урок                                                       6 клас

Клітина – одиниця живого. Історія вивчення клітини

 

Мета: сформувати знання про особливості клітини як одиниці живого; формувати науковий світогляд; встановити особливості клітинного рівня організації живого; визначити поняття «клітина» та значення клітини як одиниці живого; ознайомити з етапами вивчення клітини; розвивати уміння виділяти головне в матеріалі теми; виховувати бережне ставлення до живого.

 

ХІД  УРОКУ

 

І. Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань, мотивація навчально-пізнавальної діяльності.

1/Біологічний диктант із взаємоперевіркою «так» або «ні».

     1.Ботаніка – це наука, яка вивчає всі царства живої природи.

     2.Генетика вивчає гриби.

     3.Екологія вивчає взаємозв’язки організмів з довкіллям.

     4.До царств живої природи не належить царство Дроб’янки.

     5.Термін «вірус» означає отрута.

     6.Організми не бувають одноклітинними.

     7.Серед біологічних наук існує наука цитологія, що вивчає клітини.

     8.Метаболізм – це обмін речовин.

     9.Рослини вдихають вуглекислий газ.

2/ «Асоціативний кущ»

  • Клітини. Які асоціації викликають?

3/ «Вільний мікрофон»

    «З чого складаються живі тіла?» - таке запитання хвилювало людей і тривалий час залишалося без відповіді. Це було тому, що структури, з яких складаються живі тіла досить малих розмірів.

    Який шлях пройшла наука, щоб вивчити мікроскопічну будову організмів?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Чому клітину вважають одиницею будови організмів?

Клітина – найменша структурна і функціональна одиниця живих організмів. Клітини існують як самостійні організми і є також складовими частинами багатоклітинних організмів. Вони досить різноманітні за розмірами, формою, особливостями організації та функціями. У багатоклітинних організмів клітини тісно пов’язані між собою, але вони відрізняються за будовою та функціями. Багатоклітинний організм функціонує як єдине ціле, а клітини є його елементарними складовими частинами.

          Наука про клітину - цитологія. Предметом цитології є клітини живих організмів і одноклітинних і багатоклітинних. Зміст цитології:

-вивчення й експериментальне дослідження будови й хімічного складу клітини;

-функції внутрішньоклітинних структур;

-функції клітин у живих організмів;

-розмноження й розвиток клітин;

-пристосування клітин до умов середовища.

       2. Історія розвитку біології

Розповідь про історію розвитку клітини у хронологічному порядку:

    Перший примітивний мікроскоп з’явився у ХVІ ст. у Голландії і складався із трубки, прикріпленої до підставки. В цій трубці було два збільшувальних скла. Але перший опис клітини було зроблено у 1665 р., тому саме ХVІІ ст.. вважається появою науки цитології. Зробив це англійський фізик та ботанік Роберт Гук, який зрозумів  і оцінив величезне значення цього приладу. Використав вчений мікроскоп для дослідження рослинних і тваринних тканин. Вивчаючи зріз стебла деревної рослини, Гук помітив, що його складу входить велика кількість дуже малих порожнинок (комірок), схожих за формою на бджолині соти. Він дав їм назву комірки або клітини. З того часу термін «клітина» назавжди залишився в біології, хоча вчений бачив лише оболонки клітин.

      Удосконалив мікроскоп гол. дослідник Антоні ван Левенгук, тому що його прилад давав збільшення вже у 270 разів. Він розглядав тваринні клітини, особливо інфузорії, які назвав анімалькулі, а також вперше побачив еритроцити, бактерії та сперматозоїди.

       У ХVІІ ст.. - ХVІІІ ст. було накопичено багато знань про клітину, але питання про те, чи входять клітини до складу всіх рослин і чи побудовані з них тваринні організми залишалось відкритим.

       Уперше ядро в клітинах тварин 1825 року спостерігав чеський біолог Ян Пуркіньє.

       У 1831 р. англ. ботанік Роберт Броун зробив відкриття, що всередині рослинних клітин знаходиться ядро.

       У 1838-1839 р.р. нім. вчені Матіас Шлейден і Теодор Шванн узагальнили знання про клітину і показали, що клітини становлять одиницю будови всіх живих організмів. Ними була сформульована клітинна теорія.

      У 1858 р. Рудольф Вірхов сформував положення про те, що кожна нова клітина походить від такої самої вихідної шляхом поділу.

      У ХІХ ст..  К.Бер сформулював положення, що клітина не тільки одиниця будови, а й одиниця розвитку живих організмів, тобто організм починає життя із заплідненої яйцеклітини.

 

Основні положення клітинної теорії

  • Усі організми складаються з клітин
  • Клітина є одиницею будови й розвитку всіх організмів
  • Клітини як одноклітинних, так і багатоклітинних організмів загалом подібні за планом будови та основними процесами життєдіяльності
  • Поява нових клітин є наслідком розмноження материнської клітини

 

ІV. Узагальнення, систематизація та контроль знань та умінь учнів

Сформулювати основні положення клітинної теорії:

 

а) зачитуємо кожне положення з підручника;

б) обговорюємо його розуміння.

 

«Продовж думку»

Учні доповнюють вислови необхідною інформацією.

  1. Усі живі організми складаються з …
  2. Клітина – це …
  3. Клітина жива, тому що …
  4. У багатьох істот організм функціонує завдяки взаємодії клітин між …
  5. Клітина одноклітинного організму є одночасно і самостійним організмом, адже …
  6. Науку, яка вивчає клітини, називають
  7. Вчений, який вперше використав мікроскоп власної конструкції, для дослідження корку деревної рослини …
  8. У … році
  9. Структури, які він побачив, Роберт Гук назвав …
  10.  Пізніше було встановлено, що клітини корку складаються з …
  11.  Цей вчений відкрив одноклітинні організми …
  12.  Змінюючи конструкцію мікроскопа він досяг збільшення до …
  13.  Вчений, який вперше спостерігав ядро в клітинах тварин …
  14.  Вчений, який описав ядро в рослинних клітинах/ англійський ботанік    у 1831 році
  15.  Вчені, які сформулювали положення «Клітинної теорії» …
  16.  Вчений, який всановив, що клітини здатні розмножуватися: нові клітини з'являються завдяки розмноженню материнської …
  17.  Клітинна теорія – це …

» VІ. Підведення підсумків уроку.

Метод «Мікрофон

-Я зрозумів, що живі організми, …

-Мені стало відомо, що клітина

-я здивованим тим, що

-мені було цікаво, що

VІІ. Домашнє завдання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
9 жовтня
Переглядів
73
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку