Авторський навчальний урок з курсу за вибором «Українознавство» для вчителів базової загальної середньої школи (5-9 класи)
Доценко Людмила Леонтіївна, вчителька історії комунального закладу «Харківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 63 Харківської міської ради Харківської області»
8 клас
Українознавство, 5–11 класи: навчальна програма з курсу за вибором «Українознавство» для закладів загальної середньої освіти України / авт.- укл.: А. Ціпко, Т. Бойко, С. Бойко, О. Газізова. Київ, 2020.
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (лист МОН України від 10.08.2020 № 1/11-5310).
Схвалено вченою радою Науково-дослідного інституту українознавства
(протокол № 7 від 30 липня 2019 року)
Розділ 4. Цивілізаційний вибір України. Україна Європейська: здобутки, проблеми та перспективи.
Тема уроку: Культурні пам’ятки місцевого значення.
Епіграф
Хочеш подивитися рай,
То у Харків завітай.
Тут багато місць чудових,
Гарних, різнокольорових.
Є такі, що зачарують,
Є що декілька, здивують,
То ти часу не втрачай
А швиденько приїжджай.
Мета: засвоєння та усвідомлення учнями навчального матеріалу, щодо історичного розвитку Харкова як європейського міста, його історичних пам’яток, архітектурних споруд;
виховання почуття громадянськості та любові до рідного краю.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть: характеризувати розвиток Харкова як європейського міста, його історичні пам’яткі, архітектурні споруді, що є візитною карткою міста;
називати найвизначніші твори архітектури, імена видатних архітекторів Харківщини;
описувати пам’ятники архітектури, що розташовані на території малої батьківщини.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань у формі усного журналу.
Обладнання: індивідуальні картки, ілюстрації з символами України та Харкова, карта України та Харкова, фотографії, ілюстрації вулиць, музеїв, портрети видатних харків’ян, мультимедійні презентації Microsoft PowerPoint.
Оцінюється на уроці засвоєння знань:
Хід уроку
1. Організаційно – психологічний етап.
Лунає пісня сл. О. Марченко, муз. В. Корепанова «Харків - моя любов» https://www.youtube.com/watch?v=7VMw4vy20bY
Учитель: Доброго дня, я рада вас всіх бачити сьогодні. На нас чекає надзвичайно цікава робота, яка допоможе не тільки краще зрозуміти історію нашого рідного міста, а також оволодіти навичками активної дослідницької роботи шляхом постановки питання та його вирішення.
У народі говорять: “Слова щирого вітання дорожчі частування”. Усміхніться – і до вас прийде радісний настрій. Хочу, щоб ви були впевнені в собі й задоволені собою. А людина тільки тоді може бути задоволена, коли досягає певних успіхів, долаючи перешкоди. Слайд 1
Учитель: У кожної людини є дві Батьківщини – велика і мала. Що ми можемо назвати великою батьківщиною? Правильно, велика Батьківщина – країна, де ми живемо, Україна.
Україна - рідний край
Рідне поле, зелений гай
Рідне місто й рідна хата
Рідне небо й рідна мати.
Наша рідна Україна має славну і давню історію, прекрасну мову і високу культуру. А що називається малою Батьківщиною? Мала Батьківщина – це місто Харків. Слайд 2
Учень. Міста на карті! Їх багато!
Малих, великих як зірок…
Кружечки на великій мапі,
Де хати для синів, дочок!
І коли дивишся на карту,
То відстань міряєш весь час
Від того місця, де є мати,
Де батько все чекає нас!
З куточка кожного планети
Ми линемо до них, летим
У рідне місто, в рідну хату,
У батьківський привітний дім!
Якщо ж в шляху настане важко,
Згадаєш мамине лице…
Її молитва – Божа пташка,
Здолати допоможе все!
Невпинно рух іде планети,
І час історії сплива,
А рідний Харків крізь тенета
Своїх дітей завжди чека!
Учитель: Місто Харків завжди було культурним, історичним, просвітницьким центром України, дійсно європейським містом, що має свою неповторну історію, культуру. Все це знайшло відображення у тих спорудах, які є візитною карткою нашого міста.
2. Етап підготовки до активного, свідомого засвоєння знань. Слайд 3
Учитель : Діти, ви отримали цікаве випереджуюче завдання, для цього були створені групи учнів (4 – 5 учнів в кожній групі), які спробували визначити які будівлі хотілося б показати гостям нашого міста, підібрати інформацію про них. Отже, які споруди Харкова ви вибрали?
3. Етап засвоєння знань.
Учитель: Сьогодні на уроці ми звернемося до сторінок історії, народних прислів’їв та поезій про рідний Харків. Готуючись до уроку, ви опрацювали багато матеріал, і тому я пропоную вам сьогодні бути в ролі кореспондентів: випустити усний журнал, який називатиметься “ Харкове мій, моє місто чудове...”. У журналі буде три розділи: Слайд 4
План
І. Від прадідів – онукам.
ІІ. Як народилося та зростало дивне місто.
ІІІ. Мандруємо харківськими вулицями.
Учитель: Епіграф Слайд 5
Хочеш подивитися рай,
То у Харків завітай.
Тут багато місць чудових,
Гарних, різнокольорових.
Є такі, що зачарують,
Є що декілька, здивують,
То ти часу не втрачай
А швиденько приїжджай.
Розділ І. Від прадідів – онукам. Слайд 6
Учитель: Робота в групах. Дидактична гра “Склади прислів’я”.
Учні повинні скласти прислів’я і пояснити їх повчальний зміст.
Група 1
Рідний край - |
умій за неї постояти. |
Батьківщина – мати, |
земний рай. |
Група 2
Кожному мила |
хто в своєму домі. |
Добре тому, |
своя сторона. |
Група 3
Людина без Вітчизни, |
хоч помирай. |
За рідний край |
як соловей без пісні. |
Учитель: Розділ ІІ. Як народилося та зростало дивне місто.
Учень. Легенда про Харків
Нам доля легенду дарує
Про Харків і назву його.
По Дикому Полю гарцює
Козацький отаман Харко.
Легенда в минуле заводить,
Прадавнє минуле святе.
А сонце над Харковом сходить,
По Харкову свято іде. М. Возіянов.
Учитель: Забудова міст Харківщини тісно пов’язана із створенням в XVII ст. – п. XVIII століття захисних ліній. Стіни всіх фортець були дерев’яні, з дубових пальт та колод. Але вже в цей час з’являються перші кам’яні споруди, як правило, культові. Всі монастирі виконували кілька функцій, крім основної. Це є ознакою того часу і зустрічається не тільки у спорудах розташованих у Харківській області, але і в самому місті. Саме про забудову Харкова у XVIII – ХІХ столітті піде мова у наступному пункті нашого плану. Слайд 9
Учень Харків – моє рідне місто.
Я так багато про тебе не знаю.
Так мало, що хочеться влізти
До твого безглуздого раю.
Я бачу історії безліч.
В твоїх вже не вічних спорудах,
І мене охоплює розпач,
Через те, що в них вже я не буду.
Ми блукаємо стежками міста,
Не зважаючи на перешкоди.
Ми шукаємо де нам присісти,
Не важлива нам харківська мода.
Учень. Харків до нас промовляє,
Тим, що в інших ти не побачиш.
І сльозами він нас омиває,
Я щаслива, що ти вже не плачеш.
Старовинні споруди, театри,.
Їх ніхто вже не памятає,
Семінари, музеї, контракти.
І багато чого ще не знає.
Тиша вечірня спадає.
Думки мої бешкетують.
Я ще багато не знаю
Що нам це місто дарує. О. Вілінська
Учитель: Діти, на минулому уроці ви отримали завдання, підготувати повідомлення про храми та інші будівлі нашого міста, повідомте, будь – ласка, інформацію щодо Благовіщенського (Слайд 9), Покровського (Слайд 10), Успенського собор (Слайд 11) Харкова.
Розділ ІІІ. Мандруємо харківськими вулицями.
Учитель: Дякую, діти, ви дуже гарно попрацювали, дійсно храми нашого міста вражають своєю красою та величчю, побудовані ще у XVIIІ ст. вони досі є візитною карткою міста, його архітектурною спадщиною. Але не тільки вони формують обличчя нашого рідного міста, звичайно площі і пам’ятники можна вважати окрасою Харкова. Слайд 12
Учень. Люблю я все що в тобі є,
Ось ці гранітні монументи,
Такі ж під стать їм постаменти,
Сумську-архітектури гордість,
Що так і проситься у повість,
І парк Шевченка історичний —
Там наш Кобзар стоїть величний,
Замріяно спостерігає,
Як люд у парку цім гуляє,
Він шану Кобзарю складає,
І завжди квіти покладає.
До нього й молодь часто ходить.
Чому? Це, мабуть, серце волить.
Де вхід у парк - там знань храмина
І б’є ключем студентська сила,
Де вихід - храм мистецтв стоїть,
Завжди зірками він іскрить.
Напроти нього краса наша -
Струмує дзеркалом вода,
Що рукотворна, то - дарма,
Від цього виграє вона
Це ж тут збираються поети,
Щоб розказати про це, “об этом”
На мовах двох -
Таке в нас місто є двомовне,
Та головне, щоб все любовно
Було між нашими людьми –
Тоді і квітнуть будуть завжди
І дружба, й труд, і мир, і слава -
Міцніше буде і держава.
Люблю я Харків, рідне місто.
Свій труд йому ми віддали,
Хоча воно мене не знає,
Та це вже значення немає,
Люблю - і все.
І хай воно красує далі,
Хай краще будуть його далі. М. Кульчицький
Учитель. У світі існує величезна кількість пам'ятників. Вони зберігають пам'ять про минуле, про значущі події і про великих людей, а іноді є яскравим свідченням і нагадуванням про те, що ніколи не повинно повторитися. Пам'ятники Харкова також заслуговують на увагу. У Харкові знаходиться найкращий у світі пам'ятник Тараса Шевченка, пам'ятник незалежності "Летюча Україна", пам'ятник 50-й паралелі, пам'ятник воїну-визволителю і меморіальний комплекс слави, пам'ятник засновникам Харкова і засновнику Харківського імператорського університету Василю Каразіну.
Метод: пояснення з використанням мультимедійного устаткування, робота в групах, презентація результатів домашньої роботи. Слайд 13-15
Учитель: Пам'ятки культури Харкова відрізняються різноманітністю і цікавими рішеннями. Вони гармонійно зайняли свої місця на вулицях і площах, десятиліттями зберігають пам'ять про видатних людей і події нашого міста і країни в цілому. Всі історичні місця Харкова мають свої унікальні пам'ятники, які охороняють нашу історію і ненав'язливо передають знання і досвід наступним поколінням.
Етап закріплення знань.
ІV. Підсумок (рефлексія) уроку:
Учитель: Складання сенкана «Мій рідний Харків». Слайд 16
Схема складання сенкана:
1-й рядок: поняття.
2-й рядок: 2 прикметника-епітети до поняття.
3-й рядок: 3 дієслова до поняття.
4-й рядок: 1 речення-висновок до поняття.
5-й рядок: 1 слово-синонім до поняття.
Рефлективна бесіда: Слайд 17
Оцінювання учнями власного психологічного стану та участі в роботі групи (використання індивідуальної картки):
Картка самооцінки роботи на уроці
Дата ___________Прізвище_______________________
№ |
Як я працював на уроці |
Коментар учня |
Оцінка |
1 |
Я висловлював нові ідеї |
|
|
2 |
Я співробітничав з іншими, коли ми працювали в групі над досягненням загальних цілей |
|
|
3 |
Зможу скласти узагальнюючу розповідь |
|
|
4 |
Настрій на уроці, мої очікування |
|
|
4. Учень: Харкове мій, моє місто кохане, тільки тобою на світі живу.
Вас, неповторні мої харків’яни, я недарма земляками зову.
З вами ділив і жалі, і тривоги, вчився любить і людей і життя.
Рідна Сумська – наша спільна дорога –
Нас у щасливе веде майбуття.
Харкове мій, моя дума і воля, разом з тобою зростав і мужнів.
Зичу тобі незрадливої долі, я ж бо – один з твоїх вірних синів.
Щира синівська любов не зів’яне,
Харків нам силу й натхнення дає.
Горді ми з того, що ми – харків’яни,
Ми ще прославимо місто моє.
V. Домашнє завдання. Слайд 18
Учитель: Скласти акровірш «Харків – європейське місто».
Список використаних джерел
(дата звернення: 12.02.2023).
Додатки
Мультимедійна презентація Microsoft PowerPoint.