Квітка. Лабораторне дослідження будови квітки.
Мета уроку:
навчальна – ознайомити із будовою квітки та окремих її елементів, розглянути різноманітність квіток, поглибити і закріпити знання учнів про розмноження рослин, розширити і поглибити знання учнів стосовно різноманітності рослин;навчити учнів працювати з гербарієм.
розвиваюча – розвивати вміння учнів розрізняти квітки за симетрією,наявністю складових частин,розвивати логічне мислення, пам’ять, творчі здібності учнів, працювати над умінням робити відповідні висновки, продовжувати розвивати навички роботи з мікроскопом та живим матеріалом.
виховна – здійснювати екологічне та естетичне виховання учнів.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Методи навчання: словесні (фронтальне опитування, розповідь, розповідь з елементами бесіди), наочні (ілюстрації, демонстрації), практичні (лабораторне дослідження).
Обладнання, наочні матеріали: модель квітки, таблиця “Будова квітки”,презентація “Будова квітки”,проєкти учнів,гербарій різних квіток, препарати частин квітки,лупа,мікроскоп.
Епіграф до уроку:
Земля усміхається квітами.
Ральф Уолдо Емерсон
ХІД УРОКУ
I. Організаційний етап уроку
Перевірка присутності учнів та готовності їх до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
-Перевірка домашнього завдання(фронтальне опитування)
-“Асоціативний кущ”
-Рухи рослин.Які асоціації викликають?
(Складання схеми на дошці за відповідями учнів,обговорення)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Розповідь вчителя:І справді, квітка-це одне з найпрекрасніших творінь природи . Люди навчились використовувати різні частини рослин у своїх цілях. А саме квіти ми використовуємо для естетичного задоволення (букети троянд, хризантем, тюльпанів), у парфумерній промисловості (ароматичні олії з квіток троянди, жасмину, конвалії, бузку, нарцису), для виготовлення ліків (ромашка, календула, фіалка, м’ята, меліса). А чи знаєте ви з чого складається квітка?Якою є будова квітки?Навіщо у квітці пелюстки?Звідки з'являється у квітці пилок?Яка найбільша і найменша квітка? Окрім яскравих великих пелюсток, які ми одразу помічаємо, у квітці є багато інших структур, без яких вона не могла б функціонувати. Отож, давайте розглянемо квітку детальніше.
IV. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
Вчитель. Тема сьогоднішнього уроку «Квітка. Лабораторне дослідження будови квітки». Розглянемо план нашого уроку:
Розповідь вчителя.
1.Квітка-генеративний орган рослини.
- Проаналізувати малюнок “Схема будови квітки”.
2.Загальний план будови квітки.
-Перегляд презентації “Будова квітки”;
-Заповнення та обговорення таблиці.
3.Різноманітність квіток.
-Презентація проєктів учнів.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Вчитель. Для закріплення знань пропоную виконати лабораторне дослідження.
ЛАБОРАТОРНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ
Тема: Дослідження будови квітки.
Мета: ознайомитися з будовою квіток та їхнім різноманіттям.
Обладнання, матеріали та об'єкти дослідження: живі квітки тюльпану, вишні, яблуні, шипшини та інших покритонасінних рослин (за вибором учителя) або їхні гербарні зразки; постійні препарати зрізів квіток; препарувальний набір, лупа, мікроскоп, муляжі, таблиці.
Хід роботи:
1. Розгляньте будову квітки вишні (або іншого представника родини Розові) та знайдіть її основні частини.
2. Визначте кількість чашолистків, пелюсток, тичинок, маточок.
3. Препарувальною голкою розгорніть квітку і розгляньте маточку. Знайдіть зав'язь, стовпчик та приймочку.
4. Зарисуйте квітку та підпишіть на рисунку деталі її будови.
5. Запишіть у зошит висновки, зроблені на підставі виконаних досліджень.
Вчитель: Для нас є ще одне завдання – давайте разом пригадаємо, які є квітки за наявністю маточок і тичинок, наведемо приклади.
Вчитель записує на дошці наступну схему, а учні у зошитах:
Квітки
Одностатеві Нестатеві Двостатеві
Тичинкові Маточкові -соняшник -вишня
(чоловічі) (жіночі) -волошка -тюльпан
-кукурудза -ромашка -шипшина
-огірки
-береза
А тепер запишемо як поділяються рослини з одностатевими квітками, наведемо приклади:
Рослини
Однодомні Дводомні
•обліпиха •верба
•кукурудза •тополя
VІІ. Узагальнення засвоєних знань
Бесіда:
-З яких частин складається квітка?
-Що таке оцвітина?
-Як побудована тичинка?
-Що таке маточка?
VІІІ. Підсумки уроку
Учні демонструють виконані на лабораторному занятті рисунки, задають запитання та обговорюють із вчителем тему уроку. Вчитель виставляє бали, коротко характеризуючи відповіді учнів, їх активність на уроці та якість виконання рисунків.
ІХ. Домашнє завдання
Опрацювати § 32, вивчити терміни, зробити завдання після параграфа.
Творче завдання (за бажанням учнів). Підготувати проєкт на тему «Різноманітність квіткових рослин у мене вдома».