Урок 6 клас
Клітина – одиниця живого. Історія вивчення клітини
Мета: сформувати знання про особливості клітини як одиниці живого; формувати науковий світогляд; встановити особливості клітинного рівня організації живого; визначити поняття «клітина» та значення клітини як одиниці живого; ознайомити з етапами вивчення клітини; розвивати уміння виділяти головне в матеріалі теми; виховувати бережне ставлення до живого.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань, мотивація навчально-пізнавальної діяльності.
1/Біологічний диктант із взаємоперевіркою «так» або «ні».
1.Ботаніка – це наука, яка вивчає всі царства живої природи.
2.Генетика вивчає гриби.
3.Екологія вивчає взаємозв’язки організмів з довкіллям.
4.До царств живої природи не належить царство Дроб’янки.
5.Термін «вірус» означає отрута.
6.Організми не бувають одноклітинними.
7.Серед біологічних наук існує наука цитологія, що вивчає клітини.
8.Метаболізм – це обмін речовин.
9.Рослини вдихають вуглекислий газ.
2/ «Асоціативний кущ»
3/ «Вільний мікрофон»
«З чого складаються живі тіла?» - таке запитання хвилювало людей і тривалий час залишалося без відповіді. Це було тому, що структури, з яких складаються живі тіла досить малих розмірів.
Який шлях пройшла наука, щоб вивчити мікроскопічну будову організмів?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Клітина – найменша структурна і функціональна одиниця живих організмів. Клітини існують як самостійні організми і є також складовими частинами багатоклітинних організмів. Вони досить різноманітні за розмірами, формою, особливостями організації та функціями. У багатоклітинних організмів клітини тісно пов’язані між собою, але вони відрізняються за будовою та функціями. Багатоклітинний організм функціонує як єдине ціле, а клітини є його елементарними складовими частинами.
Наука про клітину - цитологія. Предметом цитології є клітини живих організмів і одноклітинних і багатоклітинних. Зміст цитології:
-вивчення й експериментальне дослідження будови й хімічного складу клітини;
-функції внутрішньоклітинних структур;
-функції клітин у живих організмів;
-розмноження й розвиток клітин;
-пристосування клітин до умов середовища.
2. Історія розвитку біології
Розповідь про історію розвитку клітини у хронологічному порядку:
Перший примітивний мікроскоп з’явився у ХVІ ст. у Голландії і складався із трубки, прикріпленої до підставки. В цій трубці було два збільшувальних скла. Але перший опис клітини було зроблено у 1665 р., тому саме ХVІІ ст.. вважається появою науки цитології. Зробив це англійський фізик та ботанік Роберт Гук, який зрозумів і оцінив величезне значення цього приладу. Використав вчений мікроскоп для дослідження рослинних і тваринних тканин. Вивчаючи зріз стебла деревної рослини, Гук помітив, що його складу входить велика кількість дуже малих порожнинок (комірок), схожих за формою на бджолині соти. Він дав їм назву комірки або клітини. З того часу термін «клітина» назавжди залишився в біології, хоча вчений бачив лише оболонки клітин.
Удосконалив мікроскоп гол. дослідник Антоні ван Левенгук, тому що його прилад давав збільшення вже у 270 разів. Він розглядав тваринні клітини, особливо інфузорії, які назвав анімалькулі, а також вперше побачив еритроцити, бактерії та сперматозоїди.
У ХVІІ ст.. - ХVІІІ ст. було накопичено багато знань про клітину, але питання про те, чи входять клітини до складу всіх рослин і чи побудовані з них тваринні організми залишалось відкритим.
Уперше ядро в клітинах тварин 1825 року спостерігав чеський біолог Ян Пуркіньє.
У 1831 р. англ. ботанік Роберт Броун зробив відкриття, що всередині рослинних клітин знаходиться ядро.
У 1838-1839 р.р. нім. вчені Матіас Шлейден і Теодор Шванн узагальнили знання про клітину і показали, що клітини становлять одиницю будови всіх живих організмів. Ними була сформульована клітинна теорія.
У 1858 р. Рудольф Вірхов сформував положення про те, що кожна нова клітина походить від такої самої вихідної шляхом поділу.
У ХІХ ст.. К.Бер сформулював положення, що клітина не тільки одиниця будови, а й одиниця розвитку живих організмів, тобто організм починає життя із заплідненої яйцеклітини.
Основні положення клітинної теорії
ІV. Узагальнення, систематизація та контроль знань та умінь учнів
Сформулювати основні положення клітинної теорії:
а) зачитуємо кожне положення з підручника;
б) обговорюємо його розуміння.
«Продовж думку»
Учні доповнюють вислови необхідною інформацією.
» VІ. Підведення підсумків уроку.
Метод «Мікрофон
-Я зрозумів, що живі організми, …
-Мені стало відомо, що клітина …
-я здивованим тим, що …
-мені було цікаво, що …
VІІ. Домашнє завдання