Урок з літературного читання в класі з російською мовою навчання. Мета конспекту уроку: розширити уявлення учнів про творчість Лесі Українки, зокрема, твір «Мамо, іде вже зима»; вчити сприймати поетичні твори; формувати навички виразного читання; збагачувати словник; розвивати творчу уяву, образне мислення, навички інтонаційного читання; виховувати почуття любові до родини, дбайливого ставлення до природи.
Тема: Леся Українка «Мамо, йде вже зима.» Складання зв’язного висловлювання «Прихід зими». Читання вірша за особами.
Мета: розширити уявлення учнів про творчість Лесі Українки; вчити сприймати поетичні твори; формувати навички виразного читання; збагачувати словник; розвивати творчу уяву, образне мислення, навички інтонаційного читання; виховувати почуття любові до родини, дбайливого ставлення до природи.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет Лесі Українки, ілюстративний матеріал, картки із скоромовками, картки для словникової роботи, презентація.
Хід уроку
І Організація класу до уроку.
(Слайд 1)
1. Привітання гостей.
Любі друзі! До нас в клас
Завітали гості щирі
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
А тепер зручно сідаємо
Наш урок розпочинаємо.
- Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день.
2. Вправа «Очікування».
(Слайд 2)
Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
-Дітки, а що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
-Якими ми повинні бути для цього на уроці?
(Уважними, розумними, кмітливими.)
-Хто знає, що за день сьогодні?(Слайд 3)
Я вам бажаю, щоб ви були розумними, а для цього вам потрібно сумлінно і наполегливо навчатися, щоб досягти гарних результатів. Пам’ятайте – щоб знання хороші мати треба багато читати.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
(Слайд 4)
1.Переказ оповідання Євгена Шморгуна «У полях».
2.Бесіда.
-Знайдіть в тексті чим були темні цяточки у полі? (Темними цяточками у полі були куріпки, які клювали озимину.)
-Що Інні нагадав стрибок зайчиська? (Стрибок нагадав сніговий фонтан.)
-Як автор змальовує поле взимку? ( Поле стало, як прибрана світлиця.)
- Про що дізналася Інна під час зимової прогулянки? (Інна дізналася, як важко куріпкам добувати корм із-під снігу, що кротові і взимку не до відпочинку.)
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Мовленєва розминка. Робота із скоромовкою.
Як завжди ми розпочнемо наш урок з мовленнєвої розминки.
(Слайд 5)
Читання скоромовки.
-Мовчки.
-Хором повільно.
-Весело.
-В швидкому темпі.
Притрусив сніжок стіг сіна
І санчата притрусив.
Уже снігу - по коліна,
А він сипле з усіх сил!
2. Читання анаграм. Гра «Перекладачі». (Слайд 6-7)
- Переставивши букви, прочитайте слова. Знайдіть «зайве» слово у кожному стовпчику. Чому воно «зайве»?
(«Зайве» слово журавель. Тому, що це перелітний птах).
(«Зайве» слово горобець. Тому, що це зимуючий птах).
3. Бесіда з учнями.
ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів.
1.Читання вірша. (Слайд 10 )
Відгадай ім’я
Про вишеньки-черешеньки
Писали про спілі,
Чого вони так високо
Виросли на гіллі.
Як же звати Українку невмирущу в часі,
Що її вірші ми любим
Ще з дитячих ясеЛ?
Прочитай з кінця будь ласка,
Виділене слово,
Й відгадаєш цю загадку
Ти обов’язково.
2.Читання вірша підготовленим учнем.
- Хто ця дівчинка білява?-
Запитає хтось із вас…
Про її велику славу
Чули, певно, ви не раз!
Леся Українка звалась,
Добре це запам’ятай,
Що палкі вірші писала,
Що любила край.
V. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні на уроці ми ознайомимось з біографією та творчістю видатної української поетеси Лесі Українки. Познайомимося з віршем «Мамо, іде вже зима».
1.Фізкультхвилинка. (Слайд11)
VІ. Вивчення нового матеріалу.
1.Ознайомлення з портретом Лесі Українки та виставкою книг.
(Слайд 12)
- Зверніть увагу на портрет Лесі Українки. Якою людиною, на вашу думку, вона була?
- Прочитайте назви книг. Про що вони вам говорять?
- Розгляньте книжки. Зверніть увагу на обкладинку.
- Чи є щось спільне між заголовком і тим, що ви бачите на малюнку?
-Які вірші поетеси ви вже знаєте?
- Деякі з них вам уже знайомі, а деякі нові. Ви можете взяти після уроку, прочитати і потім поділитися враженнями.
2. Ознайомлення з біографією Лесі Українки.
А) Виступ учениці.
Учениця:
Де б’ється Случ о береги каміння
Незмінні у мінливості століть.
В старому Новограді на Волині
Старесенький будиночок стоїть.
Б)Розповідь учителя.
-Ці чудові рядки були написані поетом Петром Дорошенко на честь Лесі Українки.
(Слайд 13)Леся Українка (Лариса Петрівна Косач) народилася 25 лютого 1871 року на Волині, у квітучому Поліському краї.
У сім’ї було шестеро дітей . (Слайд 14-15-16) Леся мала двох братів- Михайла та Миколу- та трьох сестер – Ольгу, Оксану, Ізидору.
(Слайд 17)У 1879 р. родина Косачів перебралася до Луцька: сюди було переведено на службу батька. Тоді ж у селі Колодяжному поблизу Ковеля батько купив ділянку землі й заклав заміський будинок. Відтоді цей таємничий і напрочуд мальовничий край став для письменниці уособленням України.
(Слайд 18)Коли дівчинці було 10 років, вона пішла на річку подивитися, як святять воду і в неї померзли ноги. Внаслідок сильної застуди розвинувся туберкульоз кістки, почався він з ноги. Іноді ніжка так боліла. Що вона аж плакала, але так, щоб ніхто не бачив. Письменниця вимушена була виїжджати на лікування в Крим, Єгипет, Грузію, Німеччину, Італію, Польщу.
(Слайд 19)Через недугу вона не ходила до школи, її учителями були мати – письменниця – Олена Пчілка, батько – Петро Антонович, книги, життя, природа.
Леся мала великі здібності: у 4 роки уже вміла читати і писати, у 9 років написала свій перший вірш «Надія».
Мама обрала їй псевдонім (вигадане прізвище) Леся Українка. Чому Українка? Бо цим підкреслювалося, що вірші пише справжня українська дівчинка. Вона писала багато творів для дорослих і дітей.
(Слайд 20-21-22)Померла поетеса 1 серпня 1913 року на Кавказі в м. Сурамі. Поховано її у Києві на Байковому кладовищі.
3.Робота над статтею «Леся Українка».(с.78-79) (Слайд 23)
А)Самостійне читання тексту.
Б) Бесіда за змістом статті.
-Якою зростала дівчинка? (До школи вона не ходила, а навчалася самостійно, вивчила понад десять іноземних мов, чудово грала на фортепіано, написала багато творів.)
-Що вона любила найбільше? (Олена Пчілка виховувала дівчинку в любові до всього українського: народних звичаїв і обрядів, казок, пісень, легенд і переказів. Тому й любила дівчинка їх найдужче.)
В)Читання тексту ланцюжком.
- Що вразило вас найбільше в розповіді про Лесю Українку?
4. Робота над віршем Лесі Українки «Мамо, іде вже зима»(с.79-80)
(Слайд 24)
А) Бесіда про зимівлю птахів і допомогу дітей пернатим
- Настала зима. Як живеться птахам взимку?
- Це хвилює і маленького героя вірша Лесі Українки «Мамо, іде вже зима».
Б) Виразне читання поезії «Мамо, іде вже зима» вчителем.
-Послухайте, як виразно треба читати цей вірш.
-Чи сподобався вірш?
-Чим саме?
В) Словникова робота
Гра «З’єднай слова»
У вирій сіренька
онде ненька
мати їжу
сивенька в теплі краї
навісної злої, лютої
прилине прийде, настане
мусить повинна
поживку там
Г) Гра «Рибки». Мовчазне читання вірша учнями.
- Між ким відбувається розмова?(Між мамою та сином.)
-Про що запитує син у матері? (Чи кожна пташина на зиму у вирій літає?)
Д) Виразне читання вірша учнями.
- З якою інтонацією ви читатимете питальні речення?( З питальною.)
- Звертайте увагу на інші розділові знаки, на розмітку.(Одна похила – маленька пауза, дві похилі- довша пауза). (Читання вірша по 3 рядки.)
Е) Інтерв’ю з учнями.
-Про яку пташку розповідається у вірші?(Про горобця.)
- Що його вразило у поведінці сивої пташки? (Що сива пташечка не боїться морозу.)
- Що нового дізнався син із відповідей мами? (Син дізнався, що пташечка не боїться морозу, не покине рідної країни, вона смілива, співає, хоч і голодна, жде коли прилине знову весна.)
- Яку користь вони приносять людям?
Горобці на гілку сіли,
Зграйкою зібрались, полетіли.
Горе злісним шкідникам,
Попелицям і жукам.
Ці птахи бувають в шкоді,
Склюють сонях на городі,
Але й знищують комах.
Горобець — корисний птах.
Є) Вибіркове читання.
-Прочитайте всі запитання дитини.
- Доведіть словами мами, що горобчику важко жити взимку.
- Що допоможе пташині пережити зиму?
Ж) Читання вірша за особами.
-Назвіть дійових осіб. (Дійові особи — син і мама).
-Як називається вірш, якому передано розмову двох осіб? (Розмова між двома людьми називається діалогом.)
(Автор,мама,син.)
З) Гра «Добери риму».
Зима — ... (нема).
Мати — ... (хати).
Сивенька — ... (маленька).
Синку — ... (краплинку).
Дбати — ... (шукати).
И) Фізкультхвилинка «Якою буває зима». (Слайд 25)
Діти підводяться і плескають долоні, коли чують прикметники , якими можна охарактеризувати зиму.
Спекотна, люта, сніжна, радісна, довга, весела, дощова, золотокоса, чарівна, сувора, різнобарвна, холодна.
5. Складання зв'язного висловлювання прихід зими .
А) Бесіда з метою узагальнення спостережень учнів.
Дорога біла стелиться,
І краю їй нема.
Сніжок мете. Метелиця,
Прийшла до нас зима.
-Яка пора року прийшла у наше місто?(Зима)
-Чарівниця-зима завітала у наше місто.
-Які зміни у природі відбулися? Як змінилося наше місто з приходом зими? (Сонечко менше зігріває землю. Дерева стоять засніжені. За вікном летить сніг.)
-Пригадайте, що ви відчули, коли випав перший сніг?
-Куди падали сніжинки? (Розповіді дітей)
Взимку, як у казці, усе може бути:
Диво можна помітити, чудо – відчути.
Зиму можна не тільки побачити,
Зиму можна навіть почути!
-Які зимові голоси природи?
Сніг...(рипить)
Мороз…(тріщить)
Хурделиця…(виє, співає, стогне, плаче, голосить, ридає)
Б) Мовленнєва підготовка до складання усного висловлювання.
(Слайд 26)
-Щоб скласти розповідь про прихід зими, спочатку треба за малюнком скласти план тексту.
План
1. Природа взимку.
2. Зимівля лісових жителів.
3. Зима – чарівна пора року.
-Які слова виникають у вашій уяві, коли чуєте слово зима?
Зима (яка?)
Холодна, засніжена, морозна, чарівна, заметільна, сніжна.
Дерева вже скинули останнє листя. Прийшла холодна, чарівна, зима. Випав білий сніг, який вкрив дерева. Мороз тріщить та щипає за ніс. В лісі виє люта хурделиця. Сніг рипить та іскриться під ногами.
Лісові жителі шукають собі їжу. Зайці одягли білі шубки.
У повітрі кружляють сніжинки. Природа поринула у довгий сон. Зима – чарівна пора року.
VII. Узагальнення і систематизація знань.
1.Літературознавча хвилинка.
(Слайд 27)
- Який твір, що вивчався на уроці, побудований на розмові героїв? (Поезія Лесі Українки «Мамо, іде вже зима»).
- Як називається такий вірш? (Вірш-діалог).
2. Вибіркове читання.
-Прочитайте слова з тексту , де дитина говорить про сміливість пташок.
- Знайдіть слова в тексті , які говорять про те, що означає пташині її спів.
VІІІ. Підсумок уроку.
1. Рефлексія.
-Поміркуйте і продовжіть речення .
-Після цього уроку я зрозумів…
-Найбільше мені сподобалось на уроці…
VII. Домашнє завдання.
Переказувати текст про Лесю Українку . Виразно читати вірш « Мамо іде вже зима».
(Слайд 28)