Урок. Конспект відкритого уроку для 8 класу на тему "Випаровування та конденсація"

Про матеріал

Пропоную конспект відкритого уроку з фізики у 8 класі "Випаровування та конденсація". На мою думку, даний конспект доцільно використовувати при проведенні відкритого уроку в класі з незнайомими вам дітьми. Для цього, щоб привернути увагу дітей, та зацікавити їх, я використовую апельсин.

Перегляд файлу

Конспект уроку з фізики у 8 класі. Випаровування та конденсація.

 За підручником Т.М. Засєкіна, Д.О. Засєкін «Фізика 8 клас», Київ, Оріон 2016.

 

В руках апельсин.

Сьогодні у нас з Вами буде урок-дослідження. А досліджувати ми будемо правильність такого вислову: «Хто знає фізику, на світ той дивиться іншими очима».  

 Хтось із вас погодиться з цими словами, а хтось, можливо, і ні. Але на те воно і дослідження, щоб переконатися в істинності, або хибності теорії. А допоможе нам в цьому апельсин. Якщо не знати що це за фрукт, то можна почати їсти його з шкіркою і смак виявиться не вельми приємним, але якщо познайомитись з ним поближче, збагнути його будову, то результат буде зовсім іншим.

Так само і з фізикою: якщо набути певних знань то, здавалося б, очевидні речі стають зовсім іншими. Подивимось на екран. Що ми бачимо?  

D:\вчитель року\відкритий урок\роса.jpg C:\Users\Василь\Downloads\Фото0099.jpg Результат пошуку зображень за запитом "конденсат на вікнах"

(Відповіді дітей: павутиння, літній пейзаж, луг, квіти, вікно,  ручка, напис SOS)

 

Тема: Випаровування та конденсація.

Мета: дидактична - познайомити учнів з процесами випаровування і конденсації, з’ясувати, від чого залежить швидкість випаровування; узагальнити вивчений матеріал з теми «Питома теплота пароутворення»;  
розвивальна - розвивати логічне мислення; сприяти активізації творчого мислення учнів, пробуджувати в них пізнавальний інтерес; формувати уміння висувати гіпотези, робити припущення та перевіряти їх;

виховна - виховувати вміння висловлювати свої думки, виховувати в учнів цілеспрямованість, розуміння ролі фізики в житті, розуміння важливості фізичних знань.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: набір матових скелець, вентилятор, різні види рідин.

Форми проведення: індивідуальна робота учнів; бесіда, демонстрація, розв’язування якісних задач, досліди.

Методи і прийоми навчання: презентації, досліди.

 

Ключові питання, на які потрібно дати відповідь.
            1) Який процес називають випаровуванням, а який конденсацією?

            2) Від чого залежить швидкість випаровування?

             А) вид речовини,  Б) площі вільної поверхні, В) наявності руху повітря над речовиною (вітру), Г) закрита чи відкрита посудина., Д) від температури.

             3) З’ясувати, чи відбуваються якісь зміни в самій речовині  під час випаровування? (знижується температура).

              4) І ,саме головне, навчитися бачити ці явища у природ, повсякденному житті та побуті.

Хід уроку

Актуалізація опорних знань: Мозковий штурм.

  1. Усі тіла складаються з …..(молекул)
  2. Молекули безперервно  ….(рухаються)
  3. При нагріванні молекули …(рухаються швидше) при охолодженні …
  4. Речовина може перебувати у …(трьох) станах (твердий, рідкий, газоподібний.)
  5. Два види енергії …  ( Еп ,  Ек, і формули )

Вивчення нового матеріалу:

C:\Users\Василь\Desktop\Без імені.jpg

Давайте уявно зануримося у рідину по центру посудини. Що ми побачимо? (молекули рухаються в різні сторони). А тепер біля поверхні рідини? (праворуч, ліворуч, вниз, а ті що рухаються вверх вилітають з рідини.). Вириваючись з рідини молекули переходять у газоподібний стан. Як ми називаємо газоподібний стан води (ПАРА).   Вірно. Тому цей процес переходу з рідкого у газоподібний стан ми називаємо випаровування.

Працюємо з підручником §13. ЗАПИСУЄМО означення В ЗОШИТ Випаровування …

А) Ми помітили, що рідину залишають ті молекули, у яких швидкість …(більша швидкість), а при яких умовах швидкість збільшується? (коли нагрівати). Тому робіть  ВИСНОВОК: Швидкість випаровування залежить від температури -  toC.

 D:\вчитель року\відкритий урок\img12 – копія.jpg

Б) Розглянемо приклад двох краплин на скельці; кругла, розтерта. На вашу думку, яка з краплин випарується швидше? Правильно – розтерта. А чим відрізняються ці краплини? Площею.  ВИСНОВОК: Швидкість випаровування залежить від  площі S  

D:\вчитель року\відкритий урок\img13 – копія.jpg

В) Демонструю дві однакові посудини - закриту і відкриту. На питання, у якій посудині швидше відбудеться випаровування, відповідь однозначна – у  відкритій.  ВИСНОВОК: Випаровування відбувається швидше у відкритій посудині.

 D:\вчитель року\відкритий урок\слайд 3.jpg

Г) Дві посудини відкриті і все ж деякі  молекули повертаються у рідину, а якщо створити рух повітря (вітер)  Демонструю дослід з вентилятором. ВИСНОВОК: Вітер розносить молекули пари і випаровування відбувається швидше.

D:\вчитель року\відкритий урок\img13.jpg

Д) Демонструю дві речовини: олію і парфуми. Вони мають запах. Чи з однаковою швидкістю запах пошириться по кімнаті? Чому?  ВИСНОВОК. Швидкість випаровування залежить від роду речовини.

А зараз спробуємо дати відповідь на наступне питання, яке ми собі поставили, а саме: чи відбуваються якісь зміни у самій рідині під час випаровування?

Давайте попрацюємо з підручником. Ст. 75, 2 абзац, 5 стрічка, від слів: «Але якщо під час … до слів …кінетична енергія зменшується».

  • Який зв'язок  між словосполученнями «найшвидші молекули»  та «кінетична енергія»? Так, кінетична енергія залежить від швидкості. То що ж означають слава «.. енергія молекул, що залишаються в рідині, зменшується?   Так, тіло охолоджується.

Робимо висновок: Під час випаровування температура рідини зменшується. Перевіримо це на досліді. Для цього капнемо краплю одеколону на руку. Що ми відчуваємо? (холод).

 

Друга частина нашої теми: Конденсація.

Для кожної дії є обернена дія, (+ - -, * - /) для кожного процесу зворотній. Якщо є початок уроку, то обов’язково - буде закінчення. (плавлення – кристалізація, так і для ВИПАРОВУВАННЯ – зворотній процес …

ПРИДУМАЙТЕ СЛОВО…. (діти висловлюють свої варіанти)

Після цього вводимо термін – КОНДЕНСАЦІЯ.

 Давайте разом подумаємо, а які ж умови потрібно створити для пари, щоб вона перетворилась у рідину, конденсувалась?

І так, ви знаєте: щоб  рідина перетворилась у пару, потрібно … ( шляхом нагрівання збільшити швидкість молекул). А як досягти зворотного процесу? Напевне навпаки: (потрібно, щоб швидкість молекул зменшувалась, а для цього -   охолодити).
Давайте попробуємо пригадати приклади з повсякденного життя, де ми зустрічали випадки охолодження пари.  (На кришці каструлі, на стінах ванної кімнати, конденсація та кругообіг води у природі.)

Подивимось на ті ж фото, що на початку уроку. Що ми бачимо зараз? Приділити більше часу на кожен малюнок, давати висловлюватись усім.(Відповіді дітей; ранкова роса, яка утворюється внаслідок конденсації, хмарне небо, краплини води на склі.)

Підведення підсумку уроку.

Чи погодитесь ви з висловом: «Хто знає фізику, на світ той дивиться іншими очима»?

 Про що ви зможете розповісти своїм знайомим після цього уроку?

 Чи знадобляться вам знання, які ви отримали  під час цього уроку, у вашому житті?

Закріплення набутих знань :

D:\вчитель року\відкритий урок\img17.jpg

  1. Дайте відповіді на запитання, що на слайді. Немає записаних запитань? Пограємо у гру «Бачити невидиме». Давайте самі попробуємо побачити запитання і дати на них відповідь.( Мал.1 Чи залежить швидкість випаровування від площі поверхні?
    Мал.2. У якій посудині, закритій чи відкритій, швидше відбудеться випаровування?

Мал.3. Чи залежить швидкість випаровування від роду речовини?)

  1. Робота з підручником. Дати відповіді на запитання після  §13.

 

Завдання додому:

  1. Вивчити §13.
  2. Стр.76 розділ «Поясніть».
  3. D:\вчитель року\відкритий урок\варене яйце.jpg  Кажуть, якщо  варене яйце вийняти з окропу, то деякий час його можна тримати в руках і не відчувається, що воно гаряче. і тільки потім починає пекти в руку. Завдання додому: перевірити це і, якщо це так, то пояснити дане явище.

Дослід проводити обов’язково  під наглядом дорослих, і дотримуючись правил техніки безпеки.

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Некрасова Тетяна Степанівна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 8 клас (Засєкіна Т.М., Засєкін Д.О.)
До уроку
§ 13. Випаровування і конденсація
Додано
4 березня 2018
Переглядів
1633
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку