Урок для ознайомлення з темою" Кодування інформації". Урок призначен для введення у дітей понять кодування і декодування
Тема: «КОДУВАННЯ ІНФОРМАЦІЇ»
Мета уроку:
Обладнання: мультимедійна презентація, файли: «Гімнастика для очей», фізкультхвилинка
Програмне забезпечення: проектор, комп’ютери
Хід уроку
Доповніть віршик.
Пролунав уже дзвінок:
Починається …(урок)
Знань країна неосяжна –
Слухай вчителя …(уважно)
Підкорити всі науки
І дістатися вершин
Допоможе нам … (комп’ютер) -
Надзвичайніша з машин.
Щоб на ньому працювати,
Слід його добре … (вивчати)
ІІ.Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми уроку
Сьогодні дізнаємося, що таке кодування, познайомимося із способами кодування і декодування символів та повідомлень, довідаємося яку мову розуміє комп’ютер, навчимося самі закодовувати і декодовувати повідомлення на письмі та за допомогою комп’ютера, будемо розвивати логічне мислення і швидкість думки.
ІІІ. Пояснення нового матеріалу
Ти вже знаєш, що на письмі для позначення звуків використовують букви. Можна сказати, що букви є кодами звуків.
Тексти кодуються за допомогою букв та розділових знаків. При цьому одна й та ж сама інформація може бути закодована по-різному: українською, англійською, німецькою мовами. Китайські та японські ієрогліфи є символами, якими кодується буква або слово.
Інформацію можна закодувати у вигляді ребуса. Ребус - це слово або речення, зображене за допомогою малюнків, цифр, букв та різних знаків.
Шарада - це загадка, в якій закодовано слово, що складається з кількох частин. Наприклад:
По-перше, прийменник з двох букв відгадай.
Будинок за містом до нього додай.
В цілому це слово всім дуже знайоме.
З ним зустрічались і в класі, і вдома
Кодування – це перетворення повідомлень у зручну для передавання, зберігання та опрацювання форму. Комп’ютер виводить повідомлення на екран монітора або папір, то він перетворює коди символів на літери, цифри, розділові знаки. І ми можемо прочитати відповідні повідомлення. Такий процес називається розкодуванням або декодуванням.
Розкодуй інформацію, яку отримала Ганнуся у записочці.
СокоГа соконну сокосю сокоя сокоте сокобе сокові сокота сокою.
Склади ребус або шараду. Закодуй інформацію, яка складалася б з одного речення.
КОДИ БУВАЮТЬ РІЗНІ
Люди часто користуються кодуванням інформації.
Наприклад, військові для збереження секретності під час навчань, спілкуючись у відкритому ефірі, користуються спеціальними кодами.
Письменник Конан Дойл написав цікаве оповідання "Танцюючі чоловічки". Його можна знайти й прочитати у книжці "Записки про Шерлока Холмса". Автор придумав цікавий спосіб кодування інформації. Замість букв застосовуються чоловічки у різних позах. їх руки й ноги змінюють положення. Здається, що кожен з них виконує веселий танок. За допомогою цього коду передавалась інформація.
Американський художник Самюель Морзе придумав новий спосіб кодування. Букви кодувалися за допомогою крапок і тире. Такий код використовувався для телеграфування та радіопередач.
Якщо замість крапки поставити цифру 0, замість тире - 1, то слово буде записано за допомогою двох цифр.
Працюючи за комп'ютером, ти набираєш на клавіатурі букви, цифри, інші символи. Ця інформація потрапляє в комп'ютер у вигляді кодів і зберігається закодованою.
Так цифра 1 перетворюється в 00000001, цифра 3 перетворюється в 00000011, буква Б перетворюється в 10000001 ...
У такому коді кожна з цифр 0 або 1 називається біт, а вісім таких цифр утворюють байт.
Можна сказати, що кодування - це перетворення інформації для передачі або збереження.
Подивись, як розташовані на клавіатурі букви українського алфавіту, їх порядок розташування не збігається з алфавітним. Зроблено це з міркувань зручності. Ті букви, які частіше використовуються, розташовані ближче до центру. І навпаки, букви, які використовуються нечасто, розташовані ближче до краю.
Щоб швидко вводити інформацію з клавіатури, бажано використовувати всі десять пальців.
Кожен із пальців відповідає за певні клавіші. Наприклад, для клавіш, розташованих у середньому ряді клавіатури, існує відповідність, зображена на малюнку.
Фізхвилинка
ІV. Сприймання, осмислення і засвоєння нового матеріалу
Прочитай.
икяз од єваКи ведедо; наділлю боюсо сьве тсві шаєкрапри;
Закодуй прислів'я.
Хліб - всьому голова. Книга вчить, як на світі жить.
Вибирання листів із поштової скриньки здійснюється 5 разів на день через рівні проміжки часу. Знайди проміжки, якщо перший раз листи виймали о 7.00 ранку, а останній о 19.00.
V. Підсумки уроку
Інформацію можна передавати по-різному. Проте найнезвичайніше передають інформацію – розвідники та шпигуни, бо вони зашифровують її так, що прочитати її можуть не всі.
Рефлексія
- Що нового дізнались?
- Що було найцікавішим?
- В чому виникли труднощі?