Відділ освіти
Синельниківської райдержадміністрації
Розробка узагальнюючого уроку
«Рослина – цілісний організм»
7 клас
Учитель біології
Кіблик В.С.
с.Варварівка
Тема: Узагальнення. Рослина – цілісний організм. 7 клас
Мета: закріпити і узагальнити знання учнів з теми «Основні функції рослинного організму»;
перевірити засвоєння та розуміння термінів;
підкреслити значення кожного органа для життя рослини, виявити взаємозв’язок будови з функціями;
розвивати в учнів уяву, фантазію та інтелектуальні здібності.
Обладнання: таблиці «Життєвий цикл вишні», «Життєвий цикл сосни», «Життєвий цикл щитника чоловічого», «Внутрішня будова стебла», «Внутрішня будова листка», «Внутрішня будова кореня», картки з запитаннями та завданнями.
Тип уроку: узагальнення знань.
Методи та прийоми: гра, робота з таблицями, цікаві повідомлення, розв’язання інтелектуальних завдань.
Хід уроку
І. Вступне слово вчителя. Психологічний настрій.
Мотивація навчальної діяльності.
ІІ. Узагальнення знань у вигляді гри.
Клас розділено на три команди.
1 конкурс «Далі, далі…» (розминка)
Вчитель задає по 6 запитань кожній команді. Діти відповідають швидко, фіксується час, за який були дані відповіді. За кожну правильну відповідь команда отримує по 1 балу, команда, яка витратить найменше часу отримує 1 додатковий бал. По закінченні конкурсу суперники виправляють помилки один одного. Запитання повинні бути рівноцінними.
Запитання для команд:
В якій тканині листка здійснюється фотосинтез?
Що таке грунт?
Назвіть органічні добрива.
Які ви знаєте провідні тканини?
Завдяки чому стебло росте в товщину?
Яка клітина листка забезпечує газообмін та транспірацію?
Що таке транспірація?
Що рухається по судинах?
Яка тканина захищає стебло?
В якій тканині листка містяться продихи?
Що таке дихання?
Назвіть неорганічні добрива.
Що рухається по ситоподібних трубках?
Яким елементом кореня всмоктується вода?
2 конкурс художників.
Команди відтворюють по пам’яті на дошці малюнки внутрішньої будови листка, стебла, кореня. Суперники вказують на помилки.
3 конкурс «Що важливіше?»
Команди приводять докази важливості для рослини кореня, листка, стебла. Доводять, що потрібніше. Переможець той, хто наведе найбільше доказів.
4 конкурс «Розшифруй слово»
В колах записані слова-терміни з даної теми без кількох букв, невідомо чи за чи проти ходу годинникової стрілки. Команди повинні визначити, що це за слова.
(фотосинтез) (асиміляція) (транспірація)
5 конкурс «Хто більше?»
Командам задаються питання. Яка команда дасть більше правильних відповідей – та й переможець у даному конкурсі.
6 конкурс «Життєвий цикл»
Розповісти по таблицях про життєвий цикл рослин: вишні, сосни, хламідомонади допустивши якнайменше помилок.
7 конкурс «Чергування поколінь»
Це питання розглядається на прикладі папороті щитника чоловічого. Команди по таблиці по черзі називають події, обов’язково використовуючи терміни: гамет офіт, спорофіт, соруси, спори, спорангії, заросток, ризоїди, гамети.
8 конкурс «7 бед – 1 ответ»
Вчитель називає по 7 асоціацій, а учні відгадують термін, назву рослини чи її орган:
Транспірація
Утворення органічних речовин
Зелений
Жилкування
Простий
Черешок
(Листок)
Вода
Грунт
Безбарвний
Кореневий чохлик
Кореневий волосок
Мичкуватий
(Корінь)
Соруси
Спорангій
Гамети
Ліс
Волога
Спори
(Папороть)
Спори
Коробочка
Ковпачок
Спорогон
Болото
Зозуля
(Мох зозулин льон)
Зелена
Стигма
Вакуоля
хлоропласт
Джгутики
Піреноїд
(Хламідомонада)
Ліс
Пилковхід
Пилкові мішки
Насінина
Лусочка
Хвоя
(Сосна)
9 конкурс «Знайди зайве»
На дошці написані групи слів – назви рослин. Треба визначити зайву рослину і пояснити, за яким критерієм утворена група:
Береза
Яблуня
Троянда
(Береза – за способом запилення)
Кульбаба
Рогіз
Шовкова трава
(Горобина –за способом поширення насіння)
Суниця
Дуб
Береза
(Суниця – всі інші дерева)
Корінь
Стебло
Квітка
(Квітка – генеративний орган, інші – вегетативні)
10 конкурс «Цікаві повідомлення»
Кожна команда розповідає підготовані заздалегідь цікаві повідомлення про рослини.
ІІІ. Підведення підсумків гри. Визначеня переможця. Виставлення оцінок з коментарями.
ІУ. Домашнє завдання. Повторити тему «Основні функції рослинного організму».