Урок-квест з природознавства в 4 класі
Тема уроку. Систематизація і узагальнення знань за розділом «Природа материків та океанів»
Мета уроку. Систематизувати і узагальнити знання учнів , розвивати мислення, пам’ять, мовлення, вміння аналізувати вивчене, пізнавальний інтерес учнів, спостережливість, вміння працювати в групі; виховувати бажання пізнавати природу і берегти її.
Обладнання. Карта світу, роздатковий та дидактичний матеріал, картки із тваринами, корабель.
Спосіб організації квесту: лінійний.
Оцінювання команд: на бали.
Хід уроку
І. Організаційний момент
До уроку природознавства всі приготувалися,
на роботу налаштувалися.
Будемо активно працювати
й свої знання про природу
материків перевіряти.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Постановка ігрової мети
-
Діти, до нас на електрону пошту школи прийшов лист для учнів четвертого класу. Ось,що в ньому написано.
«Любі діти, дуже просимо допомогти нам повернутися додому! Ми, тварини, загубилися і не можемо знайти дорогу на рідний материк! Тільки ви можете зарадити нам в цій біді! Ваші знання, які ви отримали під час вивчення розділу «Природа материків та океанів», допоможуть вам знайти нас!»
-
Отже, діти, ви готові здійснити подорож до материків нашої планети, щоб врятувати бідних тварин?
ІІІ. Створення команд. Оголошення правил
-
Щоб нам було цікаво в подорожі, давайте поділимося на команди і позмагаємося. Та команда, яка отримає найбільше балів – переможе.
-
Давайте створимо правила, які допоможуть командам у змаганні. (Діти пропонують свої правила.)
-
Сьогодні на уроці діють правила:
-
Співпраця з однокласниками.
-
Уміння слухати.
-
Говорити по черзі.
-
Працювати творчо.
-
Працювати активно.
ІV. Повідомлення теми уроку
-
Діти, яким транспортом ми будемо подорожувати? Так, пароплавом. Чому? Молодці! Наша планета блакитна, до 70 % її поверхні займає вода. А на ній ніби плавають великі і маленькі «шматочки» суші. Як вони називаються? ( Материки та острови.) Саме до них ми і попрямуємо.
-
На карті півкуль прикріпимо паперовий кораблик. Звісно подорожувати ми будемо уявно. Але ця подорож допоможе повторити і закріпити ваші знання з розділу «Материки і океани».
-
Щоб вирушити в дорогу, нам потрібно взнати прогноз погоди. (Хвилинка фенологічних спостережень.)
-
А ще ми зберемо валізи. Давайте подумаємо, що візьмемо в дорогу?
Гра «Збери валізу»
Вчитель показує картинку з зображенням предмета, учні називають материк, де використають предмет. Відповідь пояснюють.
Кожух – Антарктида, бо найхолодніший материк.
Панама – Африка, бо найжаркіший материк.
Дощовик – Південна Америка, найвологіший материк.
Пляшка з водою – Австралія, найсухіший материк.
Запасне взуття – Євразія, найбільший материк.
V. Узагальнення і систематизація знань. Подорож маршрутом
Завдання 1
Вітер весело вітрила надуває,
Наш корабель швидкість набирає,
Попереду земля …
А щоб її назву сказати –
Треба загадку відгадати.
Чи насправді так, чи може сон це,
Наче казка, неповторний дивний світ.
Цей материк – улюбленець сонця,
Де бував чудовий лікар Айболить. (Африка)
-
Нас зустрічає тварина, яка чекає допомоги від вас. Відгадайте ребус і назвете її.
2 (Кенгуру)
-
Як ви вважаєте Африка Батьківщина кенгуру?
-
Щоб тваринка піднялась на наш корабель потрібно виконати завдання.
Бліцтурнір
-
Який за величиною материк Африка? (Другий.)
-
Скількома океанами омивається Африка? ( Трьома)
-
Який великий острів розміщений на південному сході материка?(Мадагаскар.)
-
Найвища точка Африки?(Кіліманджаро.)
-
Як називається найбільш спекотна й суха область не тільки Африки, а й усієї Землі? (Пустеля Сахара.)
-
Як називається найдовша річка в світі? (Ніл.)
-
Як називається повноводна річка Африки? (Конго.)
-
Яке ім’я носить найбільше прісноводне озеро Африки? (Вікторія.)
-
Скільки держав розміщено на території Африки? (Понад 50.)
-
Який колір шкіри має значна частина населення Африки?
-
Дякую, діти! Ви гарно виконали завдання. Кенгуру буде подорожувати далі з нами!
Завдання 2
-
Африка позаду, а на горизонті новий материк! І знову загадка для вас.
Відкритий був він випадково –
Той світ, що називають Новим. (Північна Америка)
-
Назва тварини була зашифрована піратами. Щоб ми її побачили, пограємо в гру «Дешифровальник»
-
І Н Л В Е И Ь Ц
1 2 3 4 5 6 7 8
Зашифроване слово: 31264587 (Лінивець)
-
Лінивець також хоче перевірити ваші знання. Пограємо в гру « Продовж речення» (Групова робота, хто перший виконає завдання – отримає бал)
Береги Північної Америки омивають води ___ (трьох) океанів: _______ (Північного Льодовитого, Тихого, Атлантичного.)
У ___(північних) морях плавають айсберги, а у південних теплих водах вражає різноманітністю дивовижний світ _____ (тропічних) рослин і тварин.
На річці ______ (Ніагара) розташований величезний ______ (Ніагарський) водоспад.
По материку протікає одна з найбільших річок світу _____ (Міссісіпі) з притокою _____ (Міссурі).
Корінні мешканці материка – _______ і ______ (індіанці й ескімоси).
-
І знову ви, діти, виконали правильно завдання. Молодці! Пливемо далі, маємо на борту двох пасажирів!
Завдання 3
-
Щоб назвати наступний материк, відгадайте ребус!
7 = Н (Південна Америка)
-
Так, ми беремо курс на Південну Америку! І зустрічати вас буде …
-
Назвете тварину, коли відгадаєте ще один ребус.
1 = Ю (Тюлень)
-
Нас зустрічає тюлень! Південна Америка його домівка? Щоб йому допомогти, маємо виконати завдання!
Гра «Встановіть відповідність»
-
З’єднайте слова в стовпчиках
Атакама
|
озеро
|
Анди
|
гори
|
Аконкагуа
|
пустеля
|
Амазонка
|
гора
|
Анхель
|
водоспад
|
Анаконда
|
ріка
|
Тітікака
|
змія
|
Гарпія
|
риба
|
Піранья
|
Птах
|
-
Дивовижно, ви справді ерудити, якщо знаєте ці слова! Тепер у нас три пасажира: кенгуру, лінивець, тюлень! Мандруємо далі!
Завдання 4
-
Щоб назвати четвертий материк, знову відгадайте ребус!
1 = А (Австралія)
-
Хто ж нас зустріне в Австралії? Ось вам загадка!
Довга шия, як драбина,
В чорних плямах жовта спина,
Листячко з дерев зриває,
В холодочку спочиває,
Височенна, ніби шафа,
Звісно це – … (Жирафа)
-
Жирафа пропонує вам пограти в гру.
Гра «Так чи ні»
-
Австралія – найсухіший материк на планеті. (Так)
-
Австралія – другий по величині материк. (Ні)
-
В Австралії багато річок. (Ні)
-
Корінне населення – аборигени. (Так)
-
На цьому материку розміщена тільки одна держава. (Так)
-
В Австралії переважає гірський рельєф. (Ні)
-
Населення Австралії розводить овець, свиней, бджіл, коней і верблюдів. (Так)
-
Найбільшу площу в Австралії охоплюють пустелі. (Так)
-
Коала – це хижак. (Ні)
-
Евкаліпт – австралійське дерево. (Так)
-
Цікава була гра? А ми запрошуємо жирафу приєднатись до інших тварин. І знову в подорож!
Завдання 5
-
Як ви думаєте, куди далі попливемо? Скільки материків залишилося, на яких ми ще не побували?
-
Відгадайте загадку і назвете материк!
У будь-яку погоду
все навкруги із льоду. (Антарктида)
-
Нас зустрічає тварина, яка схожа на бика і барана. Вона вкрита густим і довгим хутром чорно-бурого кольору, який захищає її від морозів. Хто це? (Вівцебик)
-
Так хутро захищає його від морозів, але чи живе він в Антарктиді? Щоб повернути його в рідне середовище пограємо.
Гра «Упорядкуйте таблицю»
Таблиця «Чому так говорять про Антарктиду?»
Край землі
|
Кригою вкрита майже 100 % поверхні
|
Країна вітрів
|
Найпівденніший материк планети
|
Снігова королева
|
Для материка характерні вітри, що набувають ураганної сили.
|
Материк вчених
|
Найхолодніший материк на Землі.
|
Крижана пустеля
|
Постійного населення на материку немає. 40 міжнародних станцій здійснюють наукові дослідження.
|
-
Подякував вівцебик вам, діти! Хоч густе і довге хутро в нього, але йому тут дуже холодно. Давайте запросимо його до нас на пароплав!
Завдання 6
-
Залишився ще один материк. І ви, мабуть, здогадуєтеся, як він називається! Про себе він говорить так: «Я – найбільший материк, складаюся з двох частин!» (Євразія)
-
А чому ми завершуємо нашу подорож у Євразії? Так, це материк, на якому ми живемо! А в якій частині знаходиться наша країна?
-
Зустрічає нас …
Загадка
Дуже миле ведмежа
В чорно-білій шубці
Їсть бамбук постійно
У просторім лісі. (Бамбуковий ведмідь – панда)
-
Символом якої країни є панда?
Ось вам завдання милого ведмежати!
Гра «Де я живу?»
Вчитель показує тварину, учні мають назвати природну зону Євразії.
VІ. Підсумок уроку
-
Завдання 7
«Селфі на пам’ять»
-
Ось ми повернулися додому. Але пригоди ваші не закінчилися. Наших пасажирів потрібно повернути на рідні материки.
-
Завдання для команд: у конвертах лежать пазли, з яких ви складете материки. На створений материк ви прикріпите тваринку з нашого корабля і зробите селфі на пам’ять.
Завдання на увагу
-
Яка тваринка не загубилася, а вирішила з вами погратися? (Панда)
-
Нагородження команд
-
Любі діти, ви всі гарно попрацювали! Немає значення яка команда набрала більше балів. Ми сьогодні побували у цікавій і веселій кругосвітній подорожі. А путівниками у ваших мандрах були здобуті на уроках знання. Пізнавайте світ, він такий багатий і неповторний! Таким ж багатими будуть і ваші знання!