Дітей нинішнього покоління , у яких не сформовані навички роботи з найпростішими матеріалами , дуже важливо зацікавити виготовленням саморобних приладів, які можна використати для демонстрацій явищ на уроках фізики в загальноосвітній школі.Це розвиває практичні навички учнів та дає змогу розуміти сутність фізичних явищ.
Некрасова Т.С., вчитель фізики комунального закладу освіти Солонянське навчально - виховне об’єднання Солонянська середня загальноосвітня школа №1 I-III ступенів – Центр позашкільної освіти (опорний заклад)Солонянської селищної ради Дніпропетровської області.
«Використання саморобних приладів на уроках фізики в середній школі»
«Фізика - це щось набагато більше б ніж набір законів... Фізика насамперед жива творчість рук та мозку..». |
А. Б.Піппард |
За своє педагогічне життя я переконалась, що пусті розмови на уроках нічого крім відрази до твого предмету не викликають. Ж.Ж. Руссо слушно підмітив, що година творчої праці замінює тиждень нудних пояснень. Дійсно, для успішного засвоєння фізики вкрай необхідно створити умови для учнів: гарно продумані робочі місця, повне забезпечення обладнанням для фронтального та демонстраційного експерименту, впровадження нових фізичних приладів, які здатні повніше розкрити фізичне явище. А для учнів, які проявили особливі здібності до вивчення фізики, необхідні особливі умови. На превеликий жаль, подібна задача на сучасному розвитку країни залишається в тіні. З чого ж починати роботу, яку вчителеві самотужки не осилити і сподіватися на доброго дядька не доводиться? Якщо не допоможе Держава, допоможи собі сам.
Ідея конструювання саморобних приладів не нова, кожний вчитель фізики добре обізнаний з цим питанням, існує велика кількість описаних в літературі оригінальних приладів, які можна відтворити у власному кабінеті фізики. Постійно спілкуючись з учнями та спостерігаючи за їхньою роботою, приходиш до висновку, що навіть сама найцікавіша теоретична задача може викликати захоплення лише у мінімальної частини учнів, якщо взагалі викличе. Інша справа – знайти "оболонку" задачі, вдало донести її до свідомості учня. Але будь яка теоретична задача, розв’язана учнем, не вирішить питання формування практичних навичок.
Є і певні труднощі в організації роботи вчителя фізики в сільській школі. Для багатьох демонстрацій, дослідів, лабораторних робіт немає обладнання і приладів, або воно безнадійно застаріло, або вийшло з ладу. З цієї ситуації виходжу двома шляхами: або виготовляю саморобні прилади, або використовую ППЗ (віртуальна лабораторія).
У зв’язку з поганим забезпеченням приладами кабінету фізики, а також для розвитку творчого мислення учнів, зацікавленості учнів до фізики , я постійно пропоную учням виготовити саморобні прилади з фізики, які можна буде використовувати при проведенні лабораторних і практичних робіт ,демонстрацій та експериментів. Завдання по виготовленню саморобних приладів я даю різних рівнів складності:
1.Виготовити прилад за даною схемою:
- прилад для демонстрації досліду Ерстеда було виготовлено ученицею 11 класу за відповідною схемою .
- демонстраційний амперметр з змінною шкалою,
- демонстраційний трансформатор,
- психрометр,
- прилад для демонстрації взаємодії кульок,
- ватажки однакового об’єму, але з матеріалу різної густини,
- набори тягарців.
2.Виготовити прилад , самостійно придумати конструкцію приладу.
2.1Так, учнями 9 класу було виготовлено три різноманітні конструкції терезів.
2.2 Було виготовлено різноманітні тягарці для проведення зважування.
2.3 Було виготовлено прилад для демонстрації взаємодії провідників зі струмом при проходженні по них електричного струму.
2.4 Було виготовлено електромагніти.
2.5 Було виготовлено прилад для видалення металічних предметів, з фокусуванням напрямку дії магнітного поля.
3.Виготовити прилади для проведення домашніх творчих експериментальних завдань.
Основна мета творчого домашнього завдання:
· Змусити учня переосмислити суть фізичного явища, яке лягло в основу завдання;
· Відкрити в дитині конструкторські здібності;
· Познайомити учня з відомими технологіями монтажних робіт;
· Формування наукового світогляду учнів;
· Розвиток логічного мислення в ході проведення аналізу наукових парадоксів та найпоширеніших софізмів;
· Розвиток творчих здібностей учнів шляхом залучення до самостійної експериментальної діяльності;
· Розвиток навичок самоконтролю поведінки учнів та самоорганізації власної наукової діяльності;
· Розвиток алгоритмічних та евристичних прийомів розумової діяльності учнів.
Творчі домашні завдання пропонуються учням всього класу, але виконання такого завдання не є обов’язковим; учень приймає участь в подібному завданні тільки при умові, що воно йогo зацікавило, викликало бажання відтворити власними руками. На наступному уроці бажано провести творчий захист роботи учнів, які прийняли участь у виконанні ТДЗ, на якому, як свідчить практика, в ході обговорення народжується цілий потік цікавих ідей і проблемних ситуацій, які при вмілому використанні ляжуть в основу наступних уроків. Слід відмітити, що подібні захисти розкривають прихований потенціал навіть слабких учнів, яких складно на звичайних уроках викликати до дошки для опитування. Для учнів, які постійно виконують ТДЗ, полюбляють таку форму роботи, схильні до творчого мислення, можна запропонувати більш цікаві форми роботи – курсовий проект. Такі роботи пропонуються на початку вивчення теми і тривають іноді протягом місяця, або навіть року. В курсовому проекті можуть брати участь групи учнів, які розробляють спільну, або суміжні теми. Цінність такої форми роботи в тому, що учень шукає розв’язок проблеми самостійно.
Література
1. С. Білоус. Формування дослідницьких навичок як основа виховання творчої особистості.//"Фізика"2003.-№7(163).с.2-3
2. С. Князєв. Домашній експеримент учня. // „Фізика" 2003.-№30(186). с.7-8
3. Основы методики преподавания физики в средней школе. // Под ред. А. В. Перышкина, В. Г. Розумовского, В. А. Фабриканта. - М. „Просвещение", 1984. с.398
4. Внеурочная работа по физике.// Под ред. О. Ф. Кабардина.- М. Просвещение, 1983.с.223
5. М. Руденко. Організація домашнього експерименту. //" Фізика і астрономія в школі",2000№2.с.33-36
6. О. Желюк, А. Шарабура. Реалізація особисто-орієнтованого навчання під час проведення навчального фізичного експерименту.// „ Фізика" 2003, №14(170). с. 9
7.Большая книга экспериментов для школьников //Перевод с итальянского Э. И. Мотылевой.-М.„Росмэн",2003.с.259
8. Познавательные опыты в школе и дома. //Перевод с английского В. А. Жукова.- М.„Росмэн"2001.с.94
9. Маленькі секрети фізичного експерименту. // Фізика в школах України, 2008, №4(104).с.30
10. Поверхневі властивості рідини в курсі фізики середньої школи. //Фізика в школах України, 2008,№2(102). с.21-22