1
Управління освіти Рівненського міськвиконкому
Рівненська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №13
Рівненської міської ради
Конспект уроку з основ здоров’я
6 клас
Куріння і здоров'я
Розробила: Левшенюк Анна Ігорівна,
вчитель з основ здоров'я
Педагогічний стаж
Тема. Куріння і здоров'я
Мета:розвивати ключові компетентності учнів: уміння аналізувати, робити висновки, розв’язуючи проблемні ситуації (інформаційна, самоосвіти, саморозвитку); уміння працювати в групах, домовлятися (комунікативна, соціальна); виховувати бажання вести здоровий спосіб життя (здоров’язбережувальна).
Обладнання: підручник для 6-го кл. загальноосв. навч. закл. / І.Д. Бех, Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко, С. В. Страшко. — К.: Видавництво
«Алатон», 2014. — 200 с., наочність.
Тип уроку. Комбінований.
Поняття та терміни:«тютюн», тютюнопаління.
Методи, прийоми та форми роботи: слово вчителя, інсценізація, робота в групах «науково-досцідницька лабораторія», проблемно-пошукове завдання, інтерактивні вправи «Займи позицію», «Незакінчене речення», метод проєктів.
Очікувані результати.
Після уроку учні зможуть:
- розповісти про причини паління серед підлітків;
- розповісти про наслідки активного й пасивного паління для здоров’я;
- викривати поширені міфи про тютюн;
- наводити причини, з яких люди не курять;
- аналізувати поширені міфи про тютюн;
- пояснювати необхідність відмови від вживання тютюну.
ХІД УРОКУ
І. МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП.
Методичний прийом «Календар настрою»
Перед вами на партах лежить «календар настрою». Розгляньте його,позначте ваш настрій на початку уроку. Відкладіть його. Ми до нього повернемось у кінці уроку.
2. АКТУАЛІЗАЦІЯ СУБ'ЄКТНОГО ДОСВІДУ.
Слово вчителя.
У народі кажуть: «Найбільше щастя - це здоров'я».
Пригадаймо:
- Що таке здоров"я?
- А що таке звичка? Наведіть приклади?
- Чи впливають звички на здоров"я? Як саме?
Учитель. Від наших вчинків та звичок часто залежить все подальше життя. Це продемонструє інсценізація, яку підготували ваші однокласники, отримавши на попередньому уроці індивідуальне домашнє завдання.
Інсценізація « Молодий і старий».
Молодий: Як справи, шановний чоловіче?
Старий: Як бачиш, справи мої кепські. Став усе забувати, постійно хворію, більше лежу, ніж ходжу. Лікуюся , та все марно. Ноги болять, сильний кашель, віддишка.
Молодий: Ти що, а як це сталося?
Старий: А все почалося зі звичайної цигарки: викурив одну - потягнувся за іншою. ….І так усе життя.
Молодий: Так тепер курити хоч кинув?
Старий: Та тепер вже кинув.
Молодий: Пам’ятаю, як ще в 6 класі ти почав курити потайки від батьків та вчителів. А в старших класах часто позичав гроші в знайомих на цигарки.
Старий. А невже ти за все своє життя не викурив жодної цигарки?
Молодий: Ні, не викурив. Шкода, що ти палив з дитинства.
Старий. Тепер це я вже розумію. Бачиш, на мене кажуть старий, а ми ж з тобою за однією партою сиділи.
Дякуємо акторам.
- Про яку звичку інсценізація нам повідала?
3. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ.
ІІ. Цілевизначення та планування.
Методичний прийом «Дерево очікуваних результатів»
Прикрасьмо нашу ялинку. Адже вчора святкували Катерини – це початок справжньої зими, готуймось до новорічних свят: Андрія, Сави, Варвари, Ганни, Миколая. У грудні, що не день, то свято. Ялинка створюватиме нам новорічний настрій, адже Новий рік – це завжди нові очікування.
2.Робота над епіграфом уроку.
- Вам пропонується з кількох поданих текстів дібрати епіграф до нашого уроку. У кінці уроку ви озвучите свій вибір, аргументувавши його.
1.Добути і зберегти своє здоров’я може тільки сама людина. (М. Амосов).
2. Головним скарбом життя є здоров’я, і, щоб його зберегти, потрібно багато що знати. (Авіценна).
3. Здоров’я в голові, а не в аптеці. (О. Свіяш)
3.
На ваших партах знаходяться «картки самооцінки».
Упродовж уроку критично оцінюйте свою роботу.
ІІІ. ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
Ознайомлення з планом вивчення теми.
- Подальшу роботу на уроці побудуймо у вигляді науково - дослідницької лабораторії, де кожен відділ матиме окреме завдання, яке треба дослідити й донести однокласникам. Результатом роботи має стати складена вами опорна схема уроку.
- Пригадаймо правила роботи в групах.
- Визначте координатора груп, отримайте кейс з матеріалами з даного питання, ознайомтесь із завданнями, визначте між собою методи його виконання.
Робота в групах.
Завдання :
1 група. Історики. Дослідіть за отриманими матеріалами історію тютюну і складіть асоціативну карту.
2 група. Дослідники. Дослідіть, який склад тютюнового диму й моментальний ефект від куріння?
3 група. Дослідники 2. Які наслідки куріння протягом двох років? Як впливає тютюновий дим на пасивних курців (людей, що не палять, але перебувають поряд)?
4 група. Аналітики. Які віддалені наслідки куріння? Підрахуйте вартість шкідливої звички?
Руханка (для зняття фізичної та психічної напруги)
Методичний прийом «Мозковий штурм».
Але біда в тому, що більшість курців, безтурботно палячи, все-таки тішать себе: «Той дзвін дзвонить ще не по мені... може, пронесе, не торкнеться, мало чого буває, не всім же помирати...» Центральний інститут онкологічних захворювань Німеччини повідомляє:
«В авіакатастрофах фатальний випадок серед мільйона людей чекає своєї жертви не частіше, ніж раз у 50 років.
При автомобільних катастрофах фатальний випадок трапляється серед мільйона людей кожні 2-3 дні. Серед мільйона людей смерть від паління — кожні 2-3 години.»
Паління - це одна з причин смерті, яку можна відвернути!
Чому ж людина починає палити, якщо наслідками є серйозні захворювання?
Робота з підручником.
Виконаймо таке завдання: з’ясуймо, через які поширені міфи люди починають курити. Попередньо ознайомтесь із статтею підручника «Міфи і факти про тютюн» ст. 83.
А тепер спростуймо ці міфи.
Створення антиреклами.
Часто на наші рішення впливає реклама (який мобільний телефон обрати, який йогурт спробувати). Виробники тютюну отримують величезні прибутки й не мають наміру відмовлятися від них, хоч їхня продукція шкодить здоров"ю людей. Тому зараз групою створіть антирекламу тютюнопалінню, щоб відвернути від цієї шкідливої звички якнайбільше підлітків. Це може бути, наприклад, малюнок, свій заклик.
Перед нами стоїть ще одне завдання: дібрати епіграф уроку.
Методичний прийом «Займіть позицію».
Порадьтеся між собою та віддайте голоси за той епіграф, який,на вашу думку, найбільш повно розкриває тему нашого уроку, його мету. Свій вибір аргументуйте.
Запишіть вибраний вами епіграф уроку.
IV. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП.
Підсумуймо вивчене на уроці. Закінчіть речення:
1) Паління – це ...
2) Для мене паління – це ...
3) Цигарка в руці – це ознака...
4) Не палити – це значить...
5) Паління в нашій родині – це...
6) Нікотин для організму – це ...
7) Для того, щоб покинути палити, потрібно...
Звернімось до очкувань.
Чи здійснилися ваші очікування? Якщо так, прикрасьмо ялинку різдвяною зіркою.
Оцініть свою роботу на уроці (діти здають картки самооцінки вчителю).
Домашнє завдання
1. Прочитати параграф 15 (ст.83 -89). Вміти переказувати.
2. Творча робота. Намалювати плакат «Молодь обирає життя без куріння, тому що....»
Повернімось до календаря настрою, чи змінився ваш настрій до кінця уроку. Позначте його в календарі.
Додаток 1
Тема уроку: Куріння і здоров’я
З історії куріння тютюну.
12 жовтня 1492 року Колумб відкрив не тільки Америку, а й тютюн. Туземці скручували листя рослини й підпалювали, вдихаючи дим. Незважаючи на заборону великого мореплавця, деякі з його моряків таємно привезли листя та насіння тютюну в Європу. Особливо популярним тютюн став у XVII–XVIII століттях.
Спочатку цій рослині приписували дивовижні цілющі властивості. Наприклад, французький посол Жан Ніко (від його імені походить слово «нікотин») приписав нюхання тютюну французькій королеві, як засіб від головного болю. В Англії під час епідемії чуми тютюн заставляли курити для профілактики.
Проте йшов час, і люди стали помічати негативну дію тютюну на здоров'я. З'явилися випадки смертельного отруєння тютюном. У різних країнах почалися заборони на куріння. Наприклад, у 1680 році король Франції Людовик XIV видав наказ, згідно з яким торгівля тютюном дозволялася тільки аптекарям. В Англії, Туреччині та Персії за куріння засуджували до смертельної кари. Ймовірно, Паління тютюну було принесене в Україну в кінці 16 століття козаками з Туреччини. А самі османці перейняли цю шкідливу звичку безпосередньо в іспанців, з якими торгували. Тоді ж тютюн почали розповсюджувати купці далі на схід.
Додаток 2
1. Який склад тютюнового диму? Який моментальний ефект від куріння?
|
Які наслідки куріння протягом двох років?
|
3. Які віддалені наслідки куріння?
|
«Вартість шкідливої звички».
Підрахуйте, скільки грошей витрачає людина, щодня купуючи 2 пачки
цигарок за середньою ціною 50 грн. (за тиждень, місяць, рік, десять років)
Термін |
Кошти, які витрачає курець на цигарки |
Що корисного можна купити |
Тиждень |
|
|
місяць |
|
|
рік |
|
|
десять років |
|
|
Висновок:________________________________________________________________________________________________________________________________