Урок: " Кодування інформації"

Про матеріал

Урок для ознайомлення з темою" Кодування інформації". Урок призначен для введення у дітей понять кодування і декодування

Перегляд файлу

Тема: «КОДУВАННЯ ІНФОРМАЦІЇ»

Мета уроку:

  • навчальна:ознайомити учнів з поняттями кодування та декодування інформації, навести приклади закодованої інформації, формувати уміння розкодовувати інформацію за поданим кодом;
  • розвивальна: розвивати логічне та алгоритмічне мислення, увагу, уяву, пам'ять, математичні та творчі здібності, кругозір, вміння швидко знаходити відповідь на запитання, сприяти розвитку інтересу до інформатики;
  • виховна: виховувати алгоритмічну культуру, зацікавленість предметом, культуру користувача ПК.

Обладнання: мультимедійна презентація, файли: «Гімнастика для очей»,                  фізкультхвилинка

Програмне забезпечення: проектор, комп’ютери

Хід уроку

  1.        Організаційна частина
  1.        Привітання
  2.        Створення психологічного настрою

Доповніть віршик.

Пролунав уже дзвінок:

Починається …(урок)

Знань країна неосяжна –

Слухай вчителя …(уважно)

Підкорити всі науки

І дістатися вершин

Допоможе нам … (комп’ютер) - 

Надзвичайніша з машин.

Щоб на ньому працювати,

Слід його добре … (вивчати)

ІІ.Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми уроку

Сьогодні дізнаємося, що таке кодування, познайомимося із способами  кодування і декодування символів та повідомлень, довідаємося яку мову розуміє комп’ютер,  навчимося самі закодовувати і декодовувати повідомлення на письмі та за допомогою комп’ютера, будемо розвивати логічне мислення і швидкість думки.

ІІІ. Пояснення нового матеріалу

 Ти вже знаєш, що на письмі для позначення звуків використовують букви. Можна сказати, що букви є кодами звуків.

Тексти кодуються за допомогою букв та розділових знаків. При цьому одна й та ж сама інформація може бути закодована по-різному: українською, англійською, німецькою мовами. Китайські та японські ієрогліфи є символами, якими кодується буква або слово.

Інформацію можна закодувати у вигляді ребуса. Ребус - це слово або речення, зображене за допомогою малюнків, цифр, букв та різних знаків.

Шарада - це загадка, в якій закодовано слово, що складається з кількох частин. Наприклад:

По-перше, прийменник з двох букв відгадай.

Будинок за містом до нього додай.

В цілому це слово всім дуже знайоме.

З ним зустрічались і в класі, і вдома

Кодування – це перетворення повідомлень у зручну для передавання, зберігання та опрацювання форму. Комп’ютер виводить повідомлення на екран монітора або папір, то він перетворює коди символів на літери, цифри, розділові знаки. І ми можемо прочитати відповідні повідомлення. Такий процес називається розкодуванням або декодуванням.

Розкодуй інформацію, яку отримала Ганнуся у записочці.

СокоГа соконну сокосю сокоя сокоте сокобе сокові сокота сокою.

Склади ребус або шараду. Закодуй інформацію, яка складалася б з одного речення.

КОДИ БУВАЮТЬ РІЗНІ

Люди часто користуються кодуванням інформації.

Наприклад, військові для збереження секретності під час навчань, спілкуючись у відкритому ефірі, користуються спеціальними кодами.

Письменник Конан Дойл написав цікаве оповідання "Танцюючі чоловічки". Його можна знайти й прочитати у книжці "Записки про Шерлока Холмса". Автор придумав цікавий спосіб кодування інформації. Замість букв застосовуються чоловічки у різних позах. їх руки й ноги змінюють положення. Здається, що кожен з них виконує веселий танок. За допомогою цього коду передавалась інформація.

Американський художник Самюель Морзе придумав новий спосіб кодування. Букви кодувалися за допомогою крапок і тире. Такий код використовувався для телеграфування та радіопередач.

Якщо замість крапки поставити цифру 0, замість тире - 1, то слово буде записано за допомогою двох цифр.

Працюючи за комп'ютером, ти набираєш на клавіатурі букви, цифри, інші символи. Ця інформація потрапляє в комп'ютер у вигляді кодів і зберігається закодованою.

Так цифра 1 перетворюється в 00000001, цифра 3 перетворюється в 00000011, буква Б перетворюється в 10000001 ...

У такому коді кожна з цифр 0 або 1 називається біт, а вісім таких цифр утворюють байт.

Можна сказати, що кодування - це перетворення інформації для передачі або збереження.

Подивись, як розташовані на клавіатурі букви українського алфавіту, їх порядок розташування не збігається з алфавітним. Зроблено це з міркувань зручності. Ті букви, які частіше використовуються, розташовані ближче до центру. І навпаки, букви, які використовуються нечасто, розташовані ближче до краю.

Щоб швидко вводити інформацію з клавіатури, бажано використовувати всі десять пальців.

Кожен із пальців відповідає за певні клавіші. Наприклад, для клавіш, розташованих у середньому ряді клавіатури, існує відповідність, зображена на малюнку.

Фізхвилинка

 

ІV. Сприймання, осмислення і засвоєння  нового матеріалу

Прочитай.

                икяз од єваКи ведедо; наділлю боюсо сьве тсві шаєкрапри;

Закодуй прислів'я.

Хліб - всьому голова. Книга вчить, як на світі жить.

Вибирання листів із поштової скриньки здійснюється 5 разів на день через рівні проміжки часу. Знайди проміжки, якщо перший раз листи виймали о 7.00 ранку, а останній о 19.00.

V. Підсумки уроку

Інформацію можна передавати по-різному. Проте найнезвичайніше передають інформацію – розвідники та шпигуни, бо вони зашифровують її так, що прочитати її можуть не всі.

 Рефлексія

- Що нового дізнались?

- Що було найцікавішим?

- В чому виникли труднощі?

 

 

doc
Додав(-ла)
Іваненко Олена
Пов’язані теми
Інформатика, 4 клас, Розробки уроків
НУШ
Додано
12 листопада 2023
Переглядів
266
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку