Урок "Комп’ютерне моделювання об’єктів і процесів. Комп’ютерний експеримент."

Про матеріал
Конспект уроку для 10-го класу інформаційно-технологічного профілю для шкіл з модульною системою навчання
Перегляд файлу

Дата_________                                                                                                                     Клас 10-В

 

Тема. Комп’ютерне моделювання об’єктів і процесів. Комп’ютерний експеримент.

Тип М-М: умовно-мотиваційний

Мета: вивчити поняття «модель» та «моделювання»;  ознайомитися з метою та завданнями створення моделей; розглянути різновиди моделей; вивчити поняття «комп’ютерне моделювання», «інформаційна модель», «комп’ютерний експеримент»; розвивати логічне мислення, навички комп’ютерного моделювання; виховувати комп’ютерну та інформаційну грамотність;

Обладнання: комп’ютерна презентація, підручник, зошити.

Очікувані результати: учні знають визначення понять «модель», «моделювання»,  «комп’ютерне моделювання», «інформаційна модель», «комп’ютерний експеримент»; розрізняють види моделей, наводять власні приклади моделей.

 

Алгоритм М-М

1. Організаційний етап

  • вітання з учнями
  • перевірка готовності до уроку
  • позначення відсутніх

2. Актуалізація опорних знань

В 9-му класі ви знайомилися з темою «Комп’ютерне моделювання». Давайте ж пригадаємо означення понять «модель» і «моделювання».

Модель – це спрощений аналог (образ) будь-якого об’єкта, процесу або явища, який використовується як замінник оригіналу для вивчення його властивостей.

Моделювання – процес створення моделі або процесу, який необхідно дослідити.

3. Повідомлення теми уроку. Мотивація

Із поняттями «модель» та «моделювання», насправді ви знайомі з дитинства. Під час гри ви моделювали процес навчання, сімейні відносини (гра «доньки-матері») та ін. Чи можете ви навести власні приклади таких ігор?

Моделювання є обов’язковим етапом наукових досліджень, оскільки створює можливість вивчати об’єкти, процеси та явища, за поведінкою яких неможливо безпосередньо спостерігати. Тому,  тема «Комп’ютерне моделювання об’єктів і процесів. Комп’ютерний експеримент» є важливою та корисною для різних сфер життя.

4. Теоретичний матеріал

Метою створення моделі є: (підр. стор.135)

Параметри – властивості об’єкта, які відтворені в моделі.

В залежності від мети дослідження один об’єкт може мати декілька різних моделей. Наприклад: дизайнер, лікар та біолог розглядають один і той самий об’єкт (людина), але за допомоги різних моделей (манекен, анатомічна модель організму людини, модель біологічної будови людини – клітини, тканини та ін.)

Схема процесу моделювання:

Основним завданням процесу моделювання є створення моделі, яка найбільше наближена до оригіналу та властивості якої відповідають меті дослідження та перенесення результатів дослідження на оригінал.

Моделі поділяються на: (підр. стор.154)

  • матеріальні
  • інформаційні

Розглянути: основні етапи створення інформаційної моделі (підр.стор.154)

Комп’ютерне моделювання – це процес створення інформаційних моделей комп’ютерними засобами.

Розглянути: переваги комп’ютерного моделювання (підр.стор. 154)

Інформаційна модель – це модель, яка містить інформацію про суттєві для даного розгляду властивості об’єкта, зв’язок між ними та призначена для дослідження стану об’єкта в разі зміни його властивостей.

Для реалізації дослідження інформаційної моделі за допомогою комп’ютера проводять комп’ютерний експеримент.

5. Підведення підсумків

Фронтальне опитування:

1) Із якою метою створюють моделі?

2) Яку модель називають інформаційною?

3) Скільки моделей може мати досліджуваний об’єкт?

4) Назвіть етапи побудови інформаційної моделі?

 

Тема. Програмні засоби для складних обчислень, аналізу даних та фінансових розрахунків.

Тип М-М: змістовно-пошуковий

Мета: ознайомитися з особливостями табличного процесора MS Excel для виконання комп’ютерного моделювання; розглянути алгоритм вставлення функцій у формулу; розглянути та вміти розрізняти види посилань; набути практичних навичок комп’ютерного моделювання методом Підбору параметра; розвивати логічне мислення, навички комп’ютерного моделювання; виховувати комп’ютерну та інформаційну грамотність;

Обладнання: комп’ютерна презентація, підручник, зошити, комп’ютери з встановленим ПЗ MS Excel.

Очікувані результати: учні мають уяву про особливості використання MS Excel в комп’ютерному моделюванні; розрізняють види посилань; вміють за алгоритмом вставляти функцію в формулу.

 

Алгоритм М-М:

1. Організаційний етап:

  • перевірка готовності до уроку

2. Актуалізація опорних знань:

1) Наведіть приклади моделей та назвіть їх призначення.

2) Яким чином досліджують інформаційну модель?

3) Які дані може містити в собі клітинка табличного процесора MS Excel

3. Повідомлення теми. Мотивація.

Для того, щоб реалізовувати комп’ютерне моделювання необхідне не лише сам комп’ютер, а й певні програмні засоби. На цьому уроці ми розглянемо один з найдоступніших ПЗ для використання обчислювальних та графічних можливостей комп’ютера в моделювання – застосунок MS Excel.

4. Теоретичні відомості.

Розглянути: особливості MS Excel (підр. стор.154)

Розглянути з демонстрацією: алгоритм вставлення функцій у формулу (підр.стор.154)

Розглянути: приклади посилань (підр.стор.155)

5. Формування практичних навичок.

Виконати Приклад 1 (стародавня задача) – розв’язування рівнянь методом Підбір параметра. (підр.стор. 155-156).

6. Підведення підсумків.

Фронтальне опитування:

1) Як вставити функцію у формулу?

2) Які типи посилань на клітинку є в MS Excel, чим вини відрізняються?

3) Які операції над формулами можна виконувати?

 

Тема. Практична робота №9. Інструктаж з БЖД. Комп’ютерне моделювання об’єктів»

Тип М-М: контрольно-змістовий

Мета: відпрацювати практичні навички розв’язку задач методом Підбору параметра; розвивати логічне мислення, вміння складати та опрацьовувати інформаційну модель,  навички роботи в MS Excel; виховувати інтерес до предмету та математичних дисциплін.

Обладнання: підручник, комп’ютери з встановленим ПЗ MS Excel.

Очікувані результати: учні вміють будувати математичну модель та розв’язувати задачі методом Підбору параметрів засобами MS Excel.

 

Алгоритм М-М:

1. Організаційний момент:

  • перевірка готовності до уроку

2. Актуалізація опорних знань:

1) В чому сутність методу Підбір параметра?

2) За допомогою якого ПЗ виконується розв’язок математичних задач?

3. Відпрацювання практичних навичок

Виконання завдання підр.стор.160.

4. Перевірка виконаних робіт. Виставлення оцінок.

5. Підведення підсумків.

Фронтальне опитування.

1) Для чого використовують метод Підбір параметра?

2) Які моделі, на вашу думку, доцільно реалізовувати на комп’ютері?

3) Як запустити метод Підбір параметра?

 

docx
Додано
20 лютого 2020
Переглядів
3912
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку