23 липня о 18:00Вебінар: STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів

Урок "Леся Українка "Конвалія", "Давня весна"

Про матеріал

Тема: Л.Українка Конвалія (уривок), Давня весна

Мета:

Предметні компетентності: розширити, поглибити знання учнів про дитячі роки поетеси, її творчість, викликати емоційне сприйняття поезії; розкрити вплив природи на настрій і почуття поетеси; розвивати образне мислення, уяву; прищеплювати бережливе ставлення до природи; викликати інтерес до творчості Л.Українки.

Ключові компетентності:

Уміння вчитися: формувати здатність сприймати мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планувати і виконувати необхідні дії, контролювати й оцінювати свої результати, виконувати навчальні творчі завдання, доводити правильність певного судження та власної думки;

Комунікативної: удосконалювати володіння позитивними навичками спілкування,уміння налагоджувати взаємодію під час роботи в парі, будуючи відповідним чином свої висловлювання;

Громадянської: виховувати дбайливе ставлення до природи, формувати екологічне мислення.

Обладнання: портрет Л.Українки, символічне дерево життя і творчості поетеси; аудіозапис вірша «Конвалія», картки для завдань;

Хід уроку

I.Організаційний момент. ( Створення емоційного фону)

Добрий день, діти,

Подивіться мені в очі.

Погляньте один на одного,

На наших гостей.

Усміхніться

І з цим промінчиком добра,

що заіскрився на ваших обличчях

ми і розпочнемо урок.

1. Вітання з гостями уроку.

Діти звертаються до гостей зі словами:

Заходьте, будь ласка,

До нас на гостину,

Де Лесина казка,

І слово – єдині!

-Працюватимемо ми під девізом:

II.Мовленнєва розминка

1.читання всі разом

2. очима

3. пошепки

4. звичайно

5. дуже голосно

6. дуже швидко

7.весело

8. по-злому

9. дуже-дуже швидко

1.Скоромовка

Над квіткою гуде бджілка,

Сидить в житі перепілка,

На черешні горобець,

А хто зловить – молодець!

2.Чистомовка

Ке – ке – ке – там де море глибоке

Пи – пи – пи – де широкі степи

На – на – на – там є наша Батьківщина

о – ко – ко – де іскриться сонечко

Ер – ер – ер – де віє ласкавий вітер

Ця – ця – ця – на горах столиця

На – на – на – там є наша Україна

IІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Гра Знайди слово

— Виконавши дії, прочитай записані слова.

Перо – о + лин + кава – ва (перлинка)

— Що ж таке перлинка?

Перлинка — дорогоцінний камінь, знайдений на дні моря.

Поле – ле + е + тич + наша - ша (поетична)

— Від якого слова утворилося слово поетична? (Поети, поезія)

— Поєднавши утворені слова, складіть словосполучення. (Поетична перлинка)

2. Інтерактивна вправа Мозковий штурм

— Як ви розумієте вислів “поетична перлинка”?

- У кого з письменників – поетів можна віднайти поетичну перлинку?

ІV Перевірка знань учнів

- На попередніх уроках ми розпочали знайомство з творчістю великої української поетеси Л.Українки. Створили символічне дерево її життя і творчості.

- Давайте пригадаємо, що означає кожне число на листочку?

• 25 лютого 1871 р. – народилась у м. Новограді-Волинському Лариса Петрівна Косач, майбутня видатна українська поетеса Леся Українка.

• 1880 р. – у дев'ятирічному віці Леся написала свій перший вірш «Надія». Цей вірш її мати, відома українська поетеса Олена Пчілка, підписала псевдонімом Леся Українка).

• 1890 р. – Леся Українка написала вірш «Колискова».

• 1893 р. – було надруковано першу збірку поезій Лесі Українки під назвою «На крилах пісень».

• 1907 року - у Лесі виявили симптоми туберкульозу нирок

• зими між 1910 і 1913 роками - пробула вона в Єгипті.

• травні 1913 року- повернення з Єгипту, відвідування Києва.

• 1 серпня 1913 р. – у Грузії в м. Сурамі померла видатна українська поетеса Леся Українка.

Діти, подивіться на символічне дерево, життя і творчість поетеси. Поки ви ще не все знаєте про життя і творчість Лесі Українки, тому і листочків на дереві небагато. Ви удете зростати і поповнюватимете свої знання про творчість і життя поетеси разом з тим зростатиме кількість листочків на дереві.

V.Повідомлення теми, мети уроку

Сьогодні ми поринемо у чарівний світ поезії видатної української поетеси Лесі Українки. Ознайомимося з поетичними перлинками її творчості.

Одна із її перлинок є вірш назву якого ви дізнаєтесь, відгадавши загадку.

Вона цвіте в травневі дні

Поміж великим листом

Повисли квіти запашні

Немов дрібне намисто. ( конвалія)

  • -А чи вам відома ця квітка?
  • 2. Довідкове бюро
  • -Що ми вже знаємо про неї?

Конвалія травнева - трав*яниста багаторічна, лікувальна рослина. Листки широкі, темно-зелені, блискучі. Квітки дрібні, з сильним запах, пахнуть лісом, весною. Після цвітіння зявляються плоди – дрібні червоні ягоди.

Це одна з найулюбленіших квіточок Л.Українки.

— У львівському журналі “Зоря” був опублікований твір Лариси Косач — вірш “Конвалія”, підписаний “Волинь, 1884, 30 жовтня. Леся Українка”. – і в нас з*являється ще один листочок на дереві життя і творчості поетеси.

-Сьогодні ми познайомимося ще з однією розповіддю про конвалію. А розповість нам про неї дивовижна поетеса, красива і мужня жінка Леся Українка.

  • VІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1. Гра “Передбачення”

-Як ви вважаєте, про що йтиметься у вірші, який має таку назву?

Вправа «Мікрофон» (учні висловлюють свої припущення)

2. Слухання вірша «Конвалія» (аудіо запис вірша «Конвалія» студії «Філіжанка кави»)

— Які почуття викликав у вас вірш?

— Що ви уявляли, слухаючи його?

-Чи змінився у вас настрій?

3. Словникова робота

Читання колонок слів “луною” за вчителем

Крає віттям

зів'ялу пов'яло

панночка байдужою

захищалась музиченька

Пояснити вислови:

серце крає

віку вкоротила

4.Мовчазне читання вірша

5.Аналіз змісту вірша

— Де росла конвалія?

— Як захищалася від негоди?

— Яка біда трапилася з квіткою?

— Куди понесли конвалію?

— Хто взяв її з собою?

— Який настрій був у панночки?

— Які почуття в цей час переживала конвалія?

— До кого вона зверталася зі словами прощання?

— Які слова вірша свідчать про бездушність панночки?

6. Гра Добери риму

Високим — ... (широким).

Біла — ... (вкоротила).

Залу — ... (балу).

Закрутилась — ... (схилилась).

Грає — ... (крає).

Милий — ... (єдиний).

Рукою — ... (додолу).

7. Робота в парах.

ГраЯ - тобі, ти – мені”. Підготовка до виразного читання вірша.

У якому темпі, з якою інтонацією і силою голосу будете читати вірш?

— Які слова прочитаєте з тривогою, співчуттям?

— З якою інтонацією прочитаєте слова конвалії?

— Де зробите паузу?

8. Виразне читання вірша учнями

9. Вправа « Ланцюжок подій»

- розташуйте картки у порядку, що пеедає послідовність подій у творі.

Понесла

Кинула додолу

Росла

Пов*яла, схилилась

Замовкла

Віку вкоротила

Промовила


VІІ Фізкультхвилинка

Ураїна ти моя надія

VІІІ. Робота над віршем Л.Українки Давня весна

Взимку 1881 року в Луцьку, на річці Стир, на святі Водохреща Леся застудила ноги в крижаній воді. З цього часу і починається її тяжка виснажлива боротьба з хворобою. Лесі не довелося через це жодного дня ходити до школи. Вчителями були мати, батько, книги, життя, природа.

(з*являється ще один листочок на дереві життя та творочості)

Та незважаючи на поганий стан здоров'я, Леся Українка дуже любила спілкуватися з друзями, любила красу української природи і їй присвятила чимало віршів. Особливо любила поетеса весну, коли тане сніг, біжать струмочки, все навколо оживає. Про це вона писала у своїх віршах. Одним із найяскравіших творів про життя Лесі (такі твори називаються автобіографічними) є вірш “Давня весна”. У вірші багато суму, туги, бо сумним було життя поетеси, сумним було життя народу. Послухайте цей твір.

1.Читання вірша Давня весна вчителем

- Які почуття викликав у вас вірш “Давня весна”?

- Які спогади він викликав у вас?

2.Словникова робота.

На дошці записані слова. Вчитель пояснює їх, використовуючи знання та життєвий досвід дітей.

Самотна – одинока, самотня;

хутко – швидко;

Бриніло – звучало дзвінко;

замиготіло - з'явилось на короткий час і зникло

3.Мовчазне читання

- Хто головний герой вірша?

- Від чийого імені ведеться розповідь?

4. Читання Неперерви ланцюжок

5. Осмислення змісту вірша.

Чи можна сказати, що цей вірш має два настрої?

У першій частині авторка під впливом пробудження природи малює весну. За допомогою яскравих, емоційно забарвлених прикметників образ весни набуває рис живої істоти.

Знайдіть у перших двох строфах рядки, де про весну говориться, як про живу істоту.

Яким був спочатку настрій дівчинки? Чому вона була дуже сумна?

Який дарунок принесла весна поетесі? Як про це сказано у вірші?

Як потім змінився настрій дівчинки? Чим це було викликано? Як це можна передати під час читання?

У другій частині вірша Леся відтворює єдність людини і природи “Радісна весна” не забула дівчини. Зачитайте.

-З яких рядків видно, що незважаючи на хворобу, героїня сильна, мужня, що вона з любов'ю ставиться до природи?

-Як поетеса у вірші описує пробудження природи: вітру, дерев, пташок? Прочитайте ці рядки.

-Поясніть, як ви розумієте вислови: “промінням грала, сипала квітки, співало все, сміялося, бриніло”.

-Поміркуйте, чому Л.Українка назвала вірш “Давня весна”?

І природа віддячує Лесі теж любов'ю. Підтвердіть мою думку словами вірша.

- Переможні вияви життя розігнали сум і тугу.

6. Виразне читання вірша.

7. Доберіть синоніми до слів:

ясна (яскрава, світла…);

мила (приємна, лагідна…);

весела (радісна, завзята…);

щедра (не жадібна…).

8. Гра Продовж речення

Коли я читаю вірш “Давня весна”

-Я бачу - ….

- Я чую - ….

-Я відчуваю - ….

ІX.Підсумок уроку.

Вправа «Незакінчене речення…»

Я дізнався…

Найбільше мені сподобалось завдання…

Я навчився…

Сьогодні познайомились з поезією …

Читали вірші…

X. Домашнє завдання.

Перегляд файлу

Літ.чит.

Клас:

Дата:

     Тема: Л.Українка Конвалія (уривок), Давня весна

Мета:

Предметні компетентності:  розширити, поглибити знання учнів про дитячі роки поетеси, її творчість, викликати емоційне сприйняття поезії; розкрити вплив природи на настрій і почуття поетеси; розвивати образне мислення, уяву; прищеплювати бережливе ставлення до природи; викликати інтерес до творчості Л.Українки.

Ключові компетентності:

Уміння вчитися:  формувати здатність сприймати мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планувати і виконувати необхідні дії, контролювати й оцінювати свої результати, виконувати навчальні творчі завдання, доводити правильність певного судження та власної думки;

Комунікативної: удосконалювати володіння позитивними навичками спілкування,уміння налагоджувати взаємодію під час роботи в парі, будуючи відповідним чином свої висловлювання;

Громадянської: виховувати дбайливе ставлення до природи, формувати екологічне мислення.

 

Обладнання: портрет Л.Українки, символічне дерево життя і творчості поетеси; аудіозапис вірша «Конвалія», картки для завдань;

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент. ( Створення емоційного фону)

Добрий день, діти,

Подивіться мені в очі.

Погляньте один на одного,

На наших гостей.

Усміхніться

І з цим промінчиком добра,

що заіскрився на ваших обличчях

ми і розпочнемо урок.

 

 1. Вітання з гостями уроку.

Діти звертаються до гостей зі словами:

Заходьте, будь ласка,

До нас на гостину,

Де Лесина казка,

І слово – єдині!

 

  • Працюватимемо ми під девізом: C:\Users\Vizit\Downloads\2.jpg

 

 

 

  1. Мовленнєва розминка

 

1.читання всі разом

2. очима

3. пошепки

4. звичайно

5. дуже голосно

6. дуже швидко

7.весело

8. по-злому

9. дуже-дуже швидко

 

  1. Скоромовка

Над квіткою гуде бджілка,

Сидить в житі перепілка,

На черешні горобець,

А хто зловить – молодець!

 

 

 

 

  1. Чистомовка

Ке – ке – ке – там де море глибоке

Пи – пи – пи – де широкі степи

На – на – на – там є наша Батьківщина

о – ко – ко – де іскриться сонечко

Ер – ер – ер – де віє ласкавий вітер

Ця – ця – ця – на горах столиця

На – на – на – там є наша Україна

 

IІІ.  Мотивація навчальної діяльності

 1. Гра Знайди слово

                  — Виконавши дії, прочитай записані слова.

Перо – о + лин + кава – ва (перлинка)

        — Що ж таке перлинка?

Перлинка — дорогоцінний камінь, знайдений на дні моря.

Поле – ле + е + тич + наша - ша (поетична)

                  — Від якого слова утворилося слово поетична? (Поети, поезія)

        — Поєднавши утворені слова, складіть словосполучення. (Поетична перлинка)

2. Інтерактивна вправа Мозковий штурм

         — Як ви розумієте вислів поетична перлинка?

- У кого з письменників – поетів можна віднайти поетичну перлинку?

ІV Перевірка знань учнів

- На попередніх уроках ми розпочали знайомство з творчістю великої української поетеси Л.Українки. Створили символічне дерево її життя і творчості.

- Давайте пригадаємо, що означає кожне число на листочку?

 

  25 лютого 1871 р. – народилась у м. Новограді-Волинському Лариса Петрівна Косач,  майбутня видатна українська поетеса Леся Українка.

 1880 р. – у дев’ятирічному віці Леся написала свій перший вірш «Надія». Цей вірш її мати, відома українська поетеса Олена Пчілка, підписала псевдонімом Леся Українка).

 1890 р. – Леся Українка написала вірш «Колискова».

 1893 р. – було надруковано першу збірку поезій Лесі Українки під назвою «На крилах пісень».

 1907 року -  у Лесі виявили симптоми туберкульозу нирок

 зими між 1910 і 1913 роками -  пробула вона в Єгипті.

 травні 1913 року- повернення з Єгипту, відвідування Києва.

 1 серпня 1913 р. – у Грузії в м. Сурамі померла видатна українська поетеса Леся Українка.

   Діти, подивіться на символічне дерево, життя і творчість поетеси. Поки ви ще не все знаєте про життя і творчість Лесі Українки, тому і листочків на дереві небагато. Ви удете зростати  і  поповнюватимете свої знання про творчість і життя поетеси разом з тим зростатиме  кількість листочків на дереві.

V.Повідомлення теми, мети  уроку

   Сьогодні  ми поринемо у чарівний світ поезії видатної української поетеси Лесі Українки. Ознайомимося з поетичними перлинками її творчості.

 Одна із  її перлинок  є вірш  назву якого ви дізнаєтесь, відгадавши загадку.

Вона цвіте в травневі дні

Поміж великим листом

Повисли квіти запашні

Немов дрібне намисто. ( конвалія)

  • А чи вам відома ця квітка?

2. Довідкове бюро

  • Що ми вже знаємо про неї?

Конвалія травнева -  трав*яниста  багаторічна, лікувальна рослина. Листки широкі, темно-зелені, блискучі. Квітки дрібні, з сильним запах, пахнуть лісом, весною. Після цвітіння зявляються плоди – дрібні червоні ягоди.

 

Це одна з найулюбленіших квіточок Л.Українки.

— У львівському журналі Зоря  був опублікований твір Лариси Косач — вірш Конвалія, підписаний Волинь, 1884, 30 жовтня. Леся Українка.  – і в нас з*являється ще один листочок на дереві життя і творчості поетеси.

  • Сьогодні ми познайомимося ще з однією розповіддю про конвалію. А розповість нам про неї дивовижна поетеса, красива і мужня жінка Леся Українка.

VІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1. Гра “Передбачення”

  • Як ви вважаєте, про що йтиметься у вірші, який має таку назву?

Вправа «Мікрофон» (учні висловлюють свої припущення)

2. Слухання вірша «Конвалія» (аудіо запис вірша «Конвалія» студії «Філіжанка кави»)

— Які почуття викликав у вас вірш?

— Що ви уявляли, слухаючи його?

  • Чи змінився у вас настрій?

3. Словникова робота

       Читання колонок слів луною за вчителем

Крає                          віттям

зів’ялу                      пов’яло

панночка                  байдужою

захищалась              музиченька

Пояснити вислови:

      серце крає

      віку вкоротила

4.Мовчазне читання вірша

5.Аналіз змісту вірша

— Де росла конвалія?

— Як захищалася від негоди?

— Яка біда трапилася з квіткою?

— Куди понесли конвалію?

— Хто взяв її з собою?

— Який настрій був у панночки?

— Які почуття в цей час переживала конвалія?

— До кого вона зверталася зі словами прощання?

— Які слова вірша свідчать про бездушність панночки?

6. Гра Добери риму

Високим — ... (широким).

Біла — ... (вкоротила).

Залу — ... (балу).

Закрутилась — ... (схилилась).

Грає — ... (крає).

Милий — ... (єдиний).

Рукою — ... (додолу).

7. Робота в парах.

Гра  Я -  тобі, ти – мені”. Підготовка до виразного читання вірша.

У якому темпі, з якою інтонацією і силою голосу будете читати вірш?

— Які слова прочитаєте з тривогою, співчуттям?

— З якою інтонацією прочитаєте слова конвалії?

— Де зробите паузу?

     8. Виразне читання вірша учнями

    9. Вправа « Ланцюжок подій»

- розташуйте картки у порядку, що пеедає послідовність подій у творі.

 

 

 

 

 

 

 

 

VІІ Фізкультхвилинка

Ураїна ти моя надія

 

VІІІ. Робота над віршем Л.Українки Давня весна

 

Взимку 1881 року в Луцьку, на річці Стир, на святі Водохреща Леся застудила ноги в крижаній воді. З цього часу і починається її тяжка виснажлива боротьба з хворобою. Лесі не довелося через це жодного дня ходити до школи. Вчителями були мати, батько, книги, життя, природа.

(з*являється ще один листочок на дереві життя та творочості)

Та незважаючи на поганий стан здоров'я, Леся Українка дуже любила спілкуватися з друзями, любила красу української природи і їй присвятила чимало віршів. Особливо любила поетеса весну, коли тане сніг, біжать струмочки, все навколо оживає. Про це вона писала у своїх віршах. Одним із найяскравіших творів про життя Лесі (такі твори називаються автобіографічними) є вірш “Давня весна”. У вірші багато суму, туги, бо сумним було життя поетеси, сумним було життя народу.  Послухайте  цей твір.

1.Читання вірша Давня весна вчителем

- Які почуття викликав у вас вірш Давня весна?

- Які спогади він викликав у вас?

2.Словникова робота.

На  дошці записані слова. Вчитель пояснює їх, використовуючи знання та життєвий досвід дітей.

Самотна – одинока, самотня; 

 хутко – швидко;

Бриніло – звучало дзвінко;  

  замиготіло - з'явилось на короткий час і зникло

3.Мовчазне читання

- Хто головний герой вірша?

-  Від чийого імені ведеться розповідь?

4.  Читання Неперерви ланцюжок

5. Осмислення змісту вірша.

       Чи можна сказати, що цей вірш має два настрої?

У першій частині авторка під впливом пробудження природи малює весну. За допомогою яскравих, емоційно забарвлених прикметників образ весни набуває рис живої істоти.

  • Знайдіть у перших двох строфах рядки, де про весну говориться, як про живу істоту.
  • Яким був спочатку настрій дівчинки? Чому вона була дуже сумна?
  • Який дарунок принесла весна поетесі? Як про це сказано у вірші?
  • Як потім змінився настрій дівчинки? Чим це було викликано? Як це можна передати під час читання?

 

У другій частині вірша Леся відтворює єдність людини і природи Радісна веснане забула дівчини. Зачитайте.

  • З яких рядків видно, що незважаючи на хворобу, героїня сильна, мужня, що вона з любов’ю ставиться до природи?
  • Як поетеса у вірші описує пробудження природи: вітру, дерев, пташок? Прочитайте ці рядки.
  • Поясніть, як ви розумієте вислови: промінням грала, сипала квітки, співало все, сміялося, бриніло.
  • Поміркуйте, чому Л.Українка назвала вірш Давня весна?

І природа віддячує Лесі теж любов’ю. Підтвердіть мою думку словами вірша.

- Переможні вияви життя розігнали сум і тугу.

6. Виразне читання вірша.

7. Доберіть синоніми до слів:

  • ясна (яскрава, світла…);
  • мила (приємна, лагідна…);
  • весела (радісна, завзята…);
  • щедра (не жадібна…).

8.  Гра Продовж речення

Коли я читаю вірш Давня весна

  • Я бачу - ….
  •  Я чую - ….
  • Я відчуваю - ….

9. Творче завдання

- користуючись текстом, доповніть речення за змістом.

Землі-

Ліску –

Птахам, що повертаються –

Полю –

Людям –

Маленькій Лесі -

ІX.Підсумок уроку.

Вправа «Незакінчене речення…»

 Я дізнався…

Найбільше мені сподобалось завдання…

Я навчився…

Сьогодні познайомились з поезією …

Читали вірші…

 

X. Домашнє завдання.

 

docx
Додано
7 грудня 2018
Переглядів
688
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку