ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ГРИБІВ
Цілі уроку:
освітня: ознайомити учнів з ознаками грибів як самостійного царства живої природи, із сучасною класифікацією царства Гриби; дати поняття про будову й біологічні особливості представників; ознайомити з особливостями будови, біології та розмноження представників царства Гриби; узагальнювати, встановлювати взаємозв'язок будови й функцій, формувати в учнів розуміння еволюційного розвитку органічного світу;
розвиваюча: розвивати вміння логічно мислити, аналізувати, осмислено запам’ятовувати матеріал уроку; вдосконалювати вміння і навички роботи з текстом і малюнками підручника, додатковою літературою;
виховна: виховувати любов до природи, здійснювати гігієнічне, екологічне, естетичне виховання.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: таблиці "Цвільові гриби", "Шапкові гриби", "Гриби, лишайники", муляжі шапкових грибів.
Основні поняття і терміни: мікологія, міцелій(грибниця), гіфи, ризоїди, плазмодій, мікориза, гетеротрофне живлення, сапротрофи, паразити, спорангій, гаусторії, спори.
ХІД УРОКУ
I.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Розминка " Знайомство"
Усі ми дуже різні і водночас надзвичайно схожі. Зараз це перевіримо. Хто полюбляє ласувати морозивом, підніміть угору праву руку, у кого вдома є домашні тварини – ліву, хто любить свою родину – плесніть у долоні, а всі, у кого є друзі, посміхніться.
Ось, бачите, ми тепер більше знаємо один про одного.
II.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
У деякому царстві, що таємно і явно розташувалося навколо людини й навіть саме в ній, живе близько ста тисяч видів мешканців. Хто ж вони ці мешканці? Відгадайте загадку:
Стоїть Антошка
На одній ніжці.
Хто поруч проходить,
До землі голову клонить.
(Гриб)
Про цих мешканців сьогодні наш урок.
Чи не притягає своєю красою червоний мухомор, охайні, майже білосніжні печериці, поважні, переповнені почуттям власної гідності білі гриби? Чи не витончені напівпрозорі нитки білої цвілі, що розселяється на продуктах харчування?
Давайте з'ясуємо, що являють собою гриби з біологічної точки зору. Що саме поєднує витончену, але огидну цвіль із клейким тілом маслюка, отруйний і привабливий мухомор — із пеніцилом, ворогом бактерій.
Повідомлення теми й завдань уроку
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
План
4. Схожість грибів з рослинами і тваринами.
5. Поняття про слизовики.
1. Мікологія — наука про гриби, історія розвитку науки, розвиток мікології в Україні, учені-мікологи, їх внесок у розвиток науки (розповідь,повідомлення учнів).
2. Класифікація царства, поділ царства Гриби на відділи (розповідь, демонстрація таблиць,складання схеми на дошці):
1. Хитридіоміцети 1. Аскоміцети
2. Ооміцети 2. Базидіоміцети
3. Зигоміцети 3. Дейтероміцети
3. Робота в групах: процеси життєдіяльності грибів (робота з підручником, с. 194)
Група 1 — Як живляться гриби?
Група 2 — Як дихають гриби?
Група 3 — Як розмножуються гриби?
Схожість грибів
з рослинами |
із тваринами |
1) мають клітинну стінку, яка розташована над плазматичною мембраною; 2) не здатні активно змінювати свою форму; 3) не здатні до активного руху; 4) є вакуолі з клітинним соком |
1) не мають хлоропластів; 2) не здатні до фотосинтезу, гетеротрофні; 3) в їхніх клітинах відкладається вуглевод — глікоген |
4. Розповідь з елементами бесіди, самостійна робота учнів із робочим зошитом за завданням уроку 57 – 58, стр. 90-91.
У зошиті учні записують будову гриба. Гриб має грибні нитки (грибниця), що розташовані в один ряд і щільно притиснуті одне до одного (плодове тіло).
Розповідь учнів у групах
Група 1 — Як живляться гриби?
Гриби — це гетеротрофні організми, які споживають готові органічні сполуки. Безліч грибів належать до сапротрофів — вони споживають мертву органіку, очищуючи від неї поверхню землі. Неорганічні сполуки, які при цьому утворилися, можуть споживати рослини. Крім того, у грибах накопичуються органічні речовини, які після руйнування грибниці перетворюються на перегній. Серед грибів є багато паразитичних видів, вони живляться органічними сполуками за рахунок живих організмів, не тільки рослин, а й тварин і людини.
Група 2 — Як дихають гриби?
Гриби дихають киснем, але серед грибів є такі, що можуть мешкати в середовищі, де кисню немає. До таких видів належать дріжджі. Необхідну їм енергію вони отримують за рахунок розщеплення органічних речовин без участі кисню. Такі організми називають анаеробами.
Група 3 — Як розмножуються гриби?
Гриби розмножуються різними способами: вегетативно, статево або нестатево. Вегетативно розмножуються багатоклітинні гриби внаслідок відокремлення частини тіла. Статеве розмноження відбувається з допомогою статевих клітин. Нестатеве розмноження здійснюється спеціальними спорами. У дріжджів нестатеве розмноження здійснюється шляхом брунькування клітини.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Бесіда за питаннями
Охарактеризуйте царство Гриби.
Чому гриби виділяють в окреме царство?
Назвіть відділи, що входять до нього.
Яку будову мають гриби, що таке міцелій, гіфи?
Як живляться гриби?
Як розмножуються гриби?
У чому полягають відмінності між нижчими й вищими грибами?
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, ВИСТАВЛЕННЯ ОЦІНОК
Отже, гриби — одне з царств гетеротрофних організмів, їхні клітини позбавлені хлорофілу. Серед грибів є як одноклітинні, так і багатоклітинні організми. Клітини грибів оточені клітинною стінкою, до складу якої входить хітин.
VI.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Вивчити §51, відповісти на запитання, підготувати повідомлення про шапкові гриби