26 травня о 18:00Вебінар: Як вчителю створити та розвивати власний YouTube-канал

Урок "Козацькому роду - нема переводу"

Про матеріал
Матеріал розроблено з метою виховання патріотичних якостей особистості, розвитку і поглиблення знань з історичної минувшини нашої країни, а саме козацької доби.
Перегляд файлу

Тема. Козацькому роду – нема переводу.

Мета.  ознайомити дітей з періодом козаччини в історії України,  козаками, особливістю їхнього побуту, роду занять, звичаями та традиціями запорожців;

 виховувати громадянсько-патріотичні почуття (гордість за свою історію, любов до  Батьківщини)

Формувати ключові компетентності:

  • Уміння вчитися – організовувати роботу навколо себе та розвивати  комунікабельність;
  • Загальнокультурні – розвивати  особливості загальнолюдської культури  в побуті та дозвіллі;
  • Громадянські -  бережливо ставитися до людей і самого себе;
  • Соціальні – продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та команді, використовувати різні ролі і функції в колективі, проявляти ініціативу,підтримувати та керувати власними взаєминами з іншими;
  • Предметні компетентності – уточнювати і закріплювати уявлення учнів про історію козаків  та козаччини в цілому; розкрити значення даного історичного періоду в сучасному аспекті.

 

План і хід заняття.

І Організація класу.

ІІ Актуалізація опорних знань.

Улюблена  Богом перлина

Для всіх українців одна

Козацька моя Україна

Хлібів золотих сторона

Негодами лютими бита

Віками ти йшла до мети

Тобі в небі зорею світити

І волю і долю знайти

Розселив Господь людей по всьому світу і кожному народові дав землю. Богом дана земля є святою і рідною, тому її захист – це найперший обов’язок народів. Для українців такою землею є Україна. Вона полита потом і кров’ю сотень поколінь, наших  працелюбних і героїчних предків. Шануймо героїчну історію нашого великого народу, бо ХТО НЕ ЗНАЄ СВОГО МИНУЛОГО, ТОЙ НЕ ВАРТИЙ СВОГО МАЙБУТНЬОГО.

Вправа «Розсипанка»

Доповніть і складіть прислів’я. роду переводу козацькому нема.

 

ІІІ Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

1.Перегляд презентації, що супроводжується розповідями учнів.

Так у степах біля Дніпра-Славути у 15 столітті і виникли перші загони козаків для відсічі ворогові.

Турецькою мовою слово «козак» означає волоцюга, забіяка, розбійник,  вільна, озброєна людина.

 Очевидно, саме звідти воно й прийшло на Україну. Певно, не самі собі придумали наймення захисники нашого краю, а одержали його від ворога, і воно тут прижилося, зовсім утративши негативний відтінок.

Бо козак на Україні став синонімом лицарської доблесті й високого благородства.

 

 

За описами сучасників, вони переважно були середнього зросту, плечисті, ставні, міцні, сильні, на обличчі повні, округлі, а від літньої спеки й степового повітря смагляві. З довгими вусами на верхній губі, з розкішним оселедцем на тім’ї, у смушковій гостроверхій шапці, вічно з люлькою в зубах.

 

 

Більшість їхнього часу минала в походах і боях. Тому воєнне мистецтво козаків завжди було на високому рівні. Окрім блискучої виучки, їхніми постійними супутниками на ратних дорогах були дотепні вигадки. Скажімо, вони вміли перебувати по кілька годин під водою, дихаючи через очеретини. На березі річки міг стояти ворожий табір, а в річці сиділи, чекаючи темряви, козаки. Наступала ніч, вони виходили з води й кидалися на ворога...

 

 

Багато уваги віддавали козаки сторожовим службам. На високому кургані в степу стояли на чатах, пильно вдивляючись удалину, молоді зіркоокі вартові. Забачивши десь ворога, вони швидко запалювали в котлі смолу,тому важко було заскочити козаків зненацька.

 

 

За лічені хвилини вміли вони зробити неприступну фортецю зі свого табору. Місце, де вони зупинялися, оточували возами й міцно зв’язували їх між собою. Далі викопувався глибокий рів і насипався вал. Ховаючись за прикриттям, козаки вели прицільний вогонь по нападниках. Відомо багато випадків, коли вони тижнями висиджували у цих своєрідних фортецях і ворог не міг нічого з ними вдіяти.

  Запорізька Січ – козацька фортеця.

Глибокий рів і височезний вал оточував її з суші,  високий берег зі сторони Дніпра, дозорні башти з бійницями для гармат, дерев’яний частокіл – все це говорило про те, що тут живуть не прості люди, а лицарі.

Зайшовши  в великі ворота,  зліва бачимо січову школу. майдан для навчання військової вправи.Посередині стоїть церква Покрови Пресвятої Богородиці – заступниці усього козацтва.

Ось бачимо невеликий постамент з стовпом посередені, а до нього прив’язаний козак, покараний за якусь провину. І не дай тобі Боже, щось вкрасти у товариша свого чи зрадити його! За це на Січі карали насмерть.

 

Чайка -  це  човен, основа якого видовбана з верби або липи, борта обшиті дошками. На борту підв’язаний пояс з очерету, який захищав чайку при обстрілі і навіть якщо, чайка набрала води, то завдяки в’язанок з очерету вона не потоне.

 

 

 

  Умови  степу були  пригідними  і  для  вирощування  коней,  великої  рогатої  та  дрібної  худоби.
  Серед  козаків  були  стельмахи, теслі,  ковалі,   зброярі ,  кожум'яки,  шевці,  бондарі,  тощо.  Кожен  козак  був  зазвичай  і  торговцем,  бо  продавав  чи  міняв  не  лише  здобуте  в  походах,  але  й зроблене  власноруч.

 

 

Повсякденне життя козаків

 У самій Січі жили винятково неодружені козаки.

 Повсякденне життя запорізьких козаків на Січі складалось в такий спосіб. Козаки піднімалися на ноги
зі сходом сонця, одразу ж вмивалися холодною річковою водою, потім молилися богові й після молитви,
 через деякий час,сідали за стіл до гарячого сніданку. Час від сніданку до обіду козаки проводили
по-різному: хто об'їжджав коня, хто оглядав зброю, хто вправлявся в стрілянині, хто лагодив плаття, а
хто просто лежав на боці,попихкував з люльки-носогрійки, розповідав про власні подвиги на війні.

улітку в куренях, і на відкритому повітрі
збиралися в невеликі купки й по-своєму веселилися: грали на кобзах, скрипках,  цимбалах, свистіли на сопілках  і  танцювали.

 

Звичаї та традиції у козаків

  У великій шані в козаків перебувало побратимство. Кожен козак віддавав своє життя за волю родичів і побратимів. На знак побратимства вони мінялися хрестами з тіла, а все інше було спільне. В боях билися поруч й рятували один одного або захищали своїм тілом. Побратимство надавало великої сили. Воно було однією з таємних причин їх непереможності. 
  Повернувшись з походу, козаки ділили здобич.

 

 

Тривалість життя козаків

   У козаків мало хто доживав до старості – всі гинули в боях або походах. Здебільшого похилі козаки ховалися десь в печери, викопували криниці і жили там до смерті.
  Але  тривале  життя  було  характерним  для  козаків, жили на світі 85 - 89 літ, а інколи 104 – 115 років. Мабуть  цьому  сприяв  особливий  стиль  життя  козаків.

 

Конкурс «Чарівний кошик»

Відгадайте, що знаходиться в кошику за допомогою підказок.

1 команда

  • лікарська рослина
  • має плід ягоду.
  • Кісточка нагадує сердечко
  • Є символом України.                   (калина)

2 команда

  • Продукт тваринного походження
  • У багатьох народів світу – символ життя.
  • Є народний промисел, що займається розписом цього предмета.
  • Невід’ємний атрибут Великодніх свят.                        (яйце)

 

Вікторина.

  1. Назва гімну України.
  2. Ім’я найвидатнішого гетьмана України. Б. Хмельницький
  3. Назва острова, на якому жили козаки. Хортиця.
  4. Скільки є Заповідей Божих? 10
  5. Як називалось поселення вільних козаків?  Запорізька Січ.
  6. Український народний танок?  Гопак.
  7. Ватажок козацького загону.      Отаман.
  8. Український народний інструмент, улюблений у козаків.         Кобза.
  9. Козацький човен.  Чайка.

Продовж прислів’я.

  • Друга шукай – а знайдеш …. (тримай)
  • Нових друзів наживай, а старих –  …… (забувай)
  • Мудрим ніхто не вродився, а …. (навчився)
  • Не кажи не вмію, а кажи …. (навчусь)
  • Злий плаче від заздрості, а добрий від … (радості)

 

Конкурс «Хто швидше»

Клас ділиться на 4 групи. За однаковий проміжок часу учні повинні:

І група -  «Зварити куліш» (до намальованого глечика слід прикріпити назви продуктів,що використовуються при приготування кулешу.

ІІ група – спорядити  козака  (до зображення козака слід прикріпити написи його одягу та  козацьку амуніцію).

ІІІ група – скласти козацькі прислів’я

ІV – скласти козацькі заповіді

 

 ІV Підведення підсумків заняття.

 

Руханка «Кольори»

Клас ділиться на 2 групи. «Жовті» і «Сині» діти прикріпляють на дошку стікер, відповідного кольору, називаючи при цьому слово, що спало на думку відповідного кольору.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Паришкура Юля
Додано
14 березня
Переглядів
41
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку