Урок «Леся Українка.«Ви щасливі, пречистії зорі»»

Про матеріал
Завдання уроку - поглибити знання школярів про мужню поетесу Лесю Українку; проаналізувати її програмовий твір; сформувати сталий інтерес до особи письменниці і її творчої спадщини; - розвивати такі почуття як доброта, ніжність, благородство; - розвивати творчі здібності учнів, удосконалювати вміння виділяти основні мотиви у поезіях письменниці,навички виразного читання поетичних творів; -розвивати вміння доводити власні думки, спостереження, наводячи при цьому переконливі аргументи, власні твердження; - виховувати почуття пошани, любові до письменниці, її таланту; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці, зацікавленість до предмету української літератури.
Перегляд файлу

Тема: «Леся Українка. Розповідь про життя поетеси, її мужність і силу духу.«Ви щасливі, пречистії зорі»»

Мета:  поглибити знання школярів про мужню поетесу Лесю Українку; проаналізувати її програмовий твір; сформувати сталий інтерес до особи письменниці і її творчої спадщини;

- розвивати такі почуття як доброта, ніжність, благородство;

- розвивати творчі здібності учнів, удосконалювати вміння виділяти основні мотиви у поезіях письменниці,навички виразного читання поетичних творів;

-розвивати вміння доводити власні думки, спостереження, наводячи при цьому переконливі аргументи, власні твердження;

- виховувати почуття пошани, любові до письменниці, її таланту; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці, зацікавленість до предмету української літератури.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання:  мультимедійний проектор,портрет Лесі Українки, презентація «Життя і творчість Лесі Українки», міні - бібліотечка  творів поетеси, дидактичний матеріал.

Хід уроку

І. Організація класу

1.Рефлексія. Підвищення емоційної готовності учнів до уроку

(звучить тиха музика)

Клас поділений на групи:

«Біографи»(8 учнів)

 «Експертна група»(3 учні)

«Літературознавці»( інші учні)

ІІ. Актуалізація опорних знань

Мотивація навчальної діяльності школярів

1. Вступне слово вчителя

Так! Я буду крізь сльози сміятись,

Серед лиха співати пісні,

Без надії таки сподіватись,

Буду жити! Геть думи сумні!

Ці слова Лесі Українки можна вважати девізом всього її життя. В цьому ви переконаєтесь протягом уроку, вивчаючи факти з життя і творчості письменниці.

2. Розгадування кросворду «Що я пам’ятаю про Лесю Українку»

Учні розподіляються на дві команди. Упродовж 5-7 хвилин команди мають виконати завдання.

І команда.

р 

 

 

        

 

      

 

 

По вертикалі: 1. Улюблений жанр усної народної творчості Лесі Українки, яким вона скористалась у своїй письменницькій діяльності. (Казка)

По горизонталі: 1. Прізвище письменниці до одруження. (Косач) 2. Ім’я брата Лесі, якого вона найбільше любила і поважала. (Михайло) 3. Хвороба, від якої поетеса лікувалася впродовж всього життя. (Туберкульоз) 4. Село, де народилася Леся Українка. (Колодяжне) 5. Місто для лікування і відпочинку письменниці. (Євпаторія)

рІІ команда.

 

 

 

 

 

 

         По вертикалі: 1. Прізвище Лесі Українки. (Косач)

По горизонталі: 1. Жанр творів письменниці «Лелія», «Біда навчить». (Казка) 2. Ім’я матері Лесі. (Олена) 3. Основна риса характеру поетеси, яку вона виявила у боротьбі зі своєю хворобою. (Мужність) 4. Найулюбленіша книга Лесі. («Кобзар») 5. Відомий твір письменниці – «Казка про Оха-…». (Чародійника)

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

- Сьогодні на уроці ми будемо поглиблювати свої знання про мужню поетесу Лесю Українку,проаналізуємо її програмовий твір, будемо розвивати вміння доводити власні думки, спостереження, наводячи при цьому переконливі аргументи, власні твердження;

- Слідкувати за цим процесом, допомагати нам у реалізації завдань буде наша «Експертна група»

(Домашнім завданням було:прочитати біографію письменниці з підручника, підготувати індивідуальні завдання  у групах)

  1.                    Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

1.Складання схеми за біографією письменниці (група «Біографи»)

1. Лариса Петрівна Косач-Квітка (Леся Українка) (25.02.1871 – 01.08. 1913) - поетеса, перекладачка, громадська діячка. Народилася 25 лютого 1871 року в містечку Новограді-Волинському, село Колодяжне, в якому з 1882 року стала постійно мешкати сім’я Косачів, — це ті місця, де минали, можливо, найкращі роки життя юної поетеси.

2. Мати Лесі Українки — Ольга Петрівна Косач, відома на той час українська письменниця Олена Пчілка — мала вели­чезний вплив на доньку, сама вибрала їй високо зобов'язуючий псевдонім — Українка.

3. Батько — Петро Антонович Косач — був людиною передових поглядів, за що ще в студентські роки його виключили з Петербурзького університету.

4. Писати дівчина почала ще й не досягнувши десятирічного віку. Вірш «Надія» позначено 1880 роком, а вже через декілька років поетичні публікації, підписані промовистим псевдонімом Леся Українка, почали з’являтися в пресі регулярно.

5. У 1894 році родина поетеси поселяється в Києві. Серед людей, з якими Леся Українка постійно спілкується, — Микола Лисенко, Михайло Старицький, інші видатні представники української інтелігенції. Добрі взаємини склалися і підтримувалися з Іваном Франком, Михайлом Коцюбинським.

6. У 1899 році поетеса вперше зустрічається з Ольгою Кобилянською, дружба з якою матиме благотворний вплив на творчість обох письменниць.

7. Починаючи з 1903 року, коли здоров’я Лесі Українки погіршилося, вона майже постійно живе в Грузії. Саме хвороба була причиною того, що поетесі доводилося постійно їздити з надією віднайти те чудодійне місце чи ліки, які позбавили б її від щоденних фізичних тортур. Лікувалася вона в Болгарії, Італії, Єгипті.

8. І серпня 1913 року в невеличкому грузинському містечку Сурамі відходила у вічність Леся Українка - великий поет України і жінка з трагічною долею.

2. Складання ланцюжка «Життєдіяльність Лесі Українки»

( група «Літературознавці»)

Леся Українка →  письменниця → фольклорист → музикант(фортепіано)→ мовознавець(вивчила понад десять мов) → здібності у малюванні → авторка навчальної літератури (написала підручник «Стародавня історія східних народів») → перекладач → керівник гуртка «Плеяда» → автор публіцистичних праць → драматург → агітатор (за боротьбу проти капіталізму)

3. Складання родовідного дерева сім’ї Лесі Українки

(група біографи)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        

         V.  Ідейно-художній аналіз поезії Лесі Українки « Ви щасливі, пречистії зорі»

1.Виразне читання твору.

2.Історія Написання поезії (1 учень з групи «Літературознавці»)

1881 року Леся в Луцьку пішла на річку подивитися як святять воду, і в неї дуже померзли ноги. Скоро  тому і від того, як тоді думали, вона заслабла: у неї  так сильно почала боліти права нога, що вона, незважаючи на те, що й тоді вже була дуже терпляча, аж плакала від болю… Од тої пори треба датувати початок Лесиній, як вона сама жартуючи називала (мала настільки сильну волю, що могла жартувати і з таких речей), «тридцятилітній війні» з туберкульозом, бо то був не гострий ревматизм, а початок туберкульозу кістки в нозі, що на деякий час пригас, а потім розгорівся знову.

 І тому, незважаючи ні на що, вона пише, створює шедеври поетичного мистецтва. Один  із них – вірш « Ви щасливі, пречистії зорі», який належить до циклу «Ритми» збірки «Відгуки».

 Зображуючи картину небесної краси, виділяючи на тлі лагідних палкі, огнисті зорі, авторка передає розгортання особистих почуттів. 

  1.              Робота в парах.

Завдання:

Визначити і записати:

Тема твору, ідея, основна думка, жанр, скласти інформаційне ґроно про зорі на підставі поезії.

Тема: відтворення мрії поетеси -  стати зіркою, зорею.

Ідея: возвеличення прагнення Лесі Українки позбутися туги, жалю.

Основна думка: оптимізм, воля, цілеспрямованість допомагають поетесі долати власну хворобу, життєві труднощі.

Жанр: філософська поезія.

 Ваші промені – ваші розмови

 Ви щасливі

 Ясні, тверді, наче з кришталю

 Пречистії, високії,  холоднії

4.«Круглий стіл» .Опрацювання змісту твору. Бесіда за питаннями:

-Як ви розумієте смисл поняття «щастя»? Від чого воно залежить?

-У чому ви вбачаєте своє щастя?

-Чи є воно постійним або миттєвим?

-Що необхідно  зробити для того, щоб відчувати себе щасливим?

-Як Леся Українка у творі висловлює власне бачення щастя?

-Чим пояснити бажання Л.Українки стати зіркою , а значить і щасливою?

VI.Підсумок уроку

- Якою ви тепер уявляєте Лесю Українку?

-Чи допоміг вашому визначенню твір письменниці, що звучав на уроці? Якщо так, то як саме?

VII.Закріплення інформації.

Завдання. Написати мініатюру «Лист до Лесі» (коментар вчи­теля, зауваження щодо продовження роботи вдома).

VIII.Оцінювання

IX.Домашнє завдання

Опрацювати ідейно - художній аналіз поезії Лесі Українки «Давня весна», скласти питання до неї (група «Літературознавці»), підготувати ілюстрацію (група «Художники»)

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 червня 2021
Переглядів
714
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку