Урок "Л. Українка. Огляд життя і творчості"

Про матеріал
Ознайомлення учнів із життям і творчістю поетеси, допомога у усвідомленні величі її життєвого подвигу; розвиток навичок сприйняття і засвоєння знань, виділення головного, висловлення власної думки.
Перегляд файлу

8 клас

Тема: Леся Українка. Огляд життя  і  творчості.

Мета: ознайомити  учнів  із  життям  і  творчістю поетеси, допомогти  усвідомити  велич  її  життєвого  подвигу;

 розвивати  навички  сприйняття  і  засвоєння  знань, виділення  головного, висловлення  власної  думки;

 виховувати  стійкість  у  життєвих  труднощах, цілеспрямованість, принциповість, прагнення  до  самоосвіти.

Обладнання: портрет  письменниці, ілюстрації  до  життєвого  і  творчого  шляху, мультимедійна  презентація.

     Хід  уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної  діяльності  школярів. Оголошення  теми  і  мети уроку.

Слово  вчителя.

У звичайному  житті  вона – слабосила  дівчина. У  літературі – титан  духу, «дочка  Прометея». Хто  ж  вона, Лариса Петрівна  Косач, знана  у  всьому  світі  як  Леся  Українка? Чому  всіх  і  досі  хвилює  її  творчість, є  актуальною  в  наші  дні? Де  черпала  сили  ця хвороблива, слабка  фізично  і  незламна  духом  жінка? Яким  було  її  життя? Саме  про  це  ми  і  говоритимемо  на  сьогоднішньому  уроці.

 (Слайд) Епіграф

     Так, я  буду  крізь  сльози  сміятись,

     Серед  лиха співати пісні,

     Без  надії  таки  сподіватись,

     Буду  жити! Геть  думи  сумні!(Слайд)

Колись  давно  Л.У. написала  ці  рядки. Спробуйте  тільки  за  ними  охарактеризувати  людину, яка  є  їх  автором. Яка  вона?

  «Мікрофон»

А  зараз  пригадаймо  вірш Л.У.  «Як  дитиною  бувало…»

  (Підготовлена  учениця  читає  вірш  напам’ять)

Саме  ці  рядки, на  мою  думку, найповніше  розкривають  характер  поетеси. Ще змалечку  вона була  гордою, незламною, людиною, яка  має  власні  погляди  на  життя і  вміє  їх  відстоювати  словом  і  ділом.

ІІІ. Сприйняття  і засвоєння  учнями  навчального  матеріалу.

  1. Міні – лекція  вчителя  з  елементами  бесіди.
  • Що  ще  ви  знаєте  про  неї?
  • Які  її твори  пам’ятаєте  із  попередніх  класів? («Мрії», «Тиша  морська», «Як  дитиною, бувало…»)
  • Чи  можна  говорити, що  Л.У.  здійснила  життєвий  подвиг? Аргументуйте  свою  відповідь.

Іван  Франко писав  у  статті  про Л.У.: «Від  часу  Шевченкового «Поховайте  та  вставайте, кайдани  порвіте»  Україна  не  чула  такого  сильного, гарячого  та  поетичного  слова, як  із  уст  сеї  слабосилої, хворої  дівчини». І  ще: «Її  поезія – то  огнисте  оскарження  того  гніту  сваволі, під  яким  стогне  Україна».

 Сама  поетеса  говорила:                         (Слайд)

 

   Хто  вам  сказав, що  я  слабка,

   Що  я  корюся  долі?

   Хіба  тремтить  моя  рука?

   Чи  пісня  й  думка  кволі?

 Л.У.  цілком  і  повністю  усвідомлювала  високу  місію митця – давати  надію  зневіреним, підтримувати  в  них  силу  духу, кликати  до гідного  людини  життя:

   Я  на  гору  круту, крем’яную

   Буду  камінь  важкий  піднімать.

   І, несучи  вагу  ту  страшную,

   Буду  пісню  веселу  співать.

Незвичайна, особлива  жінка  Л.У.  мала  різнобічну  художню  обдарованість, неабияку  уяву. (Слайд)

«Юрба  образів  не  дає  мені  спати  по  ночах, мучить, як  нова  недуга» - писала  поетеса  до  Л. Старицької-Черняхівської.

У  дуже  ранньому  віці  вона  виявила  схильність  до  музики. Незаперечний  факт: володіла  абсолютним  музичним  слухом (рідкісним  хистом)  і  все  життя  тяглася  до  музики. Зізнавалася, що, напевне, з  неї  вийшов би  досконаліший  музика, ніж  поет (якби  не  жорстокість  долі). Справді, у 9 років  Лариса  Косач  на  фортепіано  «вже  грає  зі  школи» ( за  словами  матері). Але  в  11 років «з’явилася  припухлість  на  лівій  руці, рука  боліла, і  це  заважало  грати  на  фортепіано»; у  12 років – операція  кисті  лівої  руки, видалення  кісточок, вражених  туберкульозом.

«Деякі  рухи  цієї  руки  залишилися  обмежені, але  все ж Леся  зовсім  добре  могла  нею  все  робити, навіть  грати  на  фортепіано. ЇЇ  музику  було  надзвичайно  приємно  слухати, далеко  приємніше, ніж  багатьох  блискучих  техніків – віртуозів… Грала  так  найчастіше  вечорами, - без  світла, в темряві, коли  не  дуже  хто  слухав, - свої  імпровізації, - згадувала  сестра  письменниці Ольга. – Власне, імпровізації, а  не  зафіксовані  композиції, бо  кожен  раз  це  було  щось  інше. Це  була наче не  музика, а розмова…» .

«Леся  була  озброєна  ще  однією  галуззю  мистецтва – вона  гарно  малювала. – згадувала  Оксана  Стешенко. - Я  часто  бачила, як  Леся  вимальовувала  різні  взірці  народної  творчості. На  Великдень  завжди  розписувала  писанки, здебільшого  квітами, які  вона  надзвичайно  любила. Її  писанки  були  ніжні, тендітні, без  яскравих  барв. Іноді  малювала  вона  на  яєчках  і  ніжні  арабески  свого  власного  витвору».

Крім  давнього  потягу  до  студій  з  малювання, Леся  вже  з 9 років дуже  гарно  вишиває, може  навіть  виготовляти  мережки.

Окрім  всього  поетеса  займалася  й  багатьма  практичними  справами:  (Слайд)

 

  • У 18  років  організувала  гурток  молоді, який займався  перекладом  кращих  творів  світової  літератури  українською  мовою.
  • У 19 років  написала  для  молодшої  сестри  книжку  «Стародавня  історія  східних  народів», котру  в 1918-му  було  видано  як  підручник  для  національної  школи.
  • Матеріально  підтримувала  революційно – демократичну   молодь.
  • Записувала  разом  із  чоловіком  спів  кобзарів  на  фонограф.
  • Будучи  добре  обізнаною  з  музичним письмом, збирала  і  записувала  фольклор.
  • Брала  участь  у  відкритті  в  Полтаві  пам’ятника  Івану Котляревському, написала посвяту «На  столітній  ювілей  української  літератури».

Та  все ж справою  її  життя, захопленням, покликанням  і  божим  даром  була  поезія.  (Слайд)

Як  я умру, на світі  запалає

   Покинутий  вогонь  моїх  пісень,

   І  стримуваний  пломінь  засіяє,

   Вночі  запалений, горітиме  удень.

Першим  художнім  твором  Лесі  вважається  поезія  «Надія», присвячена  рідній  тітці  Олені, яку  заарештували  за  проти імперську  діяльність. У  1884 році  львівський  журнал  «Зоря»  надрукував  вірш  юної  авторки  «Конвалія».

У   Львові  за  сприяння  Івана Франка  вийшла   перша  Лесина  книга  віршів «На  крилах  пісень»(березень  1893) 

  • друга поетична збірка «Думи  і  мрії» (1899)
  • поставлено  на  сцені драму Лесі «Блакитна  троянда»(1909)
  • опубліковано  патріотичний  твір «Бояриня»(1910). (Слайд)

Провідними  мотивами  поетичної  творчості  Л.У. були  романтичність, волелюбність, оптимізм, переплетіння  мрії  і дійсності, гармонійне  єднання людини  з  природою, людське  щастя. (Слайд)

Сьогодні  про  життєвий  подвиг  Л.У.  пам’ятають  не  лише  в  Україні, а  й  далеко  за  її  межами. Створено  музеї, які  розповідають  про  життя  і  творчість  поетеси, споруджено пам’ятники, які  нагадують  нащадкам  про  силу  волі  і  прагнення  до  боротьби  великої  доньки  українського  народу.

  1. Робота  з  підручником. (Прочитати  статтю  підручника  про  життєвий  і  творчий  шлях  поетеси).

ІV. Закріплення  знань, умінь  та  навичок.

Завдання  учням.

Поєднайте  непоєднуване  в  житті  Лесі Українки. (Слайд)

1. Сила – Слабкість, Чоловіки – Жінки, Невідвідування  школи – Висока  освіченість.

2. Скласти  сенкан  Л.У. (Слайд)

V. Підведення підсумків. (Рефлексія)

 1. Незакінчене  речення.

Я  зрозумів (зрозуміла), що  Леся  Українка… (Слайд)

VI. Оцінювання

VII.  Домашнє  завдання.

1. Розповідати  про Л. Українку
          2. Виписати  рядки  з  поезій, які  здалися  найцікавішими, найкрасивішими, наймудрішими, прокоментувати  їх. (Слайд)

 

doc
Додано
1 березня 2021
Переглядів
257
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку